Avgiftsfri kollektivtrafik

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
1984 34 år

9 119 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:20
1984 34 år

Citat från Offside


Nej?
Men enligt siffror vi fick innan skulle skatten höjas 9000peson/år det är ganska mycket pengar, speciellt jämfört med en bussbiljett som här ligger runt 25kr. Och ett årskort som låg på 5 300kr på en vuxen person här, ett år.

Tror man har lättare att få fram 5 300 till ett busskort än att ge staten 9 000kr extra


Dubbelkolla tack.

Varför skulle kostnaderna bli mer för att staten finansierade kollektivtrafiken?

Offside Tjej, 30 år

326 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:22
Offside Tjej, 30 år

Citat från u_suck_tbh




Enligt st4rfish's egna uträkningar, ja. Han har fortfarande inte redogjort om den totala kostnaden är täckt av några inkomster.



Jadu vilka inkomster skulle det vara om allt betalades av staten?
En skattefinansierad kollektivtrafik drivs av skatter, alltså är det inkomsten som vi skulle få betala med 9000kr/år.

eller hur menar du?

Lalala1234 Tjej, 30 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:24
Lalala1234 Tjej, 30 år

Ett enkelt sett att ta reda på den totala kostnadsökningen för avgiftsfritt SL torde vara (totala biljettförsäljningen - avgifter för kontrollsystem - profit) / antalet som ska subventionera det skattemässigt.

SilentNajT Kille, 36 år

468 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:24
SilentNajT Kille, 36 år

Jag har då iaf verkligen inte lust att betala högre skatt "som förmodligen är ett måste" om kollektivtrafiken ska bli gratis för att någon janne vill åka buss till jobbet, nejdu

Lalala1234 Tjej, 30 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:25
Lalala1234 Tjej, 30 år

Citat från Offside


Citat från u_suck_tbh



Enligt st4rfish's egna uträkningar, ja. Han har fortfarande inte redogjort om den totala kostnaden är täckt av några inkomster.


Jadu vilka inkomster skulle det vara om allt betalades av staten?
En skattefinansierad kollektivtrafik drivs av skatter, alltså är det inkomsten som vi skulle få betala med 9000kr/år.

eller hur menar du?


u_suck menar att siffran 9000 är rent bogus som ignorerar typ... Allt man behöver ta med i beräkningen. Se min post ovan för ett rimligare sätt att höfta fram en siffra.

TheOskar Kille, 31 år

2 848 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:26
TheOskar Kille, 31 år

Citat från Offside


Nej?
Men enligt siffror vi fick innan skulle skatten höjas 9000peson/år det är ganska mycket pengar, speciellt jämfört med en bussbiljett som här ligger runt 25kr. Och ett årskort som låg på 5 300kr på en vuxen person här, ett år.

Tror man har lättare att få fram 5 300 till ett busskort än att ge staten 9 000kr extra


Grejen med skatt är ju att alla får dela på kostnaden. De rika får också betala mer.

Skulle kollektivtrafiken vara skattefinansierad så skulle den fattige inte vara tvungen att slänga upp 5300 till ett busskort. Alla har inte den tillgången till pengar; det är bara att fatta.

Lalala1234 Tjej, 30 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:27
Lalala1234 Tjej, 30 år

Citat från SilentNajT


Jag har då iaf verkligen inte lust att betala högre skatt "som förmodligen är ett måste" om kollektivtrafiken ska bli gratis för att någon janne vill åka buss till jobbet, nejdu

Och jag har ingen lust att betala högre skatt för att nazister ska få polisbetjänter, kungen ska få några bilar till, eller Västtrafik ska kunna skaffa ännu fler kontrollanter.

Offside Tjej, 30 år

326 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:27
Offside Tjej, 30 år

Citat från 1984



Dubbelkolla tack.

Varför skulle kostnaderna bli mer för att staten finansierade kollektivtrafiken?



Tjadu bra fråga där.
Men det är så det är, om jag jämför.
Dock kan jag hålla med om att det låter ganska skumt men kan ha missat nån del isf ^^

u_suck_tbh 34 år

28 184 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:29
u_suck_tbh 34 år

Citat från Offside


Jadu vilka inkomster skulle det vara om allt betalades av staten?
En skattefinansierad kollektivtrafik drivs av skatter, alltså är det inkomsten som vi skulle få betala med 9000kr/år.

eller hur menar du?



SUCK.
Skatter är inkomster som skulle kunna täcka en del av kostnaderna. Vilket den gör redan idag. Andra är avgifter osv.

"9000 kr/år" (närmare 9600) är bara en uträkning på hur mycket det skulle kosta om 3/4 av stockholms befolkning ensamt betalade stockholms kollektivtrafik genom skatt.

Idag finansieras den av skatt som drivs in via alla sätt som finns (bolagsskatt, inkomstskatt, moms etc etc etc)

Offside Tjej, 30 år

326 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:31
Offside Tjej, 30 år

Citat från TheOskar



Grejen med skatt är ju att alla får dela på kostnaden. De rika får också betala mer.

Skulle kollektivtrafiken vara skattefinansierad så skulle den fattige inte vara tvungen att slänga upp 5300 till ett busskort. Alla har inte den tillgången till pengar; det är bara att fatta.



Jotack jag vet det.
Men jag är för trött i huvudet för att faktiskt orkar räkna ut hur mkt det skulle bli i skatteskillnad, men frågan är om det verkligen skulle bli mindre än 5300kr/år. (Ca 45krmånad)
För liksom om 9000kr/år är siffran man får fram så borde det logiskt sätt vara den summan som medelsvensson. skulle få betala, vilket motsvarar 750kr/mån. Det är en skillnad på 700kr/år, och tycker det låter aningen mycket, men jadu.

Lalala1234 Tjej, 30 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:31
Lalala1234 Tjej, 30 år

Citat från Offside


Citat från 1984


Dubbelkolla tack.

Varför skulle kostnaderna bli mer för att staten finansierade kollektivtrafiken?


Tjadu bra fråga där.
Men det är så det är, om jag jämför.
Dock kan jag hålla med om att det låter ganska skumt men kan ha missat nån del isf ^^


Ja, att 9000 är bullshit.

Han tog "så här mycket säger SJ att det omsätter varje år" delat på antalet invånare.

Saker som inkluderas i den kostnaden:
X. Drift av kollektivtrafik
Y. Reklam för kollektivtrafik
Z. Kontrollsystem
$. Profit
#. Biljettsystem och information om biljettsystemen

Allt det inkluderade han i kostnaden. Dessa inkomster har SL redan:
A. Skattesubventioner.
B. Biljettpriser
C. Reklamintäkter

Han exkluderade alla dessa, när han enbart skulle exkluderat nr 2.

Mao, den korrekta formeln är (X - (A+C)) / invånare.
Han gjorde (X+Y+Z+$+#) / invånare.

BUBBL3 Kille, 33 år

5 621 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:31
BUBBL3 Kille, 33 år

Att kollektivtrafiken inte redan är skattefinansierad är idioti. Har man inte körkort och ej råd med att åka med kollektivtrafiken så får man gå. Ska det vara så? Att om man inte har råd att betala så får man återgå till medeltida standarder?

Folk får gärna sluta ta för givet att alla har råd med att betala och att kollektivtrafiken är nödvändig för de som inte har körkort.

Offside Tjej, 30 år

326 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:33
Offside Tjej, 30 år

Citat från u_suck_tbh



SUCK.
Skatter är inkomster som skulle kunna täcka en del av kostnaderna. Vilket den gör redan idag. Andra är avgifter osv.

"9000 kr/år" (närmare 9600) är bara en uträkning på hur mycket det skulle kosta om 3/4 av stockholms befolkning ensamt betalade stockholms kollektivtrafik genom skatt.

Idag finansieras den av skatt som drivs in via alla sätt som finns (bolagsskatt, inkomstskatt, moms etc etc etc)



Jadu, vi betalar redan sjukt med skatt. Tycker det får räcka nu. :))))

BUBBL3 Kille, 33 år

5 621 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:36
BUBBL3 Kille, 33 år

Citat från Offside


Jadu, vi betalar redan sjukt med skatt. Tycker det får räcka nu. :))))

Ohja, du som 17-åring har säkerligen fått betala mycket skatt i dina dagar.

Lalala1234 Tjej, 30 år

2 254 forumsinlägg

Skrivet:
11 december 2011 kl. 22:38
Lalala1234 Tjej, 30 år

Vi betalar sjukt med avgifter. Tycker det får räcka nu.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet