Avgiftsfri kollektivtrafik
Citat från Offside
Nej?
Men enligt siffror vi fick innan skulle skatten höjas 9000peson/år det är ganska mycket pengar, speciellt jämfört med en bussbiljett som här ligger runt 25kr. Och ett årskort som låg på 5 300kr på en vuxen person här, ett år.
Tror man har lättare att få fram 5 300 till ett busskort än att ge staten 9 000kr extra
Dubbelkolla tack.
Varför skulle kostnaderna bli mer för att staten finansierade kollektivtrafiken?
Citat från u_suck_tbh
Enligt st4rfish's egna uträkningar, ja. Han har fortfarande inte redogjort om den totala kostnaden är täckt av några inkomster.
Jadu vilka inkomster skulle det vara om allt betalades av staten?
En skattefinansierad kollektivtrafik drivs av skatter, alltså är det inkomsten som vi skulle få betala med 9000kr/år.
eller hur menar du?
Ett enkelt sett att ta reda på den totala kostnadsökningen för avgiftsfritt SL torde vara (totala biljettförsäljningen - avgifter för kontrollsystem - profit) / antalet som ska subventionera det skattemässigt.
Jag har då iaf verkligen inte lust att betala högre skatt "som förmodligen är ett måste" om kollektivtrafiken ska bli gratis för att någon janne vill åka buss till jobbet, nejdu
Citat från Offside
Citat från u_suck_tbh
Enligt st4rfish's egna uträkningar, ja. Han har fortfarande inte redogjort om den totala kostnaden är täckt av några inkomster.
Jadu vilka inkomster skulle det vara om allt betalades av staten?
En skattefinansierad kollektivtrafik drivs av skatter, alltså är det inkomsten som vi skulle få betala med 9000kr/år.
eller hur menar du?
u_suck menar att siffran 9000 är rent bogus som ignorerar typ... Allt man behöver ta med i beräkningen. Se min post ovan för ett rimligare sätt att höfta fram en siffra.
Citat från Offside
Nej?
Men enligt siffror vi fick innan skulle skatten höjas 9000peson/år det är ganska mycket pengar, speciellt jämfört med en bussbiljett som här ligger runt 25kr. Och ett årskort som låg på 5 300kr på en vuxen person här, ett år.
Tror man har lättare att få fram 5 300 till ett busskort än att ge staten 9 000kr extra
Grejen med skatt är ju att alla får dela på kostnaden. De rika får också betala mer.
Skulle kollektivtrafiken vara skattefinansierad så skulle den fattige inte vara tvungen att slänga upp 5300 till ett busskort. Alla har inte den tillgången till pengar; det är bara att fatta.
Citat från SilentNajT
Jag har då iaf verkligen inte lust att betala högre skatt "som förmodligen är ett måste" om kollektivtrafiken ska bli gratis för att någon janne vill åka buss till jobbet, nejdu
Och jag har ingen lust att betala högre skatt för att nazister ska få polisbetjänter, kungen ska få några bilar till, eller Västtrafik ska kunna skaffa ännu fler kontrollanter.
Citat från Offside
Jadu vilka inkomster skulle det vara om allt betalades av staten?
En skattefinansierad kollektivtrafik drivs av skatter, alltså är det inkomsten som vi skulle få betala med 9000kr/år.
eller hur menar du?
SUCK.
Skatter är inkomster som skulle kunna täcka en del av kostnaderna. Vilket den gör redan idag. Andra är avgifter osv.
"9000 kr/år" (närmare 9600) är bara en uträkning på hur mycket det skulle kosta om 3/4 av stockholms befolkning ensamt betalade stockholms kollektivtrafik genom skatt.
Idag finansieras den av skatt som drivs in via alla sätt som finns (bolagsskatt, inkomstskatt, moms etc etc etc)
Citat från TheOskar
Grejen med skatt är ju att alla får dela på kostnaden. De rika får också betala mer.
Skulle kollektivtrafiken vara skattefinansierad så skulle den fattige inte vara tvungen att slänga upp 5300 till ett busskort. Alla har inte den tillgången till pengar; det är bara att fatta.
Jotack jag vet det.
Men jag är för trött i huvudet för att faktiskt orkar räkna ut hur mkt det skulle bli i skatteskillnad, men frågan är om det verkligen skulle bli mindre än 5300kr/år. (Ca 45krmånad)
För liksom om 9000kr/år är siffran man får fram så borde det logiskt sätt vara den summan som medelsvensson. skulle få betala, vilket motsvarar 750kr/mån. Det är en skillnad på 700kr/år, och tycker det låter aningen mycket, men jadu.
Citat från Offside
Citat från 1984
Dubbelkolla tack.
Varför skulle kostnaderna bli mer för att staten finansierade kollektivtrafiken?
Tjadu bra fråga där.
Men det är så det är, om jag jämför.
Dock kan jag hålla med om att det låter ganska skumt men kan ha missat nån del isf ^^
Ja, att 9000 är bullshit.
Han tog "så här mycket säger SJ att det omsätter varje år" delat på antalet invånare.
Saker som inkluderas i den kostnaden:
X. Drift av kollektivtrafik
Y. Reklam för kollektivtrafik
Z. Kontrollsystem
$. Profit
#. Biljettsystem och information om biljettsystemen
Allt det inkluderade han i kostnaden. Dessa inkomster har SL redan:
A. Skattesubventioner.
B. Biljettpriser
C. Reklamintäkter
Han exkluderade alla dessa, när han enbart skulle exkluderat nr 2.
Mao, den korrekta formeln är (X - (A+C)) / invånare.
Han gjorde (X+Y+Z+$+#) / invånare.
Att kollektivtrafiken inte redan är skattefinansierad är idioti. Har man inte körkort och ej råd med att åka med kollektivtrafiken så får man gå. Ska det vara så? Att om man inte har råd att betala så får man återgå till medeltida standarder?
Folk får gärna sluta ta för givet att alla har råd med att betala och att kollektivtrafiken är nödvändig för de som inte har körkort.
Citat från u_suck_tbh
SUCK.
Skatter är inkomster som skulle kunna täcka en del av kostnaderna. Vilket den gör redan idag. Andra är avgifter osv.
"9000 kr/år" (närmare 9600) är bara en uträkning på hur mycket det skulle kosta om 3/4 av stockholms befolkning ensamt betalade stockholms kollektivtrafik genom skatt.
Idag finansieras den av skatt som drivs in via alla sätt som finns (bolagsskatt, inkomstskatt, moms etc etc etc)
Jadu, vi betalar redan sjukt med skatt. Tycker det får räcka nu. :))))
Vi betalar sjukt med avgifter. Tycker det får räcka nu.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet