Avgiftsfri kollektivtrafik

Till botten     Sista sidan
Nästa
ec_arkiv Kille, 36 år

0 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 13:27
ec_arkiv Kille, 36 år

Kollektivtrafiken är något som många ser som en självklarhet idag. "Den utgör en livsnerv i staden och är en kollektiv angelägenhet, en förutsättning för att stadens ekonomiska och sociala liv ska fungera." (Utdrag från Planka.nu's hemsida.) Med hjälp av den tar vi oss till och från jobbet, skolan, festen eller bara glider genom livet. Tyvärr så är det inte alla som har råd att betala för sig nu när avgifterna har skjutit i höjden de senaste åren.

2001 startades nätverket Planka.nu för att driva fram frågan om avgiftsfri och reklamfri kollektivtrafik och har uppmanat folkmassan till direkt aktion i form av avgiftsstrejk mot denna sociala orättvisa. "Det är inte rättvist att en miljonär och en arbetslös betalar lika mycket för att åka kollektivt" och "var och en [ska] betala efter förmåga" är några av deras slagord. Tanken är, enligt dem, att det ska införas spärrfria zoner som är fria från köer, spärrvakter, kontrollanter och andra otrevligheter och stressmoment.

Argumenten för detta är bland annat att det är miljövänligt - om folk väljer att åka kollektivt framför att ta bilen (som är den största källan till koldioxidutsläpp) så minskar utsläppen och det är ett av få hållbara alternativ för framtidens transporter.
Det är billigt - istället för att lägga hutlösa summor på bensin varje månad så sparar man in dessa pengar och kan lägga på lite trevligare saker, i utbyte att alla betalar några kronor extra varje månad.
Det förebygger storebrorsamhället - idag används biljettsystemet för att registrera pendlarnas resemönster och polisen använder systemet för att jaga papperslösa, som för vilka det kan innebära utvisning om de inte har råd att betala för sig.
Reklam som finns i kollektivtrafiken är oftast inte så genererande som man kan tro. Reklamen i Stockholm täcker bara ungefär 3% av SL's utgifter och är ganska betydelselöst om man skulle avskaffa biljettsystemet och slippa driften av detta, som är det som kostar mest.
Sist men inte minst så är det trevligt! Man stöter ihop med nya människor, vilket krossar den svenska asocialismen och man får tid att umgås mellan destinationerna.

Nackdelar finns det också: Är man folkskygg är det kanske inte särskilt roligt att beblandas med en mängd okända människor, men med fler tåg och bussar blir det inte lika trångt och obehagligt.
Det är inte lika bekvämt att sitta på ett tåg som i sin egen bil - men bekvämlighet ska inte behöva vara en dygd. Och i utbyte av några slantar så kan du åka fritt de gånger du kanske inte kan/får/vill ta bilen. Så du tjänar på det i vilket fall.
Det är tidskrävande för den som bor avsides p.g.a. anslutningar etc. - Absolut, men det är sånt man kanske måste få ta för att gynna välfärden. Och en halvtimmes bussfärd kan kanske vara ett ypperligt tillfälle att få sova en stund extra som kompensation för att man fick gå upp lite tidigare.

Nu vill jag självklart diskutera det här. Hur ser ni på saken? Är det rätt? Fel?

-----------------------------------------------------------------------

Som TS är det ju sedvänja att börja, så jag kör direkt genom att skriva att jag tror stenhårt på en avgiftsfri och reklamfri kollektivtrafik. Jag vill inte behöva betala mer för mitt periodkort varje månad bara för att det privata vinstintresset gapar efter mer. Jag ser helst att det är statligt, utan vinstdrivande motiv och att den kollektiva trafiken finns för att gynna oss och inte vice versa. För som det är idag så går inte överskottet till att uppgradera tåg och bussar som sig bör, utan går till att fylla en redan fylld ficka. Visst, nu låter jag som en typisk antikapitalist men jag står bara för att det inte är berättigat att leva i överflöd på bekostnad av någon annan. För hur ska jag ha råd att betala mina resor om jag inte har råd att ta mig till jobbet från första början?

Jag står bakom plankarna fullt ut. Jag hade själv plankat mer om det inte vore för att jag var så klumpig och neurotisk.

Now go!

u_suck_tbh 33 år

28 184 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 13:36
u_suck_tbh 33 år

Finns det fler siffror på det hela?
Till exempel hur mycket det skulle kosta (att driva) om det var gratis?

wrigmarism Kille, 34 år

272 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 13:36
wrigmarism Kille, 34 år

Glömde poängtera att det på ett flertal platser i Sverige redan är aktuellt med gratis åkande. Har för mig att Härnösand nu senast snackade om det (om de inte till och med införde det).

u_suck_tbh 33 år

28 184 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 13:36
u_suck_tbh 33 år

Citat från wrigmarism


Glömde poängtera att det på ett flertal platser i Sverige redan är aktuellt med gratis åkande. Har för mig att Härnösand nu senast snackade om det (om de inte till och med införde det).


Och Avesta i Dalarna fr o m 2012

wrigmarism Kille, 34 år

272 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 13:40
wrigmarism Kille, 34 år

Citat från u_suck_tbh


Finns det fler siffror på det hela?
Till exempel hur mycket det skulle kosta (att driva) om det var gratis?


"Taxorna finansierar cirka 37 av trafikens totalkostnader som är 8049 miljoner kronor. Inkomsten från taxor och avgifter motsvarar inkomsten från en skattehöjning om cirka 1,20 kr. Kostnaderna för hanteringen av taxesystemet (spärrar, automater, konduktörer, spärrvakter, kontrollanter, information etc.) Är svåra att särskilja men kan uppskattas till 15, alltså 450 miljoner kr.
Till detta skall läggas indirekta kostnader för färdröjningar i trafiken, försämringar av personalens säkerhet och arbetsmiljö, fördyringar av den fysiska strukturen i bytespunkter m.m på uppskattningsvis 150 miljoner kr. Taxesystemets totala årskostnad blir alltså cirka 600 miljoner kronor." (http://planka.nu/vad-tycker-vi/nolltaxa/nolltaxa-lonar-sig)

Något sådant typ?

CRONALDO Kille, 33 år

196 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 13:41
CRONALDO Kille, 33 år

Kan ju inte annat än att hålla med på allt utom en punkt.
Varför ska det vara reklamfritt? Inför gratis åkande och tjäna in det på reklam istället, kan ju ta ut mer på reklamplatser än månadskort osv, eller det finns statistik på det? (Vet inte själv)

Men i grund och botten tror jag att det skulle fungera alldeles ypperligt överallt.

BEOWULF Kille, 37 år

9 889 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 13:43
BEOWULF Kille, 37 år

Jättebra!

Självklart kommer det vara några som inte kan dra nytta av det fullt ut, så som folk som bor i glesbygd, men några kronors uppoffring får man faktiskt göra för en sådan god sak. Allt fler människor bor idag i städer och om man kan inviga människor till att att ta buss och tåg istället för bilen när de inte ens behöver den så ser jag bara positivt på det.

Tour Kille, 37 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 13:44
Tour Kille, 37 år

tycker nog också att reklam kan få förekomma på kollektivtrafiken, som themidnightbeast säger. skadar inte mig att se nån affisch iallafall.

wrigmarism Kille, 34 år

272 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 13:47
wrigmarism Kille, 34 år

Citat från THEMIDNIGHTBEAST


Kan ju inte annat än att hålla med på allt utom en punkt.
Varför ska det vara reklamfritt? Inför gratis åkande och tjäna in det på reklam istället, kan ju ta ut mer på reklamplatser än månadskort osv, eller det finns statistik på det? (Vet inte själv)

Men i grund och botten tror jag att det skulle fungera alldeles ypperligt överallt.


Jag skulle vilja säga att det är, först och främst, inte särskilt givande gällande intäkterna, och för det andra är det en form av produktplacering som vi inte har valt själva, som gynnar företagarna därför att det kan påverka konsumentens val av produkt till deras fördel.

Och det är en annan sak med till exempel tidningen Metro som är hundra procent reklamfinansierad, vilket inte kollektivtrafiken är.

u_suck_tbh 33 år

28 184 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 13:49
u_suck_tbh 33 år

Citat från wrigmarism


"Taxorna finansierar cirka 37 av trafikens totalkostnader som är 8049 miljoner kronor. Inkomsten från taxor och avgifter motsvarar inkomsten från en skattehöjning om cirka 1,20 kr. Kostnaderna för hanteringen av taxesystemet (spärrar, automater, konduktörer, spärrvakter, kontrollanter, information etc.) Är svåra att särskilja men kan uppskattas till 15, alltså 450 miljoner kr.
Till detta skall läggas indirekta kostnader för färdröjningar i trafiken, försämringar av personalens säkerhet och arbetsmiljö, fördyringar av den fysiska strukturen i bytespunkter m.m på uppskattningsvis 150 miljoner kr. Taxesystemets totala årskostnad blir alltså cirka 600 miljoner kronor." (http://planka.nu/vad-tycker-vi/nolltaxa/nolltaxa-lonar-sig)

Något sådant typ?



Det är väldigt luddigt formulerat. Är 8049 milj. kr den totala driftkostnaden eller bara det som taxorna drar in?

Finns det ingen tydligare jämförelse?

wrigmarism Kille, 34 år

272 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 13:55
wrigmarism Kille, 34 år

Citat från u_suck_tbh



Det är väldigt luddigt formulerat. Är 8049 milj. kr den totala driftkostnaden eller bara det som taxorna drar in?

Finns det ingen tydligare jämförelse?


8049 milj. är den totala utgiften för driftkostnader, löner etc, varav avgifterna/taxorna finansierar 37 av de olika "grejerna som kostar".
Skitluddigt, verkligen.

Jag vet inte, du får kolla runt, antingen på Planka.nu eller söka på internet. Det var det enda jag hittade efter att ha letat lite snabbt.

Deadly_Delusion Kille, 33 år

2 405 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 13:56
Deadly_Delusion Kille, 33 år

Man får ju även tänka på att kostnaderna kommer öka om kollektivtrafiken blir gratis. Det kommer ju bli fler som vill åka kollektivt då, vilket kommer betyda att fler bussar och chaufförer kommer behövas.

Jag skulle absolut inte säga nej till en avgiftsfri kollektivtrafik, då det skulle gynna samhället på många sätt, men frågan är om det verkligen går att utföra i dagsläget.

BUBBL3 Kille, 33 år

5 621 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 13:58
BUBBL3 Kille, 33 år

Drar en copy paste på det jag skrev i den andra tråden:

Hade kollektivtrafiken lagt ner häxjakten på plankare (dvs, alla kontrollanter och dylika medel som kostar åtskilligt med pengar) så hade de antagligen inte sett så stora förluster. Vet inte hur det är i Stockholm eller i övriga landet, men här i Göteborg så överöses man dessutom med reklamskyltar på bussar och spårvagnar som borde generera en hel del pengar.

Åter igen så kan jag bara tala för Göteborg, men när vi har bussar som inte går igenom säkerhetsprotokollen, spårvagnar som slutar fungera konstant (spårvagnar som krockar, vars bromsar inte fungerar osv) och bussar som majoritetsvis inte håller tiden så är det skamligt att ta betalt för kalaset.

Sen kvarstår ju faktumet att det finns personer (typ, jag) som inte har har körkort och heller inte råd med kollektivtrafiken och bor en bit ifrån stan. Ska vi gå tillbaks till att leva i medeltidsstandard? Jag skulle inte ens kunna ta mig till arbetsförmedlingen eller liknande i för att försöka generera pengar om det inte vore för att jag plankade.


Jag ställer mig för övrigt inte bakom avgiftsfri och reklamfri kollektivtrafik då jag tycker att det är för mycket att begära.
Dock så tycker jag att om man betalar för att få åka så borde man för all del få slippa reklamen. Hade man valt att införa gratis kollektivtrafik så hade däremot reklamintäkterna hjälpt till att förverkliga detta.

wrigmarism Kille, 34 år

272 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:01
wrigmarism Kille, 34 år

Citat från Deadly_Delusion


Man får ju även tänka på att kostnaderna kommer öka om kollektivtrafiken blir gratis. Det kommer ju bli fler som vill åka kollektivt då, vilket kommer betyda att fler bussar och chaufförer kommer behövas.

Jag skulle absolut inte säga nej till en avgiftsfri kollektivtrafik, då det skulle gynna samhället på många sätt, men frågan är om det verkligen går att utföra i dagsläget.


Det är fullt genomförbart, det är det väl egentligen inget snack om. Problemet ligger snarare i intresset hos folket. Alltför många är emot dem här typen av tankegångar för att det ska gå. Det här är nog allt vad vår sittande regering är emot, och de sitter ju av en anledning.

u_suck_tbh 33 år

28 184 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:02
u_suck_tbh 33 år

"If we make public transit free then everyone will want to get everything for free! Food, houses, clothes - you name it! It will be communism, people! Communism!!"

BUBBL3 Kille, 33 år

5 621 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:03
BUBBL3 Kille, 33 år

Citat från u_suck_tbh


"If we make public transit free then everyone will want to get everything for free! Food, houses, clothes

Hemska tanke :(((


Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet