Avgiftsfri kollektivtrafik
Citat från u_suck_tbh
"If we make public transit free then everyone will want to get everything for free! Food, houses, clothes - you name it! It will be communism, people! Communism!!"
Varför känner jag igen det där?
Jag står positivt gentemot avgiftsfri kollektivtrafik, men detta måste också leda till att det skapas mer kollektivtrafik i dom norra delarna av Sverige, det går nästan inga bussar på vissa platser och då blir bilen det enda valet. Sen att Botniabanan byggs längre upp. Men i t.e.x Stockholm och andra tätorter, go for it!
Citat från Nagasaki
Jag står positivt gentemot avgiftsfri kollektivtrafik, men detta måste också leda till att det skapas mer kollektivtrafik i dom norra delarna av Sverige, det går nästan inga bussar på vissa platser och då blir bilen det enda valet. Sen att Botniabanan byggs längre upp. Men i t.e.x Stockholm och andra tätorter, go for it!
Det är det som är så intressant, för det är nästan bara i glesbygden som det har diskuterats om att införa nolltaxa.
Citat från wrigmarism
Det är det som är så intressant, för det är nästan bara i glesbygden som det har diskuterats om att införa nolltaxa.[/i]
Oj, det är ju bra. Men om man bor på glesbygden då vill man ju gärna ta sig in till städer, och dom kostnaderna kan vara riktigt extrema om man bor långt ut i helvete.
Citat från Nagasaki
Citat från wrigmarism
Det är det som är så intressant, för det är nästan bara i glesbygden som det har diskuterats om att införa nolltaxa.
Oj, det är ju bra. Men om man bor på glesbygden då vill man ju gärna ta sig in till städer, och dom kostnaderna kan vara riktigt extrema om man bor långt ut i helvete.
Absolut, men ofta är det samma trafikbolag i närliggande stad som kör ut på landet, och nolltaxan gäller hela bolagen och inte bara enskilda resor (vad jag vet).
Citat från wrigmarism
Absolut, men ofta är det samma trafikbolag i närliggande stad som kör ut på landet, och nolltaxan gäller hela bolagen och inte bara enskilda resor (vad jag vet).[/i]
I såna fall så är jag för förslaget. Men hur mycket skulle skatten behöva höjas för att kunna täck alla dessa kostnader? Eller går den mesta profiten som bolagen drar in till cheferna?
Jag som åker mycket buss och tåg tycker att detta låter skitbra. Det är inte kul att behöva lägga ut massa pengar på busskort när man är fattig student och egentligen skulle vilja lägga de pengarna på annat. Typ, mat. Eller något annat.
Visst, det finns bra alternativ (fritidskort och liknande, som faktiskt är värt pengarna man betalar enligt min mening) men vad jag har förstått så skjuter kostnaderna i höjden utav bara fan såfort man passerar 19års-gränsen (som det är i jönköpings län, där jag har mitt busskort) och inte "får" köpa fritidskortet längre.
Det är bara sjukt.
Gratis, eller en rejäl sänkning av kostnaderna. Skulle inte ha något emot att betala en hundralapp för att åka "gratis", dygnet runt i en månad eller två.
Är från Gislaved egentligen kan tilläggas, där är alla som inte har körkort mer eller mindre (oftast mer) beroende av bussarna för att ens ta sig till något slag av civilisation.
Citat från Nagasaki
Citat från wrigmarism
Absolut, men ofta är det samma trafikbolag i närliggande stad som kör ut på landet, och nolltaxan gäller hela bolagen och inte bara enskilda resor (vad jag vet).
I såna fall så är jag för förslaget. Men hur mycket skulle skatten behöva höjas för att kunna täck alla dessa kostnader? Eller går den mesta profiten som bolagen drar in till cheferna?
Om det skulle bli avgiftsfritt så skulle skatten höjas med 1,20 i månaden och då det förmodligen skulle vara statligt ägt, så skulle cheferna bara få en gedigen standardlön och överskottet gå till att bygga ut verksamheten.
Tycker inte om idén.
Betalar vi inte när vi kliver på spårvagnen/bussen/tunnelbanan eller när vi köper ett kort, så kommer vi få betala det genom skatt istället.
Vill man inte betala för att åka, skaffa cykel eller gå. Det är också miljövänligt.
Citat från wrigmarism
Om det skulle bli avgiftsfritt så skulle skatten höjas med 1,20 i månaden och då det förmodligen skulle vara statligt ägt, så skulle cheferna bara få en gedigen standardlön och överskottet gå till att bygga ut verksamheten.[/i]
Verkar ju riktigt bra, får hoppas att det införs då. Är riktigt trött på att betala höga kostnader som hade kunnat gå till något mycket bättre.
Citat från CPFotografen
Tycker inte om idén.
Betalar vi inte när vi kliver på spårvagnen/bussen/tunnelbanan eller när vi köper ett kort, så kommer vi få betala det genom skatt istället.
Vill man inte betala för att åka, skaffa cykel eller gå. Det är också miljövänligt.
1,20kr extra i skatt för alla. Låter det så farligt?
Citat från CPFotografen
Tycker inte om idén.
Betalar vi inte när vi kliver på spårvagnen/bussen/tunnelbanan eller när vi köper ett kort, så kommer vi få betala det genom skatt istället.
Vill man inte betala för att åka, skaffa cykel eller gå. Det är också miljövänligt.
Hade du läst igenom tråden hade du vetat att det är fråga om ynka 1,20 i månaden vi snackar om, i skattehöjning.
[EDIT:] What Nagasaki said.
Citat från wrigmarism
Om det skulle bli avgiftsfritt så skulle skatten höjas med 1,20 i månaden
Wow, varför existerar ens den här debatten? Haha.
Citat från CPFotografen
Tycker inte om idén.
Betalar vi inte när vi kliver på spårvagnen/bussen/tunnelbanan eller när vi köper ett kort, så kommer vi få betala det genom skatt istället.
Vill man inte betala för att åka, skaffa cykel eller gå. Det är också miljövänligt.
Så jag ska gå/cykla in till Göteborgs stad ifrån Frölunda?
Ska folk som bor ute i glesbygden få cykla/gå in till staden?
Wow..
Nagasaki: Skrev innan någon hade skrivit hur mycket det skulle höjas, postade det bara senare.
Ricco: Nej, de kan betala för sig och åka spårvagn eller buss.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet