Avgiftsfri kollektivtrafik

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
wrigmarism Kille, 34 år

272 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:04
wrigmarism Kille, 34 år

Citat från u_suck_tbh


"If we make public transit free then everyone will want to get everything for free! Food, houses, clothes - you name it! It will be communism, people! Communism!!"

Varför känner jag igen det där?

Nagasaki Kille, 28 år

2 546 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:05
Nagasaki Kille, 28 år

Jag står positivt gentemot avgiftsfri kollektivtrafik, men detta måste också leda till att det skapas mer kollektivtrafik i dom norra delarna av Sverige, det går nästan inga bussar på vissa platser och då blir bilen det enda valet. Sen att Botniabanan byggs längre upp. Men i t.e.x Stockholm och andra tätorter, go for it!

wrigmarism Kille, 34 år

272 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:06
wrigmarism Kille, 34 år

Citat från Nagasaki


Jag står positivt gentemot avgiftsfri kollektivtrafik, men detta måste också leda till att det skapas mer kollektivtrafik i dom norra delarna av Sverige, det går nästan inga bussar på vissa platser och då blir bilen det enda valet. Sen att Botniabanan byggs längre upp. Men i t.e.x Stockholm och andra tätorter, go for it!

Det är det som är så intressant, för det är nästan bara i glesbygden som det har diskuterats om att införa nolltaxa.

Nagasaki Kille, 28 år

2 546 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:09
Nagasaki Kille, 28 år

Citat från wrigmarism


Det är det som är så intressant, för det är nästan bara i glesbygden som det har diskuterats om att införa nolltaxa.[/i]

Oj, det är ju bra. Men om man bor på glesbygden då vill man ju gärna ta sig in till städer, och dom kostnaderna kan vara riktigt extrema om man bor långt ut i helvete.

wrigmarism Kille, 34 år

272 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:11
wrigmarism Kille, 34 år

Citat från Nagasaki


Citat från wrigmarism

Det är det som är så intressant, för det är nästan bara i glesbygden som det har diskuterats om att införa nolltaxa.

Oj, det är ju bra. Men om man bor på glesbygden då vill man ju gärna ta sig in till städer, och dom kostnaderna kan vara riktigt extrema om man bor långt ut i helvete.


Absolut, men ofta är det samma trafikbolag i närliggande stad som kör ut på landet, och nolltaxan gäller hela bolagen och inte bara enskilda resor (vad jag vet).

Nagasaki Kille, 28 år

2 546 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:13
Nagasaki Kille, 28 år

Citat från wrigmarism


Absolut, men ofta är det samma trafikbolag i närliggande stad som kör ut på landet, och nolltaxan gäller hela bolagen och inte bara enskilda resor (vad jag vet).[/i]

I såna fall så är jag för förslaget. Men hur mycket skulle skatten behöva höjas för att kunna täck alla dessa kostnader? Eller går den mesta profiten som bolagen drar in till cheferna?

hellowonderland Tjej, 31 år

2 010 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:14
hellowonderland Tjej, 31 år

Jag som åker mycket buss och tåg tycker att detta låter skitbra. Det är inte kul att behöva lägga ut massa pengar på busskort när man är fattig student och egentligen skulle vilja lägga de pengarna på annat. Typ, mat. Eller något annat.
Visst, det finns bra alternativ (fritidskort och liknande, som faktiskt är värt pengarna man betalar enligt min mening) men vad jag har förstått så skjuter kostnaderna i höjden utav bara fan såfort man passerar 19års-gränsen (som det är i jönköpings län, där jag har mitt busskort) och inte "får" köpa fritidskortet längre.
Det är bara sjukt.
Gratis, eller en rejäl sänkning av kostnaderna. Skulle inte ha något emot att betala en hundralapp för att åka "gratis", dygnet runt i en månad eller två.

Är från Gislaved egentligen kan tilläggas, där är alla som inte har körkort mer eller mindre (oftast mer) beroende av bussarna för att ens ta sig till något slag av civilisation.

wrigmarism Kille, 34 år

272 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:17
wrigmarism Kille, 34 år

Citat från Nagasaki


Citat från wrigmarism

Absolut, men ofta är det samma trafikbolag i närliggande stad som kör ut på landet, och nolltaxan gäller hela bolagen och inte bara enskilda resor (vad jag vet).

I såna fall så är jag för förslaget. Men hur mycket skulle skatten behöva höjas för att kunna täck alla dessa kostnader? Eller går den mesta profiten som bolagen drar in till cheferna?


Om det skulle bli avgiftsfritt så skulle skatten höjas med 1,20 i månaden och då det förmodligen skulle vara statligt ägt, så skulle cheferna bara få en gedigen standardlön och överskottet gå till att bygga ut verksamheten.

Voidwalker Tjej, 29 år

1 017 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:21
Voidwalker Tjej, 29 år

Tycker inte om idén.
Betalar vi inte när vi kliver på spårvagnen/bussen/tunnelbanan eller när vi köper ett kort, så kommer vi få betala det genom skatt istället.
Vill man inte betala för att åka, skaffa cykel eller gå. Det är också miljövänligt.

Nagasaki Kille, 28 år

2 546 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:22
Nagasaki Kille, 28 år

Citat från wrigmarism


Om det skulle bli avgiftsfritt så skulle skatten höjas med 1,20 i månaden och då det förmodligen skulle vara statligt ägt, så skulle cheferna bara få en gedigen standardlön och överskottet gå till att bygga ut verksamheten.[/i]

Verkar ju riktigt bra, får hoppas att det införs då. Är riktigt trött på att betala höga kostnader som hade kunnat gå till något mycket bättre.

Nagasaki Kille, 28 år

2 546 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:22
Nagasaki Kille, 28 år

Citat från CPFotografen


Tycker inte om idén.
Betalar vi inte när vi kliver på spårvagnen/bussen/tunnelbanan eller när vi köper ett kort, så kommer vi få betala det genom skatt istället.
Vill man inte betala för att åka, skaffa cykel eller gå. Det är också miljövänligt.


1,20kr extra i skatt för alla. Låter det så farligt?

wrigmarism Kille, 34 år

272 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:23
wrigmarism Kille, 34 år

Citat från CPFotografen


Tycker inte om idén.
Betalar vi inte när vi kliver på spårvagnen/bussen/tunnelbanan eller när vi köper ett kort, så kommer vi få betala det genom skatt istället.
Vill man inte betala för att åka, skaffa cykel eller gå. Det är också miljövänligt.


Hade du läst igenom tråden hade du vetat att det är fråga om ynka 1,20 i månaden vi snackar om, i skattehöjning.

[EDIT:] What Nagasaki said.

BUBBL3 Kille, 33 år

5 621 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:23
BUBBL3 Kille, 33 år

Citat från wrigmarism


Om det skulle bli avgiftsfritt så skulle skatten höjas med 1,20 i månaden

Wow, varför existerar ens den här debatten? Haha.

BUBBL3 Kille, 33 år

5 621 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:24
BUBBL3 Kille, 33 år

Citat från CPFotografen


Tycker inte om idén.
Betalar vi inte när vi kliver på spårvagnen/bussen/tunnelbanan eller när vi köper ett kort, så kommer vi få betala det genom skatt istället.
Vill man inte betala för att åka, skaffa cykel eller gå. Det är också miljövänligt.


Så jag ska gå/cykla in till Göteborgs stad ifrån Frölunda?
Ska folk som bor ute i glesbygden få cykla/gå in till staden?

Wow..

Voidwalker Tjej, 29 år

1 017 forumsinlägg

Skrivet:
8 december 2011 kl. 14:32
Voidwalker Tjej, 29 år

Nagasaki: Skrev innan någon hade skrivit hur mycket det skulle höjas, postade det bara senare.

Ricco: Nej, de kan betala för sig och åka spårvagn eller buss.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet