Är vi mitt i tv-spelens gyllene era?

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
OndaHamstern Kille, 37 år

5 676 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 09:35
OndaHamstern Kille, 37 år

Den gyllene eran dog när Äventyrs genren dog ut någonstans mellan slutet utav 90-talet och början på 2000-talet. (men det är min åsikt)

Kohlar Kille, 33 år

327 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 09:35
Kohlar Kille, 33 år

Citat från apedap


Vi har lämnat dn gyllene eran. Det var mellan 80- och 90-talen som spelen hade som högst kvalité spelsmässigt, inte grafiksmässigt men tyvärr tycker jag att dagens spel eller dagens spelare går för mycket efter grafiken och inte spelet...

Vad fan snackar du om? Spelen var i överlägsen majoritet skit. Visst, det fanns guldklimpar men det är bara dom vi minns. Det handlar inte om grafik utan om det är kul att spela, och jag kan säga dig att majoriteten av spel som släpptes mellan 80 och 90 var INTE kul att spela. Mitt tidigare exempel; ET som släpptes 82 GRÄVDES NER I ÖKNEN AV ATARI. Den dödade en hel konsol. Så dåligt var det.
Dagens spel ger oss känslor, vi bryr oss. Jag satt och spelade ME 3 demot igår och satt nästan och grät.
Det gör man knappt till gamla 16 bitars.

Pansartax Kille, 32 år

12 548 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 09:37
Pansartax Kille, 32 år

Citat från Kohlar


Citat från apedap

Vi har lämnat dn gyllene eran. Det var mellan 80- och 90-talen som spelen hade som högst kvalité spelsmässigt, inte grafiksmässigt men tyvärr tycker jag att dagens spel eller dagens spelare går för mycket efter grafiken och inte spelet...

Vad fan snackar du om? Spelen var i överlägsen majoritet skit. Visst, det fanns guldklimpar men det är bara dom vi minns. Det handlar inte om grafik utan om det är kul att spela, och jag kan säga dig att majoriteten av spel som släpptes mellan 80 och 90 var INTE kul att spela. Mitt tidigare exempel; ET som släpptes 82 GRÄVDES NER I ÖKNEN AV ATARI. Den dödade en hel konsol. Så dåligt var det.
Dagens spel ger oss känslor, vi bryr oss. Jag satt och spelade ME 3 demot igår och satt nästan och grät.
Det gör man knappt till gamla 16 bitars.


Ja förfan, ET höll ju nästan på att ta död på alla tv-spel i världen. Var ju jävligt nära att ingen vågade göra något mer tv-spel, någonsin.

exce Kille, 43 år

7 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 13:05
exce Kille, 43 år

Jag kan förstå några punkter angående 90-talet. Dock tror jag nog att detta är större än bara "spelen var bättre då". Vad ni missar är att spelen då var väldigt mycket "det här ska vi göra, folk kommer säkert gilla det!" sen om spelet blev bra kunde forum och liknande startas runt spelet, men ofta var dessa inte riktade mot utvecklarna, det var en sorts envägs kommunikation.

Som jag skrev på första sidan i denna tråden kan vi som konsumenter och community påverka spelen enormt mycket mer, även spel som kan tyckas statiska (CoD serien för att nämna ett exempel). Nu har jag inte spelat senaste men har hört att de tagit det bästa från de tidigare spelen för att göra onlineläget så bra som möjligt. Utan denna feedback hade det i princip varit omöjligt att få till något bra.

Som en sista grej vill jag bara poängtera att industrin för tillfället förändras ganska kraftigt med tanke på att de flesta som knackade kod förr var oftast självlärda. Nu börjar det dock komma in fler och fler som är utbildade programmerare vilket minst sagt syns på indie-scenen.

Tour Kille, 37 år

16 313 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 13:10
Tour Kille, 37 år

att kalla det vi befinner oss nu inom i spelindustrin för guldålder är rent ut sagt idiotiskt.

öppnar man ögonen kan man se att det nästan bara släpps FPSspel, som begränsas av att de ska vara tillgängliga på alla plattformar, konsoler som PC. spelen är ofta buggiga. visst, de va de förr också, men det var lite mer acceptabla buggar. nu är det uppenbart slarv och att ingen bryr sig längre.

jämför Battlefield 2 och Battlefield 3 ni som spelar dom.

jämför Operation Flashpoint och Operation Flashpoint: dragon rising.

var är alla RTSspelen? visst, starcraft 2, men vad mer?

u_suck_tbh 33 år

28 184 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 13:12
u_suck_tbh 33 år

Nej, skulle inte säga att vi är i någon gyllene era för spel. Vi är i bra "era", men inte gyllene. Gyllene blir den när den stora spel-industrin lär sig av indie-devs och börjar lyssna på sina fans istället för att lägga alldeles för mycket pengar på något alldeles för hjärndött.

chidori Kille, 34 år

145 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 13:57
chidori Kille, 34 år

Citat från sCaos


8 och 16 bitars eran är och kommer förmodligen alltid vara den gyllene eran i spel.

Pansartax Kille, 32 år

12 548 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 14:00
Pansartax Kille, 32 år

Citat från chidori


Citat från sCaos

8 och 16 bitars eran är och kommer förmodligen alltid vara den gyllene eran i spel.



Återigen, varför? Folk verkar glömma att på varje guldklimp så finns det sisådär 15 skitdåliga spel när det gäller NES.

Kohlar Kille, 33 år

327 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 17:39
Kohlar Kille, 33 år

Citat från Pansartax


Citat från chidori

Citat från sCaos

8 och 16 bitars eran är och kommer förmodligen alltid vara den gyllene eran i spel.



Återigen, varför? Folk verkar glömma att på varje guldklimp så finns det sisådär 15 skitdåliga spel när det gäller NES.



Precis, jag tycker det finns mer till det än någon sorts hipster-mentalitet om att "allt gammalt är bättre, är det inte retro är det inte coolt"
Jag kan förstå vissas argument om att industrin idag domineras av FPS. För mig är detta dock inte ett problem då jag älskar FPS spel men jag saknar också RTS spelens guldålder med age of empires 2. (spelar jag än idag)
Men det finns många bra alternativ till FPS. Det finns spel för alla.
Och jag säger det igen. Det är inte bara Indie devs som lyssnar på fansen. Det är i stort sett standard i dagens läge.

Bara för att man spelade ett spel som barn betyder inte att det är bra. Det kan vara ett kärt minne och man kan få nostalgi av det. Jag spelade nyligen igenom OoT igen. Nostalgi overload, men vet ni vad jag insåg? Att jämfört med dagens spel, så är OoT inte så bra egentligen. En klassiker helt klart. Men det finns bättre alternativ.
Dont be a hipster, be a smartster <3

EiLeiki Kille, 32 år

522 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 17:42
EiLeiki Kille, 32 år

^
Word

senkanske Kille, 34 år

8 353 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 18:19
senkanske Kille, 34 år

Vi är mitt i en "franchise"-era, då kraftskepp efter kraftskepp kommer år efter år och dit riktas allt fokus (se COD, BF, Elder Scrolls mfl.). Det är bara nintendo som sitter och försöker pumpa ur sig nyskapande skit tillsammans med alla usla Indie-spel. Längtar tills vi får mer från ID Software, om det nu kommer hända eftersom RAGE floppade. Bra spel dock.

natsukashi Kille, 59 år

31 027 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 19:02
natsukashi Kille, 59 år

Citat från Kohlar


Jag kan förstå vissas argument om att industrin idag domineras av FPS. För mig är detta dock inte ett problem då jag älskar FPS spel men jag saknar också RTS spelens guldålder med age of empires 2. (spelar jag än idag)
Men det finns många bra alternativ till FPS. Det finns spel för alla.


KÄZZASTE SPELGENRERNA. JRPG OCH METROIDVANIAS 4 LYFE MANG!!!!!!!!
Suger att vi typ inte får några bra metroidvanias längre nu när även alla handhelds kan hantera 3D.
Varför kan de inte bara ta spelsättet som DMC har och sen sätta det i en fri karta istället? :(

Viruset Kille, 32 år

14 891 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 19:06
Viruset Kille, 32 år

Citat från Ballistic


Absolut inte. Just nu befinner vi oss i en väldigt dålig era då industrin har vuxit för mycket och den numera sköts av människor som inte ens har något intresse för spel, bara pengarna som man kan utvinna från industrin. Det sorgliga är att det kommer att bli värre och värre över tid, allt eftersom de stora utgivar-jättarna som Electronic Arts och andra köper upp spelutvecklare till spelutvecklare och förvandlar allt de rör till skit.
Anledningen till varför de lyckas är för att skaran av casual gamers (de som endera bara spelar något enstaka spel eller annars spelar spel sällan) ständigt ökar. Utgivarna är väl erfarna i hur man marknadsför en produkt. Det leder till att utvecklarna får en stor press på sig för att möta deadlines och minskade resurser som istället går till gimmicks som inte positivt påverkar kvalitén på spelet i slutändan.
Also
>IGN


Agreed på allt, och mest det fetstilade.

Kony2k12 Kille, 33 år

648 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 19:07
Kony2k12 Kille, 33 år

^ Det där.

absol Kille, 35 år

8 283 forumsinlägg

Skrivet:
20 februari 2012 kl. 23:43
absol Kille, 35 år

det enda bra med eran vi är i nu är att det är lätt att hitta folk att spela med, att gaming är populärt och mer socialt

bästa eran var n64/GBA/GC/xbox/PS2-eran, tonvis av spel, ps2an var en bra entertainmentkonsol som säljs än idag. framförallt så var det fortfarande nya spel som kom ut med innovativa funktioner och nya spelserier som STARTADES, t.ex. Halo, GoW osv. Xbox pressade grafiken och online, GC pressade gamingcouchparty-aspekten, PS2 pressade multiplatform och gimmick/addon-gaming som t.ex. guitar hero etc.

Spelen från denna era är fortfarande kul och spelas året om på konvent osv för att de är relativt tidlösa, och görs remakes av för att de var så bra. Dagens era är ett himla reiterationsträsk av sequels, franchises och casual konsolifiering, där bara de mest mjölkgivande korna får leva, och helst optimeras för konsol och portas till PC, där spelen huggs av på mitten innan release och senare släpps komplett som DLC för att få in stabilare inkomst, vilket för att spelarna känner sig lurade, när innehållet fanns klart vid release och bara blev försenat pga pengagirighet.

Framtiden tror jag är en ny kreativitetsboom, med app/portable intuitive control gaming, med social media integrering och småskalig, masskomparativ multiplayer. lägre priser och mer fokus på indie, och bättre kvalitet på sådana spel för den breda massan. Jailbreaking och custom applications, emulatorer och kreativa lösningar kommer ta över dominerande strukturer. services som ONlive kommer ta mark, folk kommer vilja testa spel innan köp igen, eftersom många $60 spel stjäl pengar från kunder nu, och eftersom microsoft kommer kräva online pass (dvs no used games online without own code) på nästa xbox. blir nog en slags revolution mot detta, samtidigt som det blir någonting liknande mot musik och filmindustrin


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet