Allmän diskussionstråd för gamers
Citat från OndaHamstern
Citat från Poked
men det är ju för att man ska kunna vara överallt och döda saker oavsett lvl, hade ju varit tråkigt om man bara var på 10% av mappen på lvl 1-10 och sen uppåt, blir ju som wow. :D
Det har funkat i alla rollspel innan, när man sätter sig vid ett rollspel så ska man tvingas och tänka taktiskt samt att det är inte logiskt att alla varelser är level 1 överallt bara för att karaktären är det. (Men jag är väl "bortskämd" genom Old D&D där man fick ha en bunt med karaktärspapper med sig vid varje spelomgång då det var ett under om ens karaktär överlevde en spel session)
varför är det inte logiskt att mobsen lvlar samtidigt som dig?
samma tid expirerar ju för både dig och fienden, klart dom ska lvla i samma takt.
allt beror ju hur man ser på det. :)
Citat från Poked
varför är det inte logiskt att mobsen lvlar samtidigt som dig?
samma tid expirerar ju för både dig och fienden, klart dom ska lvla i samma takt.
allt beror ju hur man ser på det. :)[/i]
Det är lika logiskt som att vi kan gå ut i skogen och döda en björn/soldat med ett svärd utan och ha någon större form utav stridserfarenhet.
Alla djur/människor är inte lika erfarna varav därför det blir ologiskt att en stadsvakt skulle vara på samma nivå som huvudspelaren det gör så att spelen blir på tok för lätta och om man vill ge sig ut och döda fiender som är 2-7 levlar över en så får man lära sig olika taktiker för och kunna göra det.
Därför bör alltid vissa enheter levla med spelaren medan andra håller sig långt över en.
Citat från BloodBath
Därför bör alltid vissa enheter levla med spelaren medan andra håller sig långt över en.
De försökte det i Skyrim men fienderna blir den nivån du är när du kliver in grottan men de håller sig sen kvar på den nivån i resten av spelet.
Om ni tänker efter så är det mycket mer logiskt att vissa fiender har en viss svårighet och andra en annan.
Vi kan använda våran värld som exempel:
I Sverige så finns det björnar, dessa djur tål en viss mängd stryk innan dom dör, that's it.
Vi säger att det var möjligt för en människa att döda en björn med svärd efter en viss mängd träning (det är förmodligen det också) och att du tränar upp dig till detta.
Om vi sedan säger att du tränar mer än detta och blir ännu bättre på detta sättet att gå till väga så kommer inte björnarna att bli svårare att döda, dom kommer bli mycket mycket lättare att döda.
Men det kommer fortfarande finnas flockar av vargar som du inte har någon erfarenhet av att döda, så nu måste du träna dig till att göra det.
Visst skulle man kunna säga att lite mer intelligenta fiender såsom Goblins kan reagera på att det finns en stark riddare i trakterna och bestämmer sig för att bli lite mer intensiva och tränade, men det är inte speciellt vettigt att dessa Goblins helt plötsligt besitter samma styrka som en drake och att en fight med en kan bli livshotande när du tidigare kunde piska dessa Goblins till döds i mängder.
Kort och gott:
Jag är helt klart för successiv lvling som leder till att din karaktär blir starkare för att göra så att fiender som tidigare var ett problem inte längre är det.
Citat från BloodBath
Därför bör alltid vissa enheter levla med spelaren medan andra håller sig långt över en.
Precis, vissa fiender kan man tänka sig reagerar på att man dödar deras kompanjoner och bestämmer sig för att ta tag i sina liv och bli lite mer badass.
Men knappast att lvl 1 Rat ska utvecklas till lvl 35 Dire Rat of Asskicking enbart för att spelmakarna har bestämt sig för att hela världen ska kretsa kring huvudkaraktären.
ErikSchwartz said it.
Därför bör alltid vissa enheter levla med spelaren medan andra håller sig långt över en.
De försökte det i Skyrim men fienderna blir den nivån du är när du kliver in grottan men de håller sig sen kvar på den nivån i resten av spelet.[/i]
Det låter hemskt tråkigt :S
Därför bör alltid vissa enheter levla med spelaren medan andra håller sig långt över en.
Precis, vissa fiender kan man tänka sig reagerar på att man dödar deras kompanjoner och bestämmer sig för att ta tag i sina liv och bli lite mer badass.
Men knappast att lvl 1 Rat ska utvecklas till lvl 35 Dire Rat of Asskicking enbart för att spelmakarna har bestämt sig för att hela världen ska kretsa kring huvudkaraktären.[/i]
Jo lite så jag tänkte :)
Annars kan man ju ha Combat Proficiency för just den typen av fiende, så ju mer utav den typen man dödar desto "lättare" blir det.
I don't know, men i mitt huvud lät det iaf bra :S
Citat från ErikSchwartz
Om ni tänker efter så är det mycket mer logiskt att vissa fiender har en viss svårighet och andra en annan.
Vi kan använda våran värld som exempel:
I Sverige så finns det björnar, dessa djur tål en viss mängd stryk innan dom dör, that's it.
Vi säger att det var möjligt för en människa att döda en björn med svärd efter en viss mängd träning (det är förmodligen det också) och att du tränar upp dig till detta.
Om vi sedan säger att du tränar mer än detta och blir ännu bättre på detta sättet att gå till väga så kommer inte björnarna att bli svårare att döda, dom kommer bli mycket mycket lättare att döda.
Men det kommer fortfarande finnas flockar av vargar som du inte har någon erfarenhet av att döda, så nu måste du träna dig till att göra det.
Visst skulle man kunna säga att lite mer intelligenta fiender såsom Goblins kan reagera på att det finns en stark riddare i trakterna och bestämmer sig för att bli lite mer intensiva och tränade, men det är inte speciellt vettigt att dessa Goblins helt plötsligt besitter samma styrka som en drake och att en fight med en kan bli livshotande när du tidigare kunde piska dessa Goblins till döds i mängder.
Kort och gott:
Jag är helt klart för successiv lvling som leder till att din karaktär blir starkare för att göra så att fiender som tidigare var ett problem inte längre är det.
Kallade du nyss goblins smarta......Det var nog det snällaste jag har hört någon kalla dem.
"Jag är helt klart för successiv lvling som leder till att din karaktär blir starkare för att göra så att fiender som tidigare var ett problem inte längre är det."
Det är vanlig levling då du får mer erfarenhet i strid och med ditt vapen varav du kan hantera det bättre för att göra det logiskt (och verklighetsförankrat) vi tar ett gevär/pilbåge istället för svärd den här gången, du använder dig utav den för att döda rådjur, fåglar, hare men var efter du blir mer van och skickligare med vapnet desto mer vet du att du skulle klara av och döda en varg/hund eller något annat djur då du vart du ska sikta exempelvis om du möter en björn så siktar du antingen mot mage eller ögon.
Scale leveling är när alla fiender levlar med dig oavsett vilka de är.
Edit: Jag pratar självfallet i PnP leveling termer.
Eller så ger man fienderna en intressant skillsetup och ju mer man dödar dom ju lättare blir dom för att man faktiskt lär sig hur dom fungerar!
:OOO
Citat från BloodBath
Jo lite så jag tänkte :)
Annars kan man ju ha Combat Proficiency för just den typen av fiende, så ju mer utav den typen man dödar desto "lättare" blir det.
I don't know, men i mitt huvud lät det iaf bra :S
Clever girl ;>
Det tycker jag låter som en riktigt jävla utmärkt idé!
Har till och med för mig att det finns vissa spel som fungerar på det sättet, dock kan jag inte komma på något för tillfället.
Fast jag kommer ihåg att ett spel jag spelade hade ett system som fungerade på det sättet att ju mer man sköt med ett vapen desto högre skada gjorde dom och vart bättre.
Jag tyckte att det var riktigt bra, fast jag tror att dom hade fuckat upp systemet så man kunde göra som i Oblivion att man kunde hoppa runt och använda sig av en simpel Illusionspell för att öka sin Illusion och Acrobatics skill.
Dat port
Syndicate måste seriöst vara den sämsta "remaken" någonsin, hur fan tänkte dem när de gjorde om ett så "komplext" RTS till ett FPS?
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet