Abort - Rätt eller fel?
Citat från mRosquist
Citat från Tour
tror faktiskt inte det finns människor som tänker så direkt. isåfall är de jäkligt osmidiga och dessutom ganska sjuka skulle jag tro.
.
Nej, de är nog väldigt få, men frågan är ställd ur ett rent teoretiskt perspektiv. Är det fel att strunta i preventivmedel och sen bara göra abort såfort man blir gravid? Förutsatt att man vet om hälsoriskerna!
ja det är fel då det är kostsamt för samhället, precis lika fel som att fuska med bidrag och skatt enligt mig.
Jag tror inte att någon som någonsin har gjort en abort kommer att se det som ett preventivmedel igen. När man blir mamma så händer det mycket rent kemiskt i kroppen, och det kan vara väldigt jobbigt. Avbryter man sen det här mitt i alltihop utan förvarning, så blir det lite kaos i kroppen. Det är så starkt känslomässigt att man nog knappast vill göra det igen. Men det är bra att det finns abort som en sista utväg. Jag tror inte att abort behöver regleras med åldersgräns eller liknande.
Citat från MikaeIah
Citat från mRosquist
Har aldrig förstått det resonemanget. Om man nu är för abort, som vi är båda två, varför får man inte använda det som preventivmedel om man vill? Sålänge kvinnan är medveten om riskerna så ser jag inget problem!
Det är ju rätt dyrt för staten dock, och ganska jobbigt att gå igenom, vilket man kanske inte tänker på från början.
Det finns en massa saker som är dyrt för staten, jag tror inte det är något märkbart ur det perspektivet.
Ja, det tror jag också, men gör det att det är fel? Om någon vill gå igenom det fast de tycler att det är jobbigt, vem är jag att hindra den personen?
Förstår inte argumentet "bara man inte använder det som preventivmedel". Som om någon (frisk) människa ens skulle överväga att använda abort på det sättet.
Citat från Tour
Citat från mRosquist
Citat från Tour
tror faktiskt inte det finns människor som tänker så direkt. isåfall är de jäkligt osmidiga och dessutom ganska sjuka skulle jag tro.
.
Nej, de är nog väldigt få, men frågan är ställd ur ett rent teoretiskt perspektiv. Är det fel att strunta i preventivmedel och sen bara göra abort såfort man blir gravid? Förutsatt att man vet om hälsoriskerna!
ja det är fel då det är kostsamt för samhället, precis lika fel som att fuska med bidrag och skatt enligt mig.
Är handikappade "fel"? Det kostar MYCKET mer än en abort. Samma sak gäller för ett barn som växer upp med föräldrar som inte är mogna för det, det kostar tiotals, ibland hundratals gånger mer än att göra det förhållandevis enkla ingrepp en abort är.
Citat från mRosquist
Citat från fuu
Förstår inte argumentet "bara man inte använder det som preventivmedel". Som om någon (frisk) människa ens skulle överväga att använda abort på det sättet.
Teoretiskt resonemang!
Fast jag syftade inte främst på dig, utan snarare på att var och varannan sida så kommer någon "Bara man inte.."
Rent teoretiskt håller jag med dig dock.
Citat från mRosquist
Citat från Tour
ja det är fel då det är kostsamt för samhället, precis lika fel som att fuska med bidrag och skatt enligt mig.
Hur kostsamt är det? Vad kostar en skrapning, vad kostar pillerna man tar?
har inga exakta siffror på det, säkert inga enorma summor. men tänk om alla gjorde så?
är det inte lika fel att stjäla en penna som en bil egentligen, rent principmässigt?
Citat från Tour
Citat från mRosquist
Citat från Tour
ja det är fel då det är kostsamt för samhället, precis lika fel som att fuska med bidrag och skatt enligt mig.
Hur kostsamt är det? Vad kostar en skrapning, vad kostar pillerna man tar?
har inga exakta siffror på det, säkert inga enorma summor. men tänk om alla gjorde så?
är det inte lika fel att stjäla en penna som en bil egentligen, rent principmässigt?
Nej, det är skillnad på att ta något emot någons vilja och på att använda en tjänst staten faltiskt erbjuder. Ser ingen likhet alls, faktiskt!
Citat från mRosquist
Citat från fuu
Förstår inte argumentet "bara man inte använder det som preventivmedel". Som om någon (frisk) människa ens skulle överväga att använda abort på det sättet.
Teoretiskt resonemang!
Det är nog så ovanligt att det saknar relevans för debatten, som tur är.
Citat från mRosquist
Citat från Tour
Citat från mRosquist
Citat från Tour
ja det är fel då det är kostsamt för samhället, precis lika fel som att fuska med bidrag och skatt enligt mig.
Hur kostsamt är det? Vad kostar en skrapning, vad kostar pillerna man tar?
har inga exakta siffror på det, säkert inga enorma summor. men tänk om alla gjorde så?
är det inte lika fel att stjäla en penna som en bil egentligen, rent principmässigt?
Nej, det är skillnad på att ta något emot någons vilja och på att använda en tjänst staten faltiskt erbjuder. Ser ingen likhet alls, faktiskt!
så då är det bara att knalla in och göra en magsäcksoperation också utan att försöka gå ner i vikt själv först, det är ju ändå en tjänst?
det jag jämförde var två olika försäkringar samhället erbjuder, abort och bidrag (t ex soc eller sjukförsäkringen) som är meningen att de ska utnyttjas när olyckan är framme. det är ju att missbruka dom om man använder de av ren bekvämlighet när bättre och på alla sätt smidigare och säkrare alternativ finns, det är då man kan jämföra det med stöld.
MAN ANVÄNDER INTE ABORT AV BEKVÄMLIGHET, GARANTERAT INTE ANDRA GÅNGEN. JAG LOVAR.
Det har gjorts en del studier på området, faktiskt. Och abort är inte speciellt bekvämt.
Hypotetisk.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet