Abort - Rätt eller fel?
Citat från ErikSchwartz
Hypotetisk.
sant det. har inte sovit på ett dygn nu så börjar bli helt jävla vilse i pannkakan.
Citat från Tour
så då är det bara att knalla in och göra en magsäcksoperation också utan att försöka gå ner i vikt själv först, det är ju ändå en tjänst?
det jag jämförde var två olika försäkringar samhället erbjuder, abort och bidrag (t ex soc eller sjukförsäkringen) som är meningen att de ska utnyttjas när olyckan är framme. det är ju att missbruka dom om man använder de av ren bekvämlighet när bättre och på alla sätt smidigare och säkrare alternativ finns, det är då man kan jämföra det med stöld.
Ja, jag tycker att det är rätt korkat, men om man tycker det känns lättare så får man väl göra det?
Till att börja med så skulle jag gissa att de bidrag du jämför är så olika i pris att jämförelsen haltar! Men vad som är "bäst och på alla sätt smidigast" är ju subjektivt, och tycker man att det är smidigast - kör i vind.
Nej, att beröva någon på sin egendom emot dennes vilja, och att använda en tjänst som man blir erbjuden är inte jämförbart, oavsett hur mycket den missbrukas!
Citat från mRosquist
Citat från Tour
Ja, jag tycker att det är rätt korkat, men om man tycker det känns lättare så får man väl göra det?
Till att börja med så skulle jag gissa att de bidrag du jämför är så olika i pris att jämförelsen haltar! Men vad som är "bäst och på alla sätt smidigast" är ju subjektivt, och tycker man att det är smidigast - kör i vind.
Nej, att beröva någon på sin egendom emot dennes vilja, och att använda en tjänst som man blir erbjuden är inte jämförbart, oavsett hur mycket den missbrukas!
om du tycker det så tycker du det.
fortfarande, är det inte lika illa att stjäla en penna som en bil principiellt? är det mindre fel att stjäla 10 000 kr än 100 000 kr?
jovisst är det det, men att dra på sig en kondom som kostar 7,50 kr styck eller betala en patientavgift på 400 spänn, samt väntetid och läketid efteråt? inte svårt val. men visst.
sjukvården är inte en tjänst i den bemärkelsen du får den att framstå som. det är en säkerhet som ska vara där när vi behöver den, inte för vår bekvämlighet. annars hade bröstoperationer varit gratis och botoxlösning till alla kärringar som är inne på de grejerna, men det funkar inte så, och det är du väl medveten om.
sen är det ju faktiskt så att det är likvärdigt med att stjäla från nån annan om man skulle välja att göra en abort av ren bekvämlighet då du utnyttjar samhällets gemensamma tillgångar på ett egoistiskt sätt.
Om flickan inte vill ha en parasit i magen så borde hon la få döda den om hon känner för det, inte direkt som att saten där inne hade ett medvetande ändå. Och om du personligen inte kommer ihåg hur det var i din mors vagina behöver du inte säga emot, får åsikt spelar ingen roll om du har fel. c:
Tour: (orkar inte använda citat, så jäkla osmidigt med iPhone)
Självklart är det inget du bara får, och jag tycker somsagt att det är korkat att bara utnyttja sjukvårdsbidrag, men det är inte stöld.
Jo, att stjäla 10 000 och 100 000 är principiellt lika illa, för båda är berövande av andras egendom, men du stjäl inga pengar när du gör aborr, det är ingen som du behöver beröva på pengar emot deras vilja, utan man blir erbjuden den tjänsten av staten. Därför haltar din jämförelse. Oavsett om bägge handlingarna är egoistiska!
Citat från mRosquist
Tour: (orkar inte använda citat, så jäkla osmidigt med iPhone)
Självklart är det inget du bara får, och jag tycker somsagt att det är korkat att bara utnyttja sjukvårdsbidrag, men det är inte stöld.
Jo, att stjäla 10 000 och 100 000 är principiellt lika illa, för båda är berövande av andras egendom, men du stjäl inga pengar när du gör aborr, det är ingen som du behöver beröva på pengar emot deras vilja, utan man blir erbjuden den tjänsten av staten. Därför haltar din jämförelse. Oavsett om bägge handlingarna är egoistiska!
kör utan, inget jag stör mig på.
nej du stjäl inga pengar när du gör abort, du stjäl resurser från samhället och påverkar samhällsapparaten negativt. vi kan vända på ord och nyliberala definitioner i all oändlighet.
är detta scenario inte likvärdigt med en som inte vill arbeta (lägg märke till inte vill) och bara sitter och drar pengar från AF, det är ju ändå en penningförsäkring som erbjuds när man är arbetslös, en tjänst om du så vill.
Tour: Gracias
Nej du stjäl inte resurser ifrån staten, du utnyttjar att du blir erbjuden dem. Det kan möjligen klassas som lika egoistiskt, eller lika fel som stöld, men det är inte stöld och det är en principiellt viktig poäng!
Nja, än en gång tror jag att det är en så pass stor kostnadsskillnad att jämförelsen haltar, men jag förstår din syn på det!
Men utnyttjar inte rökare systemet när de struntar i att sluta utan kedjeröker tills de ligger på sjukhuset. De har ju också gjort ett val, ska de också behöva vetala sin egen vård? Hur drar man den gränsen?
Citat från mRosquist
Tour: Gracias
Nej du stjäl inte resurser ifrån staten, du utnyttjar att du blir erbjuden dem. Det kan möjligen klassas som lika egoistiskt, eller lika fel som stöld, men det är inte stöld och det är en principiellt viktig poäng!
Nja, än en gång tror jag att det är en så pass stor kostnadsskillnad att jämförelsen haltar, men jag förstår din syn på det!
Men utnyttjar inte rökare systemet när de struntar i att sluta utan kedjeröker tills de ligger på sjukhuset. De har ju också gjort ett val, ska de också behöva vetala sin egen vård? Hur drar man den gränsen?
vi kom ju överrens om att principen är densamma, det är inte kostnaden som är det intressanta egentligen, utan själva handlingen inte sant?
visst ska man hårddra det kan man väl säga samma sak om rökare också.
Citat från Tour
vi kom ju överrens om att principen är densamma, det är inte kostnaden som är det intressanta egentligen, utan själva handlingen inte sant?
visst ska man hårddra det kan man väl säga samma sak om rökare också.
Låt gå, men det gör inte abortexemplet till stöld.
Så då står du bakom att rökare också ska betala sin egen vård?
Citat från mRosquist
Citat från Tour
vi kom ju överrens om att principen är densamma, det är inte kostnaden som är det intressanta egentligen, utan själva handlingen inte sant?
visst ska man hårddra det kan man väl säga samma sak om rökare också.
Låt gå, men det gör inte abortexemplet till stöld.
Så då står du bakom att rökare också ska betala sin egen vård?
nej inte stöld.
nej, jag har aldrig sagt att de som begår abort ska betala det själv, bara att det är fel att använda det som preventivmetod.
Bara ngt mamman kan avgöra...
Borde vara lagligt upp till 12 års ålder.
Man kan tekniskt sätt inte använda abort som en "PRE"ventivmetod.
Tycker att det är upp till kvinnan. Visst är det ansvarslöst att inte använda skydd, men det är bättre att göra abort än att få ett barn som man inte kan ta hand om.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet