Abort - Rätt eller fel?
bebo_
Tjej, 33 år
Citat från st4rfish
Två som knullar, två som behövs för att det ska bli en ung det borde vara två som bestämmer över hur det ska bli...har själv varit med om att mitt ex helt random slutade med P-piller i 1 månad utan att säga något tills jag en dag upptäckte när jag var ledig från jobbet att hon inte tog det till morgonkaffet...i såna sitsar tycker jag fan killen också borde ha NÅGON rättighet ..ist för att man ska bli lurad in i nått...
Hur ska vi göra då tycker du, om kvinnan vägrar göra abort? Två män bryter sig in i huset och släpar henne till abortkliniken kanske?
Upprorsmakare
33 år
Citat från bebo
Hur ska vi göra då tycker du, om kvinnan vägrar göra abort? Två män bryter sig in i huset och släpar henne till abortkliniken kanske?
Hon får klara sig utan mannens ekonomiska stöd helt enkelt. :)
bebo_
Tjej, 33 år
Citat från Upprorsmakare
Citat från bebo
Hur ska vi göra då tycker du, om kvinnan vägrar göra abort? Två män bryter sig in i huset och släpar henne till abortkliniken kanske?
Hon får klara sig utan mannens ekonomiska stöd helt enkelt. :)
Det skulle inte fungera i praktiken, men tanken är ju kanske bra. Men samtidigt hade killen kunnat skydda sig ändå. Man ska alltid utgå ifrån att alla människor är kapabla att vara svin och ljuga så tungan blir svart, allt annat är naivt.
Upprorsmakare
33 år
Citat från bebo
Det skulle inte fungera i praktiken, men tanken är ju kanske bra. Men samtidigt hade killen kunnat skydda sig ändå. Man ska alltid utgå ifrån att alla människor är kapabla att vara svin och ljuga så tungan blir svart, allt annat är naivt.
Om man tänker på det sättet i alla perspektiv kan man ju likagärna ta livet av sig.
Det finns ju inget liv kvar om man bara oroar sig om allt hela tiden.
Och om denne nu är ens flickvän så ska man kunna lita på henne, så är det bara, om det nu inte är så att man precis blivit ihop utan att lära känna varandra. Då är man bara dum. :)
jkahsfagfvi
Tjej, 36 år
Citat från GregerAAR
Nu förutsätter jag att det här handlar om engångsligg och liknande, alltså inte långa, kärleksfulla förhållanden där man har alla anledningar att lita fullt ut på varandra. Hade det varit ett förhållande då blir det mer förståeligt att man litar på det partnern säger.
Vadå enkel logik? Klart att du har lika mycket ansvar att skydda dig som tjejen har. Och att det blir mindre skönt är absolut inget argument för att komma undan sitt ansvar att skydda sig. Hon vet lika mycket som du, och ändå ska du få slippa undan ansvaret om det skulle bli barn? Du kan också välja, genom att skydda dig eller inte.
"Uppstår ur hennes kropp"? Det "uppstår" för att din säd befruktar hennes ägghelvete, om inte du hade sprutat i hennes fitta så hade det aldrig funnits ett barn till att börja med. Alltså, lika mycket ansvar åt båda hållen att skydda sig. Du skippar alltså kondomen för att det är skönare, och riskerar att göra bruden på smällen. Hoppas du njöt fullt ut liksom.
DU kan välja att göra något för att förhindra att hon blir gravid eller inte, genom att antingen skydda dig eller inte skydda dig. Att du tror på vad en random brutta du träffat på krogen säger är ju ditt eget problem. SKYDDA DIG ALLTID OM DU INTE VILL HA BARN. Punkt. Är det ett förhållande och man har anledning att lita på varandra osv., då är det en annan sak. Där vet jag inte vad jag tycker. Men, helt seriöst. Det du verkar missa här är att om hon föder barnet, så är det faktiskt ditt barn. Det är DIN unge. Du är PAPPA. Att man ens tänker i termer om "ska fan inte betala något" är ju helt sinnessjukt. Ungen blir inte mindre din bara för att mamman var en bitch och ljög.
"Men det finns ingen anledning för mig att betala för barnet som är en produkt av kroppen hon ansvarar för". Herregud hur du uttrycker dig, som att kvinnan skapar barnet helt själv i sin livmoder. "Produkten" blir inte av utan dig. Försvinner din säd ur ekvationen kommer det aldrig bli ett barn. Alltså spelar DU exakt lika mycket roll som henne där och DU har exakt lika mycket ansvar som hon att använda skydd om DU inte vill bli pappa. Du ansvarar för "produkten" exakt lika mycket. Och du ansvarar för att göra henne gravid, exakt lika mycket. End of story.
"På samma sätt som att jag inte kan kräva dig på pengar om jag är allergisk mot en drink du bjuder mig på och tar skada. Min kropp, mitt ansvar." NEJ. Det är inte samma sak någonstans. Eftersom i den situationen vet inte jag att du är allergisk. När det gäller att knulla vet både du och den du har sex med att det kan bli ett barn. Hade du valt att ta emot en helt okänd drink av en främling, och litat på när denne främling säger att "nejdå, finns ingen drog i den eller så"? Hade du det? Då är du ju bara dum i huvudet.
memorabilia
Kille, 37 år
Citat från Upprorsmakare
Hon får klara sig utan mannens ekonomiska stöd helt enkelt. :)
Och om det är som i scenariot jag tog upp några sidor bakåt, att mannen och kvinnan faktiskt är tillsammans och kommit fram till beslutet att behålla barnet tillsammans, men han sedan skiter i det och drar?
Ska han slippa betala underhåll i det läget också, eller?
Annars, hur hade du tänkt att det skulle fungera i praktiken?
Citat från Upprorsmakare
Om man tänker på det sättet i alla perspektiv kan man ju likagärna ta livet av sig.
Det finns ju inget liv kvar om man bara oroar sig om allt hela tiden.
Och om denne nu är ens flickvän så ska man kunna lita på henne, så är det bara, om det nu inte är så att man precis blivit ihop utan att lära känna varandra. Då är man bara dum. :)
Man behöver inte gå runt och oroa sig, snarare ta de åtgärder som behövs för att gardera och skydda sig själv.
Att utgå från att alla människor är snälla och pålitliga i alla lägen fungerar inte.
Då kommer du leva ett liv som en slagpåse, bli utnyttjad och förmodligen inte få det du som person förtjänar i livet.
Alla är svin. Alla ljuger. Alla är egoistiska. Alla är falska.
Tills de bevisat motsatsen. Och även då tänker alla människor i första hand på sig själv.
Det innebär att du också måste göra det.
bebo_
Tjej, 33 år
Citat från Upprorsmakare
Citat från bebo
Det skulle inte fungera i praktiken, men tanken är ju kanske bra. Men samtidigt hade killen kunnat skydda sig ändå. Man ska alltid utgå ifrån att alla människor är kapabla att vara svin och ljuga så tungan blir svart, allt annat är naivt.
Om man tänker på det sättet i alla perspektiv kan man ju likagärna ta livet av sig.
Det finns ju inget liv kvar om man bara oroar sig om allt hela tiden.
Och om denne nu är ens flickvän så ska man kunna lita på henne, så är det bara, om det nu inte är så att man precis blivit ihop utan att lära känna varandra. Då är man bara dum. :)
Det var ju att överdriva lite kanske, men man ska alltid _utgå_ ifrån att människor är idioter. Människor föds med en instinkt som kallas egoism för att göra det så bekvämt för sig själva som möjligt, kan dra många exempel på detta.
Självklart ska man lita på sin flickvän, men hur långt ska man göra det? Finns många tjejer som är otrogna, som går bakom ryggen på dig, som fejkar orgasmer, som ljuger i största allmänhet. Att du kallar människor "dumma" för att de inte litar på sin partner till 100% är korkat i mitt tycke. Det är inte det att jag inte litar på min pojkvän, jag litar bara inte på rasen jag tillhör och det tycker jag ingen ska göra. Det ligger något i det latinska uttrycket omne homo mendex.
Alla människor är svin på ett eller annat sätt.
Axelhoff
Kille, 60 år
Citat från bebo
Citat från st4rfish
Två som knullar, två som behövs för att det ska bli en ung det borde vara två som bestämmer över hur det ska bli...har själv varit med om att mitt ex helt random slutade med P-piller i 1 månad utan att säga något tills jag en dag upptäckte när jag var ledig från jobbet att hon inte tog det till morgonkaffet...i såna sitsar tycker jag fan killen också borde ha NÅGON rättighet ..ist för att man ska bli lurad in i nått...
Hur ska vi göra då tycker du, om kvinnan vägrar göra abort? Två män bryter sig in i huset och släpar henne till abortkliniken kanske?
Falconpunch...nej srsly blir väl bara att man får komma överens... vill hon isf ha barnet mot hans vilja så får han väl bli som en sperma donator... icke ansvarig etc utan hon får behålla det själv...jag är ingen politiker, jurist, läkare etc så är inte upp till mig att komma på någon lösning jag kmr bara med förslag och en åsikt :)
Hush
Tjej, 32 år
Citat från st4rfish
Citat från bebo
Citat från st4rfish
Två som knullar, två som behövs för att det ska bli en ung det borde vara två som bestämmer över hur det ska bli...har själv varit med om att mitt ex helt random slutade med P-piller i 1 månad utan att säga något tills jag en dag upptäckte när jag var ledig från jobbet att hon inte tog det till morgonkaffet...i såna sitsar tycker jag fan killen också borde ha NÅGON rättighet ..ist för att man ska bli lurad in i nått...
Hur ska vi göra då tycker du, om kvinnan vägrar göra abort? Två män bryter sig in i huset och släpar henne till abortkliniken kanske?
Falconpunch...nej srsly blir väl bara att man får komma överens... vill hon isf ha barnet mot hans vilja så får han väl bli som en sperma donator... icke ansvarig etc utan hon får behålla det själv...jag är ingen politiker, jurist, läkare etc så är inte upp till mig att komma på någon lösning jag kmr bara med förslag och en åsikt :)
Finns tydligen dom som är emot det här med " underhållsbidrag "
Pansartax
Kille, 33 år
Citat från Hush
Finns tydligen dom som är emot det här med " underhållsbidrag "
Ja, det är skitdumt. Visst är det så att män borde skydda sig själva för att inte bli pappor, och män ska inte tvinga kvinnor att abortera bara för att de inte vill bli pappor. Men att en man ska bli tvingad att betala bidrag en gång i månad i en väldans massa år bara för att en kvinna ljög om skydd är jävligt dumt. Män har tyvärr inte mycket att säga om det här, när det gäller barn så har kvinnan all makt.
Hush
Tjej, 32 år
Citat från Pansartax
Citat från Hush
Finns tydligen dom som är emot det här med " underhållsbidrag "
Ja, det är skitdumt. Visst är det så att män borde skydda sig själva för att inte bli pappor, och män ska inte tvinga kvinnor att abortera bara för att de inte vill bli pappor. Men att en man ska bli tvingad att betala bidrag en gång i månad i en väldans massa år bara för att en kvinna ljög om skydd är jävligt dumt. Män har tyvärr inte mycket att säga om det här, när det gäller barn så har kvinnan all makt.
Dock så kan det bli en rätt sak om kvinnan ljög om det. Man kan ta upp det i rätten, ta ut papper på hennes kortköp osv osv.
Så det är inte i ALLA fall som pappan behöver betala... :)
Pansartax
Kille, 33 år
Citat från Hush
Dock så kan det bli en rätt sak om kvinnan ljög om det. Man kan ta upp det i rätten, ta ut papper på hennes kortköp osv osv.
Så det är inte i ALLA fall som pappan behöver betala... :)
Det är sant, men ofta så kan man inte hitta några bevis och då är det ord mot ord som gäller och då har återigen kvinnan övertaget.
Hush
Tjej, 32 år
Citat från Pansartax
Citat från Hush
Dock så kan det bli en rätt sak om kvinnan ljög om det. Man kan ta upp det i rätten, ta ut papper på hennes kortköp osv osv.
Så det är inte i ALLA fall som pappan behöver betala... :)
Det är sant, men ofta så kan man inte hitta några bevis och då är det ord mot ord som gäller och då har återigen kvinnan övertaget.
Nja, det beror på mammans bakgrund osv, mycket som spelar in vettu :) Det är inte bara kvinnan som har rätt hela tiden.
En man kan få lika mycket rätt som kvinnan till barnet eller ingen rätt alls vare sig pengar eller ansvar :) Visserligen så måste man gå ganska högt upp i rätten osv men om man nu verkligen verkligen verkligen inte vill bli pappa eller betala för barnet så anser jag det en ganska värd sak att göra isåfall :)
PLOMP
Tjej, 34 år
Jag är lätt för abort, tycker det känns fel att tvinga nån att föda ett barn.
Och är sjukt tacksam att jag är tjej, hade fan inte vågat ligga med någon om jag var kille, kondomen kan ju spricka liksom.
Hush
Tjej, 32 år
Citat från PLOMP
Jag är lätt för abort, tycker det känns fel att tvinga nån att föda ett barn.
Och är sjukt tacksam att jag är tjej, hade fan inte vågat ligga med någon om jag var kille, kondomen kan ju spricka liksom.
Det handlar mer om det är rätt av kvinnan att vägra abort även om mannen tycker det .
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet