Abort - Rätt eller fel?
Citat från holdyourhorses
Citat från Rational
Min kropp, mina beslut. Hur skulle du känna om situationen var annorlunda? Om det var du som tvingades ta ett liv för någon annans skull?
För trots allt är det ett liv, om än inte utvecklat.
Alltså... Din kropp, ja. Det dock INTE _ditt_ beslut bara för att det är din kropp. Eftersom barnet är bådas så är det bådas beslut som gäller.
Så om du verkligen ville ha ett barn och din pojkvän sa åt dig att ta bort det. Hur skulle du reagera?
Eller om du verkligen inte vill ha ett barn men han vill det?
Citat från Upprorsmakare
Citat från Hush
Ohjo det är det visst. Vissa p-piller innehåller sånt som tar bort mensen . Jag åt t.ex flera olika p-piller innan jag blev gravid, hade min mens normalt tills jag valde ett annat p-piller som då tog bort min mens . Vem säger att pappan måste vara med ? Jag tror inte ni riktigt förstår hur det är att stå där, efter en förlossning och hålla i sitt barn för första gånmgen
Så du menar att alla de tjejer som jag varit med som tagit sådana piller som ändå fick sin mens inte kan existera? Okej.
Jag tror inte att du förstår hur det kan traumatisera mannen att han har hans barn ute i världen när han inte är redo för ett.
Nej, jag hade inte tänkt gå igenom det förrän jag är redo för det mentalt och ekonomiskt. :)
Men ser du inte vad det står? jag sa att vissa p-piller tar bort mensen.
Jag har aldrig någonsin sagt att det inte är en traumatisk händelse för fadern, klart det . Samma sak som det är för modern, att man helt plötsligt är gravid. Trots att man tagit p-piller, skyddat sig m.m Det finns som sagt inget preventilmedel som är helt säkert.
Då kan du heller inte sitta och säga att det bara är " att lämna bort ungen till någon annan" . Förstår du vilken smärta det skulle bidra till hela ditt liv? Att veta att någon annan just i den tillfället sitter och håller i DITT barn.
skulle vi har gjort abort så skulle inte vi ha denna goding.

Jag och min flickvän bakade en kladdkaka ihop.
Sen tog jag den i min hand och sa att, i och med att jag håller på den är den härmed min och det är mitt beslut vad som görs med den! Och så kastade jag ut den genom fönstret.
Min flickvän förstod att det var min rättighet att göra så, och var helt okej med det.
^Vissas logik här.
Citat från lovelikesalt
Citat från Giging
Sen borde det ju vara såhär:
Mannen vill inte ha barnet- kvinnan respekterar det och gör abort (hon kan ju faktiskt få ett nytt)
Kvinnan vill inte ha barnet - mannen respekterar det och låter henne göra en abort (han kan ju faktiskt få ett nytt)
Men så funkar tyvärr inte den här världen
Edit: självklart ska båda parterna stötta varandra, det är faktiskt ett jobbigt beslut för båda!
Det gör det väl om man har lite sunt förnuft? Har man något innanför pannbenet så förstår man i den stunden att den människan är inte lämpad för en, man väljer då att göra slut där och då eftersom att man inet är överens och kan se en framtid med varandra. Hittar någon annan som vill ha barn med en och skaffar barn med dom.
dessvärre är det ju inte alltid så, folk är dummare än vad man skulle önska
Thias: Och du ville inte från första början, eller hur?
Jag tror att situationen ofta ändras när en far faktiskt inser vilken gåva det är med ett barn egentligen.
Citat från Rational
Citat från xMySweetShadow_
Med din logik begår jag massmord varje kväll då medvetandet hos ett foster innan det aborteras är ungefär lika utvecklat som hos en spermie - Så nej, jag skulle inte ha något problem med att "ta ett liv".
Jag har inte sagt någonting alls om de moraliska definitionerna av ett liv. Men man tar ju ett liv, och det är ett faktum. Men likväl tycker inte heller jag att abort är fel. Eller jo, om en kvinna tvingas att genomföra den.
Men okej - Hur definierar du ett liv då? I och med att du använde just uttrycket "liv" så antar jag att du har en bra definition av det - I min mening är det när fostret har ett välutvecklat medvetande.
Citat från xMySweetShadow_
Jag och min flickvän bakade en kladdkaka ihop.
Sen tog jag den i min hand och sa att, i och med att jag håller på den är den härmed min och det är mitt beslut vad som görs med den! Och så kastade jag ut den genom fönstret.
Min flickvän förstod att det var min rättighet att göra så, och var helt okej med det.
^Vissas logik här.
Varför jämför du foster och liv med kladdkaka?
Citat från Rational
Citat från holdyourhorses
Citat från Rational
Min kropp, mina beslut. Hur skulle du känna om situationen var annorlunda? Om det var du som tvingades ta ett liv för någon annans skull?
För trots allt är det ett liv, om än inte utvecklat.
Alltså... Din kropp, ja. Det dock INTE _ditt_ beslut bara för att det är din kropp. Eftersom barnet är bådas så är det bådas beslut som gäller.
Så om du verkligen ville ha ett barn och din pojkvän sa åt dig att ta bort det. Hur skulle du reagera?
Eller om du verkligen inte vill ha ett barn men han vill det?
Det handlar inte om vad man själv vill, när ska du inse det?
Citat från xMySweetShadow_
Citat från Rational
Citat från xMySweetShadow_
Med din logik begår jag massmord varje kväll då medvetandet hos ett foster innan det aborteras är ungefär lika utvecklat som hos en spermie - Så nej, jag skulle inte ha något problem med att "ta ett liv".
Jag har inte sagt någonting alls om de moraliska definitionerna av ett liv. Men man tar ju ett liv, och det är ett faktum. Men likväl tycker inte heller jag att abort är fel. Eller jo, om en kvinna tvingas att genomföra den.
Men okej - Hur definierar du ett liv då? I och med att du använde just uttrycket "liv" så antar jag att du har en bra definition av det - I min mening är det när fostret har ett välutvecklat medvetande.
Ett liv är... Ja, allt i princip. Men nu menade jag väl mänskligt liv då. Och det är väl från ett befruktat ägg enligt mig.
Citat från Rational
Thias: Och du ville inte från första början, eller hur?
Jag tror att situationen ofta ändras när en far faktiskt inser vilken gåva det är med ett barn egentligen.
Jag ville inte, men hon fick mig att vilja ha barn vilket jag inte ångrar nu ^^
Det tror jag med haha =)
Citat från xMySweetShadow_
Citat från firefliez
Citat från xMySweetShadow_
Som jag sagt innan - Inget barn ska behöva födas utan att båda parterna är med på det. Ingen kvinna ska behöva bära ett barn i 9 månader mot sin vilja för pappans skull, och ingen pappa ska behöva leva med ett barn resten av sitt liv om det inte var vad han ville från början. Punkt slut.
Är man som kvinna så jävla desperat efter ett barn kan man befrukta sig på konstgjord väg.
Är man som man så jävla desperat efter ett barn kan man adoptera.
MEn om tjejen föder barnet så behöver inte mannen vara delaktig. Han kan ta hur mycket avstånd han vill.
Men riktigt så enkelt är det inte.
Dels är det ju den ekonomiska biten.
Dels är det väl pressen man har på sig att vara en ansvarsfull förälder från andra, typ släktingar osv.
Dels är det ju heller inte rätt mot barnet med en pappa som skiter i honom/henne.
Dels är det ju bara tanken på att man har en liten del av sig själv springandes runt i världen.
JAG hade nog inte mått bra hur jag än gjorde om jag hade fått barn nu. Tror mannen kan bli rätt deprimerad osv av att ha ett barn han från början inte vill ha, oavsett om han väljer att vara delaktig i dess uppväxt, eller om han tar avstånd.
Mamman kan väl också bli deprimerad? Kvinnor som vill ha barn kan få förlossningsdepressioner. Hur tror du det skulle kännas för tjejen att bära på ett barn hon inte ens vill ha? Hon skulle ju hata ungen. Och hur skulle det kännas för barnet att veta att dom har en mamma som hatar dom och inte vill veta av dom? Det är lika illa på båda sidor. Men eftersom att det är kvinnan som måste bära på det, det är hennes kropp som utsätts för det. Då är det hennes beslut som väger tyngst hur vrikat det än kan vara i vissa sammanhang. Man kan inte tvinga en kvinna som är myndig till att föda ett barn hon inte vill ha/göra abort när hon vill ha barnet.
Citat från holdyourhorses
Det handlar inte om vad man själv vill, när ska du inse det?[/i]
Handlar det om vad någon annan vill?
Citat från Rational
Citat från xMySweetShadow_
Jag och min flickvän bakade en kladdkaka ihop.
Sen tog jag den i min hand och sa att, i och med att jag håller på den är den härmed min och det är mitt beslut vad som görs med den! Och så kastade jag ut den genom fönstret.
Min flickvän förstod att det var min rättighet att göra så, och var helt okej med det.
^Vissas logik här.
Varför jämför du foster och liv med kladdkaka?
Snälla, om du inte förstår min poäng där så... Ja. Avlägsna dig.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet