Abort - Rätt eller fel?
Citat från xMySweetShadow_
Citat från firefliez
Citat från xMySweetShadow_
Som jag sagt innan - Inget barn ska behöva födas utan att båda parterna är med på det. Ingen kvinna ska behöva bära ett barn i 9 månader mot sin vilja för pappans skull, och ingen pappa ska behöva leva med ett barn resten av sitt liv om det inte var vad han ville från början. Punkt slut.
Är man som kvinna så jävla desperat efter ett barn kan man befrukta sig på konstgjord väg.
Är man som man så jävla desperat efter ett barn kan man adoptera.
MEn om tjejen föder barnet så behöver inte mannen vara delaktig. Han kan ta hur mycket avstånd han vill.
Men riktigt så enkelt är det inte.
Dels är det ju den ekonomiska biten.
Dels är det väl pressen man har på sig att vara en ansvarsfull förälder från andra, typ släktingar osv.
Dels är det ju heller inte rätt mot barnet med en pappa som skiter i honom/henne.
Dels är det ju bara tanken på att man har en liten del av sig själv springandes runt i världen.
JAG hade nog inte mått bra hur jag än gjorde om jag hade fått barn nu. Tror mannen kan bli rätt deprimerad osv av att ha ett barn han från början inte vill ha, oavsett om han väljer att vara delaktig i dess uppväxt, eller om han tar avstånd.
Men ditt förslag är inte så vattentät den heller, tillexempel. om man ska adoptera så måste man vara gift och det finns hur många krav som helst. För barnet ska få de bra.
Om en tjej väljer att behålla barnet själv så förväntar jag mig att hon ska ha det bra ekonomiskt, för man vet väl trots allt vad man ger sig in på. och om det inte råkar vara så, så får dom skylla sig själva för att dom är osmarta och uppenbart inte mogna.
Och "Dels är det ju heller inte rätt mot barnet med en pappa som skiter i honom/henne." om man ska tänka så, så ska man ju inte adoptera barn heler, för då börjar dom ju tänka på varför deras riktiga föräldrar sket i en. eller?
Citat från Upprorsmakare
Citat från Rational
Om jag blev gravid så skulle jag inte vilja behålla barnet som det ser ut nu. Men om det nu vore så att jag ville det skulle jag bli galet ledsen om min pojkvän försökte få mig att göra abort bara för att det inte passar honom just nu.
Och jag kan tänka mig att jag skulle undra resten av mitt liv hur mitt barn skulle blivit om jag fött just det där barnet och inte tagit bort det för hans skull.
Det hade väl varit bättre om han sa det så, än om han ljög och sedan inte gillar barnet eftersom det förstört hans planer?
Då hade jag nog bett honom att lämna mig, både för hans och barnets skull. Klart att man ska vara ärliga i ett förhållande, men att kräva kvinnan på en abort är inte så snällt.
Citat från xMySweetShadow_
Citat från Giging
Citat från xMySweetShadow_
Som jag sagt innan - Inget barn ska behöva födas utan att båda parterna är med på det. Ingen kvinna ska behöva bära ett barn i 9 månader mot sin vilja för pappans skull, och ingen pappa ska behöva leva med ett barn resten av sitt liv om det inte var vad han ville från början. Punkt slut.
Är man som kvinna så jävla desperat efter ett barn kan man befrukta sig på konstgjord väg.
Är man som man så jävla desperat efter ett barn kan man adoptera.
Dennis, du har en väldigt bra poäng!
HEJ THERESE!
HEJ DENNIS!
OnT:
Om en av parterna (t.ex. Mannen) inte vill ha barnet, och kvinnan kan gå med på en abort och sedan få ett barn på annat sätt- klart att det är så det ska gå till?
Om då mamman inte vill ha barnet, då borde hon få göra abort, och mannen adoptera, eller få barn på något annat sätt!
Men det går faktiskt inte att göra alla nöjda här, punkt slut!
(sen kan ju kvinnan göra en abort utan att ens berätta för mannen att hon var gravid, men det är RIKTIGT svinigt, och ingen borde seriöst överväga det. Någonsin!)
Citat från xMySweetShadow_
Citat från Rational
Om jag blev gravid så skulle jag inte vilja behålla barnet som det ser ut nu. Men om det nu vore så att jag ville det skulle jag bli galet ledsen om min pojkvän försökte få mig att göra abort bara för att det inte passar honom just nu.
Och jag kan tänka mig att jag skulle undra resten av mitt liv hur mitt barn skulle blivit om jag fött just det där barnet och inte tagit bort det för hans skull.
Dina åsikter äcklar mig så förbannat mycket att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Att du inte kan se saker längre än ur ditt egna perspektiv, och ENBART det perspektivet, förundras jag över gång på gång.
Min kropp, mina beslut. Hur skulle du känna om situationen var annorlunda? Om det var du som tvingades ta ett liv för någon annans skull?
För trots allt är det ett liv, om än inte utvecklat.
Citat från Rational
Citat från xMySweetShadow_
Citat från Rational
Om jag blev gravid så skulle jag inte vilja behålla barnet som det ser ut nu. Men om det nu vore så att jag ville det skulle jag bli galet ledsen om min pojkvän försökte få mig att göra abort bara för att det inte passar honom just nu.
Och jag kan tänka mig att jag skulle undra resten av mitt liv hur mitt barn skulle blivit om jag fött just det där barnet och inte tagit bort det för hans skull.
Dina åsikter äcklar mig så förbannat mycket att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Att du inte kan se saker längre än ur ditt egna perspektiv, och ENBART det perspektivet, förundras jag över gång på gång.
Min kropp, mina beslut. Hur skulle du känna om situationen var annorlunda? Om det var du som tvingades ta ett liv för någon annans skull?
För trots allt är det ett liv, om än inte utvecklat.
Idag är det snarare: Din kropp, hans ekonomi, hans psyke och välmående, ditt beslut. Vilket är åt helvete fel.
Ja, det mesta på Jorden är levande, det är dock inget barn förrens det lämnat din kropp.
Citat från Rational
Då hade jag nog bett honom att lämna mig, både för hans och barnets skull. Klart att man ska vara ärliga i ett förhållande, men att kräva kvinnan på en abort är inte så snällt.
Att förstöra en människas livsplaner och drömmar är inte heller så snällt.
Sen borde det ju vara såhär:
Mannen vill inte ha barnet- kvinnan respekterar det och gör abort (hon kan ju faktiskt få ett nytt)
Kvinnan vill inte ha barnet - mannen respekterar det och låter henne göra en abort (han kan ju faktiskt få ett nytt)
Men så funkar tyvärr inte den här världen
Edit: självklart ska båda parterna stötta varandra, det är faktiskt ett jobbigt beslut för båda!
Citat från Misanthropia
Citat från Rational
Citat från xMySweetShadow_
Citat från Rational
Om jag blev gravid så skulle jag inte vilja behålla barnet som det ser ut nu. Men om det nu vore så att jag ville det skulle jag bli galet ledsen om min pojkvän försökte få mig att göra abort bara för att det inte passar honom just nu.
Och jag kan tänka mig att jag skulle undra resten av mitt liv hur mitt barn skulle blivit om jag fött just det där barnet och inte tagit bort det för hans skull.
Dina åsikter äcklar mig så förbannat mycket att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Att du inte kan se saker längre än ur ditt egna perspektiv, och ENBART det perspektivet, förundras jag över gång på gång.
Min kropp, mina beslut. Hur skulle du känna om situationen var annorlunda? Om det var du som tvingades ta ett liv för någon annans skull?
För trots allt är det ett liv, om än inte utvecklat.
Idag är det snarare: Din kropp, hans ekonomi, hans psyke och välmående, ditt beslut. Vilket är åt helvete fel.
Ja, det mesta på Jorden är levande, det är dock inget barn förrens det lämnat din kropp.
Eller: Min kropp, mitt välmående, min hälsa, min ekonomi, mitt psyke och mitt beslut. Hans ekonomi och känslor.
Det går liksom inte att väga det riktigt; men det fysiska ansvaret är förbaskat stort för en kvinna.
Citat från firefliez
Men ditt förslag är inte så vattentät den heller, tillexempel. om man ska adoptera så måste man vara gift och det finns hur många krav som helst. För barnet ska få de bra.
Om en tjej väljer att behålla barnet själv så förväntar jag mig att hon ska ha det bra ekonomiskt, för man vet väl trots allt vad man ger sig in på. och om det inte råkar vara så, så får dom skylla sig själva för att dom är osmarta och uppenbart inte mogna.
Och "Dels är det ju heller inte rätt mot barnet med en pappa som skiter i honom/henne." om man ska tänka så, så ska man ju inte adoptera barn heler, för då börjar dom ju tänka på varför deras riktiga föräldrar sket i en. eller?[/i]
Ja, att man måste vara gift är väl ändå en rätt annorlunda regel, så ja, det blir onekligen lite mer problematiskt för mannen. Men jag står fortfarande kvar vid min åsikt.
Fast många vet ju inte vad dom ger sig in på. Och det är rätt oansvarsfullt gentemot barnet att tänka "Ah men skiter det sig så får vi väl skylla oss själva x)". Men det är ju vad jag tycker.
Ska man ha barn ska båda vara med på det och det ska vara ett genomtänkt beslut.
Sen, ja, det har du rätt i - Fast där är ju redan skadan skedd, så att säga. Då är ju en adoption det bästa för barnet just då, i och med att det redan fötts - Det bästa för barnet innan det föddes hade väl varit att det helt enkelt inte skulle födas. Om du fattar vad jag menar.
Göra det bästa av en dålig situation liksom.
Det är ett gemensamt beslut om man är ett par och man vet att man inte lämnar varan.
Är man ensamstående och mannen i förhållandet lämnar då är det kvinnas rätt alla gånger.
Citat från Upprorsmakare
Citat från Rational
Då hade jag nog bett honom att lämna mig, både för hans och barnets skull. Klart att man ska vara ärliga i ett förhållande, men att kräva kvinnan på en abort är inte så snällt.
Att förstöra en människas livsplaner och drömmar är inte heller så snällt.
Men vems vilja vinner då?
Mannen får som han vill: Får eventuellt leva med en brud som hatar honom för att han tvingat bort hennes barn.
Kvinnan får som hon vill: Får leva med ett barn hon älskar och med en karl som avskyr henne för att hon förstört hans liv.
Det går inte att få båda glada.
Citat från Rational
Citat från xMySweetShadow_
Citat från Rational
Om jag blev gravid så skulle jag inte vilja behålla barnet som det ser ut nu. Men om det nu vore så att jag ville det skulle jag bli galet ledsen om min pojkvän försökte få mig att göra abort bara för att det inte passar honom just nu.
Och jag kan tänka mig att jag skulle undra resten av mitt liv hur mitt barn skulle blivit om jag fött just det där barnet och inte tagit bort det för hans skull.
Dina åsikter äcklar mig så förbannat mycket att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Att du inte kan se saker längre än ur ditt egna perspektiv, och ENBART det perspektivet, förundras jag över gång på gång.
Min kropp, mina beslut. Hur skulle du känna om situationen var annorlunda? Om det var du som tvingades ta ett liv för någon annans skull?
För trots allt är det ett liv, om än inte utvecklat.
Med din logik begår jag massmord varje kväll då medvetandet hos ett foster innan det aborteras är ungefär lika utvecklat som hos en spermie - Så nej, jag skulle inte ha något problem med att "ta ett liv".
Citat från Giging
Sen borde det ju vara såhär:
Mannen vill inte ha barnet- kvinnan respekterar det och gör abort (hon kan ju faktiskt få ett nytt)
Kvinnan vill inte ha barnet - mannen respekterar det och låter henne göra en abort (han kan ju faktiskt få ett nytt)
Men så funkar tyvärr inte den här världen
Edit: självklart ska båda parterna stötta varandra, det är faktiskt ett jobbigt beslut för båda!
Det gör det väl om man har lite sunt förnuft? Har man något innanför pannbenet så förstår man i den stunden att den människan är inte lämpad för en, man väljer då att göra slut där och då eftersom att man inet är överens och kan se en framtid med varandra. Hittar någon annan som vill ha barn med en och skaffar barn med dom.
Citat från Rational
Min kropp, mina beslut. Hur skulle du känna om situationen var annorlunda? Om det var du som tvingades ta ett liv för någon annans skull?
För trots allt är det ett liv, om än inte utvecklat.
Alltså... Din kropp, ja. Det dock INTE _ditt_ beslut bara för att det är din kropp. Eftersom barnet är bådas så är det bådas beslut som gäller.
Citat från xMySweetShadow_
Med din logik begår jag massmord varje kväll då medvetandet hos ett foster innan det aborteras är ungefär lika utvecklat som hos en spermie - Så nej, jag skulle inte ha något problem med att "ta ett liv".
[/i]
Jag har inte sagt någonting alls om de moraliska definitionerna av ett liv. Men man tar ju ett liv, och det är ett faktum. Men likväl tycker inte heller jag att abort är fel. Eller jo, om en kvinna tvingas att genomföra den.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet