Abort - Rätt eller fel?

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
holdyourhorses Tjej, 31 år

1 948 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:33
holdyourhorses Tjej, 31 år

Citat från DumFan


Jesus kristus. Det kan inte vara likalikalikalikalikalika hela tiden. Det är och ska vara kvinnans val, eftersom det trots allt är kvinnan som berörs mest. Självklart är det bra om kvinnan har en dialog med mannen, men valet ska helt och hållet vara hennes.
Jag personligen skulle säkert kunna bli aslack eller ledsen för den delen om ja stängdes ute helt från ett beslut. Men det är bara att leva med det och inse att det är det mest rättvisa sättet.

Den ekonomiska delen är som jag ser det en annan fråga. Att ta upp det som argument för att män ska få vara med och bestämma är löjligt.


Öh klart pappan ska vara med och bestämma? Tycker att det är löjligt att kvinnan ska ta besluten själv. Det är ett gemensamt barn, alltså gemensamma beslut.

DumFan Kille, 35 år

11 365 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:34
DumFan Kille, 35 år

Citat från Misanthropia


Citat från DumFan

Jesus kristus. Det kan inte vara likalikalikalikalikalika hela tiden. Det är och ska vara kvinnans val, eftersom det trots allt är kvinnan som berörs mest. Självklart är det bra om kvinnan har en dialog med mannen, men valet ska helt och hållet vara hennes.
Jag personligen skulle säkert kunna bli aslack eller ledsen för den delen om ja stängdes ute helt från ett beslut. Men det är bara att leva med det och inse att det är det mest rättvisa sättet.

Den ekonomiska delen är som jag ser det en annan fråga. Att ta upp det som argument för att män ska få vara med och bestämma är löjligt.

This^
Du kan för all del skita ut barnet och tortera det, sålänge jag inte blir tvingad till underhåll så är det relativt irrelevant.


Även fast mannen tvingas betala underhåll är det kvinnans val. Det är inte en lösning som gynnar alla parter, men rätten till att bestämma över sin egen kropp väger tyngre än den ekonomiska egenrätten.

Sen kanske man kan tänka sig att man kan lösa det genom att ta bort underhållskravet och öka barnbidraget för ensamstående.

Ps. Att ha ett barn och skita i det är en pissig grej att göra.

TEMPERTANTRUM Tjej, 34 år

7 512 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:36
TEMPERTANTRUM Tjej, 34 år

Citat från Hush


Citat från Upprorsmakare

Citat från Hush

Jag hoppas att du vet att det finns p-piller som stoppar din mens och att man bara får " mensvärk " de dagar mensen skulle vart.

FYI är det inte själva p-pillret som gör det, det är kvinnans kropp reaktion till pillret och alla kvinnor reagarar inte likadant. Bara så du vet.
Men det är klart, adoptera bort barnet då, om man inte är redo för att ha barnet, visst det är väldigt traumatiskt och hemskt. Men man bör göra det för barnets skull.

Ohjo det är det visst. Vissa p-piller innehåller sånt som tar bort mensen . Jag åt t.ex flera olika p-piller innan jag blev gravid, hade min mens normalt tills jag valde ett annat p-piller som då tog bort min mens . Vem säger att pappan måste vara med ? Jag tror inte ni riktigt förstår hur det är att stå där, efter en förlossning och hålla i sitt barn för första gånmgen


Lite kul att du undviker det jag skrev.
Och du låter otroligt naiv bara med att du skrev "Jag tror inte ni riktigt förstår hur det är att stå där, efter en förlossning och hålla i sitt barn för första gånmgen".
Själviskt.

Fittkrans Tjej, 30 år

11 746 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:36
Fittkrans Tjej, 30 år

Citat från xMySweetShadow_
-------------------------------------------------------------------------

Men herregud, sluta försöka få det här till en jämställdhetsfråga, där det är så synd om kvinnan hela tiden.

Vad är viktigast? Barnet. Alltid barnet. Varje val skall göras för barnets bästa.

Har sagt flera gånger innan att om inte en av dom, vare sig det är kvinnan eller mannen, inte vill, så ska dom inte ha barn. Ingen ska tvingas till något. Det tjänar ingen på. Så jävla bråttom kan man inte ha med barn att man inte kan vänta för att hitta någon som faktiskt VILL ha barn med en.[/i]


Det är väl i allra högsta grad en jämställdhetsfråga? Och jag säger inte att det är synd om kvinnan, utan bara att det är hennes beslut eftersom det är hennes kropp barnet utvecklas i.

Självklart ska alla val göras för barnet bästa, men hur ska man veta vad som är barnets bästa innan det är fött? Det finns lyckliga barn som lever med en förälder som älskar dem för två.

Och jag tror inte det handlar om att vänta, blir man gravid så blir man ju det. Och då måste man ju ta beslutet om huruvida man vill ta sitt ansvar som förälder. Vill kvinnan inte det, så är det hennes rättighet att göra abort. Vill hon däremot så är hon vid sin fulla rätt att bli mamma. Det är så det ska vara, tycker jag.

DumFan Kille, 35 år

11 365 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:36
DumFan Kille, 35 år

Citat från holdyourhorses


Öh klart pappan ska vara med och bestämma? Tycker att det är löjligt att kvinnan ska ta besluten själv. Det är ett gemensamt barn, alltså gemensamma beslut.[/i]

Kul att du tycker det och att du då säkert lär ha en bra dialog med din partner i framtiden.

Men hur konstigt det än låter uppstår det situationer där två partner inte kommer överens, då är rätten till sin egen kropp viktigare än rätten till en helt egen ekonomi.

Upprorsmakare 33 år

7 794 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:37
Upprorsmakare 33 år

Citat från Rational


För att de trots allt inte har en aning om vad som är bäst för paret. Och fortfarande, om en kvinna blir tvingad till en abort mår hon väldigt dåligt.
Vem vill att någon annan ska fatta ens eget beslut?


Låt barnet födas och adoptera bort det.
Det tar minst lika mycket på båda parter.
Bättre så?

Skvettis Kille, 32 år

2 684 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:37
Skvettis Kille, 32 år

Citat från DumFan


Citat från Misanthropia

Citat från DumFan

Jesus kristus. Det kan inte vara likalikalikalikalikalika hela tiden. Det är och ska vara kvinnans val, eftersom det trots allt är kvinnan som berörs mest. Självklart är det bra om kvinnan har en dialog med mannen, men valet ska helt och hållet vara hennes.
Jag personligen skulle säkert kunna bli aslack eller ledsen för den delen om ja stängdes ute helt från ett beslut. Men det är bara att leva med det och inse att det är det mest rättvisa sättet.

Den ekonomiska delen är som jag ser det en annan fråga. Att ta upp det som argument för att män ska få vara med och bestämma är löjligt.

This^
Du kan för all del skita ut barnet och tortera det, sålänge jag inte blir tvingad till underhåll så är det relativt irrelevant.

Även fast mannen tvingas betala underhåll är det kvinnans val. Det är inte en lösning som gynnar alla parter, men rätten till att bestämma över sin egen kropp väger tyngre än den ekonomiska egenrätten.

Sen kanske man kan tänka sig att man kan lösa det genom att ta bort underhållskravet och öka barnbidraget för ensamstående.

Ps. Att ha ett barn och skita i det är en pissig grej att göra.


Jag vet, jag formulerade mig extremt för att göra min punkt övertydlig, övertydlighet är bra.

Underhållskravet ska bort däremot, det kan komma från staten istället för någon som inte ville ha barn.

Fittkrans Tjej, 30 år

11 746 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:38
Fittkrans Tjej, 30 år

Citat från Upprorsmakare


Citat från Rational

För att de trots allt inte har en aning om vad som är bäst för paret. Och fortfarande, om en kvinna blir tvingad till en abort mår hon väldigt dåligt.
Vem vill att någon annan ska fatta ens eget beslut?

Låt barnet födas och adoptera bort det.
Det tar minst lika mycket på båda parter.
Bättre så?


Varför skulle man adoptera bort ett barn om båda föräldrarna mår dåligt av det ens...

DumFan Kille, 35 år

11 365 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:39
DumFan Kille, 35 år

Citat från Misanthropia


Jag vet, jag formulerade mig extremt för att göra min punkt övertydlig, övertydlighet är bra.

Underhållskravet ska bort däremot, det kan komma från staten istället för någon som inte ville ha barn.[/i]

Bara man kan finansiera det så absolut, det låter bra.

Men även fram till att det blir verklighet är det kvinnans val.

TEMPERTANTRUM Tjej, 34 år

7 512 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:39
TEMPERTANTRUM Tjej, 34 år

Citat från Rational


Citat från Upprorsmakare

Citat från Rational

För att de trots allt inte har en aning om vad som är bäst för paret. Och fortfarande, om en kvinna blir tvingad till en abort mår hon väldigt dåligt.
Vem vill att någon annan ska fatta ens eget beslut?

Låt barnet födas och adoptera bort det.
Det tar minst lika mycket på båda parter.
Bättre så?

Varför skulle man adoptera bort ett barn om båda föräldrarna mår dåligt av det ens...


För att allt handlar inte om föräldrarna din jhsasfjewkj

Skvettis Kille, 32 år

2 684 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:40
Skvettis Kille, 32 år

Citat från Rational


Citat från Upprorsmakare

Citat från Rational

För att de trots allt inte har en aning om vad som är bäst för paret. Och fortfarande, om en kvinna blir tvingad till en abort mår hon väldigt dåligt.
Vem vill att någon annan ska fatta ens eget beslut?

Låt barnet födas och adoptera bort det.
Det tar minst lika mycket på båda parter.
Bättre så?

Varför skulle man adoptera bort ett barn om båda föräldrarna mår dåligt av det ens...


För att man inte klarar av att leva med det, att uppfostra det, eller att underhålla det ekonomiskt?

DumFan Kille, 35 år

11 365 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:40
DumFan Kille, 35 år

Har folk här problem med att särskilja mellan foster och barn?

Fittkrans Tjej, 30 år

11 746 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:40
Fittkrans Tjej, 30 år

Citat från TEMPER_TANTRUM


För att allt handlar inte om föräldrarna din jhsasfjewkj
[/i]

Då adopterar man väl ändå inte bort barnet efter 6 månader, när man hunnit älska barnet så länge.

Upprorsmakare 33 år

7 794 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:41
Upprorsmakare 33 år

Citat från Rational


Varför skulle man adoptera bort ett barn om båda föräldrarna mår dåligt av det ens...

För det är bättre, i min syn, än att kvinnan mår _extremt_ dåligt.
Istället går de igenom samma sak och har chansen att förstärka deras förhållande.
Samtidigt som det kan få dem att tänka efter och inte göra samma misstag flera gånger.

Fittkrans Tjej, 30 år

11 746 forumsinlägg

Skrivet:
16 februari 2012 kl. 11:41
Fittkrans Tjej, 30 år

Citat från Misanthropia


Citat från Rational

Citat från Upprorsmakare

Citat från Rational

För att de trots allt inte har en aning om vad som är bäst för paret. Och fortfarande, om en kvinna blir tvingad till en abort mår hon väldigt dåligt.
Vem vill att någon annan ska fatta ens eget beslut?

Låt barnet födas och adoptera bort det.
Det tar minst lika mycket på båda parter.
Bättre så?

Varför skulle man adoptera bort ett barn om båda föräldrarna mår dåligt av det ens...

För att man inte klarar av att leva med det, att uppfostra det, eller att underhålla det ekonomiskt?


Ja, det är klart. Men hur många tror du aktivt fattar det beslutet i Sverige?


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet