Abort - Rätt eller fel?
Citat från Rational
Det är väl i allra högsta grad en jämställdhetsfråga? Och jag säger inte att det är synd om kvinnan, utan bara att det är hennes beslut eftersom det är hennes kropp barnet utvecklas i.
Självklart ska alla val göras för barnet bästa, men hur ska man veta vad som är barnets bästa innan det är fött? Det finns lyckliga barn som lever med en förälder som älskar dem för två.
Och jag tror inte det handlar om att vänta, blir man gravid så blir man ju det. Och då måste man ju ta beslutet om huruvida man vill ta sitt ansvar som förälder. Vill kvinnan inte det, så är det hennes rättighet att göra abort. Vill hon däremot så är hon vid sin fulla rätt att bli mamma. Det är så det ska vara, tycker jag.[/i]
Ifall du tycker det är en jämställdhetsfråga bör du tycka att det ska vara lika för båda två också. Det är det inte, du säger emot dig själv.
Ja, barnet växer i mamman. Men för fan, det är hans spermier i henne och hans kromosoner och hela den biten. ;pPPPpP Så han borde oxå få bestäm,ma!!!!
Seriöst. Jag skiter i vem det växer inuti. Ett barn är inte en kvinnas egendom. Och ett barn berör en man på SÅ många olika sätt att i det stora hela är orrelevant vem som bär barnet.
Och ja, man kan inte se in i framtiden - Men man kan ju gissa. Är man en urfattig student, har en pappa som inte vill ha barn och kommer hata det i all evighet, så kan man ju tänka sig att det kan vara värt att vänta ett litet tag. För barnets skull.
Tycker det är så förbannat själviskt och äckligt med mammor som tar beslut att behålla barn mot pappans vilja. Både mot pappan och barnet.
Citat från holdyourhorses
Citat från DumFan
Jesus kristus. Det kan inte vara likalikalikalikalikalika hela tiden. Det är och ska vara kvinnans val, eftersom det trots allt är kvinnan som berörs mest. Självklart är det bra om kvinnan har en dialog med mannen, men valet ska helt och hållet vara hennes.
Jag personligen skulle säkert kunna bli aslack eller ledsen för den delen om ja stängdes ute helt från ett beslut. Men det är bara att leva med det och inse att det är det mest rättvisa sättet.
Den ekonomiska delen är som jag ser det en annan fråga. Att ta upp det som argument för att män ska få vara med och bestämma är löjligt.
Öh klart pappan ska vara med och bestämma? Tycker att det är löjligt att kvinnan ska ta besluten själv. Det är ett gemensamt barn, alltså gemensamma beslut.
+1
Citat från DumFan
Citat från Misanthropia
Jag vet, jag formulerade mig extremt för att göra min punkt övertydlig, övertydlighet är bra.
Underhållskravet ska bort däremot, det kan komma från staten istället för någon som inte ville ha barn.
Bara man kan finansiera det så absolut, det låter bra.
Men även fram till att det blir verklighet är det kvinnans val.
Definitivt, även om man möjligtvis borde lyssna på andra omkring sig innan, det skadar aldrig.
Tycker f.ö att familjebanden är något överdrivna och förlegade i dagens samhälle, men det är en annan diskussion.
Citat från Rational
Citat från TEMPER_TANTRUM
För att allt handlar inte om föräldrarna din jhsasfjewkj
Då adopterar man väl ändå inte bort barnet efter 6 månader, när man hunnit älska barnet så länge.
Jo. För man kanske älskar barnet så pass mycket att man vill hens bästa.
Citat från Rational
Citat från Misanthropia
Citat från Rational
Citat från Upprorsmakare
Citat från Rational
För att de trots allt inte har en aning om vad som är bäst för paret. Och fortfarande, om en kvinna blir tvingad till en abort mår hon väldigt dåligt.
Vem vill att någon annan ska fatta ens eget beslut?
Låt barnet födas och adoptera bort det.
Det tar minst lika mycket på båda parter.
Bättre så?
Varför skulle man adoptera bort ett barn om båda föräldrarna mår dåligt av det ens...
För att man inte klarar av att leva med det, att uppfostra det, eller att underhålla det ekonomiskt?
Ja, det är klart. Men hur många tror du aktivt fattar det beslutet i Sverige?
Skulle tro att det är en del, inget jag kan spekulera om.
Det sista är ju dock inte ett beslut du fattar, klarar du inte av ditt barn så ser staten till att förflytta det till någon som kan, det känns nog, hur mycket man än tror på moderskärleken.
Citat från DumFan
Citat från holdyourhorses
Öh klart pappan ska vara med och bestämma? Tycker att det är löjligt att kvinnan ska ta besluten själv. Det är ett gemensamt barn, alltså gemensamma beslut.
Kul att du tycker det och att du då säkert lär ha en bra dialog med din partner i framtiden.
Men hur konstigt det än låter uppstår det situationer där två partner inte kommer överens, då är rätten till sin egen kropp viktigare än rätten till en helt egen ekonomi.
Men detta är just problemet. Tycker inte att det är rättvist att ett barn kommer till världen med föräldrar som inte kommer överens, med en part som inte vill vara delaktig redan innan födelse. Är inte hälsosamt på något sätt alls.
Citat från xMySweetShadow_
Ifall du tycker det är en jämställdhetsfråga bör du tycka att det ska vara lika för båda två också. Det är det inte, du säger emot dig själv.
Ja, barnet växer i mamman. Men för fan, det är hans spermier i henne och hans kromosoner och hela den biten. ;pPPPpP Så han borde oxå få bestäm,ma!!!!
Seriöst. Jag skiter i vem det växer inuti. Ett barn är inte en kvinnas egendom. Och ett barn berör en man på SÅ många olika sätt att i det stora hela är orrelevant vem som bär barnet.
Och ja, man kan inte se in i framtiden - Men man kan ju gissa. Är man en urfattig student, har en pappa som inte vill ha barn och kommer hata det i all evighet, så kan man ju tänka sig att det kan vara värt att vänta ett litet tag. För barnets skull.
Tycker det är så förbannat själviskt och äckligt med mammor som tar beslut att behålla barn mot pappans vilja. Både mot pappan och barnet.[/i]
Det är en jämställdhetsfråga; men det är därmed inte sagt att svaret är helt jämställt.
Ett barn berör inte fadern alls lika mycket som modern: Det är liksom biologisk. Vi är delar av båda rent genetiskt. Och det ekonomiska ansvaret är något att diskutera, men det kroppsliga ansvaret för sitt barn har ändå modern.
Det är väll för fan ett gemensamt beslut eller?
Dom mammor som skiter i och fråga sin partner är bara äckliga självupptagna mongos
Citat från Thias
Det är väll för fan ett gemensamt beslut eller?
Dom mammor som skiter i och fråga sin partner är bara äckliga självupptagna mongos
+1
Citat från Misanthropia
Skulle tro att det är en del, inget jag kan spekulera om.
Det sista är ju dock inte ett beslut du fattar, klarar du inte av ditt barn så ser staten till att förflytta det till någon som kan, det känns nog, hur mycket man än tror på moderskärleken.[/i]
Det är det jag menar. Är ett barn misskött på något sätt så ska det ju absolut bli hjälpt.
Men jag menade att adoptioner som man beslutat om själv. Barn får väl inte adopteras bort förrän de är 6 månader gamla?
Citat från TEMPER_TANTRUM
Citat från Rational
Citat från TEMPER_TANTRUM
För att allt handlar inte om föräldrarna din jhsasfjewkj
Då adopterar man väl ändå inte bort barnet efter 6 månader, när man hunnit älska barnet så länge.
Jo. För man kanske älskar barnet så pass mycket att man vill hens bästa.
Men det bästa ÄR inte alltid att lämna bort barnet.
Citat från Rational
Det är det jag menar. Är ett barn misskött på något sätt så ska det ju absolut bli hjälpt.
Men jag menade att adoptioner som man beslutat om själv. Barn får väl inte adopteras bort förrän de är 6 månader gamla?
Existerar inte förbestämd adoption i Sverige? Jag vet faktiskt inte.
Citat från Misanthropia
Definitivt, även om man möjligtvis borde lyssna på andra omkring sig innan, det skadar aldrig.
Tycker f.ö att familjebanden är något överdrivna och förlegade i dagens samhälle, men det är en annan diskussion.[/i]
Absolut. En dialog är nödvändig, det skulle det kanske t.o.m kunna vara krav på (vet dock inte hur det skulle genomföras).
Citat från Rational
Det är en jämställdhetsfråga; men det är därmed inte sagt att svaret är helt jämställt.
Ett barn berör inte fadern alls lika mycket som modern: Det är liksom biologisk. Vi är delar av båda rent genetiskt. Och det ekonomiska ansvaret är något att diskutera, men det kroppsliga ansvaret för sitt barn har ändå modern.[/i]
Som jag sa, ett barn/foster är inte en kvinnas egendom, det är ju ett gemensamt barn ändå. Utöver att mamman bär barnet är det absolut ingenting som skiljer parterna åt. Och jo, pappan berörs mycket också, och barnet. Försök se längre än enbart ur en kvinnas perspektiv.
Gillar för övrigt att du väljer att uttrycka det som "sitt barn", inte "deras barn". Visar ungefär din uppfattning om situationen.
Citat från holdyourhorses
Men detta är just problemet. Tycker inte att det är rättvist att ett barn kommer till världen med föräldrar som inte kommer överens, med en part som inte vill vara delaktig redan innan födelse. Är inte hälsosamt på något sätt alls.[/i]
Finns många som vuxit upp med en förälder och klarat det bra. Sen kan även föräldern träffa någon ny.
Visst blir det generellt sett mer att göra för en ensamstående förälder, men jag har svårt att se att det skulle påverka mer än t ex. den ekonomiska situationen, aka. det är inte rättvist att fattiga får barn?
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet