Abort - Rätt eller fel?
Citat från Hush
Citat från bebo
Citat från Hush
Citat från ErikSchwartz
Citat från Hush
Jag är gravid.
Jag sa bevisa det.
En person med cancer vet inte automatiskt hur cancer fungerar.
En person med aids vet inte automatiskt hur aids fungerar.
Klart dom vet hur det fungerar då dom får det väldigt tydligt förklarat för sig av läkarna.
Så du menar att vetenskapsmen som forskat i hur det är inne i magen hur barnet utvecklas osv.
Som säger att i vecka 20 så är det ett barn, inte ett foster...dom har vadå? Fel?
Dock så räknas det som ett barn efter födseln. Från v 9 och fram till födseln kallas avkomman för foster, även om den fungerar som ett barn.
Dock så hör barnet röster, kan känna, kan göra miner osv osv redan i vecka 18. Du kan se på ultraljudet hur bebisen rör på sig.
Det sväljer fostervatten och kissar ut det igen.
Jag sa ingenting om det, jag sa att barnet räknas som foster fram tills det är fött! Jag skulle egentligen bli mamma om en månad så jag har också hängt en hel del hos barnmorskan, hah :3
Citat från Hush
Jag personligen har inte det, men dom utbildade barnmorskorna har det. och diverse hemsidor[/i]
Men länka hemsidorna där det står då, det kan ju inte vara så svårt?
Kanske låter kallhjärtad nu, men jag tycker inte att det är något fel alls i att avsluta ett fosters liv, det är inte ens medvetet om sin egen existens, med andra ord kommer det knappast sakna att leva.
Hellre att det dör än att någon som faktiskt lever får lida av det, och får livet förstört.
Citat från Hush
Jag personligen har inte det, men dom utbildade barnmorskorna har det. och diverse hemsidor
Såsom?
Du kan inte bara säga att något argument existerar på någon hemsida utan att visa upp det.
Då kan jag lika gärna påstå att barn inte är barn förrens de bajsar för att det står på någon hemsida någonstans.
Citat från Kelevra
.......Han betalar ändå (indirekt) pengar till barnet.
Och det behövs ändras på!
Men samtidigt, vid avbrutet samlag tycker jag nästan killen ska ha det som.. hmm straff, för då har man ändå tagit risken att bli pappa väldigt medvetet.
Så lite kluven...
Men samtidigt tycker jag det är hel fel att en kille ska gå och betala för ett barn han inte ville skapa (om tjejen ljuger om p-piller osv)
Enligt mina anteckningar från utvecklingspsykologikursen:
"* 22 veckor: kännbara rörelser, organ relativt välutvecklade, alla neuroner på plats (påfyllning av gliaceller)"
källa är life-span-development, av santrock.
Citat från Kelevra
Hellre att det dör än att någon som faktiskt lever får lida av det, och får livet förstört.
Varför blir automatiskt allas liv förstört bara för att kvinnan väljer att behålla barnet när det inte riktigt är läge för det? Man lär sig älska sitt barn längs med graviditeten, och jag lovar att alla kvinnor som genomgår en graviditet och sedan får sitt barn i famnen på förlossningskliniken känner kärlek och lycka mer än för någonting annat. Modersinstinkt du vet!
Citat från bebo
Citat från Kelevra
Hellre att det dör än att någon som faktiskt lever får lida av det, och får livet förstört.
Varför blir automatiskt allas liv förstört bara för att kvinnan väljer att behålla barnet när det inte riktigt är läge för det? Man lär sig älska sitt barn längs med graviditeten, och jag lovar att alla kvinnor som genomgår en graviditet och sedan får sitt barn i famnen på förlossningskliniken känner kärlek och lycka mer än för någonting annat. Modersinstinkt du vet!
Inte alla :( allvarlig förlossningsdepression osv.
Citat från Reviendra
Citat från bebo
Citat från Kelevra
Hellre att det dör än att någon som faktiskt lever får lida av det, och får livet förstört.
Varför blir automatiskt allas liv förstört bara för att kvinnan väljer att behålla barnet när det inte riktigt är läge för det? Man lär sig älska sitt barn längs med graviditeten, och jag lovar att alla kvinnor som genomgår en graviditet och sedan får sitt barn i famnen på förlossningskliniken känner kärlek och lycka mer än för någonting annat. Modersinstinkt du vet!
Inte alla :( allvarlig förlossningsdepression osv.
Självklart, men det beror oftast inte på att modern inte älskar sitt barn, och detta går över. Det finns mycket effektiv hjälp att få. Kan inte tänka mig att en kvinna efter födseln känner att hon fått sitt liv förstört.
Citat från bebo
Citat från Kelevra
Hellre att det dör än att någon som faktiskt lever får lida av det, och får livet förstört.
Varför blir automatiskt allas liv förstört bara för att kvinnan väljer att behålla barnet när det inte riktigt är läge för det? Man lär sig älska sitt barn längs med graviditeten, och jag lovar att alla kvinnor som genomgår en graviditet och sedan får sitt barn i famnen på förlossningskliniken känner kärlek och lycka mer än för någonting annat. Modersinstinkt du vet!
Kanske var lite väl hårt beskrivet, men jag skulle iallafall uppleva det som ett enormt hinder att vara en ung pappa.
Har man barn så kan man inte göra allt man själv vill, fast det har du väl redan tänkt på antar jag.
Citat från Kelevra
Citat från bebo
Citat från Kelevra
Hellre att det dör än att någon som faktiskt lever får lida av det, och får livet förstört.
Varför blir automatiskt allas liv förstört bara för att kvinnan väljer att behålla barnet när det inte riktigt är läge för det? Man lär sig älska sitt barn längs med graviditeten, och jag lovar att alla kvinnor som genomgår en graviditet och sedan får sitt barn i famnen på förlossningskliniken känner kärlek och lycka mer än för någonting annat. Modersinstinkt du vet!
Kanske var lite väl hårt beskrivet, men jag skulle iallafall uppleva det som ett enormt hinder att vara en ung pappa.
Har man barn så kan man inte göra allt man själv vill, fast det har du väl redan tänkt på antar jag.
I så fall förstår jag! Jag kan tänka mig att fler killar än tjejer känner att de får sitt liv förstört, även fast tjejen troligen kommer belastas mest (i alla fall i början), det blir ju stor omställning och kan man inte tänka sig att bli pappa så är det nog ingen idé att försöka heller. Barnet får ju lida för det. Killar känner ju inte av graviditeten på samma sätt och blir därför inte lika "delaktiga", de får ju liksom inget band med barnet genom sin kropp och kan tänka mig att de känner sig lite utanför och så också :c
Citat från Kelevra
Citat från bebo
Självklart, men det beror oftast inte på att modern inte älskar sitt barn, och detta går över. Det finns mycket effektiv hjälp att få. Kan inte tänka mig att en kvinna efter födseln känner att hon fått sitt liv förstört.
:(
Nu pratade jag enbart om kvinnan! Men jag tror att faktiskt lyckan är delad när du väl ser ditt lilla barn ligga insvept på din kvinnas bröst och knyter sin hand runt ditt finger, och det är ditt barn :>
Fast vad vet jag, resonerar enbart utifrån min egen graviditet och mina känslor därifrån, haha. Barn avskräcker ju många för att det är så stor påfrestning och så.
Låter vettigt.
Jag vill inte växa upp för fort iallafall, och som jag känner nu så kommer jag antagligen inte att skaffa barn innan jag är över 30, och går det inte då så känner jag mig helt okej med det.
I och för sig så ändras ens tankar om saker och ting ganska radikalt med tiden, för typ tre år sedan hade man svart snedlugg och tyckte att BMTH var bäst i världen, liksom.
Citat från ErikSchwartz
Citat från Hush
Jag personligen har inte det, men dom utbildade barnmorskorna har det. och diverse hemsidor
Såsom?
Du kan inte bara säga att något argument existerar på någon hemsida utan att visa upp det.
Då kan jag lika gärna påstå att barn inte är barn förrens de bajsar för att det står på någon hemsida någonstans.
http://www.gravid.se/8_calendar/8_2.php?week=20
Citat från Kelevra
Låter vettigt.
Jag vill inte växa upp för fort iallafall, och som jag känner nu så kommer jag antagligen inte att skaffa barn innan jag är över 30, och går det inte då så känner jag mig helt okej med det.
I och för sig så ändras ens tankar om saker och ting ganska radikalt med tiden, för typ tre år sedan hade man svart snedlugg och tyckte att BMTH var bäst i världen, liksom.
Exakt! Kunde aldrig tänka mig bli mamma och skulle ABSOLUT göra abort om jag blev gravid för jag "avskydde barn" och liknande, men så är man med killen man älskar och en blandning av dig och din älskling börjar plötsligt utvecklas inuti dig och helt plötsligt ställde din hjärna och kropp in sig på att du ska få barn. Efter detta var abort inte ett alternativ för mig! Men det är ju olika såklart, respekterar självklart att andra gör abort :)
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet