Abort - Rätt eller fel?
bebo_
Tjej, 33 år
Citat från ErikSchwartz
Citat från Hush
Jag är gravid.
Jag sa bevisa det.
En person med cancer vet inte automatiskt hur cancer fungerar.
En person med aids vet inte automatiskt hur aids fungerar.
Gå till en barnmorska och besök ett ultraljud i v.20 så får du nog svar på alla dina frågor :)
Grattis tjejen som är gravid förresten! Måste kännas underbart om du tänker behålla det.
Hush
Tjej, 32 år
Citat från ErikSchwartz
Citat från Hush
Jag är gravid.
Jag sa bevisa det.
En person med cancer vet inte automatiskt hur cancer fungerar.
En person med aids vet inte automatiskt hur aids fungerar.
Klart dom vet hur det fungerar då dom får det väldigt tydligt förklarat för sig av läkarna.
Så du menar att vetenskapsmen som forskat i hur det är inne i magen hur barnet utvecklas osv.
Som säger att i vecka 20 så är det ett barn, inte ett foster...dom har vadå? Fel?
Hush
Tjej, 32 år
Citat från bebo
Citat från ErikSchwartz
Citat från Hush
Jag är gravid.
Jag sa bevisa det.
En person med cancer vet inte automatiskt hur cancer fungerar.
En person med aids vet inte automatiskt hur aids fungerar.
Gå till en barnmorska och besök ett ultraljud i v.20 så får du nog svar på alla dina frågor :)
Grattis tjejen som är gravid förresten! Måste kännas underbart om du tänker behålla det.
Tack så mycket :) Yes känns helt fantastiskt. :)
Nitlott
Kille, 32 år
Citat från Hush
Citat från ErikSchwartz
Citat från Hush
Jag är gravid.
Jag sa bevisa det.
En person med cancer vet inte automatiskt hur cancer fungerar.
En person med aids vet inte automatiskt hur aids fungerar.
Klart dom vet hur det fungerar då dom får det väldigt tydligt förklarat för sig av läkarna.
Så du menar att vetenskapsmen som forskat i hur det är inne i magen hur barnet utvecklas osv.
Som säger att i vecka 20 så är det ett barn, inte ett foster...dom har vadå? Fel?
Du får ju gärna länka källor på att "vetenskapsmen" har sagt detta.
E_Schwartz
Kille, 36 år
Citat från bebo
Gå till en barnmorska och besök ett ultraljud i v.20 så får du nog svar på alla dina frågor :)
Antropomorfisering.
Bara för att det som är i magen liknar en bebis och rycker till lite pga yttre påverkan så betyder det inte att det känner eller är medvetet.
bebo_
Tjej, 33 år
Citat från Hush
Citat från ErikSchwartz
Citat från Hush
Jag är gravid.
Jag sa bevisa det.
En person med cancer vet inte automatiskt hur cancer fungerar.
En person med aids vet inte automatiskt hur aids fungerar.
Klart dom vet hur det fungerar då dom får det väldigt tydligt förklarat för sig av läkarna.
Så du menar att vetenskapsmen som forskat i hur det är inne i magen hur barnet utvecklas osv.
Som säger att i vecka 20 så är det ett barn, inte ett foster...dom har vadå? Fel?
Dock så räknas det som ett barn efter födseln. Från v 9 och fram till födseln kallas avkomman för foster, även om den fungerar som ett barn.
Pansartax
Kille, 33 år
Man ju resonera väldigt olika.
Någon kan ju resonera att något som bara legat i en mage inte har några kunskaper, minnen, upplevelser osv och därför mer är en bit kött och nerver än en människa?
Hush
Tjej, 32 år
Citat från Kelevra
Citat från Hush
Citat från ErikSchwartz
Citat från Hush
Jag är gravid.
Jag sa bevisa det.
En person med cancer vet inte automatiskt hur cancer fungerar.
En person med aids vet inte automatiskt hur aids fungerar.
Klart dom vet hur det fungerar då dom får det väldigt tydligt förklarat för sig av läkarna.
Så du menar att vetenskapsmen som forskat i hur det är inne i magen hur barnet utvecklas osv.
Som säger att i vecka 20 så är det ett barn, inte ett foster...dom har vadå? Fel?
Du får ju gärna länka källor på att "vetenskapsmen" har sagt detta.
HAHA. Så du menar helt fullkomligt seriöst att jag ska säga vilka vetenskapsmän som sagt det? Jisses.
En barnmorska som förmodligen vart på någon slags utbildning av dessa veteskapsmän som har kunskapen osv som säger att det är ett barn, har också fel? Jisses-.
E_Schwartz
Kille, 36 år
Citat från Hush
Klart dom vet hur det fungerar då dom får det väldigt tydligt förklarat för sig av läkarna.
Så du menar att vetenskapsmen som forskat i hur det är inne i magen hur barnet utvecklas osv.
Som säger att i vecka 20 så är det ett barn, inte ett foster...dom har vadå? Fel?
Du vet inte hur något fungerar för att det finns inom dig is my point.
Att någon annan förklarar det för dig är inte samma sak som att du själv instinktivt vet något.
Har du någon studie som visar att ett barn känner känslor vid vecka 20?
bebo_
Tjej, 33 år
Citat från ErikSchwartz
Citat från bebo
Gå till en barnmorska och besök ett ultraljud i v.20 så får du nog svar på alla dina frågor :)
Antropomorfisering.
Bara för att det som är i magen liknar en bebis och rycker till lite pga yttre påverkan så betyder det inte att det känner eller är medvetet.
Nej.
"Rycker lite"? Den uppmärksammar yttre ljud och kan reagera. Trummar jag lite med fingrarna på min systers mage så sparkar barnet tillbaka några gånger, den slutar sparka när hon sjunger och liknande. Klart barnet inte är helt utvecklat, men det utvecklas mycket långsamt sista tiden och därför kan så många barn räddas från en avbruten graviditet.
Hush
Tjej, 32 år
Citat från bebo
Citat från Hush
Citat från ErikSchwartz
Citat från Hush
Jag är gravid.
Jag sa bevisa det.
En person med cancer vet inte automatiskt hur cancer fungerar.
En person med aids vet inte automatiskt hur aids fungerar.
Klart dom vet hur det fungerar då dom får det väldigt tydligt förklarat för sig av läkarna.
Så du menar att vetenskapsmen som forskat i hur det är inne i magen hur barnet utvecklas osv.
Som säger att i vecka 20 så är det ett barn, inte ett foster...dom har vadå? Fel?
Dock så räknas det som ett barn efter födseln. Från v 9 och fram till födseln kallas avkomman för foster, även om den fungerar som ett barn.
Dock så hör barnet röster, kan känna, kan göra miner osv osv redan i vecka 18. Du kan se på ultraljudet hur bebisen rör på sig.
Det sväljer fostervatten och kissar ut det igen.
Nitlott
Kille, 32 år
Citat från Hush
HAHA. Så du menar helt fullkomligt seriöst att jag ska säga vilka vetenskapsmän som sagt det? Jisses.
En barnmorska som förmodligen vart på någon slags utbildning av dessa veteskapsmän som har kunskapen osv som säger att det är ett barn, har också fel? Jisses-.
Ja, jag tycker helt seriöst att du ska göra det, varför skulle jag annars tro på dig?
Hon KAN ha fel, det är därför jag ber dig lägga fram bevis för att fostret efter vecka 20 är ett barn.
Du gör påståendet, bevisbördan ligger på dig.
E_Schwartz
Kille, 36 år
Citat från Hush
HAHA. Så du menar helt fullkomligt seriöst att jag ska säga vilka vetenskapsmän som sagt det? Jisses.
En barnmorska som förmodligen vart på någon slags utbildning av dessa veteskapsmän som har kunskapen osv som säger att det är ett barn, har också fel? Jisses-.
Om du förväntar dig att det du säger ska tas på allvar, ja.
En barnmorska har inte all kunskap bara för att hon har gått en utbildning.
Visa oss något som tyder på att det är som du påstår.
Hush
Tjej, 32 år
Citat från ErikSchwartz
Citat från Hush
Klart dom vet hur det fungerar då dom får det väldigt tydligt förklarat för sig av läkarna.
Så du menar att vetenskapsmen som forskat i hur det är inne i magen hur barnet utvecklas osv.
Som säger att i vecka 20 så är det ett barn, inte ett foster...dom har vadå? Fel?
Du vet inte hur något fungerar för att det finns inom dig is my point.
Att någon annan förklarar det för dig är inte samma sak som att du själv instinktivt vet något.
Har du någon studie som visar att ett barn känner känslor vid vecka 20?
Jag personligen har inte det, men dom utbildade barnmorskorna har det. och diverse hemsidor
E_Schwartz
Kille, 36 år
Citat från Hush
Dock så hör barnet röster, kan känna, kan göra miner osv osv redan i vecka 18. Du kan se på ultraljudet hur bebisen rör på sig.
Det sväljer fostervatten och kissar ut det igen.
Känna vad?
Yttre påverkan?
Det kan en spermie med (den söker efter ägget), det betyder inte att den är medveten.
En blind person kan le även fast den aldrig har sett ett leende, det är något som är genetiskt betingat.
En bebis har bara sin genetik att fungera på.
En spermie rör på sig, säger det något?
Att deras matsmältningssystem fungerar säger inget om hur deras medvetande är.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet