Abort - Rätt eller fel?

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
bebo_ Tjej, 33 år

10 085 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:02
bebo_ Tjej, 33 år

Citat från Thias


Citat från bebo

Citat från Thias

Citat från bebo

Citat från Jah

Citat från Hush

Tja, enligt lag har inte mannen ett pissa att säga till om så ...

Enligt lag fick inte kvinnor rösta för x-antal år sen.

Ja, men det går alltid att ändra och det hade enbart att göra med könsdiskriminering. Det kommer troligen aldrig komma på fråga om huruvida mannen ska bestämma om en abort ska äga rum eller ej.

Vad bra då kan ni få mindre lön för samma jobb som en man gör :ppPPpPPPpPPpp

Det är inte könsdiskriminering att kvinnan behåller barnet som växer i hennes kropp och enbart livnär sig på henne, skulle du tänkt på innan du satte på bruden utan att tänka dig för :) Inte svårt att undvika direkt.

Du vet jag var ironisk va?


Var lite osäker, men jag vet att folk i den här tråden tänker i de vägarna, så det är väl riktat mot dem i guess :)

E_Schwartz Kille, 36 år

15 873 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:03
E_Schwartz Kille, 36 år

Citat från Friman


tillräckligt tidigt innan fostret har blivit mänskligt. ja då är det okej.

Fram till precis innan det har fötts med andra ord?

KnaZ Kille, 31 år

1 640 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:04
KnaZ Kille, 31 år

Individens val. Det är inget fel med abort, den kvinnan som är gravid kanske inte är beredd eller går i skolan osv så de vill inte ha barn just då.

Skvettis Kille, 32 år

2 684 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:04
Skvettis Kille, 32 år

Citat från ErikSchwartz


Citat från Friman

tillräckligt tidigt innan fostret har blivit mänskligt. ja då är det okej.

Fram till precis innan det har fötts med andra ord?


5 år efter, man vill ju se ifall ungen är något att ha innan man bestämmer sig!

Reviendra Tjej, 36 år

8 725 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:04
Reviendra Tjej, 36 år

Jag tycker inte att abort är mord (fast jag kan inte heller se någon lämplig gräns för när det är mord. det är definitivt mord när barnet väl fötts, och borde alltså vara mord precis innan barnet föds också. och flera månader innan, barn som föds upp till två-tre månader för tidigt KAN ju överleva)
Men jag tycker inte heller att abort är något simpelt ämne. Det är självklart en jätteskillnad mellan ägg/spermie och befruktat ägg. Det befruktade ägget är en gryende människa som utvecklas hastigt. Abort är alltså att avbryta ett liv. Jag glorifierar inte livet, ibland tycker jag att död är att föredra (är t.ex för dödshjälp) och jag är därför inte en anhängare av "alla har rätt till att få leva blablabla".

Jag vet inte hur jag själv skulle ha gjort. Vill verkligen INTE bli mamma än på något decennium. Det har jag inte tid för, absolut inte. Jag gillar inte ens barn. Det skulle vara en sån JÄVLA käpp i mitt hjul. Men jag förstår inte heller hur jag skulle klara att leva med tanken på att jag "avbrutit" mitt moderskap, att jag hade kunnat bli mamma, att jag hade kunnat gå till första skoldagen med barnet osv, att det hade kunnat finnas någon av mitt kött och blod, en egen individ som jag hade kunnat sätta till världen.

Hmm.

Hush Tjej, 32 år

454 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:09
Hush Tjej, 32 år

Citat från ErikSchwartz


Citat från Friman

tillräckligt tidigt innan fostret har blivit mänskligt. ja då är det okej.

Fram till precis innan det har fötts med andra ord?


Det är ett foter fram till v.20. Sen är det en invid. Den kan både höra, känna och röra sig. Med andra ord en bebis.

E_Schwartz Kille, 36 år

15 873 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:12
E_Schwartz Kille, 36 år

Citat från Hush


Det är ett foter fram till v.20. Sen är det en invid. Den kan både höra, känna och röra sig. Med andra ord en bebis.

Prove it.

bebo_ Tjej, 33 år

10 085 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:12
bebo_ Tjej, 33 år

Det finns barn som räddats efter v 21+6, och man får göra abort fram till 3 veckor innan dess. Ibland ännu senare. Känns lite stört.

Pansartax Kille, 33 år

12 548 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:13
Pansartax Kille, 33 år

När man räknar ett foster som bebis är väl väldigt individuellt och en tolkningsfråga.

Jag skulle säga att det är ett foster sålänge det är i magen.

Reviendra Tjej, 36 år

8 725 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:13
Reviendra Tjej, 36 år

Citat från bebo


Det finns barn som räddats efter v 21+6, och man får göra abort fram till 3 veckor innan dess. Ibland ännu senare. Känns lite stört.

Ja, det är stört. Jag förstår verkligen inte hur gränserna dras.

bebo_ Tjej, 33 år

10 085 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:13
bebo_ Tjej, 33 år

Citat från Pansartax


När man räknar ett foster som bebis är väl väldigt individuellt och en tolkningsfråga.

Jag skulle säga att det är ett foster sålänge det är i magen.


Nej, det är namn på olika övergångsfaser. Embryo, foster, barn.

EDIT: Trött, helt rätt det du säger. Barnet blir ett barn efter födseln och är ett foster efter v 9.

Reviendra Tjej, 36 år

8 725 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:13
Reviendra Tjej, 36 år

Citat från Pansartax


När man räknar ett foster som bebis är väl väldigt individuellt och en tolkningsfråga.

Jag skulle säga att det är ett foster sålänge det är i magen.


Men då skulle ju abort vara okej fram tills vattnet går.

Hush Tjej, 32 år

454 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:14
Hush Tjej, 32 år

Citat från ErikSchwartz


Citat från Hush

Det är ett foter fram till v.20. Sen är det en invid. Den kan både höra, känna och röra sig. Med andra ord en bebis.

Prove it.


Jag är gravid.

E_Schwartz Kille, 36 år

15 873 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:17
E_Schwartz Kille, 36 år

Citat från Hush


Jag är gravid.

Jag sa bevisa det.

En person med cancer vet inte automatiskt hur cancer fungerar.
En person med aids vet inte automatiskt hur aids fungerar.

Skvettis Kille, 32 år

2 684 forumsinlägg

Skrivet:
9 februari 2012 kl. 17:17
Skvettis Kille, 32 år

Citat från Hush


Citat från ErikSchwartz

Citat från Hush

Det är ett foter fram till v.20. Sen är det en invid. Den kan både höra, känna och röra sig. Med andra ord en bebis.

Prove it.

Jag är gravid.


Grattis.
Det ändrar dock inte faktumet att den inte är ett barn förrens efter födsel.

Also, se det Erik skrev ovan.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet