Abort - Rätt eller fel?
lordkrall
Kille, 38 år
Citat från Nykaria
Vet du hur en abort kan gå till?
Ja? Vad det nu har med saken att göra? Man flyr ju fortfarande konsekvenserna av sitt handlande rent tekniskt sätt.
Citat från Innerlig
.. Så, om du skulle göra din flickvän oönskat gravid på fyllan eller något, skulle du vilja behålla barnet även om du vet att hon/han kanske inte kommer ha det så bra. Jag är mycket väl medveten om att du antagligen skulle kunna vara en bra förälder, men ändå, skulle du velat behålla barnet om det fanns tvivel om en bra framtid? Just asking. Abort är ett individuellt val.
Det finns ju dagen efter-piller i sådana situationer?
Karin
Tjej, 34 år
Citat från lordkrall
Citat från Innerlig
.. Så, om du skulle göra din flickvän oönskat gravid på fyllan eller något, skulle du vilja behålla barnet även om du vet att hon/han kanske inte kommer ha det så bra. Jag är mycket väl medveten om att du antagligen skulle kunna vara en bra förälder, men ändå, skulle du velat behålla barnet om det fanns tvivel om en bra framtid? Just asking. Abort är ett individuellt val.
Det finns ju dagen efter-piller i sådana situationer?
om man äter p-piller och blir gravid ändå då? eller menar du att vi ska äta både p-piller och dagen efter piller?
Nykaria
Tjej, 35 år
Citat från lordkrall
[i]Ja? Vad det nu har med saken att göra? Man flyr ju fortfarande konsekvenserna av sitt handlande rent tekniskt sätt.
Att få barn är mår man bättre av än att genomgå en abort.
Så jag vet inte riktigt varför man skulle ta till abort som flyktväg om man nu skulle "fly".
Karin
Tjej, 34 år
Citat från Nykaria
Citat från lordkrall
Ja? Vad det nu har med saken att göra? Man flyr ju fortfarande konsekvenserna av sitt handlande rent tekniskt sätt.
Att få barn är mår man bättre av än att genomgå en abort.
Så jag vet inte riktigt varför man skulle ta till abort som flyktväg om man nu skulle "fly".
fast alla mår inte dåligt av att göra abort!
Giftet
Tjej, 29 år
Citat från lordkrall
Citat från Nykaria
Vet du hur en abort kan gå till?
Ja? Vad det nu har med saken att göra? Man flyr ju fortfarande konsekvenserna av sitt handlande rent tekniskt sätt.
Citat från Innerlig
.. Så, om du skulle göra din flickvän oönskat gravid på fyllan eller något, skulle du vilja behålla barnet även om du vet att hon/han kanske inte kommer ha det så bra. Jag är mycket väl medveten om att du antagligen skulle kunna vara en bra förälder, men ändå, skulle du velat behålla barnet om det fanns tvivel om en bra framtid? Just asking. Abort är ett individuellt val.
Det finns ju dagen efter-piller i sådana situationer?
Men i helhet, om din flickvän blev gravid, skulle du ändå inte vilja att hon gjorde abort?
VIP
Tjej, 32 år
Rätt.
Justanotherstar
Tjej, 33 år
Men att bli oönskad gravid är väll ändå inte att avsäga sig ansvaret för att du blev med barn?
Karin
Tjej, 34 år
Citat från lordkrall
Citat från Innerlig
Men i helhet, om din flickvän blev gravid, skulle du ändå inte vilja att hon gjorde abort?
Jag skulle aldrig hamna i situationen, men nej, jag hade inte ansett det vara "okej" att hon gjorde abort, då det var vårt eget fel.
hade du blivit arg på henne om hon gjort abort mot "din vilja"?
Nykaria
Tjej, 35 år
Citat från lordkrall
Nej, dock anser jag att man bör använda både kondom och p-piller (eller annat kvinnligt preventivmedel) om man nu verkligen inte vill bli gravid.
Finns manliga prevetivmedel också, faktiskt p-piller för män.
Dessutom kan en kondom gå sönder och mycket man äter kan slå ut effekten av p-piller.
Inget prevetivmedel är 100%, spiraler kan sluta fungera korrekt, stavar kan gå ur kurs etc etc.
Men börja du käka lite p-piller vettja, och ha alltid kondomer i fickan. Sen kan du ju ta med dig femidomer (kvinnliga kondomer), du kan ju ta med dagen-efter-piller och så. Just in case, liksom.
För det är väl inte alltid kvinnan som skall stå med sånt, eller ?
Deadly_Delusion
Kille, 34 år
Citat från Nykaria
Finns manliga prevetivmedel också, faktiskt p-piller för män.
Nej, det finns inget p-piller för män. Det forskas inom området, men det finns inget på marknaden än.
lordkrall
Kille, 38 år
Citat från Karin
hade du blivit arg på henne om hon gjort abort mot "din vilja"?
Jag hade nog blivit ganska arg ja, då jag faktiskt inte anser att det är rätt att använda abort som ett preventivmedel i en sådan situation, då det är våra eget fel att det blivit som det blivit.
Citat från Nykaria
Finns manliga prevetivmedel också, faktiskt p-piller för män.
Dessutom kan en kondom gå sönder och mycket man äter kan slå ut effekten av p-piller.
Inget prevetivmedel är 100%, spiraler kan sluta fungera korrekt, stavar kan gå ur kurs etc etc.
Men börja du käka lite p-piller vettja, och ha alltid kondomer i fickan. Sen kan du ju ta med dig femidomer (kvinnliga kondomer), du kan ju ta med dagen-efter-piller och så. Just in case, liksom.
För det är väl inte alltid kvinnan som skall stå med sånt, eller ?
Nej, det finns inga officiella, internationellt godkända p-piller för män. De är under utveckling men de finns inte ute på marknaden.
Kondom har jag alltid i fickan, då man aldrig vet när det kan tänkas behövas. Vilket jag tror de flesta både tjejer och killar i vår ålder faktiskt har.
Skydd för kvinnan bör ju kvinnan stå för och skydd för män bör mannen stå för. Dagen-efter-piller bör båda stå för.
Giftet
Tjej, 29 år
Citat från Justanotherstar
Men att bli oönskad gravid är väll ändå inte att avsäga sig ansvaret för att du blev med barn?
Kanske inte, men jag tycker i alla fall att man ska göra abort om man vet att man inte kan uppfostra ett barn. Men som sagt så tycker jag inte att man kan göra abort hur många gånger som helst heller.
Konkelberryfinn
Kille, 34 år
Rätt
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet