Abort - Rätt eller fel?
Stör mig något enormt på folk som säger att "blabla..man ska ta ansvar för vad man har gjort och ta konsekvensera.." WTF?! - Menar ni då att skaffa barn ska vara som ett straff ?
Citat från Gordon_Freeman
Men snälla, sluta dryga.
Man kan göra abort till vecka 22 och först vecka 29 kan fostret känna smärta.
Alltså känner ett foster inte smärta under abort.
Jag sa aldrig under en abort ?
Citat från LolloSomFan
Stör mig något enormt på folk som säger att "blabla..man ska ta ansvar för vad man har gjort och ta konsekvensera.." WTF?! - Menar ni då att skaffa barn ska vara som ett straff ?
Är man inte tillräcklig gammal/mogen för att ta konsekvenserna av sitt handlande så ska man heller inte handla :)
Citat från lordkrall
Citat från LolloSomFan
Stör mig något enormt på folk som säger att "blabla..man ska ta ansvar för vad man har gjort och ta konsekvensera.." WTF?! - Menar ni då att skaffa barn ska vara som ett straff ?
Är man inte tillräcklig gammal/mogen för att ta konsekvenserna av sitt handlande så ska man heller inte handla :)
Och att göra abort är inte att ta konsekvenserna? Det är inte precis kul att genomgå en abort.
Citat från Deadly_Delusion
Och att göra abort är inte att ta konsekvenserna? Det är inte precis kul att genomgå en abort.
Att göra abort är att fly från konsekvenserna.
Citat från Nykaria
Citat från Gordon_Freeman
Men snälla, sluta dryga.
Man kan göra abort till vecka 22 och först vecka 29 kan fostret känna smärta.
Alltså känner ett foster inte smärta under abort.
Jag sa aldrig under en abort ?
Men själva ämnet här är ju just abort.
Men av ren nyfikenhet, om du inte pratade om abort - vad pratade du då om? För alla vet väl att man kan känna smärta vid.. "senare stadier" i livet/utvecklingen.
Och för att hålla mig närmare till ämnet - så tycker jag att abort är okej, så länge man inte kommer in med ett foster som man vill bli av med år efter år, kanske till och med två gånger om året. Enligt mig är det bättre att föräldrarna ska göra beslutet än om dom blir tvungna att uppfostra sitt barn trots brist på intresse, pengar och kärlek. (Då syftar jag till största del på kärlek till barnet.)
Abort är abolut inte att fly från konsekvenserna.
Födseln av ett barn ska inte vara en konsekvens av ett "felhandlande", det ska vara av kärlek.
Och känner man inte det, skall man inte heller föda fram ett sådant barn - det är inte rätt.
Har man gått över tiden, då är det ju ingenting att göra nåt åt. Då kan man fixa och dona med papper om man så vill.
Men har man chansen att ta bort ett oönskat barn, och det är det man vill, så tycker jag att man har rätt att göra det.
En abort är inte roligt för en kvinna.
Oavsett typ av abort.
Vet du ens hur en abort kan gå till?
Citat från lordkrall
Citat från Deadly_Delusion
Och att göra abort är inte att ta konsekvenserna? Det är inte precis kul att genomgå en abort.
Att göra abort är att fly från konsekvenserna.
Hur? Bara för att det inte är lösningen du tycker är rätt så betyder inte det att det är att fly från konsekvenserna.
Citat från Innerlig
Men själva ämnet här är ju just abort.
Men av ren nyfikenhet, om du inte pratade om abort - vad pratade du då om? För alla vet väl att man kan känna smärta vid.. "senare stadier" i livet/utvecklingen.
Och för att hålla mig närmare till ämnet - så tycker jag att abort är okej, så länge man inte kommer in med ett foster som man vill bli av med år efter år, kanske till och med två gånger om året. Enligt mig är det bättre att föräldrarna ska göra beslutet än om dom blir tvungna att uppfostra sitt barn trots brist på intresse, pengar och kärlek. (Då syftar jag till största del på kärlek till barnet.)
Det jag menar är att meningen "ett foster kan inte känna smärta" är felaktig, för det kan den.
En korrekt mening för sådant skall i så fall vara "under det stadiet man får göra en abort kan inte fostret känna smärta. därav lider den inte" eller liknande. Förstår du vad jag menar? >.<
Citat från Deadly_Delusion
Hur? Bara för att det inte är lösningen du tycker är rätt så betyder inte det att det är att fly från konsekvenserna.
Man avsäger sig ju ansvaret för handlingen där man blev gravid, och flyr således från konsekvenserna av handlingen genom att "ta bort" bieffekten.
Citat från Nykaria
Citat från Innerlig
Men själva ämnet här är ju just abort.
Men av ren nyfikenhet, om du inte pratade om abort - vad pratade du då om? För alla vet väl att man kan känna smärta vid.. "senare stadier" i livet/utvecklingen.
Och för att hålla mig närmare till ämnet - så tycker jag att abort är okej, så länge man inte kommer in med ett foster som man vill bli av med år efter år, kanske till och med två gånger om året. Enligt mig är det bättre att föräldrarna ska göra beslutet än om dom blir tvungna att uppfostra sitt barn trots brist på intresse, pengar och kärlek. (Då syftar jag till största del på kärlek till barnet.)
Det jag menar är att meningen "ett foster kan inte känna smärta" är felaktig, för det kan den.
En korrekt mening för sådant skall i så fall vara "under det stadiet man får göra en abort kan inte fostret känna smärta. därav lider den inte" eller liknande. Förstår du vad jag menar? >.<
Vi förstår alla vad du menar, men man borde anta att folk är intelligenta nog att förstå att i det här sammanhanget så betyder "Ett foster kan inte känna smärta" egentligen "Ett foster kan inte känna smärta under perioden då det är tillåtet att utföra en abort"
Sammanhang är viktigt, och ibland gör sammanhang att det blir onödigt att skriva varenda liten detalj varenda gång man säger ett påstående.
Citat från lordkrall
Citat från Deadly_Delusion
Och att göra abort är inte att ta konsekvenserna? Det är inte precis kul att genomgå en abort.
Att göra abort är att fly från konsekvenserna.
.. Så, om du skulle göra din flickvän oönskat gravid på fyllan eller något, skulle du vilja behålla barnet även om du vet att hon/han kanske inte kommer ha det så bra. Jag är mycket väl medveten om att du antagligen skulle kunna vara en bra förälder, men ändå, skulle du velat behålla barnet om det fanns tvivel om en bra framtid? Just asking. Abort är ett individuellt val.
Citat från lordkrall
Citat från Deadly_Delusion
Hur? Bara för att det inte är lösningen du tycker är rätt så betyder inte det att det är att fly från konsekvenserna.
Man avsäger sig ju ansvaret för handlingen där man blev gravid, och flyr således från konsekvenserna av handlingen genom att "ta bort" bieffekten.
Nej, man tar ansvar genom att lösa problemet.
Handling: Du har sex.
Konsekvens: Du blir gravid.
Därefter kommer lösning. En möjlig lösning är abort. Att ta ansvar är INTE samma sak som att lösa problemet på det sättet som orsakar dig mest skada.
ursäkta men alltså. ni diskuterar om ett foster kan känna smärta right? hur kan det spela någon roll liksom?
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet