Abort - Rätt eller fel?
Citat från Gordon_Freeman
Har aldrig stött på ett bra argument för att förbjuda abort faktiskt
Huvudargumentet som abortförespråkare använder är att barnen inte har något medvetande den första tiden. De är bara, som någon uttryckte det, ”en degklump av celler”. Om de förblev medvetslösa skulle detta argument ha en poäng. Men det faktum att de kommer att få ett medvetande inom bara några månader gör att argumentet faller. Att döda ett foster är därmed som att döda någon som svimmat: en medvetslös individ som snart kommer att få medvetande.
När man diskuterar abort hänvisas det ofta till kvinnans rätt till sin egen kropp, men har inte barn rätt till liv? Fostret kommer att bli ett livs levande barn. Skulle en husägares rätt till sitt hus göra att han/hon kan döda de barn som bor däri? På samma sätt är kvinnans kropp fostrets ”hus”, men hon har inte rätt att döda det för det.
Man säger också att ett barn måste få ett värdigt liv, och de mödrar som funderar på abort känner ofta att de inte klarar av att ge sina barn ett värdigt liv, därmed borde abort vara rättfärdigat. Men födda barn som är oälskade eller lever under hemska förhållanden dödar man inte utan man spenderar resurser på att ge dem en ny fosterfamilj och låta dem få gå i terapi. Varför är man inte villig att ge samma behandling till ofödda barn och låta dem födas? För att det kostar för mycket pengar? I så fall väljer man pengar istället för liv.
Låter som om att abortmotstånd är för folk som skolkade biologin
Citat från radientkiller
Fast du får inte göra abort vid den tidpunkten...men det visste du nog redan.
Men det spelar ju egentligen ingen roll, man kan inte säga att ett foster/barn inte har några känslor..
Abort borde kunna fortsätta vara en möjlighet för alla kvinnor. Det är som sagt, helt upp till kvinnan, om hon vill ha kvar barnet eller inte. Och om dom inte kan ta hand om barnet när det väl har fötts, så finns ju möjligheten att kunna adoptera bort barnet till någon som kanske är i stort behov av att kunna ha ett barn, men inte kan naturligt. Och folk som är emot abort, är bara roliga, dom kan man skratta åt och reta gallfeber på.
Citat från Nykaria
Citat från radientkiller
Fast du får inte göra abort vid den tidpunkten...men det visste du nog redan.
Men det spelar ju egentligen ingen roll, man kan inte säga att ett foster/barn inte har några känslor..
Jo, kolla här: Foster har inga känslor.
Tycker det beror på .
hur mamman själv har det , vilken omgivning hon lever i liksom .
kan ju bli svårt för henne ifall hon fortfarande går i skolan .. men upp till henne isf liksom ;o
Jag tycker man ska använda skydd!
Anser själv att abort är rätt. Däremot hade det inte suttit fel med två extra systrar/brödrer ^^( Morsan har gjort abort två gånger....)
Citat från radientkiller
Jo, kolla här: Foster har inga känslor.
Ah, fast jo .. har du någon gång hört uttrycket: "Mår inte mamman bra, mår inte barnet i magen bra" ?
Det är sant, och det börjar mycket tidigt i graviditeten.
"Enligt forskarlaget finns det nu en enighet om att foster inte har tillräcklig hjärnaktivitet att känna smärta förrän efter 29 veckor eftersom nervbanorna i fostrets hjärna inte är tillräckligt utvecklade"
Citat från Gordon_Freeman
"Enligt forskarlaget finns det nu en enighet om att foster inte har tillräcklig hjärnaktivitet att känna smärta förrän efter 29 veckor eftersom nervbanorna i fostrets hjärna inte är tillräckligt utvecklade"
Finns fler typer av känslor än bara smärta, =)
abort som preventivmedel är INTE okej. man borde vara hårdare och ha fler riktlinjer, alla dessa tusentals aborter i Sverige varje år är INTE orsakade av våldtäkt.. men är de som är det borde man verkligen ta seriöst. däremot abortgränsen helt klart höjas, det är så lätt för folk att "glömma" preventivmedlet och sedan göra en abort. hur jävla svårt kan det vara att trä på en kondom? tydligen är det något med abortfriheten i Sverige som gör att man inte är lika noga längre, det är i alla fall vad jag tror.
Citat från Nykaria
Citat från Gordon_Freeman
"Enligt forskarlaget finns det nu en enighet om att foster inte har tillräcklig hjärnaktivitet att känna smärta förrän efter 29 veckor eftersom nervbanorna i fostrets hjärna inte är tillräckligt utvecklade"
Finns fler typer av känslor än bara smärta, =)
Jodå, det var inte riktat till dig utan till någon annan som skrev att foster kände smärta typ
Citat från Gordon_Freeman
Jodå, det var inte riktat till dig utan till någon annan som skrev att foster kände smärta typ
Det gör dem ju dock.... efter ett tag ^^
Citat från Nykaria
Citat från Gordon_Freeman
Jodå, det var inte riktat till dig utan till någon annan som skrev att foster kände smärta typ
Det gör dem ju dock.... efter ett tag ^^
Men snälla, sluta dryga.
Man kan göra abort till vecka 22 och först vecka 29 kan fostret känna smärta.
Alltså känner ett foster inte smärta under abort.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet