Abort - Rätt eller fel?

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
lordkrall Kille, 38 år

3 405 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 21:41
lordkrall Kille, 38 år

Citat från Battlealex


Abort > Änglamakerska
Preventivmedel > abort

Anser att abort ä en kvinnas rätt, och är hennes beslut.


I ett förhållande är man väl ändå två personer?

pun Tjej, 32 år

4 316 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 21:42
pun Tjej, 32 år

Citat från lordkrall


Citat från pun

Fast jag menar nu om olyckan redan varit framme, en sprucken kondom som lett till graviditet till exempel. Om man inte vill ha barnet ska man göra abort och inte förvänta sig att någon ska adoptera barnet. Att lämna ett barn till adoption när abort finns är jävligt själviskt.

Då får man väl vara tillräckligt närvarande för att faktiskt kolla sånt efter och märker man nåt, ta ett dagen efter-piller? Eller ännu bättre använda mer än bara ett (bitvis osäkert) preventivmedel


Låt oss inte bli orealistiska nu.

lordkrall Kille, 38 år

3 405 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 21:43
lordkrall Kille, 38 år

Citat från pun



Låt oss inte bli orealistiska nu.


Orealistiska? Vill man verkligen vara 100% säker på att inte bli gravid så får man ju se till att kontrollera att det inte händer.

shububu Kille, 32 år

3 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 21:46
shububu Kille, 32 år

Citat från Ankunge


Citat från afuckingwhore

vad är bäst, ett foster som dör i mammans mage, eller en unge som mår dåligt pga. mamman inte kan ta hand om den?
tycker att det är helt upp till mamman.
jag har kompisar som har gjort aborter, vet folk som har behållt barnet med som inte har kunnat klara av barnet.
man vet själv när man är redo, och det ens eget beslut.

Jag tycker att om man är så oansvarig att man inte använder kondom (eller andra preventiv medel) och blir gravid, aka skapar liv och sen bara slänger bort för att man inte kan ta hand om det är fruktansvärd som människa.
Vi i västvärlden har så sjukt stora föreställningar om oss själva och att vi är så bra, och som ett steg i detta så ger vi barnet någon slags barmhärtighet i att vi "dödar den för dess eget bästa".
Tänk om någon skulle hamna i rullstol eller bli förlamad i en olycka. Personen skulle aldrig mer kunna sköta sig själv utan få leva på andra resten av livet. Utan att fråga personen vad den själv vill så mördar man denna för att det är det mest barmhärtiga att göra.

Nej det handlar inte om kvinnans rätt över sin egen kropp, det handlar om en människas rätt att överleva, att få existera. Dessutom kan man inte klassa barnet som en del av kvinnans kropp, den har ett eget blodomlopp och egen DNA (Vilket om något utmärker den som en egen individ).
Att den existerar inne i kvinnan ger inte kvinnan rätt att döda denna människa.


det är ingen riktig individ så den saknar nervinpulser(tankar reflexer allt)
att säga att ett foster är en individ är som att säga att stenar, bord eller djur är det...
faktiskt är djur mer individer än foster.

Bloodbath 33 år

14 529 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 21:47
Bloodbath 33 år

Citat från lordkrall


[i]Citat från BloodBath



Det här kommer ingenvart, så vad sägs om att komma överens om att vara oense?

Redan slut på argument?

Argument? Du har ju bara slängt ur dig slumpmässigaåsikter

pun Tjej, 32 år

4 316 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 21:48
pun Tjej, 32 år

Citat från lordkrall


Citat från pun

Låt oss inte bli orealistiska nu.

Orealistiska? Vill man verkligen vara 100% säker på att inte bli gravid så får man ju se till att kontrollera att det inte händer.


Om exemplet hade varit annorlunda då, en tjej använder ett annat preventivmedel, t.ex kopparspiral. Som många vet är inget preventilmedel 100% säkert, men ändå förväntar man sig inte att bli gravid med ett sådant "säkert" preventivmedel. Ska man ta ett dagen efter-piller "för säkerhetens skull" eller ska man få möjligheten att göra abort?

Battlealex Tjej, 32 år

4 658 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 21:49
Battlealex Tjej, 32 år

Citat från lordkrall


Citat från Battlealex

Abort > Änglamakerska
Preventivmedel > abort

Anser att abort ä en kvinnas rätt, och är hennes beslut.

I ett förhållande är man väl ändå två personer?


Bara för att det är hennes beslut innebär det inte att mannen inte har något att säga till om, normalt brukar ju paret diskutera det hela antar (hoppas) jag. Men jag anser det hennes beslut då det i många länder händer att mannen tvingar kvinnan göra abort pga. barnets kön eller dylikt.

Battlealex Tjej, 32 år

4 658 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 21:51
Battlealex Tjej, 32 år

Citat från shububu


det är ingen riktig individ så den saknar nervinpulser(tankar reflexer allt)
att säga att ett foster är en individ är som att säga att stenar, bord eller djur är det...
faktiskt är djur mer individer än foster.[/i]


Djur är individer så som människor i djur...

lordkrall Kille, 38 år

3 405 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 21:51
lordkrall Kille, 38 år

Citat från pun



Om exemplet hade varit annorlunda då, en tjej använder ett annat preventivmedel, t.ex kopparspiral. Som många vet är inget preventilmedel 100% säkert, men ändå förväntar man sig inte att bli gravid med ett sådant "säkert" preventivmedel. Ska man ta ett dagen efter-piller "för säkerhetens skull" eller ska man få möjligheten att göra abort?



I en sådan situation bör man ju även använda kondom, vilket då skulle mer eller mindre minimera risken. Kondom rekommenderas väl att alltid användas även om tjejen använder preventivmedel, för att vara på den säkra sidan.

pun Tjej, 32 år

4 316 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 21:55
pun Tjej, 32 år

Citat från lordkrall


I en sådan situation bör man ju även använda kondom, vilket då skulle mer eller mindre minimera risken. Kondom rekommenderas väl att alltid användas även om tjejen använder preventivmedel, för att vara på den säkra sidan.

Oh please. Det rekommenderas att man inte ska äta hamburgare varje dag men folk gör det i alla fall. De flesta tänker nog att ett preventivmedel borde räcka.

lordkrall Kille, 38 år

3 405 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 21:58
lordkrall Kille, 38 år

Citat från pun



Oh please. Det rekommenderas att man inte ska äta hamburgare varje dag men folk gör det i alla fall. De flesta tänker nog att ett preventivmedel borde räcka.


Och får således, i min mening, skylla sig själva för sin naivitet. Det är ju som att säga att bara för att man har bälte på sig i bilen så kan man inte dö i en trafikolycka.
Vill man verkligen inte ha barn så är det inte speciellt svårt att använda sig av mer än ett preventivmedel

Och faktum kvarstår: Abort är inget preventivmedel.

methmilk Kille, 36 år

852 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 22:01
methmilk Kille, 36 år

ABORT ÄR ROLIGT. älskar aborter. om jag var tjej skulle det vara min hobby.

Colitas Tjej, 31 år

1 244 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 22:03
Colitas Tjej, 31 år

jag vill ha din abort.

LouieLouie Tjej, 32 år

995 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 22:04
LouieLouie Tjej, 32 år

bara om det är en våldtäkt...annars måste man behålla barnet, spelar ingen roll hur gammal man är, hur fattig osv...man får skylla sig själv
liksom, hur fan vågar man döda en stackars unge innan den ens föds bara för att man var oansvarig? :O hemskt!
å andra sidan när man blir gravid pga våldtäkt är det samma sak om det där att döda ett barn...men jag tycker ändå mest synd om tjejen då så det är liksom svårt att säga :/

methmilk Kille, 36 år

852 forumsinlägg

Skrivet:
10 augusti 2011 kl. 22:07
methmilk Kille, 36 år

ett foster i tidig utveckling lever inte mer än en sats sperma. har ni inte bättre saker för er än att tycka synd om aborterade foster? uhhh ;(


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet