Abort - Rätt eller fel?
Jo, man kanske värderar ett eventuellt människoliv högre än underlägsna djur.
Citat från Akterskytt
Jo, man kanske värderar ett eventuellt människoliv högre än underlägsna djur.
Fast ett fullvuxet djur är väl rätt överlägset ett litet embryo?
Citat från annaeek
Fast ett fullvuxet djur är väl rätt överlägset ett litet embryo?
Okej, så din hamster som löper i hjulet två timmar i sträck utan att fatta att den inte kommer framåt är mer värt än ett barn som växer inuti dig?
Citat från Quidproquo
Citat från annaeek
Det jag ville få fram var att om folk tycker att det är okej att äta kött, bära päls, avliva djur för småsaker, då kan de inte vara emot abort.
wat. Du får gärna elaborera.
Jag känner människor som gärna bär päls, folk som avlivat sin häst för att den inte kunde dra in mer pengar, men som ändå är emot abort. Det går inte ihop sig för mig hur man kan prioritera ett embryo, några celler, över ett fullvuxet djur som man faktiskt har haft kontakt med.
Citat från annaeek
Jag känner människor som gärna bär päls, folk som avlivat sin häst för att den inte kunde dra in mer pengar, men som ändå är emot abort. Det går inte ihop sig för mig hur man kan prioritera ett embryo, några celler, över ett fullvuxet djur som man faktiskt har haft kontakt med.
Om det är deras egna embryo det handlar om så är det väl inte så konstigt, är det det du menar?
Jösses amalia
Citat från Quidproquo
Citat från annaeek
Jag känner människor som gärna bär päls, folk som avlivat sin häst för att den inte kunde dra in mer pengar, men som ändå är emot abort. Det går inte ihop sig för mig hur man kan prioritera ett embryo, några celler, över ett fullvuxet djur som man faktiskt har haft kontakt med.
Om det är deras egna embryo det handlar om så är det väl inte så konstigt, är det det du menar?
Jag menar att det är lite dubbelmoral att tycka att abort är fel och samtidigt tycka att djurplågeri och avlivning av i stort sätt friska djur är rätt. De jag känner har nog aldrig varit gravida heller.
allt beror väl på situationen, om man gör det bara för att man kan så är det väl fel, inte för att man gör abort bara för man kan men ändå..
om man gör abort för att man vet att man inte klarar av att ta hand om barnet är det väl helt okej? :s
Ett "litet embryo" skall ju bara växa och utvecklas. Bli en människa... hur kan man jämföra det med en... häst? Patetiskt.
Citat från LADIDEDIDOO
Ett "litet embryo" skall ju bara växa och utvecklas. Bli en människa... hur kan man jämföra det med en... häst? Patetiskt.
En häst kan i alla fall känna och tänka?
Citat från Deadly_Delusion
Citat från LADIDEDIDOO
Ett "litet embryo" skall ju bara växa och utvecklas. Bli en människa... hur kan man jämföra det med en... häst? Patetiskt.
En häst kan i alla fall känna och tänka?
mat mat mat
oh god get this fucking human off me
typ
Det är rätt.
Ja okej. Förlåt. Glömde att vi människor har exakt samma värde som alla djur. Speciellt hästar.
Citat från LADIDEDIDOO
Ja okej. Förlåt. Glömde att vi människor har exakt samma värde som alla djur. Speciellt hästar.
Jag har inte påstått att människor är exakt lika mycket värda som andra djur. Men ett foster är ingen fullvuxen människa, ett foster kan inte känna, ett foster kan inte tänka.
Jag tycker i alla fall att en kännande, tänkande varelse är mer värd än en som inte kan känna och tänka.
Men den kommer ju kunna tänka och känna? Hallå. Det kommer ju bli en fullvuxen människa med tankar och känslor så det räcker och blir över?
Man måste ju tänka steget längre. Att den blivit till av en anledning. Den skall bara växa.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet