Abort - Rätt eller fel?
Hah, sjukt. Den här debatten borde inte ens finnas imho.
Män bör vara försiktiga med hur de uttalar sig, för de kan aldrig riktigt sätta sig in i en gravid kvinnas situation.
Jo, alla fertila kvinnor kan bli gravida oavsett hur "duktiga" och noga de är. Kondomer kan spricka när som helst. Men ingen kan tvingas bära bördan av ett oönskat barn. Jag är ganska övertygad om att gå runt med ett oönskat foster i sig är ganska otrevligt.
Citat från troddevaldet
Hah, sjukt. Den här debatten borde inte ens finnas imho.
Män bör vara försiktiga med hur de uttalar sig, för de kan aldrig riktigt sätta sig in i en gravid kvinnas situation.
Jo, alla fertila kvinnor kan bli gravida oavsett hur "duktiga" och noga de är. Kondomer kan spricka när som helst. Men ingen kan tvingas bära bördan av ett oönskat barn. Jag är ganska övertygad om att gå runt med ett oönskat foster i sig är ganska otrevligt.
this ^ plus att ett oönskat barn aldrig är bra? man måste kunna ta hand om sitt barn och att bli förälder ska vara ett "moget" beslut
Om man blir våldtagen då?
Borde kvinnan tvingat mannen till att bära kondom, eller blir det "mer okej" att döda då?
Först måste vi kunna veta vad ett liv räknas som. Jag tycker att Sveriges abortlag funkar som den är. När den har utvecklats så den kan känna riktig smärta, då är det debatterbart om det är rätt. Men jag tror på det fria valet, och kvinnan bör kunna göra abort tills dess att det kan räknas som ett liv.
Att det räknas som en människa innan den ens har ett medvetande, jo, det är lika debatterbart som att alla dina små smygbravader i sängen eller på toan eller vart fan du gör det är egentligen dina ofödda Pelle och Pia. Du argumenterar för något som skulle kunna vara ett liv. Du argumenterar för en hypotes. Om den inte har ett medvetande, hur kan den ens ha tankarna som gör den till en människa? Vad anser du är ett liv? Jag anser att ett liv är en medveten organism kapabel till tänkande och känslor.
Min tro på att själar existerar kan gå emot det här, men jag säger det här. Om jag inte föds, så föds någon annan. Om jag aldrig föddes för att mina föräldrar hade ett misstag med kondomen, visst, jag skulle aldrig existera. Vad ändrar det? Jag skulle inte vara medveten på något sätt. Jag kanske skulle fötts i en annan familj/tid/värld/dimension.
Vi kan inte argumentera ordentligt för det här eftersom vad ett liv är kan debatteras både religiöst och vetenskapligt utan något riktigt svar. Så därför är det som demokratin fungerar. Vi kan bara bestämma vad som är bäst för mänskligheten själva, och majoriteten verkar tycka att abort bör vara tillåtet till en vis tidpunkt. Vetenskapen segrar.
Abort är helt ok.
Borde vara tvångsabort.
Citat från DrSithlord
Om man blir våldtagen då?
Borde kvinnan tvingat mannen till att bära kondom, eller blir det "mer okej" att döda då?
....o_O wat?
Citat från DrSithlord
Om man blir våldtagen då?
Borde kvinnan tvingat mannen till att bära kondom, eller blir det "mer okej" att döda då?
Här är ännu ett scenario till varför det borde vara tillåtet. Det är återigen ett oönskat barn.
Det är rätt.
Det är rätt, inom en viss tidsgräns.
Abort i 8e månaden t.ex, är mord.
Citat från SneakyBeaver
Det är rätt, inom en viss tidsgräns.
Abort i 8e månaden t.ex, är mord.
Faktiskt, om en mor inte vill ha ett foster i magen (till alla som ska klaga på att det inte är ett foster, i mina ögon är det ett foster tills dess det har fötts) så borde hon ha full rätt att bli av med det. Anser jag iallafall.
Att bli gravid - föda, och skjuta barnet. Det är mord!
Att bli gravid - hålla barnet någon månad, sen göra sig av med det. Det är bara klokt om man inte vill ha barnet men inser det för sent.
Mer abort till folket!
Tycker att det är upp till mamman. Det är ju inte mord om den inte fötts
Tycker också det är upp till den som bär barnet. Personen väljer helt själv.
Det är verkligen inte mord.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet
