Abort - Rätt eller fel?
Citat från Nykaria
Citat från Tour
...och du diskuterar vad? du har inte kommit med något argument än, du har bara ifrågasatt min empati till barn och klargjort för oss alla att du är en tuff tonårsmorsa.
Tuff tonårsmorsa? Va?
Alltså, skall du bli sån nu har jag inte lust att diskutera med dig, det där är bara elakt.
vadå bli sån? vi har inte diskuterat nånting, och det var ju du som började genom att säga att jag kallade foster för klumpar, vilket dom är, istället för barn för att jag itne har barn själv.
som sagt, diskutera eller GTFO, för nån diskussion har här inte förts än iallafall.
Citat från Tour
vadå bli sån? vi har inte diskuterat nånting, och det var ju du som började genom att säga att jag kallade foster för klumpar, vilket dom är, istället för barn för att jag itne har barn själv.
som sagt, diskutera eller GTFO, för nån diskussion har här inte förts än iallafall.
Jag hade ju inte börjat än, du börjar bli lite för aggressiv för min smak!
Citat från Nykaria
Citat från Tour
vadå bli sån? vi har inte diskuterat nånting, och det var ju du som började genom att säga att jag kallade foster för klumpar, vilket dom är, istället för barn för att jag itne har barn själv.
som sagt, diskutera eller GTFO, för nån diskussion har här inte förts än iallafall.
Jag hade ju inte börjat än, du börjar bli lite för aggressiv för min smak!
jag la fram argument, och du började prata om jag hade barn eller inte. diskutera nu eller stick, som sagt.
Hihi, men oj så mycket roligare allting blev.
Sött, lägga upp nåt jag ångrar. <3
Kan jag likagärna lägga upp mina sextapes också <3
Okej, nu skall jag säga min åsikt - och tycker ni inte om den, så screw you.
Fel:
* Det är fel med abort om man har oskyddat sex bara för att man tycker det är skönare och tänker att "äh, abort finns om oturen är inne."
* Det är fel med abort om barnet var av det oönskade könet.
* Det är fel med abort om man gör det enbart för att vara "jävlig emot någon".
Rätt:
* Det är rätt med abort om man skyddat sig och det har råkat blivit en graviditet iallafall.
* Det är rätt med abort om man har blivit sexuellt utnyttjad av någon och känner att barnet bara är en "påminnelse om det hemska som skett."
* Det är rätt med abort om man under förutsättningarna inte kan ta hand om ett barn.
Tvångsabort (big yes-yes):
* Skall kunna ske om föräldern (modern) eller båda föräldrarna har alkoholmissbruk och/eller drogproblem som fortsätter under graviditeten.
Tvångsabort (big no-no):
* Skall INTE ske om föräldern är av en viss ålder. Finns många bra unga föräldrar som kan ta hand om ett barn bättre än en vuxen människa på 30 år. Åldern skall alltså INTE spela roll under den frågan.
Uppdateras om jag kommer på fler anledningar, just nu står min hjärna still för mer.
Fel:
* Det är fel med abort om man har oskyddat sex bara för att man tycker det är skönare och tänker att "äh, abort finns om oturen är inne."
* Det är fel med abort om barnet var av det oönskade könet.
* Det är fel med abort om man gör det enbart för att vara "jävlig emot någon".
Rätt:
* Det är rätt med abort om man skyddat sig och det har råkat blivit en graviditet iallafall.
* Det är rätt med abort om man har blivit sexuellt utnyttjad av någon och känner att barnet bara är en "påminnelse om det hemska som skett."
* Det är rätt med abort om man under förutsättningarna inte kan ta hand om ett barn.
den här delen håller jag med om, däremot är tvångsabort aldrig okej. man kan inte tvinga någon att avsluta sin graviditet under några omständigheter, och det finns inga register om alkoholmissbruk/narkotikamissbruk. det är isånafall en senare fråga för sociala myndigheterna att omplacera barnet om barnet far illa pga vanvård.
det gäller både missbrukarföräldrar och andra som inte kan ta hand om sina barn av olika anledningar, om det så är av ren omognad eller misskötsel/misshandel.
staten kommer aldrig att genomföra tvångsaborter, det kränker den personliga integriteten otroligt mycket.
det räckte väl med tvångssteriliseringen av handikappade som pågick in på 70-talet.
Citat från Tour
den här delen håller jag med om, däremot är tvångsabort aldrig okej. man kan inte tvinga någon att avsluta sin graviditet under några omständigheter, och det finns inga register om alkoholmissbruk/narkotikamissbruk. det är isånafall en senare fråga för sociala myndigheterna att omplacera barnet om barnet far illa pga vanvård.
det gäller både missbrukarföräldrar och andra som inte kan ta hand om sina barn av olika anledningar, om det så är av ren omognad eller misskötsel/misshandel.
staten kommer aldrig att genomföra tvångsaborter, det kränker den personliga integriteten otroligt mycket.
det räckte väl med tvångssteriliseringen av handikappade som pågick in på 70-talet.
Nej, självklart kommer tvångsabort aldrig att genomföras.
Men tycker att det hade varit bra då barnet kan få väldigt stora problem av att modern drack mycket alkohol och/eller tog droger under graviditen och tycker inte att barnet skall fara illa på grund av det.
Det är väldigt stor risk för stora problem för ett barn om deras moder har missbrukat under graviditeten.
Bland annat om modern var drogmissbrukare så är barnet det då denne föds.
Vilket innebär att de måste ge barnet droger för att kunna avvänja den - och kan också ha föds med många olika handikapp - även grova sådana. Enbart på grund av att modern missbrukade.
Nu säger inte jag att ett barn med handikapp är mindre värt, absolut inte.
Men tycker att föräldrar som missbrukar inte skall ha barn försen de själva är "clean" om man säger så .
Oavsett om tvångsomhändertagande finns eller inte.
Tycker inte ett barn skall lida bara för att föräldrarna är oansvariga under en graviditet och efter.
Hoppas du förstår vad jag menar med detta.
Citat från Nykaria
Citat från Tour
den här delen håller jag med om, däremot är tvångsabort aldrig okej. man kan inte tvinga någon att avsluta sin graviditet under några omständigheter, och det finns inga register om alkoholmissbruk/narkotikamissbruk. det är isånafall en senare fråga för sociala myndigheterna att omplacera barnet om barnet far illa pga vanvård.
det gäller både missbrukarföräldrar och andra som inte kan ta hand om sina barn av olika anledningar, om det så är av ren omognad eller misskötsel/misshandel.
staten kommer aldrig att genomföra tvångsaborter, det kränker den personliga integriteten otroligt mycket.
det räckte väl med tvångssteriliseringen av handikappade som pågick in på 70-talet.
Nej, självklart kommer tvångsabort aldrig att genomföras.
Men tycker att det hade varit bra då barnet kan få väldigt stora problem av att modern drack mycket alkohol och/eller tog droger under graviditen och tycker inte att barnet skall fara illa på grund av det.
Det är väldigt stor risk för stora problem för ett barn om deras moder har missbrukat under graviditeten.
Bland annat om modern var drogmissbrukare så är barnet det då denne föds.
Vilket innebär att de måste ge barnet droger för att kunna avvänja den - och kan också ha föds med många olika handikapp - även grova sådana. Enbart på grund av att modern missbrukade.
Nu säger inte jag att ett barn med handikapp är mindre värt, absolut inte.
Men tycker att föräldrar som missbrukar inte skall ha barn försen de själva är "clean" om man säger så .
Oavsett om tvångsomhändertagande finns eller inte.
Tycker inte ett barn skall lida bara för att föräldrarna är oansvariga under en graviditet och efter.
Hoppas du förstår vad jag menar med detta.
som sagt, så är det integritetskränkande, och alla har ett personligt ansvar att se till sitt barn bästa, både under och efter graviditeten. tyvärr så finns det ett fåtal människor som inte gör det, och det är såklart, inte bra. men att tvångsabortera barn av den anledningen fungerar inte.
som jag sa, så finns socialen till såna fall, och dom tar inte ens barnet permanent ifrån föräldern, utan sätter den i tillfälligt fosterhem, sen kan föräldern välja att ta itu med sitt missbruk eller skita i det, beroende på det så kan man få barnet tillbaka, under övervakning.
Citat från Tour
som sagt, så är det integritetskränkande, och alla har ett personligt ansvar att se till sitt barn bästa, både under och efter graviditeten. tyvärr så finns det ett fåtal människor som inte gör det, och det är såklart, inte bra. men att tvångsabortera barn av den anledningen fungerar inte.
som jag sa, så finns socialen till såna fall, och dom tar inte ens barnet permanent ifrån föräldern, utan sätter den i tillfälligt fosterhem, sen kan föräldern välja att ta itu med sitt missbruk eller skita i det, beroende på det så kan man få barnet tillbaka, under övervakning.
Visst, det är integritetskränkande, men säger bara min åsikt. Tycker som sagt inte att barnet skall lida på grund utav att föräldrarna inte har alla hästar i stallet och sätter sig själv framför.
Men sen kommer ju tvångsabort aldrig att ske.
Citat från Nykaria
Citat från Tour
som sagt, så är det integritetskränkande, och alla har ett personligt ansvar att se till sitt barn bästa, både under och efter graviditeten. tyvärr så finns det ett fåtal människor som inte gör det, och det är såklart, inte bra. men att tvångsabortera barn av den anledningen fungerar inte.
som jag sa, så finns socialen till såna fall, och dom tar inte ens barnet permanent ifrån föräldern, utan sätter den i tillfälligt fosterhem, sen kan föräldern välja att ta itu med sitt missbruk eller skita i det, beroende på det så kan man få barnet tillbaka, under övervakning.
Visst, det är integritetskränkande, men säger bara min åsikt. Tycker som sagt inte att barnet skall lida på grund utav att föräldrarna inte har alla hästar i stallet och sätter sig själv framför.
Men sen kommer ju tvångsabort aldrig att ske.
nej, som sagt, så finns socialen till att lösa sådana problem, i de fall de uppstår.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet