Abort - Rätt eller fel?
Dom får skylla sig själva helt enkelt.
klart som fan det e upp till mamman
Citat från LADIDEDIDOO
Då ställer jag detta till dig.
Varför vill man ta bort ett barn för? Varför vill man DÖDA ett liv, varför? Varför inte ta ansvar för det misstag man råkat göra och göra det bästa man kan utav situationen? Det är brutalt. Helt seröst. Så vanligt nu för tiden dock. En självklarhet.
Dom som är emot abort vågar ju inte ens säga det högt i vårat samhälle, då får dom ju alla på sig.
Usch. Att ta bort ett barn, något så oskyldigt och rent bara för att man själv är så jävla äckligt självisk och bara vill fly ifrån situationen.
Fyfan säger jag bara.[/i]
Men GUUUUD, chilla. På dig låter det som att alla som gör abort är samvetslösa mördare. Vad tycker du är att "göra det bästa av situiationen"? Man har ansvar för barnet under graviditeten också med vad man äter, vad man gör osv och om man inte känner att man kan ta det ansvaret är det väl det bästa att ta bort det, förhoppningsvis i ett så tidigt stadium som möjligt så att fostret inte hunnit utvecklas så mycket.
Citat från LADIDEDIDOO
Citat från pansarpung
Citat från LADIDEDIDOO
Nej, men man kan väl för fan inte baaaraa ta bort det heller?
Och ofta det är så. Att alla som blir gravida har det sååååå dåligt och inte kan ta hand om ungen.
KLART DOM KAN?! Hallå eller. Dom såg ju till att det blev ett barn från första början. Då kan dom väl se till att ta hand om det också, vilket dom kan genom att adoptera bort det. Eller skaffa en bra fosterfamilj. Och det finns det gott om vill jag lova.
Jo, man kan faktiskt "bara ta bort det".
Och resten efter det förstod jag inte ens vad du ville komma fram till. Vissa personer kanske inte är mogna ännu för att ha barn?
Eller ens vill? Dom kanske går i gymnasiet eller högskolan och inte vill droppa av det bara för att ta hand om ett barn som dom inte ens vill ha.
Man ska inte känna sig tvingad till att ta hand om ett barn. Varför vill man föda upp ett barn i en kärlekslös familj för?
Då ställer jag detta till dig.
Varför vill man ta bort ett barn för? Varför vill man DÖDA ett liv, varför? Varför inte ta ansvar för det misstag man råkat göra och göra det bästa man kan utav situationen? Det är brutalt. Helt seröst. Så vanligt nu för tiden dock. En självklarhet.
Dom som är emot abort vågar ju inte ens säga det högt i vårat samhälle, då får dom ju alla på sig.
Usch. Att ta bort ett barn, något så oskyldigt och rent bara för att man själv är så jävla äckligt självisk och bara vill fly ifrån situationen.
Fyfan säger jag bara.
anser du att det är lämpligt att bli förälder vid 14årsålder?
För det är det inte, man har en framtid vet du. Som man måste ta hand om först, då kan man ju förfan inte bära omkring på en liten unge. Absolut inte när man är så ung och inte när man inte är redo. Då är abort ett väldigt bra alternativ.
Citat från pansarpung
Har du en pålitlig källa om detta?
En pålitlig källa på att vissa människor tar psykisk skada av abort även om denne valde abort för sin egen och barnets skull?
Ja, du kan ju fråga majoriteten.
De kommer säga att det var värt det, men jag tror långt ifrån alla kommer att säga att det inte kändes.
Jag skall försöka förklara min åsikt igen. För visst är detta min åsikt? Mh. Just det.
Om man har varit mogen nog att ha sex, så borde man vara mogen nog för att förstå vad sex kan leda till. En liten bebis.
Abort tycker inte jag är ett bra alternativ. Man skall icke dräpa.
Jag skiter la i hur gammal ungen är. Det är fortfarande ett liv vi snackar om. EN MÄNNISKA!
Och vad fan? Jag har la inte anset att man är redo att få barn när man är 14? Men man är stor nog att ta ansvar för sina handlingar, right?
Herregud. Tjejer idag använder ju för fan abort som något slags preventivmedel! Som om abort är den enda lösningen.
För dom ser ju det som en utväg, och visst är det. Men inte en bra sådan. Inte bra någonstans. ENLIGT MIG!
Sen, kan jag förstå er som är för abort och allt det där ni snackar om. Men i grund och botten är detta fel. Det inser dom flesta som gjort abort förr eller senare ändå.
Det finns kondomer vetni. Och P-Piller och andra preventivmedel. Kondomer föredrar jag. Skyddar mot könssjukdomar också.
Citat från pansarpung
Att själva proceduren inte kändes.. eller att det inte kändes i "själen"?
Psykiskt.
Själv anser jag att abort är rätt.
Om modern känner att hon inte klarar av att ha ett barn tycker jag hon kan få ta bort de. Barn ska ju få leva i en kärleksfull familj.
Och om barnet är extremt handikappat (man kan ju få reda på det innan barnet föds) skulle iaf jag göra abort. Att bara sitta i en rullstol och dräggla, det är inget liv. Då väljer jag hellre att inte ge de barnet ett liv.
Jag är jävligt glad över att jag bor i Sverige där det är lagligt med abort, yes.
Citat från LADIDEDIDOO
Jag skall försöka förklara min åsikt igen. För visst är detta min åsikt? Mh. Just det.
Om man har varit mogen nog att ha sex, så borde man vara mogen nog för att förstå vad sex kan leda till. En liten bebis.
Abort tycker inte jag är ett bra alternativ. Man skall icke dräpa.
Jag skiter la i hur gammal ungen är. Det är fortfarande ett liv vi snackar om. EN MÄNNISKA!
Och vad fan? Jag har la inte anset att man är redo att få barn när man är 14? Men man är stor nog att ta ansvar för sina handlingar, right?
Herregud. Tjejer idag använder ju för fan abort som något slags preventivmedel! Som om abort är den enda lösningen.
För dom ser ju det som en utväg, och visst är det. Men inte en bra sådan. Inte bra någonstans. ENLIGT MIG!
Sen, kan jag förstå er som är för abort och allt det där ni snackar om. Men i grund och botten är detta fel. Det inser dom flesta som gjort abort förr eller senare ändå.
Det finns kondomer vetni. Och P-Piller och andra preventivmedel. Kondomer föredrar jag. Skyddar mot könssjukdomar också.
tror inte någon normalt funtad person använder abort som preventivmedel.
abort är inte fel, man får göra abort högst i vecka 21, och då måste man ansöka om speciellt tillstånd hos länsstyrelsen.
abort ska man ju helst undvika såklart, det är absolut ingenting som man ska göra hursomhelst.
ja det är ett liv, det är ett ägg också, om vi nu ska ta en liknelse med det. ett litet foster har inga känslor, ingen känsel, utan är en liten klump av celler och vävnad.
du skall icke dräpa. är du troende? isf förstår jag din konstiga konservativa syn på aborter. men den är fortfarande irrationell.
Citat från LADIDEDIDOO
Jag skall försöka förklara min åsikt igen. För visst är detta min åsikt? Mh. Just det.
Om man har varit mogen nog att ha sex, så borde man vara mogen nog för att förstå vad sex kan leda till. En liten bebis.
så bara för att man är mogen för sex så måste man vara mogen för att ta hand om ett barn?
Knappast du. Tror att de flesta 20+ inte är redo för att ta hand och uppfostra en helt ny människa.
och om man är ung och blir gravid, kanske det inte bara är ens eget liv som förstörs utan barnet också pågrund av att man inte kan ta hand om det.
Dessutom är det inget barn än när man gör abort. Det är bara ett jävla embryo, det är ingenting än.
angående p-piller så blev jag gravid trots det, Så allt är inte helt safe till 110% om man säger så.
dock hann jag inte göra abort eftersom jag fick missfall.
Jag tycker inte att det är fel på något sätt att göra abort sålänge det är nödvändigt.
Citat från MiniPunkxX
Och om barnet är extremt handikappat (man kan ju få reda på det innan barnet föds) skulle iaf jag göra abort. Att bara sitta i en rullstol och dräggla, det är inget liv. Då väljer jag hellre att inte ge de barnet ett liv.
Man får inte alls reda på det innan barnet föds, om inte det är så att man gör en Foster Diagnostik.
Sen i få tillfällen kan man se genom att inte göra diagnostiken iallafall.
Jag tycker att om kvinnan blir våldtagen och blir gravid, ska hon faktiskt få göra abort.
Eller om hon är för ung och av misstag blev med barn.
Men om man har sex och ska skaffa barn och sen ångrar sig är man ju dum i huvudet.
Så anser jag iaf.
Citat från pansarpung
Citat från LADIDEDIDOO
Jag skall försöka förklara min åsikt igen. För visst är detta min åsikt? Mh. Just det.
Om man har varit mogen nog att ha sex, så borde man vara mogen nog för att förstå vad sex kan leda till. En liten bebis.
Abort tycker inte jag är ett bra alternativ. Man skall icke dräpa.
Jag skiter la i hur gammal ungen är. Det är fortfarande ett liv vi snackar om. EN MÄNNISKA!
Och vad fan? Jag har la inte anset att man är redo att få barn när man är 14? Men man är stor nog att ta ansvar för sina handlingar, right?
Herregud. Tjejer idag använder ju för fan abort som något slags preventivmedel! Som om abort är den enda lösningen.
För dom ser ju det som en utväg, och visst är det. Men inte en bra sådan. Inte bra någonstans. ENLIGT MIG!
Sen, kan jag förstå er som är för abort och allt det där ni snackar om. Men i grund och botten är detta fel. Det inser dom flesta som gjort abort förr eller senare ändå.
Det finns kondomer vetni. Och P-Piller och andra preventivmedel. Kondomer föredrar jag. Skyddar mot könssjukdomar också.
Dräpa? Hur mycket tror du något som inte har känsel känner?
Klart man kan vara mogen för sex, men inte att ha barn. Så du tycker att vi ska göra så att bara alla över 18 år får knulla så att man är
mogen nog att ta hand om ett barn om man råkar bli med ett?
Du vet att det finns ju incidenter där man har råkat bli gravid pga våldtäckt, att kondomen sprack, att man glömde att ta ett p-piller eller t.om. att
p-pillret inte FUNGERAR.
Anser du då att man är dum i huvudet för att man råkade bli gravid?
Och du generaliserar om du säger att ungdomar använder abort som ett preventivmedel. Jag tror varenda jävla människa som råkat bli
gravid har drabbats av panik. Det är inte bara "OJ, GRAVID IGEN. NU GÖR VI ABORT". Det är mer seriösare än så.
Så.. för att vara säker, du tycker alltså att man som barn (för man är blott ett barn när man är så ung) ska föda en unge, utan att ens vara mogen
till att ta hand om den, eller ens försörja den?
Och att knulla är inte så svårt. Penis in i slida du vet. Att ta hand om ett barn tills barnet är 18 år och om inte mer än nog lite mer svårare och det krävs mer än något litet ligg som kan gå på tio minuter.
Självklart är det helt fruktansvärt om en tjej blir våldtagen. Och speciellt om hon blir med barn. Och ifall hon då gör abort, Hhen I dont blame her... men jag tycket fortfarande det är fel. Antar jag är för känslig för att tycka något annat haha. Bara så fel. Abort.
Och jag sa det innan och säger det igen, skaffa en bra fosterfamilj till barnet är ett bra förslag. Många av mina vänner har bott hos fosterfamilj sedan dom var nyfödda. Mamman träffade dom så ofta hon ville och ifall hon sen blev mogen nog fick hon dom som sina egna igen. Annars adopterar många fosterfamiljer tillslut barnen.
Och det kanske verkar som om jag inte tänker på den gravida tjejen i detta fall utan bara barnet, och så är det inte.
För det är även tjejen som kommer få ett helvete till liv nån gång i livet sen. Hon kanske inte ens kommer kunna bli med barn igen pga aborten.
So yeah. Just saying. Det finns andra, bättre allternativ.
Och jag har INGET emot tjejerna som gör abort. Skulle aldrig ifrågasätta dom som personer mer än att säga att det är något oansvarigt.
Dom måste få panik när dom plötsligt får reda på att dom är gravida, javisst.... men dom flesta, och jag har rätt, dom flesta tar inte alls det så seriöst. Det är oftast "Shiiiit. jag äör gravid. vad ska jag göra...." efter någon dag "abort. ja. det är nog bäst. har ju verkligen ingen tid i världen för något barn" vilket är OKEJ. Man kan ge barnet till någon fin familj som vill ha det.
Lovar att det finns många familjer i sverige som är villiga att adoptera.
Citat från cyperix
Citat från LADIDEDIDOO
Jag skall försöka förklara min åsikt igen. För visst är detta min åsikt? Mh. Just det.
Om man har varit mogen nog att ha sex, så borde man vara mogen nog för att förstå vad sex kan leda till. En liten bebis.
så bara för att man är mogen för sex så måste man vara mogen för att ta hand om ett barn?
Knappast du. Tror att de flesta 20+ inte är redo för att ta hand och uppfostra en helt ny människa.
och om man är ung och blir gravid, kanske det inte bara är ens eget liv som förstörs utan barnet också pågrund av att man inte kan ta hand om det.
Dessutom är det inget barn än när man gör abort. Det är bara ett jävla embryo, det är ingenting än.
angående p-piller så blev jag gravid trots det, Så allt är inte helt safe till 110% om man säger så.
dock hann jag inte göra abort eftersom jag fick missfall.
Jag tycker inte att det är fel på något sätt att göra abort sålänge det är nödvändigt.
Jag trodde det gick fram när jag skrev: så borde man vara mogen nog för att förstå vad sex kan leda till
Skrev INTE att man ska va mogen för att ha barn. Utan vara mogen nog att FÖRSTÅ att det kaaan bli barn och därför borde skydda sig. Och inte slarva med det.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet