Abort - Rätt eller fel?

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Vildhjarta Tjej, 32 år

32 forumsinlägg

Skrivet:
28 december 2009 kl. 20:48
Vildhjarta Tjej, 32 år

Citat från GubbKirk


Citat från iDru


För minst tionde gången, man kan inte "mörda" något som nätt och jämt existerar. Du påstår att livet börjar när celldelningen börjar eller?

Om det vore fallet så hade mord varit någon alldagligt...

När fostret har ett medvetande så kan det klassificeras som levande, annars inte.

Även on fostret inte är vid medvetandet så har det blivit en unik genetisk kod som skapar barnet det ögonblick spermien går in i ägget. Vilket kommer resultera i en helt unik person försvinner, oavsett hur när man gör abort

Och nej, jag är inte 100% mot abort. Tycker bara att det finns dom som borde inse att det FINNS en risk att bli gravid även om man använder preventinmedel. Många verkar tycka ursäkten "Men kondomen gick sönder" som ett riktigt riktigt bra skäl för abort


Alla människor är unika... "En unik person försvinner", embryot har inte hunnit åstakomma något och ingen kommer att sakna den eller sörja den, snarare tvärtom eftersom föräldern vill ha det ogjort, right?

Att kondomen gick sönder är inte ett argument i sig, men å andra sidan visar det ju att man har skyddat sig för att man verkligen inte vill ha ett barn. Om man föder ett väldig oönskat barn, hur bra kommer det vara för denne?

Flissann Tjej, 33 år

866 forumsinlägg

Skrivet:
29 december 2009 kl. 13:15
Flissann Tjej, 33 år

Citat från GubbKirk


Många verkar tycka ursäkten "Men kondomen gick sönder" som ett riktigt riktigt bra skäl för abort[/i]

är det inte ett bra skäl då? det var ju en olycka!

GubbKirk Kille, 36 år

619 forumsinlägg

Skrivet:
29 december 2009 kl. 13:42
GubbKirk Kille, 36 år

Citat från Azz


Citat från GubbKirk

Citat från iDru


För minst tionde gången, man kan inte "mörda" något som nätt och jämt existerar. Du påstår att livet börjar när celldelningen börjar eller?

Om det vore fallet så hade mord varit någon alldagligt...

När fostret har ett medvetande så kan det klassificeras som levande, annars inte.

Även on fostret inte är vid medvetandet så har det blivit en unik genetisk kod som skapar barnet det ögonblick spermien går in i ägget. Vilket kommer resultera i en helt unik person försvinner, oavsett hur när man gör abort

Och nej, jag är inte 100% mot abort. Tycker bara att det finns dom som borde inse att det FINNS en risk att bli gravid även om man använder preventinmedel. Många verkar tycka ursäkten "Men kondomen gick sönder" som ett riktigt riktigt bra skäl för abort

Alla människor är unika... "En unik person försvinner", embryot har inte hunnit åstakomma något och ingen kommer att sakna den eller sörja den, snarare tvärtom eftersom föräldern vill ha det ogjort, right?

Att kondomen gick sönder är inte ett argument i sig, men å andra sidan visar det ju att man har skyddat sig för att man verkligen inte vill ha ett barn. Om man föder ett väldig oönskat barn, hur bra kommer det vara för denne?


Nej, embryot har inte åstakommit något med det har fortfarande blivit något unikt. Och du säger ju just en stor del av problemet där, att inget kommer sörja eller sakna den. Men hur kan det vara skillnad på ett embryo på 1 vecka eller ett 7 månader gammalt i magen? Dom är exakt lika unika och ingen av dom har uppnått något, men skulle det sju månader gamla försvinna skulle det troligen spela mycket mer roll.

Och till Flissann, ja det var en "olycka", men sex "finns" för att skapa barn i första hand. Den sköna känslan är för att vi ska göra det mer. Hade det varit otrevligt med sex hade det nog inte varit lika poppis.
Självklart behövs inte sex bara för att göra barn nu, snarare tvärtom. Men OM något går fel, eller det blir en "olycka", så uppträder många precis som att "VA?! hur kunde det bli ett barn med sex?!" och gör abort utan att ens överväga eller tänka efter.

Vildhjarta Tjej, 32 år

32 forumsinlägg

Skrivet:
29 december 2009 kl. 17:00
Vildhjarta Tjej, 32 år

Citat från GubbKirk


Citat från Azz

Citat från GubbKirk

Citat från iDru


För minst tionde gången, man kan inte "mörda" något som nätt och jämt existerar. Du påstår att livet börjar när celldelningen börjar eller?

Om det vore fallet så hade mord varit någon alldagligt...

När fostret har ett medvetande så kan det klassificeras som levande, annars inte.

Även on fostret inte är vid medvetandet så har det blivit en unik genetisk kod som skapar barnet det ögonblick spermien går in i ägget. Vilket kommer resultera i en helt unik person försvinner, oavsett hur när man gör abort

Och nej, jag är inte 100% mot abort. Tycker bara att det finns dom som borde inse att det FINNS en risk att bli gravid även om man använder preventinmedel. Många verkar tycka ursäkten "Men kondomen gick sönder" som ett riktigt riktigt bra skäl för abort

Alla människor är unika... "En unik person försvinner", embryot har inte hunnit åstakomma något och ingen kommer att sakna den eller sörja den, snarare tvärtom eftersom föräldern vill ha det ogjort, right?

Att kondomen gick sönder är inte ett argument i sig, men å andra sidan visar det ju att man har skyddat sig för att man verkligen inte vill ha ett barn. Om man föder ett väldig oönskat barn, hur bra kommer det vara för denne?

Nej, embryot har inte åstakommit något med det har fortfarande blivit något unikt. Och du säger ju just en stor del av problemet där, att inget kommer sörja eller sakna den. Men hur kan det vara skillnad på ett embryo på 1 vecka eller ett 7 månader gammalt i magen? Dom är exakt lika unika och ingen av dom har uppnått något, men skulle det sju månader gamla försvinna skulle det troligen spela mycket mer roll.

Och till Flissann, ja det var en "olycka", men sex "finns" för att skapa barn i första hand. Den sköna känslan är för att vi ska göra det mer. Hade det varit otrevligt med sex hade det nog inte varit lika poppis.
Självklart behövs inte sex bara för att göra barn nu, snarare tvärtom. Men OM något går fel, eller det blir en "olycka", så uppträder många precis som att "VA?! hur kunde det bli ett barn med sex?!" och gör abort utan att ens överväga eller tänka efter.



Vad är problemet med att det inte komemr bli saknat eller sörjt? Det är bara något positivt, då både saknad och sorg är negativa känslor, right?
Det är ingen skilldnad enligt mig.
Att du säger att det är unikt är ju bara nonsens. Sure it's true, men so? Världen består av 4 miljarder unika människor. Detta ofödda unika embryo gör ingen skilldnad bara för att det är unikt som precis alla andra.

Nykaria Tjej, 35 år

3 530 forumsinlägg

Skrivet:
29 december 2009 kl. 17:05
Nykaria Tjej, 35 år

Citat från Azz


Vad är problemet med att det inte komemr bli saknat eller sörjt? Det är bara något positivt, då både saknad och sorg är negativa känslor, right?
Det är ingen skilldnad enligt mig.
Att du säger att det är unikt är ju bara nonsens. Sure it's true, men so? Världen består av 4 miljarder unika människor. Detta ofödda unika embryo gör ingen skilldnad bara för att det är unikt som precis alla andra.



Har du någon gång genomfört en abort?

Vildhjarta Tjej, 32 år

32 forumsinlägg

Skrivet:
30 december 2009 kl. 19:06
Vildhjarta Tjej, 32 år

Citat från Nykaria


Citat från Azz

Vad är problemet med att det inte komemr bli saknat eller sörjt? Det är bara något positivt, då både saknad och sorg är negativa känslor, right?
Det är ingen skilldnad enligt mig.
Att du säger att det är unikt är ju bara nonsens. Sure it's true, men so? Världen består av 4 miljarder unika människor. Detta ofödda unika embryo gör ingen skilldnad bara för att det är unikt som precis alla andra.


Har du någon gång genomfört en abort?


Why? Det spelar ingen roll.

Nykaria Tjej, 35 år

3 530 forumsinlägg

Skrivet:
30 december 2009 kl. 22:45
Nykaria Tjej, 35 år

Citat från Azz


Why? Det spelar ingen roll.


Det är inget att ta lätt på, även om barnet i fråga inte var önskat.
Att genomgå en abort, medicinsk eller kirurgisk är inte roligt.

Tuffingen Tjej, 31 år

1 444 forumsinlägg

Skrivet:
31 december 2009 kl. 22:52
Tuffingen Tjej, 31 år

Det är helt rätt. Förstår verkligen inte hur man kan tycka att det är FEL.

Borderline Kille, 30 år

251 forumsinlägg

Skrivet:
4 januari 2010 kl. 10:13
Borderline Kille, 30 år

Men snälla ni, det är ett FOSTER inte en person eller ett barn. Det är en livsform i utveckling. Den kommer förmodligen inte ha ont, hur många kommer ihåg sin egna förlossning? Det är helt upp till mamman att bestämma det och varför ska alla lägga sig i det? Om man som gravid känner att man inte klarar av ansvaret som kommer med ett barn ska man inte ta hand om det heller, än mindre ge/sälja bort det. Men jag kan tycka att man ska göra abort så tidigt som möjligt.

Borderline Kille, 30 år

251 forumsinlägg

Skrivet:
4 januari 2010 kl. 10:17
Borderline Kille, 30 år

För minst tionde gången, man kan inte "mörda" något som nätt och jämt existerar. Du påstår att livet börjar när celldelningen börjar eller?
--------------------------------------------------------------------------

Håller med, då kan vi ju klassa det som mord att stampa på en myra, krossa spindeln i taket och andra liknande saker. Dom hinner inte känna nåt, och jag tror inte fostren gör det heller.

Aeri Tjej, 35 år

523 forumsinlägg

Skrivet:
4 januari 2010 kl. 10:29
Aeri Tjej, 35 år

Citat från Ankunge


Citat från afuckingwhore

vad är bäst, ett foster som dör i mammans mage, eller en unge som mår dåligt pga. mamman inte kan ta hand om den?
tycker att det är helt upp till mamman.
jag har kompisar som har gjort aborter, vet folk som har behållt barnet med som inte har kunnat klara av barnet.
man vet själv när man är redo, och det ens eget beslut.

Jag tycker att om man är så oansvarig att man inte använder kondom (eller andra preventiv medel) och blir gravid, aka skapar liv och sen bara slänger bort för att man inte kan ta hand om det är fruktansvärd som människa.
Vi i västvärlden har så sjukt stora föreställningar om oss själva och att vi är så bra, och som ett steg i detta så ger vi barnet någon slags barmhärtighet i att vi "dödar den för dess eget bästa".
Tänk om någon skulle hamna i rullstol eller bli förlamad i en olycka. Personen skulle aldrig mer kunna sköta sig själv utan få leva på andra resten av livet. Utan att fråga personen vad den själv vill så mördar man denna för att det är det mest barmhärtiga att göra.

Nej det handlar inte om kvinnans rätt över sin egen kropp, det handlar om en människas rätt att överleva, att få existera. Dessutom kan man inte klassa barnet som en del av kvinnans kropp, den har ett eget blodomlopp och egen DNA (Vilket om något utmärker den som en egen individ).
Att den existerar inne i kvinnan ger inte kvinnan rätt att döda denna människa.


Argumentet är bra. Det är en etik och moralfråga - när har man ett mänskligt värde?
Trots det är jag för abort. Jag tycker att alla som blir gravida ska få göra ett val trots att jag själv skulle behålla det om jag mot all förmodan skulle bli gravid.

Nykaria Tjej, 35 år

3 530 forumsinlägg

Skrivet:
4 januari 2010 kl. 22:24
Nykaria Tjej, 35 år

Citat från TheHellsGate


Den kommer förmodligen inte ha ont, hur många kommer ihåg sin egna förlossning?.


Så för att jag inte kommer ihåg från då jag var 13 år och nedåt så gav det folk rätten att beröva mitt liv?
För jag kommer ju ändå inte ihåg det?

Allvarligt, kom med ett bättre argument än att "Vilka kommer ihåg den tiden egentligen?!" - snälla.

Flissann Tjej, 33 år

866 forumsinlägg

Skrivet:
4 januari 2010 kl. 22:33
Flissann Tjej, 33 år

Citat från Nykaria



Så för att jag inte kommer ihåg från då jag var 13 år och nedåt så gav det folk rätten att beröva mitt liv?
För jag kommer ju ändå inte ihåg det?

Allvarligt, kom med ett bättre argument än att "Vilka kommer ihåg den tiden egentligen?!" - snälla.[/i]

jag tror inte att de menar på det sättet, men du har rätt.
att man ändå inte kommer ihåg det är inget argument, men det är fortfarande en helt annan sak än att döda en 13 åring

Borderline Kille, 30 år

251 forumsinlägg

Skrivet:
4 januari 2010 kl. 22:37
Borderline Kille, 30 år

Citat från Nykaria


Citat från TheHellsGate

Den kommer förmodligen inte ha ont, hur många kommer ihåg sin egna förlossning?.


Så för att jag inte kommer ihåg från då jag var 13 år och nedåt så gav det folk rätten att beröva mitt liv?
För jag kommer ju ändå inte ihåg det?

Allvarligt, kom med ett bättre argument än att "Vilka kommer ihåg den tiden egentligen?!" - snälla.



Sa jag nåt om födda bäbisar? Abort är väl ändå I magen och inte från förlossningen och upp till 13. Riktigt dålig comeback där. Det är ett Foster vi snackar om fortfarande, om du nu missat det. Dom foster som blir aborterade är just foster, dom kommer inte komma håg nåt eller känna något. Allt i dom är underutvecklat.

Allvarligt? Kom med en bättre comeback. Snälla?

Kalmah Kille, 33 år

1 094 forumsinlägg

Skrivet:
4 januari 2010 kl. 22:44
Kalmah Kille, 33 år

Det handlar om en principfråga, men för mig kan abortmotståndare lika gärna sluta runka.
Spermier är också ett steg i kedjan till liv och med samma etiska och moraliska tankesätt borde det vara lika förkastligt.
Samtidigt tycker jag att klantiga eller nonchalanta idioter som knullar utan skydd och sen bara tänker göra abort om det blir ett barn gör fel. Abort borde framförallt vara tillför våldtäkterna och felmarginalerna på skydden. Sist och slutligen ska det naturligtvis vara föräldrarnas val, med morsan som har sista ordet, men man ska ha respekt för liv.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet