Abort - Rätt eller fel?
Så länge det inte finns 100 % säkra preventivmedel är abort okej.
Sen tycker jag inte att argumentet "Alla barn har rätt till ett liv" håller, utan det känns mer logiskt att alla barn har rätt till ett bra liv. Om föräldrarna inte klarar av att ta hand om barnet är det bättre med abort.
RÄTT
vissa kanske tycker att det är sjukt och man tar ett liv men grejen är den att varje kvinna ska ha aborträtt iom att hon kanske känner att hon inte kan ta hand om barnet. Det är då bättre att göra abort än att behålla det så att barnet kanske får en dålig uppväxt right?
Citat från Paganblut
Citat från H2H0
RÄTT
vissa kanske tycker att det är sjukt och man tar ett liv men grejen är den att varje kvinna ska ha aborträtt iom att hon kanske känner att hon inte kan ta hand om barnet. Det är då bättre att göra abort än att behålla det så att barnet kanske får en dålig uppväxt right?
Det har inte bara med att "ta hand om" ungen. Även om man vore kapabel till det kanske man inte har lust att ha en jäkla unge på halsen. Därför borde man göra abort innan det ens blivit en unge. Men jag förstår hur du menar.
ja exakt. det också. Man dödar ju inte direkt ett liv.... det har ju inte hunnit bli en unge än ju :P
Haha! Vi hade faktiskt en debatt om detta i klassen idag! =D
Det var sååå skoj med alla dumma kommentarer!
"Man kan ju föda barnet och ge bort det om man inte vill ha det, det är ju enkelt"
"Gör men abort en gång kanske man måste göra det flera gånger"
"Abort är okej sålänge det inte är en levande varelse, och eftersom bebisen inte börjar använda lungorna förräns efter 3 månader så borde det vara okej med abort just då."
Btw, jag är för abort! Det är klart man ska kunna välja själv!
Citat från XinExit
Haha! Vi hade faktiskt en debatt om detta i klassen idag! =D
Det var sååå skoj med alla dumma kommentarer!
"Man kan ju föda barnet och ge bort det om man inte vill ha det, det är ju enkelt"
"Gör men abort en gång kanske man måste göra det flera gånger"
"Abort är okej sålänge det inte är en levande varelse, och eftersom bebisen inte börjar använda lungorna förräns efter 3 månader så borde det vara okej med abort just då."
haha x) vi hade också det innan.... gick inte så bra. dom som va för hade bättre argument.
Men att ge bort ett barn man fött kanske inte alls är så enkelt.... man har liksom fött det och haft det i nio månader i magen... man har börjat känna den jue D:
Citat från fyrahundraslag
Så länge det inte finns 100 % säkra preventivmedel är abort okej.
Sen tycker jag inte att argumentet "Alla barn har rätt till ett liv" håller, utan det känns mer logiskt att alla barn har rätt till ett bra liv. Om föräldrarna inte klarar av att ta hand om barnet är det bättre med abort.
Förlåt, men rejäl fejspalm på folk som argumenterar för att ett liv bara är värt något om det är ett "bra" liv.
Vem är du att avgöra om en bäbis kommer få ett bra eller dåligt liv innan det ännu har blivit fött eller börjat få ett medvetande?
Med samma logik kan vi ju lika gärna bomba alla svältande barn i afrika, de lever dåliga liv och då har de självklart inget människovärde. För att inte tala om alla hemlösa och fattiga barn i ukraina och vitryssland, skjut dem bara så slipper vi att dem tigger på gatorna.
Det är inte logiskt att enbart de som lever ett "bra" liv ska ha rätt till liv.
Antingen så har alla rätt till liv eller så har ingen det.
Firstly.
Abort sker väldigt sällan efter att "fostret" faktiskt är en människa so to speech. Därför är frågan ställd helt fel. Kan man verkligen döda något som inte "lever"?
Citat från the_exterminator
Firstly.
Abort sker väldigt sällan efter att "fostret" faktiskt är en människa so to speech. Därför är frågan ställd helt fel. Kan man verkligen döda något som inte "lever"?
Klar det lever, celldelning pågår osv osv. Vad krävs det enligt dig för att det ska vara liv?
Lever en blomma eller är den död?
Vad krävs för att man ska klassas som människa? Medvetande? armar? Hjärta?
Citat från Ankunge
Citat från the_exterminator
Firstly.
Abort sker väldigt sällan efter att "fostret" faktiskt är en människa so to speech. Därför är frågan ställd helt fel. Kan man verkligen döda något som inte "lever"?
Klar det lever, celldelning pågår osv osv. Vad krävs det enligt dig för att det ska vara liv?
Lever en blomma eller är den död?
Vad krävs för att man ska klassas som människa? Medvetande? armar? Hjärta?
Okej, men så du anser att personer som du aldrig har träffat ska föda sina barn även om de inte vill, är kapabla. De är ju deras liv också. Eller ska du ta hand om dessa barn som du tycker är så jävla värdefulla?
Ett foster lever lika mycket som vilken annan människa som helst, bara att de kräver hjälp till att kunna överleva (dvs livmodern) och utvecklas.
Det tycker jag iallafall.
Citat från Nykaria
Ett foster lever lika mycket som vilken annan människa som helst, bara att de kräver hjälp till att kunna överleva (dvs livmodern) och utvecklas.
Det tycker jag iallafall.
Tycker du att hönsägg också lever?
Det är en parasit menar du?
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet