Anartists blogg



Kille, 34 år. Bor i Stockholm, Stockholms län. Är offline

Anartist

Senaste inläggen

Turbulent retreat
24 februari 2014 kl. 23:28
I just let it roll. Like a hot turd down a hill.
23 februari 2014 kl. 17:44
Bad actors with bad habits.
18 februari 2014 kl. 23:34
the bluebird
11 februari 2014 kl. 17:07
The choice is clear.
3 februari 2014 kl. 16:02
Världens Ondaste Reklam
8 januari 2014 kl. 21:44
Varför jag hatar OCH älskar design.
8 januari 2014 kl. 00:47
On the Road
4 januari 2014 kl. 18:43
Happy memories.
26 december 2013 kl. 19:42
Alone With Everybody
25 december 2013 kl. 20:06
Visa alla

Fakta

Riktigt namn: W Civilstatus: Singel
Läggning: Straight
Intresse: Kreativitet
Bor: Själv
Politik: Pirat
Dricker: Whisky
Musikstil: Hårdrock
Klädstil: Nudist
Medlem sedan: 2010-10-18

Världens Ondaste Reklam

Haha get ready for awesomeness, and I fucking mean it.

Idag på en lektion i grafisk kommunikation presenterade vi vara förslag på reklambilder/olika kampanjer åt olika företag som vi tilldelades i början av kursen. En av grupperna jobbade med att komma på en kampanj för SvD, alltså tidningen.
Bilden som dom presenterade gick ut på att se deras tidning ur läsarens perspektiv alltså man fick se armarna som höll tidningen. Högre upp på bilden på andra planet såg man fyrverkerier som sprängs i luften och en slogan/copy "en sida till" som i...läsaren skiter i nyårsafton för att tidningen är så jävla bra. Tveksamt? Ja. Fel kontext? Yes. Men skitsamma...trots att jag inte sov inatt för jag skrev en uppsats...whatever, var jag den enda personen som märkte att rubriken i själva tidningen var något i stil med "Nya SvD blev en stor succé". Haha tänkte jag...en inside joke. Eller? Frågade guppen som presenterade...och det visade sig att det var inget skämt, dom beslutade alltså gemensamt att deras tidning skulle innehålla en artikel som handlar om just den tidningen som dessutom förlöjligar det hela med att påstå att tidningen blev en "stor succé"...alltså va? Löjligt, korkat jaja...men the fun part is yet to come.

Jag kunde inte sluta tänka på att någon i deras grupp saboterade men så var det inte...sen låste jag in mig på att det måste vara ett skämt...det fungerar ju på så många nivåer. Jag försatt att tänka kring det hela tills jag kom fram till att deras reklam var inte dålig...den var faktisk så LÖJLIGT bra och så LÖJLIGT ond att den har faktiskt en potential att göra kunderna sinnessjuka. Hur?...well jag skrev det här och tänkte posta i klassens grupp men sen ångrade jag mig (och fick ändå massa skit pga. att informationsspridningen blev väldigt snabb och tolkades väldigt olika...) just...read it:

"Världens Ondaste Reklam"
Jag tänkte på det här på vägen hem från skolan och jag bara måste:
Det finns en reklam som är så mindblowingly sofistikerad, genomtänkt och ond att den har en potential att göra kunden sinnessjuk av förvirring och ilska...eller väldigt imponerad.
Vi har faktiskt sett den idag och kritiserade den rätt hårt, det vi inte förstod är att den saknade bara en bra kontext.
(dom mer uppmärksamma av er kommer snart att fatta var den här storyn är på väg men...) tänk er en vanlig (stackars) svensson som:
Går genom stan på nyårsafton och ser en reklam som lovar en tidning som är så spännande att han kommer, om några få timmar...skita i att se på fyrverkerierna (trots att han är ute?) för att ist läsa "en sida till". "Löjligt!"- skulle han kanske kunna tänka...om det inte var för faktumet att SvD har hype'at skiten ur en "speciell nyårs utgåva" som släpps ut IDAG! SvD lovar även att leva upp till hypen/reklamen (nu kan jag hitta på massa anledningar till varför/var han köper tidningen och tänker faktisk testa SvD's kaxiga garanti, men någon skulle lätt göra det på riktigt...även utan några "pengar tillbaka" "vinn whatever" "vi lovar, den är SÅ bra"- anledningar). Den nyblivna kunden Svensson förblir såklart rätt skeptisk men nyfikenheten övergår till en viss spänning när han några minuter efter tolvslaget (eller precis innan vafan, let's go all the way) sätter sig ute med tidningen och öppnar den för att se...en artikel som handlar om tidningen som han håller i händerna...va? Som även (såklart?) är skriven av själva SvD...det här måste vara ett dåligt skämt? Besvikelsen övergår till en mild frustration, han vägrar tro på att han har blivit blåst...i sin förnekelse tänker han (vafan) "en sida till!" (sen slänger jag skiten) och precis när han håller på att vända sidan inser han att...han fick precis det som reklamen lovade. Ska han vara arg? Men det finns ju ingen anledning, eller? Blev han lurad? Eller är detta ett otroligt komplex skämt...är skämtet på hans bekostnad eller skapad "för" honom...han börjar ifrågasätta sig själv, tanken att han är så pass naiv och lättmanipulerad får honom att börja hyperventilera samtidigt som han inser att han symboliserar även personen på bilden som används i reklamen. Så...det var en ganska awesome reklam vi såg idag.

Right?


Logga in för att kommentera