playstation 4?
Tror att en färdigbyggd dator med motsvarande kraft som min gick på 13.000. Det är sjukt vad dom lägger på.
Citat från KILLINGFASHION
Det förutsätter att du vet vad du ska handla för saker och kan bygga själv.
Och vad handlar det om för summa när man köper ett färdigt datorpaket för att få topprestanda?
Det är trots allt den jämförelsen som ska dras med konsoler.
Webbhallen säljer en overkill-build på 100k.
Citat från Pan
Citat från Horus
Dagens överdrift.
En dator för att spela "monstergrafik" på idag, (t.ex BF3 ultra@60-80 fps@1920x1080) landar på ca 7,000 kr.
Uttalandet om att tekniken redan är utdaterad stämmer mycket väl.
^
Jag har kollat för mycket på laptopar.
Uttalandet om att tekniken redan är utdaterad spelar däremot ingen som helst roll för vare sig grafik i nämnvärd mån, eller spelupplevelsen i sig. Det är bara att se på den kvalitet som konsolutvecklarna har sprutat ut på senare tid.
Kvalitén i 720@30 fps? Eller portar som inte går att spela utan mods som fixar mus/tangentbordskontroller?
Konsolerna har ju förhindrat spelutvecklingen något enormt, och när hårdvaran i nästa gen redan är utdaterad innan konsolerna släpps kommer man hamna i det status quo man är vid idag snabbare.
Effekten lär ju bli snäppet tydligare när nästa gen. konsoler är låsta vid 1080p, och resten av PC/TV-marknaden börjar dra sig mot 4k, som förväntas bli standard inom några år.
Citat från Pan
Citat från KILLINGFASHION
Det förutsätter att du vet vad du ska handla för saker och kan bygga själv.
Och vad handlar det om för summa när man köper ett färdigt datorpaket för att få topprestanda?
Det är trots allt den jämförelsen som ska dras med konsoler.
Frågan är vilken seriös prestandasökare som köper ett överprisat datorpaket.
4k är så jävla fint på bio.
Citat från Horus
Uttalandet om att tekniken redan är utdaterad spelar däremot ingen som helst roll för vare sig grafik i nämnvärd mån, eller spelupplevelsen i sig. Det är bara att se på den kvalitet som konsolutvecklarna har sprutat ut på senare tid.
Kvalitén i 720@30 fps? Eller portar som inte går att spela utan mods som fixar mus/tangentbordskontroller?
Konsolerna har ju förhindrat spelutvecklingen något enormt, och när hårdvaran i nästa gen redan är utdaterad innan konsolerna släpps kommer man hamna i det status quo man är vid idag snabbare.
Det finns väl ändå utvecklare som satsar på PC exclusives? Ni måste ju fatta att flerfalden människor inte vill lägga såna sjuka summor på basenheten. Marknaden anpassar sig efter normen.
Om ryktet stämmer med biometriska sensorer i nästa generations handkontroller så blir det nog ännu större problem med portarna. Problemet är att konsolbranschen är mer innovativ och slipstreamad för högsta effektivitet.
Citat från Horus
Effekten lär ju bli snäppet tydligare när nästa gen. konsoler är låsta vid 1080p, och resten av PC/TV-marknaden börjar dra sig mot 4k, som förväntas bli standard inom några år.
Tekniken går alltid framåt oavsett vad. Konsoler kommer och får sina livscyklar, vilket innebär att människor slipper tänka på uppdateringar som kostar tusentals kronor och istället kan förlita sig på att spelutvecklare blir allt duktigare och lär sig maxa hårdvaran.
Vilka sjuka summor?
TV + Konsol går ju upp till, eller passerar, dator + skärm + accessoarer, för att inte nämna att spelen till konsolerna kostar mer, MP kostar, åtminstone till Xbox, osv.
Ja, det är klart marknaden anpassar sig efter normen, men marknadsnormen har ingenting med majoriteten utav alla konsumenter att göra, marknadsnormen går ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt, för så lite utgifter som möjligt.
Detta når man inte igenom att vara innovativ och att pressa gränser, för det kostar pengar som satan.
Största förtjänst når man igenom att hålla en produkt såpass låst att man bara behöver ändra något pyttet för att kunna marknadsföra den som en ny produkt.
Ett typexempel på detta är ju CoD-serien, där de senare spelen är samma spel i olika varianter.
Citat från Pan
Citat från Horus
Effekten lär ju bli snäppet tydligare när nästa gen. konsoler är låsta vid 1080p, och resten av PC/TV-marknaden börjar dra sig mot 4k, som förväntas bli standard inom några år.
Tekniken går alltid framåt oavsett vad. Konsoler kommer och får sina livscyklar, vilket innebär att människor slipper tänka på uppdateringar som kostar tusentals kronor och istället kan förlita sig på att spelutvecklare blir allt duktigare och lär sig maxa hårdvaran.
... Och när man inte kan maxa hårdvaran mer, så börjar man sluta med att utveckla mer.
Eftersom att hårdvaruhoppet är mindre än det till förra generationen, så kommer också "maxningen" att uppnås snabbare, vilket innebär att hårdvaran måste uppgraderas oftare för att kunna hålla samma nivå. (Ie, kortare konsolcyklar).
Citat från Horus
Vilka sjuka summor?
TV + Konsol går ju upp till, eller passerar, dator + skärm + accessoarer, för att inte nämna att spelen till konsolerna kostar mer, MP kostar, åtminstone till Xbox, osv.
Ja, det är klart marknaden anpassar sig efter normen, men marknadsnormen har ingenting med majoriteten utav alla konsumenter att göra, marknadsnormen går ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt, för så lite utgifter som möjligt.
Detta når man inte igenom att vara innovativ och att pressa gränser, för det kostar pengar som satan.
Största förtjänst når man igenom att hålla en produkt såpass låst att man bara behöver ändra något pyttet för att kunna marknadsföra den som en ny produkt.
Ett typexempel på detta är ju CoD-serien, där de senare spelen är samma spel i olika varianter.
TV kan vi räkna som standardpryl i folkhemmen, ingen kostnad där. Är man däremot ny konsument gällande PC så tillkommer skärmen de ~13000 som KILLINGFASHION talade om för en färdig dator. Det kallar jag sjuka summor, och speciellt för de som enbart bryr sig om spelen.
Innovativitet är det som håller konsolindustrin vid liv. Den är lukrativ kan jag lova, vilket i sig säger ganska mycket innovativitetens betydelse för cashflowet. Ompaketeringsfenomenet med CoD och många andra spel är bara en skam för spelindustrin i dessa frågor.
Citat från Horus
... Och när man inte kan maxa hårdvaran mer, så börjar man sluta med att utveckla mer.
Eftersom att hårdvaruhoppet är mindre än det till förra generationen, så kommer också "maxningen" att uppnås snabbare, vilket innebär att hårdvaran måste uppgraderas oftare för att kunna hålla samma nivå. (Ie, kortare konsolcyklar).
Snabbare är extremt abstrakt i det här resonemanget. Konsoler har en specialanpassad infrastruktur som tillåter en hel del trixande och joxande för att juica ut prestanda, det är helt omöjligt att dra slutsatser om när den maxas, eller om det någonsin maxas innan nästa generation. Det handlar om spelutvecklarnas skicklighet, inte om komponenterna i första hand. Men jag förstår hur man blivit invand i det tänket när man vant sig att lägga hela tusingar på nya grafikkort m.m mellan varven.
Citat från Pan
Citat från Horus
... Och när man inte kan maxa hårdvaran mer, så börjar man sluta med att utveckla mer.
Eftersom att hårdvaruhoppet är mindre än det till förra generationen, så kommer också "maxningen" att uppnås snabbare, vilket innebär att hårdvaran måste uppgraderas oftare för att kunna hålla samma nivå. (Ie, kortare konsolcyklar).
Snabbare är extremt abstrakt i det här resonemanget. Konsoler har en specialanpassad infrastruktur som tillåter en hel del trixande och joxande för att juica ut prestanda, det är helt omöjligt att dra slutsatser om när den maxas, eller om det någonsin maxas innan nästa generation. Det handlar om spelutvecklarnas skicklighet, inte om komponenterna i första hand. Men jag förstår hur man blivit invand i det tänket när man vant sig att lägga hela tusingar på nya grafikkort m.m mellan varven.
De nya konsolerna har en PClik 86x-struktur iom deras AMD CPU/GPUer, de är egentligen datorer med optimerade speloperativsystem, all form av "joxande" består egentligen av väloptimerade drivrutiner, då det är lättare att skriva riktigt bra drivrutiner för något som är hårdvarumässigt identiskt och som inte kommer att ändras på ett par år.
Det är verkligen inte omöjligt att dra några slutsatser om prestandan, och ja, den kommer att maxas.
Det handlar i första hand om hårdvaran, annars kan man ju fråga sig varför vi utvecklar någon ny teknik istället för att bara lägga all vikt på att utveckla skickligare utvecklare?
Vi bör invänta officiella specs.
En sak är säker - det teknologiska hoppet kommer inte alls vara lika stort som förra generationen. Jag menar, jämför PS2 och PS3-spel. Nu kommer det snarare vara PS3 och lite snyggare PS3-spel.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet