Vegetarisk och Vegansk kost

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Alexandria Tjej, 30 år

3 166 forumsinlägg

Skrivet:
23 januari 2013 kl. 20:58
Alexandria Tjej, 30 år

Vår skolmat är så jävla jävla jävelbra. Så himla bra, hela tiden. Varierande, vällagat och välsmakande. De verkar även vara noga med att se till att vi får tillräckligt med protein, vilket tydligen är en bristvara på många andra skolor, enligt kompisar på andra skolor. Älskar skolmat, älskar Sverige<333

jenkem Kille, 32 år

764 forumsinlägg

Skrivet:
23 januari 2013 kl. 21:00
jenkem Kille, 32 år

Citat från Alexandria


Vår skolmat är så jävla jävla jävelbra. Så himla bra, hela tiden. Varierande, vällagat och välsmakande. De verkar även vara noga med att se till att vi får tillräckligt med protein, vilket tydligen är en bristvara på många andra skolor, enligt kompisar på andra skolor. Älskar skolmat, älskar Sverige<333

+1

Dom är verkligen jättegrymma och omtänksamma. Den vegetariska/veganska maten är aldrig äcklig imho.

YamadaAkira Kille, 37 år

1 746 forumsinlägg

Skrivet:
23 januari 2013 kl. 22:14
YamadaAkira Kille, 37 år

Citat från unsterblich


Jag har jättemycket burritofyllning över men inga tortillas ..... what do

Har du mjöl, salt, olja, bakpulver och vatten kan du göra egna. :3
http://receptfavoriter.se/recept/vetetortillas-hembakta.html

CRABCORE Kille, 32 år

2 511 forumsinlägg

Skrivet:
23 januari 2013 kl. 22:23
CRABCORE Kille, 32 år

Visually appealing juggemat, aka Grah.
Fick vara med och göra den, så jag tog bort korv och revben och djurade vegeta, vitlök och tabasco istället.
Kom på att majoriteten av all juggemat ser vidrig ut, men är asgod egentligen..

ithica Kille, 32 år

10 106 forumsinlägg

Skrivet:
23 januari 2013 kl. 22:29
ithica Kille, 32 år

Hur gör man det?

camilla Tjej, 32 år

499 forumsinlägg

Skrivet:
23 januari 2013 kl. 22:51
camilla Tjej, 32 år

Citat från CRABCORE


Visually appealing juggemat, aka Grah.
Fick vara med och göra den, så jag tog bort korv och revben och djurade vegeta, vitlök och tabasco istället.
Kom på att majoriteten av all juggemat ser vidrig ut, men är asgod egentligen..
[img]http://i.imgur.com/ggtgttrt.jpg[/imgttgtgg]


det ser ut som en skål med fylld av passionfruktsinälvor

CRABCORE Kille, 32 år

2 511 forumsinlägg

Skrivet:
23 januari 2013 kl. 23:01
CRABCORE Kille, 32 år

Citat från siabravi


Hur gör man det?

Oj, finns pissmånga olika varianter, men vi gör iaf såhär:
Ingrediensmängden är på känn, jag har aldrig hört talas om en jugge som lagar utefter recept (om de inte är ärvda), så om du tex inte diggar vitlökssmak så ta mindre.

1kg Bruna bönor
1-2 Stora gula lökar, beroende på om du diggar lök eller ej
Några vitlöksklyftor (tog en hel)
1 Stor morot
2-3 matskedar tomatpuré
Vegeta
Salt
Svartpeppar (Vi slänger i dem hela, det blir rätt nasty att tugga på tbh. Mal om du vill, krossa om du vill)
koka bönorna kort kvällen innan
1 Chili
alt.
Tabasco/ Cayenne/ vad du vill för att göra smaken stark (kan även slängas i när du ska äta om du känner att den är för vek)
Några lagerblad om du vill

Kvällen innan/ någon timme innan lägger du bönorna i kallt vatten.
1. Koka bönorna en kort stund, slå av vattnet, häll ut vattnet ur kastrullen, koka dem i nytt vatten.
Obs, menar inte koka dem till döds, utan låt dem softa, inte för hög värme.
2. Medan bönorna håller på kan du flå moroten, skära den i typ centimetertjocka solar, tärna löken, skiva vitlöken.
3. När du är färdig slänger du i grönsakerna i kastrullen där bönorna håller på.
4. Låt detta koka på låg värme i typ 1,5-2 timmar. Vattennivån ska vara några cm över resten av ingredienserna Låt vattnet aldrig koka bort, för då bränner du bönorna och förstör smaken. Häll på mer vatten om det börjar försvinna.
5. Efter typ 1,5 timmar sticker du en gaffel i en böna och kollar hur den är. Har den mjuknat slänger du i dina torra kryddor, purén samt chilin (hackad förstås, och släng inte bort fröna din jävla vekling).
6. Låt det sitta typ en halvtimme till, sen borde det vara klart.

Grah är alltid godare dagen efter, så låt den svalna, sen lägg den på balkongen över natten.
Du kan värma en portion i micro eller värma hela kastrullen igen, om du tänkt äta allt. Annars kan du bara ta över en mängd i en mindre kastrull och värma det istället.

Tror inte jag glömt något....

CRABCORE Kille, 32 år

2 511 forumsinlägg

Skrivet:
23 januari 2013 kl. 23:02
CRABCORE Kille, 32 år

Citat från C3PO


det ser ut som en skål med fylld av passionfruktsinälvor

Jo jag vet, juggemat är äcklig att se på.

ithica Kille, 32 år

10 106 forumsinlägg

Skrivet:
23 januari 2013 kl. 23:45
ithica Kille, 32 år

Crabcore: Tackar! Ska testas.

natsukashi Kille, 60 år

31 027 forumsinlägg

Skrivet:
23 januari 2013 kl. 23:57
natsukashi Kille, 60 år

Citat från YamadaAkira


Citat från unsterblich

Jag har jättemycket burritofyllning över men inga tortillas ..... what do

Har du mjöl, salt, olja, bakpulver och vatten kan du göra egna. :3
http://receptfavoriter.se/recept/vetetortillas-hembakta.html


åt upp allt utan burritos istället haha, men tack för tipset. Ska kolla om jag kan göra det någon annan gång. :D

YamadaAkira Kille, 37 år

1 746 forumsinlägg

Skrivet:
24 januari 2013 kl. 00:06
YamadaAkira Kille, 37 år

Citat från unsterblich


Har du mjöl, salt, olja, bakpulver och vatten kan du göra egna. :3
http://receptfavoriter.se/recept/vetetortillas-hembakta.html

åt upp allt utan burritos istället haha, men tack för tipset. Ska kolla om jag kan göra det någon annan gång. :D[/i]

Sevinenkelt och blir så jävvla gott! :'D

Taubie Kille, 33 år

202 forumsinlägg

Skrivet:
24 januari 2013 kl. 02:18
Taubie Kille, 33 år

KÖTT!!!

CRABCORE Kille, 32 år

2 511 forumsinlägg

Skrivet:
24 januari 2013 kl. 02:26
CRABCORE Kille, 32 år

Heroin Tjej, 33 år

2 760 forumsinlägg

Skrivet:
24 januari 2013 kl. 02:31
Heroin Tjej, 33 år

Juggemat ser alltid ut som om den skapats i krigstider men mmmmm it is good

ithica Kille, 32 år

10 106 forumsinlägg

Skrivet:
24 januari 2013 kl. 11:20
ithica Kille, 32 år

Sjukt opepp på skolmaten, tomatsoppa med sojabitar...

Edit: ostkaka till efterrätt tho


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet