Vegetarisk och Vegansk kost
Vår skolmat är så jävla jävla jävelbra. Så himla bra, hela tiden. Varierande, vällagat och välsmakande. De verkar även vara noga med att se till att vi får tillräckligt med protein, vilket tydligen är en bristvara på många andra skolor, enligt kompisar på andra skolor. Älskar skolmat, älskar Sverige<333
Citat från Alexandria
Vår skolmat är så jävla jävla jävelbra. Så himla bra, hela tiden. Varierande, vällagat och välsmakande. De verkar även vara noga med att se till att vi får tillräckligt med protein, vilket tydligen är en bristvara på många andra skolor, enligt kompisar på andra skolor. Älskar skolmat, älskar Sverige<333
+1
Dom är verkligen jättegrymma och omtänksamma. Den vegetariska/veganska maten är aldrig äcklig imho.
Citat från unsterblich
Jag har jättemycket burritofyllning över men inga tortillas ..... what do
Har du mjöl, salt, olja, bakpulver och vatten kan du göra egna. :3
http://receptfavoriter.se/recept/vetetortillas-hembakta.html
Visually appealing juggemat, aka Grah.
Fick vara med och göra den, så jag tog bort korv och revben och djurade vegeta, vitlök och tabasco istället.
Kom på att majoriteten av all juggemat ser vidrig ut, men är asgod egentligen..

Hur gör man det?
Citat från CRABCORE
Visually appealing juggemat, aka Grah.
Fick vara med och göra den, så jag tog bort korv och revben och djurade vegeta, vitlök och tabasco istället.
Kom på att majoriteten av all juggemat ser vidrig ut, men är asgod egentligen..
[img]http://i.imgur.com/ggtgttrt.jpg[/imgttgtgg]
det ser ut som en skål med fylld av passionfruktsinälvor
Citat från siabravi
Hur gör man det?
Oj, finns pissmånga olika varianter, men vi gör iaf såhär:
Ingrediensmängden är på känn, jag har aldrig hört talas om en jugge som lagar utefter recept (om de inte är ärvda), så om du tex inte diggar vitlökssmak så ta mindre.
1kg Bruna bönor
1-2 Stora gula lökar, beroende på om du diggar lök eller ej
Några vitlöksklyftor (tog en hel)
1 Stor morot
2-3 matskedar tomatpuré
Vegeta
Salt
Svartpeppar (Vi slänger i dem hela, det blir rätt nasty att tugga på tbh. Mal om du vill, krossa om du vill)
koka bönorna kort kvällen innan
1 Chili
alt.
Tabasco/ Cayenne/ vad du vill för att göra smaken stark (kan även slängas i när du ska äta om du känner att den är för vek)
Några lagerblad om du vill
Kvällen innan/ någon timme innan lägger du bönorna i kallt vatten.
1. Koka bönorna en kort stund, slå av vattnet, häll ut vattnet ur kastrullen, koka dem i nytt vatten.
Obs, menar inte koka dem till döds, utan låt dem softa, inte för hög värme.
2. Medan bönorna håller på kan du flå moroten, skära den i typ centimetertjocka solar, tärna löken, skiva vitlöken.
3. När du är färdig slänger du i grönsakerna i kastrullen där bönorna håller på.
4. Låt detta koka på låg värme i typ 1,5-2 timmar. Vattennivån ska vara några cm över resten av ingredienserna Låt vattnet aldrig koka bort, för då bränner du bönorna och förstör smaken. Häll på mer vatten om det börjar försvinna.
5. Efter typ 1,5 timmar sticker du en gaffel i en böna och kollar hur den är. Har den mjuknat slänger du i dina torra kryddor, purén samt chilin (hackad förstås, och släng inte bort fröna din jävla vekling).
6. Låt det sitta typ en halvtimme till, sen borde det vara klart.
Grah är alltid godare dagen efter, så låt den svalna, sen lägg den på balkongen över natten.
Du kan värma en portion i micro eller värma hela kastrullen igen, om du tänkt äta allt. Annars kan du bara ta över en mängd i en mindre kastrull och värma det istället.
Tror inte jag glömt något....
Crabcore: Tackar! Ska testas.
Citat från YamadaAkira
Citat från unsterblich
Jag har jättemycket burritofyllning över men inga tortillas ..... what do
Har du mjöl, salt, olja, bakpulver och vatten kan du göra egna. :3
http://receptfavoriter.se/recept/vetetortillas-hembakta.html
åt upp allt utan burritos istället haha, men tack för tipset. Ska kolla om jag kan göra det någon annan gång. :D
Citat från unsterblich
Har du mjöl, salt, olja, bakpulver och vatten kan du göra egna. :3
http://receptfavoriter.se/recept/vetetortillas-hembakta.html
åt upp allt utan burritos istället haha, men tack för tipset. Ska kolla om jag kan göra det någon annan gång. :D[/i]
Sevinenkelt och blir så jävvla gott! :'D
KÖTT!!!
Juggemat ser alltid ut som om den skapats i krigstider men mmmmm it is good
Sjukt opepp på skolmaten, tomatsoppa med sojabitar...
Edit: ostkaka till efterrätt tho
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet
