Vegetarisk och Vegansk kost
Citat från mandis_
ttp://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/480552_4857140219993_57124700_n.jpg[/img]
Dagens middag: potatisgratäng med kidneybönsbiffar, MHHMM.
Förövrigt så har jag absolut inget problem att tillaga kött om det nu är så att man ska få gäster som äter det. Då jag alltid blir bjuden på vegmat när jag är borta så är det väl inga större problem att jag tillagar något som dem äter, om de nu inte ber om att jag inte ska göra det. Handlar väl mest om hyfs tbh.[/i]
Är nyfiken på hur du gjort biffarna. Care to share? :3
Allt jag hör är folk som verkar ta det för givet att folk ska anpassa sig efter just er, funkar oftast inte så tyvärr och bara att vänja sig.
Anser också fortfarande att ingenting av det här hade hänt om man bara snackade med varann först. Om det är så att dom faktiskt pratade innan och dom fortfarande bara fick potatis, DÅ hade jag lackat.
Jag tycker fortfarande att om man planerar att bjuda någon ska man bjuda rätt.
Lite som om man bjuder hem ett sällskap på fyra, och en tar med sig en gäst utan att säga till. Mat finns för fyra gäster och en sitter utan.
Bjuda hem ett sällskap på fyra, och en gäst frågar om denne kan ta med en gäst. Mat finns för fem gäster.
Alltså; vet man att det kommer en extra gäst lagar man mat åt denne/vet man att det kommer en som äter något annat lagar mat mat åt denne eller ber denne i förväg att ta med något själv.
Citat från poppe
Allt jag hör är folk som verkar ta det alldeles för givet att folk ska anpassa sig efter just er.
Anser också fortfarande att ingenting av det här hade hänt om man bara snackade med varann först.
Håller med, bjuder man folk på middag ska man fråga innan, och blir man bjuden ska man fråga innan.
Gör ingen något av det är det dels dumt att bjuda någon utan att ha mat till den, men också dumt av den andre parten att förvänta sig att personen fixat något utan att man har sagt något! /:
Är f.ö. också nyfiken på biffarna! (:
Citat från pun
Jag tycker fortfarande att om man planerar att bjuda någon ska man bjuda rätt.
Lite som om man bjuder hem ett sällskap på fyra, och en tar med sig en gäst utan att säga till. Mat finns för fyra gäster och en sitter utan.
Bjuda hem ett sällskap på fyra, och en gäst frågar om denne kan ta med en gäst. Mat finns för fem gäster.
Alltså; vet man att det kommer en extra gäst lagar man mat åt denne/vet man att det kommer en som äter något annat lagar mat mat åt denne eller ber denne i förväg att ta med något själv.
^Lite så.
Och poppe, man vänjer sig rätt fort att det inte finns någon mat. Det är det första man gör som vegetarian. Finns ju fortfarande restauranger i Sverige som inte serverar alternativ.
Citat från any1
Håller med, bjuder man folk på middag ska man fråga innan, och blir man bjuden ska man fråga innan.
Gör ingen något av det är det dels dumt att bjuda någon utan att ha mat till den, men också dumt av den andre parten att förvänta sig att personen fixat något utan att man har sagt något! /:
Är f.ö. också nyfiken på biffarna! (: [/i]
Klart man ska fråga innan. I vissa fall (läs: familj, släkt) så vet de om sedan massa år tillbaka att man inte äter djur. När de då inte säger till att ta mig sig eget antar man ändå att det ska finnas mat. Sen kommer man fram och får potatis och sås? Tack, faster, det var behjärtansvärt. :p
YamadaAkira: Bara skölj en burk kidneybönor, sedan mosar du dem till en smet. Kryddar med valfria kryddor (jag tog peppar, paprikapulver, tomatpurèe, vitlökspulver, cayennepeppar) sedan har du i mjöl tills smeten är så "torr" att den fortfarande håller samman, men att du kan forma den med händerna utan att det klibbar jättemycket. Stek sidan cirka 4-5 minuter allt som allt på varje sida. (man måste vända dem mycket)
Frukost: Havregrynsgröt med russin, linfrön och mandelmjölk (som inte ens är mjölk). Jag är glad.
Jag kör kaffe och hummousmackor. Min mage är dödens
är det någon som vet vart de säljer literförpackningarna med havregrädde i Malmö? I rly need 'em.
Idag är jag förkyld så jag vet inte vad det ska lagas för mat, eller ska man utsätta sig för att lämna lägenheten och köpa flera liter juice?
Falafel är alltid helt fantastiskt ~
Jesper: Willys har alltid, enligt min icke-empiriska undersökning.
Citat från KratzPMA
Jesper: Willys har alltid, enligt min icke-empiriska undersökning.
Bara varit där en snabbis men vill minnas att de inte hade heller. ):
ica söder har jespzor
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet