Sverigedemokraterna
Citat från Slayingshark
jo, men samtidigt hänvisar SD till att bevara våra kulturtraditioner, midsommar ligger alla varmt om hjärtat, och det är ju en hednisk högtid, angående hur viktig vissa tyckte kristendomen var i sverige, ett av världens mest sekulariserade länder.
________________________________
Julen (Jól) Är inte kristen. Vi firade jul innan de kristna kom hit.
Jul (engelska yule, fornsvenska jól) är benämning på den nordiska midvinterfesten julblot, (fornnordiska jólablót eller "midvinterblot"). Julblot eller midvinterblot firades vid midvintern då dagarna är som kortast och nätterna som längst, det vill säga kring vintersolståndet. Man tror att firandet av denna dag var en dyrkan av denna egenskap hos dygnet, då det tolkades som ett återuppvaknande av naturen. Julens speciella gud var Jólner, som är ett av Odens många namn. Traditionen är ett av våra största årseldar.
Begreppet jul förekommer i ett hyllningskväde till Harald Hårfager från omkring år 900, där någon sägs "dricka jul"
Min kompis är släkt med Harald Hårfager :d
fast ganska långt bort då, men de har släktforskat :P
Citat från Viridian
Citat från u_suck_tbh
Citat från Viridian
jo du säger att kristendomen är mer värd än islam, när man egentligen borde se representationen i dagens samhälle.
Var har jag skrivit det? :)
Inte kristendom heller men man får respektera folks tro, därför om en stor del av svenskar som är muslimer vill ändra nåt får de det. Ingen i Sverige är mindre värd än någon annan.
Fast kristendomen var väl ändå en av de grejer som var grundläggande i grundandet av Svea Rike?
Som argument för att kristendom är svenskt.
Ser fortfarande inte var någonstans jag har skrivit att kristendomen är mer värd än islam :)
Citat från u_suck_tbh
Citat från Viridian
Citat från u_suck_tbh
Citat från Viridian
jo du säger att kristendomen är mer värd än islam, när man egentligen borde se representationen i dagens samhälle.
Var har jag skrivit det? :)
Inte kristendom heller men man får respektera folks tro, därför om en stor del av svenskar som är muslimer vill ändra nåt får de det. Ingen i Sverige är mindre värd än någon annan.
Fast kristendomen var väl ändå en av de grejer som var grundläggande i grundandet av Svea Rike?
Som argument för att kristendom är svenskt.
Ser fortfarande inte var någonstans jag har skrivit att kristendomen är mer värd än islam :)
Du svarar att fast kristendomen var med i grundandet av sverige, som ett motargument mot att islam är mindre värt än kristendomen i sverige
Citat från Tour
det är inte det jag belyste, jag lyfte bara fram argument mot att religionen var en STOR del av sveriges kultur, tror det var motherfucker3 som skrev det om jag nu inte misstar mig.
Inte i dagens samhälle, nej, men det är en stor del av våran kulturhistoria, vilket man nog oftast kan räkna som kultur.
Citat från Viridian
Du svarar att fast kristendomen var med i grundandet av sverige, som ett motargument mot att islam är mindre värt än kristendomen i sverige
Nej, det gör jag inte.
Jag påpekade att kristendomen är svenskt för att den var med i grundandet av sverige och det var inte islam.
Det är allt jag säger.
Citat från u_suck_tbh
[i]Citat från Tour
det är inte det jag belyste, jag lyfte bara fram argument mot att religionen var en STOR del av sveriges kultur, tror det var motherfucker3 som skrev det om jag nu inte misstar mig.
Inte i dagens samhälle, nej, men det är en stor del av våran kulturhistoria, vilket man nog oftast kan räkna som kultur.
-------------------------------------------------------------------------
det är ju visserligen sant, men vad påverkar Islam vår kulturhistoria?
Citat från Tour
det är ju visserligen sant, men vad påverkar Islam vår kulturhistoria?
Intet, vad jag vet!
Förutom möjligtvis den där skiten om ramlösa, samt att man inte längre ska ha skolavslutning i kyrkan för att det var "kränkande" mot några muslimska elever.
Citat från u_suck_tbh
Citat från Tour
det är ju visserligen sant, men vad påverkar Islam vår kulturhistoria?
Intet, vad jag vet!
Förutom möjligtvis den där skiten om ramlösa, samt att man inte längre ska ha skolavslutning i kyrkan för att det var "kränkande" mot några muslimska elever.
jag som icketroende fann det obehagligt o omodernt att ha det i kyrkan.
Citat från u_suck_tbh
Citat från Tour
det är ju visserligen sant, men vad påverkar Islam vår kulturhistoria?
Intet, vad jag vet!
Förutom möjligtvis den där skiten om ramlösa, samt att man inte längre ska ha skolavslutning i kyrkan för att det var "kränkande" mot några muslimska elever.
ramlösa? menar du det Islamska centret då eller?
skolavslutning i kyrkan är ganska så skumt, med tanke på att skolan ska vara fri från religiösa influenser, så det är bara bra, bortsett från de 10% som faktiskt tror på gud då. det är mer logiskt att ha skolavslutningen i en Aula än att gå till en kyrka.
nu ska jag lämna mina syskon, hörs kanske senare för att fortsätta diskussionen!
Citat från Motherfucker3
Citat från Viridian
Citat från Motherfucker3
Citat från Viridian
Citat från Motherfucker3
--
Kristendommen är en STOR del av Sveriges kultur. Varför ska den bort?
Låt Sverige vara svensk.
Vad som är svenskt för dig är något helt annat för mig, och jag förstår verkligen inte när Sverige slutade vara de Sverige jag känner som är öppet och står för en stark solidaritet mot de som har det sämre, och började vara det Sverige som gör skillnader på folk pga deras tro och står för inskränkthet.
Enligt Svenskt näringsliv.
Det kom en lag 1999 om "etnisk diskrimminering". Och det kom 86 stycken anmälningar mellan 1999 och 2005. Inget av dem fallen gick till åtal. Inte ett ända.
Om du är ny i ett land och du kan inte språket, du blir inte beött på det sättet du är van vid i ditt eget hemland. Naturligtvis så kan det uppstå uppfustrationer hos dej och det är väldigt lätt att känna sej diskrimminerad för man är inte integrerad i majoriteten. Därför har vi integrationspolitiken som ska göra så att invandrare blir en del av Sverige. Tyvärr så är den lika misslyckad som invandringspolitiken.
Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt,.
Du menar att det är diskriminerande att om man tillåter inte islam göra en påverkan på Sverige?
Jag säger inte att de ska påverka sverige bara för att det är en religion, jag säger bara att vi som land ska stå till hands för de invånare landet har, muslimer, katoliker, kristna, hinduer, buddhister.
Citat från Viridian
jag som icketroende fann det obehagligt o omodernt att ha det i kyrkan.
Jag som icke-troende och utan fördomar fann det en intressant kulturrik upplevelse.
Citat från Tour
ramlösa? menar du det Islamska centret då eller?
skolavslutning i kyrkan är ganska så skumt, med tanke på att skolan ska vara fri från religiösa influenser, så det är bara bra, bortsett från de 10% som faktiskt tror på gud då. det är mer logiskt att ha skolavslutningen i en Aula än att gå till en kyrka.
nu ska jag lämna mina syskon, hörs kanske senare för att fortsätta diskussionen!
Yes! That!
Jo, men det var ju inte därför man slutade med det! (Om man ens har gjort det, är inte säker!)
Citat från Motherfucker3
Gör vi inte det då? Vi tar ju hand om invandrare. Vi har t.o.m massinvandring som kostar samhället flera miljoner.
Vi skulle kunna hjälpa fler personer om vi hjälpte dem på plats för samma kostnadsumma.
Fast Sverige tjänar på invandringen.
Citat från Motherfucker3
Invandringen eller massinvandringen?
http://www.youtube.com/watch?v=PdvHz4camx8
Det kan jag faktiskt inte svara på!
Vilken jobbig video som upprepar sig självt!
Men det var intressant!
http://www.dn.se/opinion/debatt/sverigedemokraterna-ar-en-ortodox-minoritetsgrupp-1.1023989
Oerhört intressant artikel om hur sd använder sig utav ett svart och vitt tänkande.
tänker inte rösta på dom men jag tycker de folk som säger att dom bara vill diskutera invandring är väldigt trångsynta.
dock ÄR invandringen ett problem och det funkar inte att förneka det.
Citat från mechmet
tänker inte rösta på dom men jag tycker de folk som säger att dom bara vill diskutera invandring är väldigt trångsynta.
dock ÄR invandringen ett problem och det funkar inte att förneka det.
Funkar tydligen skitbra. Allt man behöver göra är att blunda och kalla alla som inte hyllar segregationen rasister.
"Ett centralt problem är att SD kopplar samman det svenska – svensk identitet, språk och kultur – med ett avståndstagande från andra grupper, det vill säga invandrare, särskilt från dem som kommer långt bort ifrån. Samtidigt är det sannolikt att även SD-medlemmar och de som röstar på dem har lika mycket invandrare bland sina förfäder som vi andra.
I stället skulle man kunna hävda att det svenska är att vara tolerant och inte se en svensk identitet som något klart en gång för alla. Den är påverkbar och öppen för inflytande, liksom vi svenskar påverkar dem som kommer hit. Så har det alltid tyckts vara. I det svenska ingår då också att tolerera grupper som vill ha sin egen uppfattning och syn på hur man ska leva. På det sättet kan vi svenskar tolerera att SD har sin uppfattning, även om de får hålla sin intolerans för sig själva eftersom den är alltför förenklad, demagogisk och främlingsfientlig. Minoritetsgrupper får bära burka, sjunga sina sånger, äta sin mat, bara de tolererar andra grupper och de gemensamma spelreglerna. Ortodoxa personer som tror på rätt och fel i alla komplexa sammanhang – som SD kan beskrivas som – kan inte tillåtas att dominera ett samhälle.
Om vi alltså skulle tillämpa SD:s program på dem själva som en ortodox minoritetsgrupp, skulle de inte få vara kvar här eftersom de är alltför osvenska. Men eftersom vi inte vill vara som SD, utan räknar toleransen som en eftersträvansvärd svensk egenskap, kan de få stanna här om de håller sig inom demokratins gränser, inte hetsar mot folkgrupper eller döljer gamla nazister i sina led. "
Tycker speciellt detta är väldigt bra sagt samt stämmer in väldigt mycket, sagt av en psykoanalytiker i artikeln jag länkade tidigare.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet