Svensk oikofobi.
somligahar
Kille, 35 år
Citat från Morgendorffer
Precis. Vi har lånat typ halva vårat ordförråd från lågtyskan. Jag citerar lingvisten Mikael Parkvall:
"Den svenska som du och jag talar består av fler lågtyska ord än av inhemska svenska ord. De flesta är inte medvetna om vad som är inhemskt och vad som är lågtyskt (nej, inte heller jag), men det lågtyska inslaget är sådant att det närmast är svårt att formulera en svensk mening som består av mer än några enstaka ord utan att använda lågtyska ord *snip*
Bland de tusentals svenska ord som har sitt ursprung i lågtyskan finner vi åtskilliga som är så vanliga att få människor tänker på dem som lån: ansikte, betala, bli, dock, fru, frukt, fråga, ganska, gå, herr, ju, krona, krydda, makt, men, mynt, måste, mästare, möjlig, plocka, släkt, språk, stad, stå och sådan är bara några exempel."
Ingen förnekar detta. Blev du förvånad när du lärde dig det eller? Det är självklart att svenskan har lånat många ord. Det som gör det svenskt är hur vi har anpassat dom orden till att passa oss bättre. Till det hör saker som dialekt och uttal också.
Sverige ägnade sig åt slaveri fram till 1813. Så 300 år.
Men menar du att något bara är en del av svensk kultur om det fortfarande tillämpas? Hur lång tid efter att något slutat tillämpas slutar det vara en del av den svenska kulturen? Om vi t.ex. skulle förbjuda den svenska flaggan idag, hur lång tid skulle det ta innan den inte längre är en del av den svenska kulturen? 50 år? 100 år? 300 år?
Ja om du räknar med den enormt lilla procent på våra kolonier, där vi stod för 0.1% av all slavhandel.. det var det jag menade med organiserat slaveri, då det 1335 förbjöds i det svenska fastlandet.
Får jag fråga om det är något särskilt skäl att du använde en nationalekonom av alla saker som referens? Inte nödvändigtvis en dålig definition men konstigt val av källa.
Sen är ju den där fortfarande otroligt godtycklig. Jag menar, isåfall är ju folkdräkt inte en del av svensk kultur öht, eftersom folkdräkten och dess betydelse inte har "överförts någorlunda oförändrat från generation till generation". Samma sak gäller ju t.ex. påsken som tappat mycket i omfattning.
Nej, inget särskilt skäl.
Ja den är fortfarande ganska luddig, men jag tyckte jag utökade det ganska tydligt senare i dom två meningarna som du valde att ta bort när du citerade mig.
Att säga att etnicitet är nära förknippat med kultur är ju självuppfyllande. Etnicitet definieras ju först och främst utifrån kultur. Och är det inte skevt att säga att kultur definieras efter hur något "bör" vara? Kultur som nationalekonomen definierade det handlar ju om företeelser som finns och överförs, inte om företeelser som du tycker _borde_ finnas. Såvida inte svenskar känner en samhörighetskänsla så är det inte en del av vår kultur - tvärtom, om något är en del av vår kultur och tradition är det ju antinationalistisk och socialistisk kamp, iaf om det som hänt de senaste 100 åren nu får räknas.
Och snackar inte alla om hur jante är en del av svensk kultur? Är det inte då jävligt osvenskt att hålla på och vara stolta åt höger och vänster?
Personligen tycker jag att känna samhörighet med andra svenskar på ett ganska grundläggande plan är ett måste för att en invandrare ska kunna kalla sig svensk, inte att samhörigheten i sig är en framstående del av någons kultur.
Och nej, det anser jag inte.
Morgendorffer
Kille, 57 år
Citat från somligahar
Personligen tycker jag att känna samhörighet med andra svenskar på ett ganska grundläggande plan är ett måste för att en invandrare ska kunna kalla sig svensk, inte att samhörigheten i sig är en framstående del av någons kultur.
Mao helt off-topic?
Citat från somligahar
Ja den är fortfarande ganska luddig, men jag tyckte jag utökade det ganska tydligt senare i dom två meningarna som du valde att ta bort när du citerade mig.
Som jag sade: Godtyckligt. Enligt den definitionen är inte folkdräkter del av den svenska kulturen. Menar du att detta stämmer eller är det dags att leta upp en ny definition?
somligahar
Kille, 35 år
Citat från Morgendorffer
Mao helt off-topic?
Det var inte jag som valde att rikta in diskussionen på samhörighet.
Som jag sade: Godtyckligt. Enligt den definitionen är inte folkdräkter del av den svenska kulturen. Menar du att detta stämmer eller är det dags att leta upp en ny definition?[/i]
Blåsta människa om du hade läst en rad till istället för att radera meningen så hade du sett själv att jag inkluderade folkdräkter som en del av den svenska kulturen.
Varför hänga upp dig så jävligt på ett citat för? Är du så trångsint?
Morgendorffer
Kille, 57 år
Citat från somligahar
Citat från Morgendorffer
Mao helt off-topic?
Det var inte jag som valde att rikta in diskussionen på samhörighet.
Öh, jo? Det var du som sade, som svar på frågan vad svensk kultur var, bland annat att det gällde en samhörighetskänsla alla svenskar bör känna för varandra.
Som jag sade: Godtyckligt. Enligt den definitionen är inte folkdräkter del av den svenska kulturen. Menar du att detta stämmer eller är det dags att leta upp en ny definition?
Blåsta människa om du hade läst en rad till istället för att radera meningen så hade du sett själv att jag inkluderade folkdräkter som en del av den svenska kulturen.
Varför hänga upp dig så jävligt på ett citat för? Är du så trångsint?
Öh, nej, det var DU som lade fram den här definitionen, citerad från nån ekonom:
"Those customary beliefs, values, and social constraints that ethnic, religious, and social groups transmit fairly unchanged from generation to generation."
Enligt den definitionen - och det var inga fler meningar - så är inte folkdräkter del av dagens svenska kultur.
Det är ju precis det jag sagt hela tiden. Vad som räknas som svensk kultur och inte av de som snackar om "oikofobi" är helt godtyckligt baserat på vad de VILL ska vara del av den svenska kulturen. Folkdräkt? Ja. Huvudduk? Nej. Strindberg? Ja. Kvinnohat? Inte öppet.
somligahar
Kille, 35 år
Citat från Morgendorffer
Öh, jo? Det var du som sade, som svar på frågan vad svensk kultur var, bland annat att det gällde en samhörighetskänsla alla svenskar bör känna för varandra.
Nej, det gjorde jag inte. Jag sa att kulturen är nära förknippad med bla nationalstaten, etniciteten och samhörighetskänslan.
Öh, nej, det var DU som lade fram den här definitionen, citerad från nån ekonom:
"Those customary beliefs, values, and social constraints that ethnic, religious, and social groups transmit fairly unchanged from generation to generation."
Enligt den definitionen - och det var inga fler meningar - så är inte folkdräkter del av dagens svenska kultur.
Det är ju precis det jag sagt hela tiden. Vad som räknas som svensk kultur och inte av de som snackar om "oikofobi" är helt godtyckligt baserat på vad de VILL ska vara del av den svenska kulturen. Folkdräkt? Ja. Huvudduk? Nej. Strindberg? Ja.
"Vi delar mycket med den ango-saxiska världen självfallet, precis som ett arabland delar mycket med ett annat. Unika för Sverige är dock våran litteratur, konst, idehistoria, folkklädsel, historia, språket och moralen. även religionen (eller som idag, avsaknaden av detta) ."
Dom raderna du raderade när du citerade mig. Få definitioner inkluderar allt. Att du hänger upp dig så jävligt på ett citat säger mig att du inte har något att tillföra överhuvudtaget.
Kvinnohat? Inte öppet.
Eller inte alls. Kvinnohat är däremot en central del för andra kulturer, framför allt i arabvärlden. Men inte den svenska. Det är bara något som du och dina rebellfeminister har inbillat er.
Morgendorffer
Kille, 57 år
Citat från somligahar
Citat från Morgendorffer
Öh, jo? Det var du som sade, som svar på frågan vad svensk kultur var, bland annat att det gällde en samhörighetskänsla alla svenskar bör känna för varandra.
Nej, det gjorde jag inte. Jag sa att kulturen är nära förknippad med bla nationalstaten, etniciteten och samhörighetskänslan.
Men om samhörighetskänslan inte är ett faktum är den med den definition du själv lade framme inte en del av kulturen. Och menar du att kultur inte existerar utan nationalstat eller att nationalstaten är bunden till en specifik kultur?
"Vi delar mycket med den ango-saxiska världen självfallet, precis som ett arabland delar mycket med ett annat. Unika för Sverige är dock våran litteratur, konst, idehistoria,[b] folkklädsel, historia, språket och moralen. även religionen (eller som idag, avsaknaden av detta) ."[/b]
Fast det följer ju inte kriterierna du själv lade fram. Detta är en lista över saker som du personligen, godtyckligt anser vara en del av kulturen, inte kriterier för vad som utgör kultur eller inte.
Citat från somligahar
Kvinnohat? Inte öppet.
Eller inte alls. Kvinnohat är däremot en central del för andra kulturer, framför allt i arabvärlden. Men inte den svenska. Det är bara något som du och dina rebellfeminister har inbillat er.
Så strindberg är inte en del av vår kultur alltså? Du menar alltså att strindberg var kvinnohatare på grund av miljön han levde i (rimligt), att det han gjorde är en del av den svenska kulturen men att det kvinnohatiska inte är en del av den svenska kulturen? Det makes ingen sense över huvud taget.
somligahar
Kille, 35 år
Citat från Morgendorffer
Men om samhörighetskänslan inte är ett faktum är den med den definition du själv lade framme inte en del av kulturen. Och menar du att kultur inte existerar utan nationalstat eller att nationalstaten är bunden till en specifik kultur?
Nej jag menar inget sådant. Den är nära förknippad, dvs Svensk kultur är självklart nära förknippat med landet Sverige. Men sen finns det några folkgrupper, såsom kurderna, som inte har en egen nationalstat men ändå har mycket gemensamt kulturellt med andra kurder. Eller somalierna i Sverige, som inte har något gemensamt överhuvudtaget med den Svenska kulturen, men ändå bor i Sverige. Dom ser sig själva inte som Svenskar, precis som kurder inte ser sig som turkar, och det är detta jag menar med samhörighetskänslan.
Fast det följer ju inte kriterierna du själv lade fram. Detta är en lista över saker som du personligen, godtyckligt anser vara en del av kulturen, inte kriterier för vad som utgör kultur eller inte.
Lite patetiskt att du inte kan föra en diskussion utan att hänga upp dig på ett citat trots att det framgår tydligt att jag knappast menar att allt förutom det är inte kultur.
Så strindberg är inte en del av vår kultur alltså? Du menar alltså att strindberg var kvinnohatare på grund av miljön han levde i (rimligt), att det han gjorde är en del av den svenska kulturen men att det kvinnohatiska inte är en del av den svenska kulturen? Det makes ingen sense över huvud taget.
Strindberg är självklart en del av vår kultur. Hans åsikter om kvinnor är inte. Jag tycker synd om dig, som har en så svart-vit syn på livet. Om det enda beviset du kan lägga fram för ett kvinnohat i den svenska kulturen är några rader Strindberg skrev så har du gjort jobbet åt mig i att motbevisa dig.
Det som "makes ingen sense" (fick du problem med vokabulären eller?) är din logik.
Morgendorffer
Kille, 57 år
Citat från somligahar
Citat från Morgendorffer
Dom ser sig själva inte som Svenskar, precis som kurder inte ser sig som turkar, och det är detta jag menar med samhörighetskänslan.
Intressant. Vilka är "dom", mer exakt? För alla somalier jag träffat och känt, vilket är en hel del med tanke på var jag bor och var jag har arbetat, har sett sig som svenskar. Somalier också, givetvis, men icke desto mindre svenskar.
Citat från somligahar
Lite patetiskt att du inte kan föra en diskussion utan att hänga upp dig på ett citat trots att det framgår tydligt att jag knappast menar att allt förutom det är inte kultur.
Mitt påstående var att kultur används väldigt godtyckligt. Du hävdade att så ej var fallet, och jag frågade då efter kriterier. Du postade då citatet. Menar du att citatet inte var relaterat till min efterfrågan av kriterier?
Citat från somligahar
Strindberg är självklart en del av vår kultur. Hans åsikter om kvinnor är inte. Om det enda beviset du kan lägga fram för ett kvinnohat i den svenska kulturen är några rader Strindberg skrev så har du gjort jobbet åt mig i att motbevisa dig.
Det var ju du som hävdade att strindberg var en konsekvens av sin tid? Eller menar du att Strindberg bara var kvinnohatare rent generellt och att det inte hade något att göra med miljön han rörde sig i?
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet