Spoilervarning: Harry Potter
Det låter fint! Jag vill också bli författare, och Rowling (tätt följd av Michelle Paver, Georgia Byng och J.R.R Tolkien) är min största inspirationskälla och förebild.
Citat från Silver
Det låter fint! Jag vill också bli författare, och Rowling (tätt följd av Michelle Paver, Georgia Byng och J.R.R Tolkien) är min största inspirationskälla och förebild.
Rowling och Maria Turtschaninoff (finlandssvensk författare) är mina. :)
Rowling är ju helt genialisk och mina känslor angående hennes skrivande kan inte beskrivas i ord.
Och Maria har ett underbart språk och är även hon väldigt duktig på sitt yrke. :)
Citat från MelodyMarvelous
Citat från Silver
Det låter fint! Jag vill också bli författare, och Rowling (tätt följd av Michelle Paver, Georgia Byng och J.R.R Tolkien) är min största inspirationskälla och förebild.
Rowling och Maria Turtschaninoff (finlandssvensk författare) är mina. :)
Rowling är ju helt genialisk och mina känslor angående hennes skrivande kan inte beskrivas i ord.
Och Maria har ett underbart språk och är även hon väldigt duktig på sitt yrke. :)
Jag har aldrig läst hennes verk, men jag fastnar i stort sett endast för fantasy och liknande. Som t.ex böckerna som författarna jag just rabblade upp skriver! (Harry Potter, Vargbröder och Sagan om ringen + alla tillhörande böcker är det absolut bästa jag någonsin läst i hela mitt liv, do love. <3)
Jag tror att det är för att jag älskar att försvinna in i helt andra världar då jag läser, och likaså då jag skriver. Det är en underbar känsla.
Och som du säger, Rowling är så oerhört underbar och helt sanslöst bra. Ingen kan toppa henne i kreativitet, detaljer och skrivsättet i överlag.
Maria skriver fantasy. :)
Men tillbaka till Rowling: Jag beundrar hennes förmåga att skapa så otroligt många detaljer, som alla är relativt viktiga, och att hon sedan lyckas knyta ihop allting så att allting får en förklaring och allting makes sense liksom.. Visst, hon har gjort några små missar här och där, men alltså.. Om man tänker på mängden villospår och knepigheter som knyts ihop så är det fantastiskt att hon lyckas hålla allting i hjärnan, jag skulle bli helt snurrig och glömma bort ungefär hälften..
Alltså, MelodyMarvelous och Silver. Gift er med mig? Precis samma boksmak! :D
Men jo, det är otroligt hur stort allting i Harry Potter är. Rowling har ju liksom skapat en helt ny värld, och beskrivit den så ingående att man kunde tro att den var verklig. AMAZING!
Citat från MelodyMarvelous
Maria skriver fantasy. :)
Men tillbaka till Rowling: Jag beundrar hennes förmåga att skapa så otroligt många detaljer, som alla är relativt viktiga, och att hon sedan lyckas knyta ihop allting så att allting får en förklaring och allting makes sense liksom.. Visst, hon har gjort några små missar här och där, men alltså.. Om man tänker på mängden villospår och knepigheter som knyts ihop så är det fantastiskt att hon lyckas hålla allting i hjärnan, jag skulle bli helt snurrig och glömma bort ungefär hälften..
Vilka böcker har hon skrivit? Alltid trevligt med nytt!
Ja, just hennes sätt att skapa detaljer är det jag beundrar mest. Hon har inte bara skrivit böcker, utan hon har tänkt ut hela deras liv, hur det var då karaktärerna växte upp och allt som hände före och efter böckernas tid. Hon har skapat skolböckerna som är med i hennes böcker, och allt är helt perfekt.
Hon är helt.. underbar. Det finns inget mer passande ord.
Citat från Silver
Citat från MelodyMarvelous
Maria skriver fantasy. :)
Men tillbaka till Rowling: Jag beundrar hennes förmåga att skapa så otroligt många detaljer, som alla är relativt viktiga, och att hon sedan lyckas knyta ihop allting så att allting får en förklaring och allting makes sense liksom.. Visst, hon har gjort några små missar här och där, men alltså.. Om man tänker på mängden villospår och knepigheter som knyts ihop så är det fantastiskt att hon lyckas hålla allting i hjärnan, jag skulle bli helt snurrig och glömma bort ungefär hälften..
Vilka böcker har hon skrivit? Alltid trevligt med nytt!
Ja, just hennes sätt att skapa detaljer är det jag beundrar mest. Hon har inte bara skrivit böcker, utan hon har tänkt ut hela deras liv, hur det var då karaktärerna växte upp och allt som hände före och efter böckernas tid. Hon har skapat skolböckerna som är med i hennes böcker, och allt är helt perfekt.
Hon är helt.. underbar. Det finns inget mer passande ord.
Två exempel är Arra och Underfors, de är väl typ de enda fantasyböcker hon har skrivit, hon har inte hunnit skriva så många böcker än, men de rekommenderas. :)
Ja, jag skulle gärna stjäla all hennes kunskap om många av karaktärerna!
Till exempel Sirius, haha..
Men det är det jag finner intressant med författaryrket, det är ju ett relativt "ensamt" yrke, men samtidigt är man inte ensam, för man har sina karaktärer som man är tvungen att lära känna ordentligt för att kunna skapa en trovärdig berättelse. :)
Åh Georgia Byng var en av mina favoritförfattare när jag var liten, älskade Molly Moon! Men Rowling är förstås den bästa författaren någonsin.
MelodyMarvelous: Okej, ska kolla upp dem. Håller just nu på att läsa igenom Grottbjörnens folk och ska därefter läsa de resterande böckerna i den serien. Men efter det så kommer jag behöva nytt att läsa!
Haha, jag vill också det. Jag vill känna Dumbledore. Harry känner man ju ganska så mycket, då man får följa honom från att han är väldigt liten och vet det mesta som hände i hans liv innan Hogwarts. Men det är så många andra som man inte vet någonting om.. jag vill lära känna allihopa. <3
Ja, är man författare så arbetar man ju självständigt. Man får väl inspiration och sådant, men i det stora hela arbetar man endast själv. Som författare så har man ju en ganska stor press på sig, då man måste kunna leverera intressanta karaktärer, en intressant och gärna lite udda story samt miljö.
Det som jag alltid har problem med då jag skriver är att jag är en sådan person som är bra på att påbörja men aldrig avslutar. Jag skrev massor av små "böcker" då jag gick i 1:an-5:an, sedan blev det mer musik som gällde, skrev väl visserligen då med.
Och nu då jag tagit upp skrivandet igen det senaste året så kan jag helt enkelt inte avsluta någonting. Jag påbörjar, bestämmer mig för att fortsätta vid senare tillfälle, och så gör jag aldrig det.
Jag behöver en musa som får fingrarna att glöda.
Citat från hedvigskywalker
Åh Georgia Byng var en av mina favoritförfattare när jag var liten, älskade Molly Moon! Men Rowling är förstås den bästa författaren någonsin.
Ja! Jag älskar Molly Moon-böckerna. De två sista böckerna där var visserligen hemskt slarviga och dåligt igenomtänkta, men de första 2-3 böckerna är helt underbara. Älskar dem!
^ Ja de är verkligen jättebra. Fast Harry Potter är och kommer nog alltid vara världens bästa böcker. I alla fall av de jag läst.
Citat från hedvigskywalker
^ Ja de är verkligen jättebra. Fast Harry Potter är och kommer nog alltid vara världens bästa böcker. I alla fall av de jag läst.
Det är en självklarhet!
Vargbröder och Sagan om ringen ligger dock alldeles tätt bakom för min del. Sedan finns det inga andra böcker som kommer upp i samma nivå. Molly moon ligger snäppet under, hoho.
^Vargbröder har jag aldrig läst. Försökte dock på mig en gammal version av Sagan om Ringen jag rotat fram i bokhyllan fast kom inte särskilt långt innan jag gav upp. Tyckte språket var alldeles för gammaldags och jobbigt, haha.
Citat från hedvigskywalker
^Vargbröder har jag aldrig läst. Försökte dock på mig en gammal version av Sagan om Ringen jag rotat fram i bokhyllan fast kom inte särskilt långt innan jag gav upp. Tyckte språket var alldeles för gammaldags och jobbigt, haha.
Haha ja, det är lite knepigt. Vi har en lite nyare översättning på våran, den är ganska lättförståelig faktiskt jämfört med de äldsta. Sedan så såg jag då jag var inne på en bokhandel i Stockholm att det kommit helt nya översättningar av dem, ska införskaffa mig dem och läsa!
EDIT: Förresten så måste du läsa Vargbröder. Det är ganska tunna böcker med stor textstil, väl anpassat för barn. Men innehållet är verkligen helt annat än vad man på ytan kan tro. Helt underbara böcker!
Citat från HOTLIPS
Rowling borde skriva en riktig bok som den Rita Skeeter skrev.
Om Dumbledore?
I sådana fall tycker jag inte det, det skulle bara mata på lordkralls dåliga uppfattning om Dumbledore..
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet