STORA SKOLTRÅDEN
Calle
Kille, 29 år
Citat från CUrT:
Citat från Calle:
Vem svarar du egentligen? Får inte ditt svar att passa på något som någon överstående skrivit, så blir lite grubblig om du missförstått mig.
Nä jag vet inte. jag spotta bara ut lite tankar som jag hade om skolan efter att jag läst några inlägg ^^
Hade inte ens läst hela ditt ovanstående inlägg :I
Nakwa
Kille, 36 år
Citat från CUrT:
Citat från Nakwa:
Fast det där är ju ändå inte helt sant! "Fullproppad" skulle jag inte påstå, att man värderar utbildningar olika och vad som skulle ge verklig kunskap är däremot ett problem.
Universitet berättar inte alltid hur man ska använda sig av kunskapen de lär ut och samhället har ett ekonomiserat tankesätt om vad som behövs för samhället. Det gör inte att kurserna skulle vara mindre viktiga och bara finns som utfyllnad. Det innebär att de fått en (orättvis) låg status. Så istället borde man höja statusen för dessa utbildningar och förstå samhällets behov av såväl (ex.) litteraturvetare som revisorer. Att statistiken visar på att de som går humaniorakurser (som med största sannolikhet är det du syftar på) i mindre utsträckning jobbar med något kopplat till sina studier än ekonomistudenter betyder ju inte nödvändigtvis att kurserna är utfyllnad och oviktiga utan vad jag skrivit innan - man vet inte hur man ska använda kunskapen. Den examinerade studenten/arbetsgivaren/samhället kanske inte ens vet att de kan använda sig av just den kunskapen i arbetslivet.
Men visst kan det vara så att man studerar som arbetsmarknadsåtgärden ... särskilt pga arbetslösheten som ändå är ett problem i Sverige. Och då blir ju det en sorts utfyllnad ... fast nu skulle jag aldrig påstå att universitetsstudier skulle vara onödiga.
Skolan har börjat dra sig mer och mer åt hållet att "alla skall ha möjligheten att klara det".
Och för att alla skall ha möjligheten, så skrivs tentor och kurser mer och mer utifrån fallet att man skall ha ordförståelse, och mindre på problemlösningen.
(vilket säkert kan fungera i några enstaka yrken, men tekniska kurser börjar ta väldigt stor stryk, bland annat programmering vilket de flesta tentor sker på papper, och med väldigt få riktiga kodfrågor, och man får poängavdrag för att ha missat ett semikolon)
Personligen hade jag en tant i min klass som gick programmering, hon klarade programmeringskurser genom att "vara rösten" till programmet, hon klagade på att lärarens egengjorda program inte fungerade som det skulle, för att hon "bara hade 800x600".
Hon klarade allting genom endast ordförståelse, vilket är ganska hemskt, då hon även blev ett utav praktexemplena på att bli inkvoterad och sitta och rulla tummar.
Jag menar inte humanioria kurser, jag menar kurser som faktiskt utgiver sig från att vara något, men är något annat.
Ger man sig in i skitprogram som är exakt vad det sägs vara, så får man skylla sig själv, jag har inget emot att humaniora kurser finnes.
Det är självklart ett val om man vill slänga sin tid på att läsa skit, jag belyste bara problemet med programmen där man förväntar lära sig praktiska egenskaper, men blir rövknullad utav systemet.
Kan dra ett till exempel som programmerare, vi läste 6 mattekurser(vilket man inte säger helt nej till)
Den enda gången vi på riktigt använde matte var dock i en ekonomikurs, där de sade att det var jobbig matte när de använde division (inte ett skämt)
Vi hade miljökurs med gästföreläsare som drog upp al gores graf, berättade om hur dubbdäck dödar liv, och om hur en årets modell 1 tons bil är lika säker i krockar som en 5 år gammal 2.5 tons bil. (Läst fysik? Då vet du hur de förvrider sanningen på en hel del sätt)
Och en hel del kurser som är så basic, att man aldrig kommer att kunna använda informationen man lärt sig ens som grund i ett kommande jobb (grunder inom digitalteknik exempelvis)
Eller när programmet heter nätverk, och man får 1 kurs inom nätverk, som är komplett teoretisk, och man aldrig får hantera ett enda nätverk.
Och sedan att kurserna hade utvärderingar, och haft det i åtskilliga år, och i princip alla studenter gav 1/5 gjorde ju inte mycket för förändring, speciellt inte en lärare, som uppenbarligen gick på kommunalt stöd, vilket gjorde han billigare att anställa.
Sedan ska man inte klaga på allt, de kurser som väl fungerade hade underbara lärare och förändrade ens liv. Men det borde vara mer än ca 1 kurs(7.5HP) per termin som är på den nivån.
Vet att detta blev en väldigt lång rant, men ja, behövde belysa vad för problem jag verkligen menade.
Nakwa
Kille, 36 år
Citat från AeriDorno:
Citat från Nakwa:
Idag är ju skolan fullproppad med kurser som inte lär någon något.
Och fullproppad med lärare som bara finnes där för att de är billiga och behövs som utfyllnad.
Vet inte vilka specifika kurser/program du syftar på - men en sådan syn på utbildning är inte bara djupt problematisk i det avseendet att den är kunskapsfientlig och elitistisk, den är även skadlig för sättet vi betraktar akademins syfte och funktion.
Förstår inte det här med att skolorna skulle vara "fullproppade" med lärare heller, det stämmer helt enkelt inte. Det råder enorm personalbrist i hela utbildningssektorn.
Skolan är till för att förmedla kunskap, om den inte längre gör detta, utan förmedlar massa kringskit och utfyllnad så har det börjat gå åt helvete.
Det är inte elitistiskt och verkligen inte kunskapsfientligt, om något så är det kunskapsfientligt att låta skolan ändra på hela kurserna till ordförståelsekurser för att "alla skall med".
Ändra på pedagogiken istället för att ändra på innehållet, kunskapen tar stor stryk.
Fullproppade med efterblivna lärare, dvs kvoten utav dålig gentemot bra lärare är hög.
AeriDorno
Kille, 28 år
Citat från Nakwa:
Skolan är till för att förmedla kunskap, om den inte längre gör detta, utan förmedlar massa kringskit och utfyllnad så har det börjat gå åt helvete.
Det är inte elitistiskt och verkligen inte kunskapsfientligt, om något så är det kunskapsfientligt att låta skolan ändra på hela kurserna till ordförståelsekurser för att "alla skall med".
Ändra på pedagogiken istället för att ändra på innehållet, kunskapen tar stor stryk.
Fullproppade med efterblivna lärare, dvs kvoten utav dålig gentemot bra lärare är hög.
Vad menar du ens? Vilka kurser är värdelösa eftersom de inte lever upp till dina kriterier för vad kunskap är?
Just to be clear så pratar jag om högskolan i relation till artikeln från Moderata studenter, men du kanske pratar mer om skolan i allmänhet?
● CUrT
32 år
Citat från Nakwa:
[i]Citat från CUrT:
Citat från Nakwa:
Okey då har vi alla fall gjort klart att jag missförstod vad du du syftade på innan (även om du ändå skulle väva in en åsikt nu om det jag just skrivit).
Aldrig övervägt tanken att det kanske sitter någon bestämmande jävel och tänker (precis som du gör om humaniorautbildningar) när det gäller programmering att "Det är självklart ett val om man vill slänga sin tid på att läsa skit"? Rankar kunskap och vad som är värt resurser från samhället?
Nakwa
Kille, 36 år
Citat från CUrT:
Okey då har vi alla fall gjort klart att jag missförstod vad du du syftade på innan (även om du ändå skulle väva in en åsikt nu om det jag just skrivit).
Aldrig övervägt tanken att det kanske sitter någon bestämmande jävel och tänker (precis som du gör om humaniorautbildningar) när det gäller programmering att "Det är självklart ett val om man vill slänga sin tid på att läsa skit"? Rankar kunskap och vad som är värt resurser från samhället?[/i]
Man skall få utbildning utifrån det man söker utbildning inom, om man söker humanitära så skall man få kurser inom det ämnet.
Och gärna inte på dagisnivå.
Det är inte ens egna val, om man inte får vad man fått berättat och förväntar sig.
(vårat program var så fräckt att de valde våra valbara kurser åt oss till och med.)
Sedan ja, det var väldigt onödigt av mig att trycka in personliga åsikter. Det hade inget med saken att göra egentligen.
Andra får självklart tycka att mitt val utav utbildning är skit med.
Nakwa
Kille, 36 år
Citat från AeriDorno:
Citat från Nakwa:
Skolan är till för att förmedla kunskap, om den inte längre gör detta, utan förmedlar massa kringskit och utfyllnad så har det börjat gå åt helvete.
Det är inte elitistiskt och verkligen inte kunskapsfientligt, om något så är det kunskapsfientligt att låta skolan ändra på hela kurserna till ordförståelsekurser för att "alla skall med".
Ändra på pedagogiken istället för att ändra på innehållet, kunskapen tar stor stryk.
Fullproppade med efterblivna lärare, dvs kvoten utav dålig gentemot bra lärare är hög.
Vad menar du ens? Vilka kurser är värdelösa eftersom de inte lever upp till dina kriterier för vad kunskap är?
Just to be clear så pratar jag om högskolan i relation till artikeln från Moderata studenter, men du kanske pratar mer om skolan i allmänhet?
Om man studerar enligt ett program, så vill man gärna lära sig kurser enligt programmet.
Studerar man en yrkesinriktad linje så vill man gärna ha möjlighet att utföra eller ha grunden för att påbörja utföra ett yrke.
När man istället får saker som inte alls har med yrket att göra, och istället ekonomi, miljö, kärnämnen, etc etc, och endast en futtig bråkdel, och då väldigt grundläggande inom yrket man vill ha.
Då kan man ju anse att skolan inte gör sitt jobb.
Och eftersom de inte har någon direkt konkurrens, de kommer alltid att fylla sina platser med tanke på studentflödet och bristen på skolplatser.
Jag förstår att de kan se en, om än väldigt dålig lösning genom att tillföra en avgift.
Jag hade aldrig kunnat hålla med dem exempelvis.
Men hur kan man annars lösa detta problemet?
Eller har jag helt missat poängen?
Men det känns som att jag missat ännu en poäng i texten när du säger det, exempel harry potter kurserna och likande, att många väljer kurser som inte kommer gynna deras, eller andras framtid.
Och i slutändan är det skattebetalarna som får betala det.
Det senast nämnda känns mest som en moralfråga om du frågar mig, även om jag tycker att kurserna är bajs, så tror jag inte att det är ett direkt problem för samhället(i slutändan kommer de väl betala skatt som alla andra förhoppningsvis) och skolan är knappast endast yrkesförberedande, att bygga upp sin personliga styrka kan vara lika gynnsamt i slutändan.
Ser som sagt inte det andra som ett samhällsproblem(iaf än, tider kan självklart förändras), och där håller jag med dig att det argumentet är mest själviskt och naivt.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet