Pokémon
skönt att behöva spela om guardian signs för att få deoxys....
Hade tänkt köpa Pokemon Black idag men det var nedsatt pris på FFXIII-2 hata mig inte :s:s:s:s
Har du börjat spela än?!!?!?!?!? ÄRE FETT?????
Alltså jag börjar nästan tro att Keaton är lordkrall
eller hans högra hand eller nåt
Nej då, Keaton är en snäll pojke, han tänder på 15 åriga fjortisar dock :c
Citat från dansasvin
Har du börjat spela än?!!?!?!?!? ÄRE FETT?????
Nej, jag jobbar idag så fpr ta det senare!
lol vad ni rage'ar .__. så fort man är borta en dag lix......
imo så är det enda som skiljer pokemongenerationerna åt rent generellt faktiskt den relativa förbättringen och mekanikutvecklingen som generationen i fråga bidrog med. Gen 1 hade väldigt stor impact om man ser relativt till vad som fanns innan, t.ex. dragon warrior monsters (rätt okänt).
När man sedan ser hur varje generation utvecklats från den förra så ser man ganska fort att uppskattningen av varje ny generation helt enkelt bygger på negativa och positiva överraskningar och upplevelser av den jämfört med ens förväntningar och de man tidigare spelat.
gen1: generellt folk älskade det, kompetitivt folk blev less på obalansen och buggarna
högt uppskattningsvärde av innovation
gen 2 fixade obalansen och buggarna till stor del, och förbättrade i princip allt
gen2: generellt folk älskade förbättringarna utom att vissa pokemon tappade lite iom special stat split. kompetitiva blev trötta på grindet som krävdes för att maxxa en pokemon. eftersom en kompetitiv pokemon i gen 1 och 2 kunde maxxa alla stats visste man direkt vilka stats de man mötte hade på ett ungefär, och vilka moves som var mest attraktiva osv. ganska förutsägbart och grindigt och tråkigt dvs.
högt uppskattningsvärde av innovation
gen 3 gjorde grindet och endgame lite snabbare iom högre levelzoner och snabbare ev-träning samt natures för att skapa dualitet och mindre förutsägbarhet i metagame, lade till contests och pokeblocks för de som ville syssla med annat än battling och ändå ha kvar samma slags fokus, men kanske mer riktat mot pacifistiska tränare och eventuellt ett chansartat inlägg mot tjejpopulationen.
gen3: generellt folk tyckte att vissa pokemon var överflödiga och gimmicky och tyckte inte riktigt att en hel drös nya pokemon vägde tyngre än att utveckla spelmekaniken mer, för mycket babies och randoms som inte direkt hade någon riktig roll att fylla, bara att ersätta de gamla tills man får national dex liksom. De kompetitiva började kräva en phys/spec split eftersom hitmonchan och många andra pokemon var rätt värdelösa med deras signature moves osv.
medel uppskattningsvärde av innovation, högre hos de kompetitiva
fire red leaf green var väl ett försök att få in lite skeptiska nostalgi"fags" till de nya spelmekanikerna, men tycker inte riktigt att de lyckades, emerald slår fortfarande FRLG med hästlängder (läs sarahjessicaparker)
medel uppskattningsvärde, mest pga kompatibiliteten med att kunna använda gamla favoriter med nya mekaniker
Gen 4 hade samma problem som gen3 för generella publiken, "dåliga" nya pokemon, för många sådana, för lite spelmekanikutveckling. kom in en hel del OP pokemon och konstiga steroids-utvecklingar av gamla älskade pokemon "läs tangrowth t.ex". för de kompetitiva så löste gen4 många problem iom physspecsplit och många pokemon uppskattades mer för deras "math" än hur de passade in i storyn/samlingen av alla nu ca 500 pokemon.
medium uppskattningsvärde, högre för de som spelade kompetitivt
HGSS fixade började med att "gömma" det överflödiga i gen 3 och 4 som generellt folk ogillat, men återintroducerade det med för en gångs skull relativt bra mekaniker, vilket kändes som en VÄRDIG uppföljare eller remake till de första spelen. Man fick det mesta man hoppats på i en väldigt ny och välfungerande förpacking. högt uppskattningsvärde för alla
Gen5: mest uppskattningsvärde för de kompetitiva, på den innovativa fronten så handlar det kanske mest om den kanske lite seriösare storyn och koncepten, samt många innovativa moves och abilities som kryddade upp metagame lite. Men många pokemon var fortfarande som "fillers" tills man får national dex, dock i mindre grad än gen4 var. Medium-hög uppskattningsnivå för alla, men tror att många väntade på 3Ds, bättre grafik och lite mer revamp av battlesystemet än att bara lägga till triple och rotation battles som i sig är ganska menlösa, och som inte alla pokemon heller riktigt passar i, double battle är mer balanserat och genomtänkt
___________________________________________________________________
TLDR-DEL
Slutsatsen är att uppskattningsfaktorn var relativt hög fram tills gen 3 ungefär.... där dippen höll i sig genom gen 4 tills HGSS kom. Den generella publiken tappade intresset och föhöll sig endast positivt till de äldre generationerna, medan de kompetitiva drevs framåt av sin insatthet och sina krav på förbättrade funktioner, vilket gick lite över huvudet på den generella publiken.
Tror det är därför det blivit en sådan "nostalgifag vs pokemonelit" konflikt x)
DVS de kompetitiva och mekanikinsatta driver på utvecklingen pga brister, men springer samtidigt ifrån de som är mer casual iom att de inte kan se varför det behövs fler dualtypes eller forms etc.
De som bara cruisar genom städer förstår inte varför det måste vara rondeller på vissa ställen och hastighetsbegränsningar och avfarter på andra, medan t.ex. logistikföretag har mycket mer förståelse och krav på att effektivisera och balansera/säkra verksamheten och traffikflödet i ALLA riktingar
_____________________________________________________________________
TL:DR :(
Reby: Jag tänder på 9 åriga småpojkar, BIG DIFFERENCE.
TLDR: ingen ide att hata på nostalgifags :D de tappade bara intresset helt enkelt
vilket iofs gör de flesta av deras inlägg o-aktuella när man försöker hålla en diskussion om nutiden
men de har fortfarande rätt i varför de tar avstånd från de nyare generationerna
på samma sätt som de kompetitiva har rätt i varför man borde spela de nyare istället
blir en smaksak i slutändan, de som är casual bryr sig inte om kompetetiva balanseringar och tillägg
de kompetitiva bryr sig inte så mycket om visuell design och avgränsning av upplevelsen.
Reby låter som en sån tjej som inte fått kuk på ett bra tag.
Eller hur? Hon borde verkligen lugna ner sig.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet