Minecraft

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
11 april 2016 kl. 17:31
Tetris Kille, 35 år

Har förstått att de är så du jobbar :p Jag har hållit på med redstone från "början" och hållit mig uppdaterad sen dess. Antagligen därför vi bygger på så olika sätt:)

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
11 april 2016 kl. 18:21
Orks 36 år

Gillar ethos timer. Väldigt elegant lösning. Kan dock skala upp min till över 20 minuter utan problem, så då har jag iaf den möjligheten. :P

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
11 april 2016 kl. 21:52
Orks 36 år

Är det bara jag, eller blir det bökigt att göra om Ethos timer för en enda puls?



Alltså, jag vill bara ha en oscillation per aktivering.

Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
11 april 2016 kl. 22:25
Tetris Kille, 35 år

hahaha ja du har gjort det extremt överkomplicerat. Sätt en redstone dust, en piston som pekar uppåt med ett solid block på och en repeater efter blocket :p

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
11 april 2016 kl. 22:58
Orks 36 år

Agh, hur menar du? Behöver placering, för jag har typ ingen koll på pistons. :(

Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
11 april 2016 kl. 23:22
Tetris Kille, 35 år

typ "R_RP" där R=redstone, _ = Pistonens huvud så att säga(sätt ett block på de), RP = repeater. Sett från sidan :)

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
12 april 2016 kl. 00:11
Orks 36 år

Förstår vad du menar, men inte var den borde vara i förhållande till timern, eller vad poängen är. lol, har du bara en video eller bild på det? :P

Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
12 april 2016 kl. 00:46
Tetris Kille, 35 år

ooh! den ska vara där redstone-blocket är på timern:) så varje gång den slår över får du en puls. eller var det inte det du menade?. Det finns inget sätt att resetta den timern snabbt och smidigt tyvärr:/

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
12 april 2016 kl. 01:06
Orks 36 år

Ja, jag menade att den bara går fram och tillbaka en gång per "knapptryck" eller aktivering, alltså att items går fram och tillbaka mellan hoppers en gång och sedan stannar. Att fånga varannan puls är ju inte svårt direkt, så det var därför jag undrade om det fanns någon bättre metod än den jag hade föreslagit för att göra timern till en "simpel" signalfördröjare.

Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
12 april 2016 kl. 01:31
Tetris Kille, 35 år

oh, du kan ju alltid bara ta bort en compairator på timern och gör så att ena pistonen bara aktiveras via ett knapptryck? eller är ju ute och cyklar?:p

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
12 april 2016 kl. 02:44
Orks 36 år

Mm, jag tror att det borde gå, men då måste du ändå göra en sluten krets som bryts efteråt, så det blir ändå ganska komplicerat. :P

Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
12 april 2016 kl. 02:52
Tetris Kille, 35 år

Det ska inte behövas om jag förstått dig rätt. Ta bara bort en compairator och sätt en knapp på blocket den pekade in i

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
12 april 2016 kl. 03:42
Orks 36 år

Oj, jag kom på en jättesimpel lösning inspirerad av vad du sa om pistons från början. :P



Redstone-facklan låser järnblocket som sitter på en sticky piston i aktiverat läge, tills du trycker på knappen (bakom blocket med facklan), som låser upp den! Det funkar perfekt och gör precis vad jag ville. :P


P.S.
-----------------
Är faktiskt extremt nöjd med detta. Blev en sådan markant förbättring jämfört med den första versionen.


Okej, det här kanske är lite intressant, för jag har lyckats göra om Ethos timer till en simpel/primitiv räknemaskin. :P



Varje knapptryck släpper endast igenom ett item, så alltså kan du själv välja hur många items som utgör en full cykel, upp till 320. Två stycken OR-gates svarar endast på när ena hoppern per modul är helt tom, och en AND-gate ser till att båda sidorna måste vara aktiverade. Detta skulle kunna användas till ett numeriskt lås, till exempel.

Eftersom du har 320 möjliga tal per sida ger det 320^2, alltså 102400 möjliga kombinationer, som gör det i princip omöjligt att gissa rätt. :P

Orks 36 år

10 112 forumsinlägg

Skrivet:
20 april 2016 kl. 21:08
Orks 36 år

Detr här skulle kunna vara kul för en multiplayer-server:



Det är i princip ett relativt inbrottssäkert kassavalv, som fungerar genom att din kista står på ett stycke TNT, som exlpoderar om någon tar bort någon av rutorna som repsenteras av blocks of coal. Sedan kan du ha lava, eller ett hål under, som antingen förstör eller transporterar innehållet i kistan långt bort, t ex genom en transportkedja.

Edit:

Nu säkrare och mindre version med BUD switches:

Tetris Kille, 35 år

1 643 forumsinlägg

Skrivet:
21 april 2016 kl. 03:17
Tetris Kille, 35 år

Verkar ganska nice! Nästa steg är att bygga en bank med olika konton! :) chest minecarts i olika docking stations lär gå att göra. eller ett sjukt hopper system..


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet