Matte!
Citat från natsukashi
Citat från Yawee
Matte e fan mitt favvoämne XD efter bild ofc^^
Fast d beror asmkt på vilket kapitel det är, vissa kapitel e skoj o andra sitter man o fördriver tiden med muusic ;)
Vilka kapitel är roligast och varför? Jag vill veta vad som motiverar estetiska personer till att gilla och ogilla matte så att jag kan fundera på hur man skapar en hållbar pedagogik!
Algebra o ekvationer tror ja, jag gillar matte ''med tal'' inte typ diagram, tabeller o procent ;S
Venne riktigt vf ja gillar d så mkt ;s d e bah allmänt kul o räkna xD
alla tabeller och det nödvändiga
MEN HATAR JÄVLA Y & X SÅ JÄÄÄVLA ONÖDIGT
har IG i både Matte A och B.
Förstår inte det nödvändiga med att gå längre än vad man lär sig mellan/högstadiet.
Jag vet vad jag vill bli och det har inte en skit med matematik att göra
Jävla matte...
Kan döda koordinatsystem. Logiken bakom den är fullständigt borta i öster för mig och jag bara skrattar när jag tänker på hur maktlös jag är inför det.
Men ekvationer går bra.
Matte är för mig något som man använder dagligen numera, även om det är svårt att förstå vissa delar av matten som är på universitetet så är det roligt^^
Halp med triangelsatser i matte D?
Håller på med sinus/areasatser, då man t.ex. räknar ut en triangels vinklar med hjälp av längden på sidorna och hur de förhåller sig till varandra osv.
a^2 = b^2 + c^2 - 2bc + cosA ?
b^2 = a^2 + c^2 - 2ac + cosB ? osv...
amidoinitrite?
Citat från Jimmy
Natsu, jag hänger inte riktigt med. Vad ska ritas upp, eller menar du "rita upp sina lösnigar" som i att skriftligt härleda sina resultat?
Jag menar iaf att man ska använda alla knep som finns för att förenkla allt till tal som man faktiskt förstår. (a + bi) - (a - bi) = 4abi
Själv har jag svårt för geometri. Jag har hört någon gång att om man har lätt för matte i allmänhet så har man ofta svårt för geometri och tvärtom, vet dock inte om det stämmer.
Jag har lätt för geometri, det är avslappnande, man kan se resultaten lättare. :D
Alltså, t.ex. så kan jag använda rutnätspappret för att rita upp summan av en ekvation, ta de kända variablerna och fylla i i fyrkanten och på så sett lättare uppskatta de möjliga lösningarna för andra variabler. Men det känns som att det här blir otympligt att räkna med rent generellt.
Jag vill egentligen bara bygga en grafisk modell som gör matematiken möjlig att förstå för folk som måste visualisera scenarion för att de ska inse vad som händer, det är omöjligt att se en tiopotens i huvudet t.ex. och det vill jag ändra på, på något sätt!
Natsu: Usch, det där låter bara jobbigt enligt min åsikt, haha.
Man måste kunna lita på formlerna, för ju högre upp man kommer i matten, desto mindre kommer man kunna visualisera och till grunden förstå. Försök undvika att visualisera varför cos 130 är blabla komma blabla, cos 130 är helt enkelt cos 130. Det räcker, och i de flesta fall är det att föredra att skriva cos 130 framför vad det nu är i decimalform, för cos 130 är ett absolut helt exakt svar.
Man får till slut överge det där att man måste se hur alla kugghjul är länkade till varandra och försöka förstå på en mindre grundlig nivå: "om Jag rör på den här spaken såhär mycket på min klocka, så flyttas visaren sådär mycket. Jag behöver inte veta vad som händer allra längst in."
Citat från Jimmy
Natsu: Usch, det där låter bara jobbigt enligt min åsikt, haha.
Man måste kunna lita på formlerna, för ju högre upp man kommer i matten, desto mindre kommer man kunna visualisera och till grunden förstå. Försök undvika att visualisera varför cos 130 är blabla komma blabla, cos 130 är helt enkelt cos 130. Det räcker, och i de flesta fall är det att föredra att skriva cos 130 framför vad det nu är i decimalform, för cos 130 är ett absolut helt exakt svar.
Man får till slut överge det där att man måste se hur alla kugghjul är länkade till varandra och försöka förstå på en mindre grundlig nivå: "om Jag rör på den här spaken såhär mycket på min klocka, så flyttas visaren sådär mycket. Jag behöver inte veta vad som händer allra längst in."
Men om jag inte är medveten om alla stegen som ekvationerna innefattar och vad de används till praktiskt så kommer jag aldrig kreativt kunna applicera mina matematikkunskaper på forskningsresultat och liknande. Jag måste veta vad som händer helt enkelt, och varför saker händer. Du kan inte ha en klockmakare som inte vet hur man gör en fungerande klocka osv.!
Och som sagt så vill jag arbeta fram en ny pedagogikmetod som gör att barn inte indoktrineras i att matte är svårt och tråkigt, för jag märker mer problem i människors utbildning än deras förmåga att räkna matte. I internationella standarder så läser sjuttonåringar i i-länder calculus medan vi i Sverige har pre-calculus som högst och det är långt ifrån alla som läser dit. Så jag tror att vi gör ett metodfel i våran pedagogik som gör att svenskar helt enkelt suger i skolan, och speciellt på matte!
Min mattelärare är världens bästa pedagog. Alla i klassen läser gymnasiets b-kurs atm :D
edit: Natsu: Lycka till!
Känner mig duktig som börjar räkna Matte A kursen imorgon! :3
Tänka sig att ett teoretiskt ämne kan innebära så mycket oumbärlig psykisk smärta.
det ända jag är bra på är geometri xD
Spela Chefrens Pyramid och håll käften!
Citat från mypolicy
Tänka sig att ett teoretiskt ämne kan innebära så mycket oumbärlig psykisk smärta.
Nu förstår jag inte, utveckla?
läste matte A i sjuan, men det var så enkelt. hade gärna fortsatt med matte B, men då det blev höga krav i alla andra ämnen också hann jag som inte. men det ska inte bli problem i gymnasiet, bara köra på :)
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet