Matte!
tror dock att det är nästan nödvändigt att lära sig räkna mekaniskt innan man kan börja tänka på den nivån, så man inte hakar upp sig på själva hantverket sen. med det inte sagt att man inte kan göra grundskolematten roligare förstås, bara att det kanske är oundvikligt att hamra in en del saker så de blir intuitiva redan innan man förstår helt och hållet vad det är man egentligen gör.
När man lär sig någonting från första början är det svårt att slänga in kreativitet, ja, men även första året på högskolan har vi läst grundkurser och jämfört med gymnasiet har antalet problem som kräver kreativitet ökat exponentiellt. Kanske att uppgift 1.1 och 1.2 i vartannat kapitel är rent mekaniska uppgifter, resten kräver en hel del kreativitet och fastän man inte bör göra precis samma sak i grundskolan och gymnasiet, av diverse olika skäl, så vore det säkerligen positivt att slänga in ganska mycket mer kreativitet än man gör idag.
jo, fast gör man inte det ändå? har för mig att vi höll på och byggde med klossar och löste problem grafiskt och grejer redan när man knappt hade lärt sig siffror. fast det kanske inte var så mycket sånt från mellanstadiet och uppåt...
på högskolan är det ju betydligt mer kreativitet ja, det var förstå då jag (och de flesta, gissar jag) började tycka att det var roligt. att matten mest går ut på att bli en mänsklig miniräknare innan dess måste ju vara det vanligaste skolklaget efter "vad ska vi ens ha det här till?"...
Det är en del sådant i lågstadiet, absolut, för att man ska förstå de enklaste koncepten. Från mellanstadiet till och med gymnasiet är det knappt något alls, precis.
Jag skrev, för skojs skull, ett kort program som använder en extremt enkel metod för att approximera bråktal.
För att testa att programmet fungerar och är effektivt, så gick jag till WolframAlpha, skrev in bråk bestående av två primtal och kopierade de första decimalerna i decimalutvecklingen. Jag matade in dessa tal i programmet och resultaten blev precis exakt de bråktal jag sökte.
Programmet kan naturligtvis även användas för att approximera irrationella tal, så som pi, med rationella tal:
Jag har dyskalkyli så vet hur det är...
Alltså hur var det man gjorde med e när man beräknar integraler?
Typ, beräkna e^3x dx
Blir det bara [ e^3x / 3 ] osv sen eller tänker jag helt fel? Shit, vad fort man glömmer saker!!
Du har gjort helt rätt. :)
Åh yes, integralkalkyler, here I come!!! ^__^
Kanske jag ska orka med en sista mattekurs nu efter sommarlovet.
Vill typ gråta. I ettan hade jag världens mest fantastiska matematiklärare och det var genuint jobbigt att skiljas från honom. Hade precis vant mig vid min nya som är en extremt kompetent, nördig och underbar lärare. Nu får jag reda på att han ska jobba på universitetet istället och jag ska få en annan som tidigare bara haft matematik 1 och 2 med samhällare (ska börja med matematik 4). Är så jävla opeeeeeeeeepp.
Edit: Okej, förlåt om jag använde "samhällare" som ett nedlåtande ord, men ni kanske kan förstå :(
Jag vill nog hellre skjuta mig i huvudet än att läsa matte 3c.
Citat från Erotik
Jag vill nog hellre skjuta mig i huvudet än att läsa matte 3c.
Alltså det ser mycket svårare ut än det är.
På tal om 3c
Detta är en uppgift som gjorde mig riktigt irriterad
f(0)=30, f'(x)=12e^2x, alltså f(x)=6e^2x + 24, vilket fås fram genom deriveringsreglerna, plus att 6e^2*0 = 6e^0 = 6*1 och 6 + 24 är 30.
Hur kan de sätta den som röd uppgift? Blev så besviken, haha. :(
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet