Matte!
idag såg jag hur mycket mitt schema sög (halvdagar alla dagar förutom 2st) så jag drog och fixade till det genom att skriva in mig på MaC. Nu får vi se hur det kommer att gå.
Citat från Schnappi
Matte, Nåt som jag aldrig kommer förstå.. Jag blir bara yr av att se matte boken..
Orkar inte med matte, den borde ju inte finnas..
Jag får bara ig på det hela tiden hur mycket jag än försöker.
(jag kan inte ens klockan, kan inget som har med siffror och göra)
Pinsamt men..
Är det någon mer än jag som hatar matte?
update: Har börjat träffa en specialpedagog i matte troligen så har jag något som kallas dyskalkyli, vi får hoppas på det .. Så att jag slipper matte..
*hope with me*
Dock så slipper man knappast matten när man har dyskalkyli, det är bara ett konstaterande att man har det svårare än andra, därmed svårare att nå målen... men alla måste nå samma kriterier.
f.ö. så är jag med jimpan på den här FSM.
johan/natsu/jimmy: Svaret är nej. Själva föreläsningen i sig handlade om studieteknik och att associera det som är abstrakt med saker som man är mer välbekant och visualisera sig saker för att minnas och förstå det enklare. Exemplet ovan är i princip exakt samma scenario som vid längdhopp: Utgår man från att världens snabbaste man hoppar, som tar 100m på 9,58s ~10,44 m/s, och att världsrekordet i längdhoppet ligger på 8,95, så ser man direkt att resonemanget inte är logiskt, även om det är vindstilla (eller till och med om man har medvind) och vinkeln är på precis 45 grader.
Vidare så bevisade han det med en uträkning som slutade vid att S=(v^2/g) * 2 sinA cosA, som gav värdet av ~10 meter. Poängen var dock att relatera till det man redan visste.
Also, det här var jävligt tufft: http://en.wikipedia.org/wiki/Herigone%27s_mnemonic_system
Han lyckades felfritt memorera fem stycken tiosiffriga tal genom att kolla på dem tre gånger med tio minuter mellan varje gång. Måste lära mig den här skiten.
Hade kursstart i differentialkalkyl idag men hade för hög feber för att orka gå dit :( 
Ska dit imorgon dock, kommer att bli skoj :)
Är det någon här som har läst kursen tidigare och kanske kan berätta hur pass svår den är att ta sig genom? :)
Började med Linjär algebra idag. Vi har inte kommit så långt dock... Men det som läraren gått igenom hittills, är föga förvånande som en repetition av det man redan kan från fysiken.
Jag börjar läsa linjär algebra först i oktober när kursen i differentialkalkyl är slut. Förmodligen är det som du säger att de första lektionerna känns mest som en repetition men sedan blir det säkert massa nytt och skoj skulle jag tro :)
Citat från FSM
johan/natsu/jimmy: Svaret är nej. Själva föreläsningen i sig handlade om studieteknik och att associera det som är abstrakt med saker som man är mer välbekant och visualisera sig saker för att minnas och förstå det enklare. Exemplet ovan är i princip exakt samma scenario som vid längdhopp: Utgår man från att världens snabbaste man hoppar, som tar 100m på 9,58s ~10,44 m/s, och att världsrekordet i längdhoppet ligger på 8,95, så ser man direkt att resonemanget inte är logiskt, även om det är vindstilla (eller till och med om man har medvind) och vinkeln är på precis 45 grader.
Vidare så bevisade han det med en uträkning som slutade vid att S=(v^2/g) * 2 sinA cosA, som gav värdet av ~10 meter. Poängen var dock att relatera till det man redan visste.
Also, det här var jävligt tufft: http://en.wikipedia.org/wiki/Herigone%27s_mnemonic_system
Han lyckades felfritt memorera fem stycken tiosiffriga tal genom att kolla på dem tre gånger med tio minuter mellan varje gång. Måste lära mig den här skiten.
Delvis en tolkningsfråga, dock! Han kan mycket väl nå havet om lutningen är tillräcklig, då han mest troligen kommer rulla ner i det.
Har haft envariabelsanalys grundkurs från 8-17 varje dag nu i två veckor under nolle-p, och det blir bara roligare och roligare. Induktionsbevis är klurigt, men tillfredsställande när man klarar det <3
Är lätt men oxå lätt krångligt.
Citat från Jimmy
Delvis en tolkningsfråga, dock! Han kan mycket väl nå havet om lutningen är tillräcklig, då han mest troligen kommer rulla ner i det.
Oj, råkade citera lite fel, det ska vara "landa i vattnet", inte nå vattnet.
Fast om vi ska vidareutveckla det därifrån, så spelar även friktionen in väldigt mycket.
Citat från Rassilon
Började med Linjär algebra idag. Vi har inte kommit så långt dock... Men det som läraren gått igenom hittills, är föga förvånande som en repetition av det man redan kan från fysiken.
ska läsa den till våren, men har egentligen ingen aning om vad den handlar om förutom typ... linjär algebra
:D
btw är det lineär eller linjär?
Nu när man börjat med matte D känns det rätt drygt när man inser att det snart är dags för matte E, faen vad det går snabbt :s
Citat från SuckMeBeautiful
Jag har missat typ 3 års skola därmed 3 års matte.
Kan fortfarande inte grunderna.
Kan 5:ans matte och ska helt plötsligt lära mig 9:ans matte.
Guud, vad jag hatar matte.
Ungefär samma för mig!
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet