Life Is Strange
Jo men det räcker ju bara så långt. Vet inte om jag skulle vilja betala fullpris för alternativa val i spelet som leder till mer eller mindre samma story.
Citat från BEOWULF:
Jo men det räcker ju bara så långt. Vet inte om jag skulle vilja betala fullpris för alternativa val i spelet som leder till mer eller mindre samma story.
That's the thing though. Valen ändrar radikalt hur saker blir, dina handlingar kan rädda liv.
Tycker spelet är disappointingly linjärt för den här typen av spel dock, faktumet att det är Square Enix typ lyser igenom. Visst att man ibland kan komma till ett vägskäl men då är det alltid typ två alternativ och de är ganska uppenbara. Alla "viktiga" grejer händer typ either way.
... märks ganska tydligt i hur man måste spola tillbaka en miljon gånger tills man gjort rätt val och spelar rätt, typ. Gud förbjude att man säger fel grej till någon och storyn inte följer planen.
Citat från molly:
Tycker spelet är disappointingly linjärt för den här typen av spel dock, faktumet att det är Square Enix typ lyser igenom. Visst att man ibland kan komma till ett vägskäl men då är det alltid typ två alternativ och de är ganska uppenbara. Alla "viktiga" grejer händer typ either way.
... märks ganska tydligt i hur man måste spola tillbaka en miljon gånger tills man gjort rätt val och spelar rätt, typ. Gud förbjude att man säger fel grej till någon och storyn inte följer planen.
Uh...What about the end of chapter 2?
Som sagt - could have went two ways! Vägskäl. Och antagligen fortsatte storyn på samma sätt oberoende av hur det gick för en.
Citat från molly:
Som sagt - could have went two ways! Vägskäl. Och antagligen fortsatte storyn på samma sätt oberoende av hur det gick för en.
Spoiler: It doesnt.
Citat från molly:
Tycker spelet är disappointingly linjärt för den här typen av spel dock, faktumet att det är Square Enix typ lyser igenom. Visst att man ibland kan komma till ett vägskäl men då är det alltid typ två alternativ och de är ganska uppenbara. Alla "viktiga" grejer händer typ either way.
... märks ganska tydligt i hur man måste spola tillbaka en miljon gånger tills man gjort rätt val och spelar rätt, typ. Gud förbjude att man säger fel grej till någon och storyn inte följer planen.
Square är väl bara publishers? Har förvisso noll koll på hur den världen funkar, så jag vet inte hur deras inflytande skulle te sig.
Alltså, om en vill vara rejält cynisk är timetravelgrejen inget mer än förenklad quicksaveabuse gjort till en integrerad mekanik, så särskilt revolutionerande är det kanske inte. Om något känns hela spelet som ett försök att utforska hur du kan bygga en plot kring kalaset.
Kan också tycka att vägskälen brister, men det verkar ju snarare handla mycket mer om vem som fortfarande står upp i ep5 än vad som händer dig eller handlingen. Kanske bättre passar poängen authorn försöker göra, tänker att det återstår att se.
Förstår inte riktigt hur du menar med att du spolar tillbaka för att göra "rätt" val.
^ Med valet menar jag att ofta säger Max typ "Hmmm, I must have missed something..." och så får man spola tillbaka och göra om tills man gör precis vad the decided plot kräver. Eller typ "I don't think she liked that, maybe I should've ------ instead?" och man kan ändra sig. Om man jämför med då till exempel Telltale-spel så måste man välja inom en viss tidsram vad man ska säga/göra och ibland/ofta är man helt fucked om man säger fel grej. They dumbed it down och gör det lite för enkelt och "whatever"-igt.
För mig är det som om spelet har en bestämd main plot (obviously) som man inte kan ändra på direkt, men sen kan man göra minor val när det kommer till sidohandlingar och karaktärer men de spelar ingen större roll i slutändan utan är mer som strössel på toppen.
Citat från molly:
^ Med valet menar jag att ofta säger Max typ "Hmmm, I must have missed something..." och så får man spola tillbaka och göra om tills man gör precis vad the decided plot kräver. Eller typ "I don't think she liked that, maybe I should've ------ instead?" och man kan ändra sig. Om man jämför med då till exempel Telltale-spel så måste man välja inom en viss tidsram vad man ska säga/göra och ibland/ofta är man helt fucked om man säger fel grej. They dumbed it down och gör det lite för enkelt och "whatever"-igt.
För mig är det som om spelet har en bestämd main plot (obviously) som man inte kan ändra på direkt, men sen kan man göra minor val när det kommer till sidohandlingar och karaktärer men de spelar ingen större roll i slutändan utan är mer som strössel på toppen.
Att rädda Kate är inte minor val. ffs.
Men du hänger ju upp dig på ETT av alla val man gör i spelet.........
hade gärna sett det som en film.
verkar rätt dull som spel.
Citat från molly:
Men du hänger ju upp dig på ETT av alla val man gör i spelet.........
Finns många fler. Dessutom så är halva kvar.
Senaste episodens slut var en jävla twist. Fattar inte någonting typ, hur hänger det ihop över huvudtaget? :( Ni som spelat Dark Room får gärna komma med tankar om det, för just nu är det bara "????" för mig.
lol
Venne, kändes som att they had it coming. Vad tyckte du inte hängde ihop mer än att det blev lite lösa trådar här och där? Nathan var en för uppenbar scapegoat för att vara ensamskyldig, men for now vet vi ju inte hur han och djävulsmannen här passar ihop.
Har en känsla att deras fotodungeon inte är vad den verkar alls. Eftersom AUn är rätt värdelös i allmänhet skulle jag gissa att hintsen du får där KANSKE är mer än mindless butterflyfuckery. I den timelinen är ju du med och fotar för tävlingen där nere, men Rachel försvinner fortfarande, vilket åtminstone måste ligga utanför Chloe eftersom de inte känner varandra där.
Jag HATAR sci-fi så jag kan ingenting om hur folk brukar skriva timetravel förutom när jag spelade steins gate, och alla andra forum verkar antingen ha fått pricefieldkoma eller postar mapleaks som jag inte vill läsa. Hur troligt är det att tidrumsgudarna är arga och vill döda chloe, och tror ni att fotona nere i deras dungeon fyller någon funktion? Vill liksom tro att vi inte fått veta att foton är magiska for nothing här.
Försöker Jefferson rädda världen, sig själv eller är han bara ond?
[SPOILERAMA]
Citat från Huepow:
Venne, kändes som att they had it coming. Vad tyckte du inte hängde ihop mer än att det blev lite lösa trådar här och där? Nathan var en för uppenbar scapegoat för att vara ensamskyldig, men for now vet vi ju inte hur han och djävulsmannen här passar ihop.
Vet inte ritkigt vad jag tycker, är alldeles för trött atm för att tänka klart. Men rent spontant tyckte jag det kändes ganska platt på något sätt. Visst, de kanske har slängt in en massa ledtrådar som jag missat, eller också förklarar de allt på ett sätt som känns logiskt i ep 5, men tycker nästan att det känns som att de valde Jefferson helt ur tomma intet enbart för shock factor.
Och ja, tänker i liknande banor angående det andra. Skulle förvåna mig på riktigt om det inte går att använda fotona i den sista episoden för att rädda både Rachel och Chloe, även om det på sätt och vis vore synd. Det skulle fortsätta i spåret som den här episoden inleddes med; efter chocken i slutet på ep 3 så blev det nu mest "Pang, så var allt som vanligt igen! Phew!"
Iofs är väl det kanske alla tidsresarhistoriers akilleshäl, I guess.
Edit: Skitrolig bild förövrigt.
[/SPOILERAMA]
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet