Högskoleprovet
Det var min fjärde gång och jag tyckte absolut att det var svårare än tidigare. Hade 3 råpoäng mindre än jag ahde förra året och denna gång hade jag pluggat jättemycket, vilket jag inte hade på förra.
Jag ökade mig, som tidigare sagt, men anser att detta var det svåraste högskoleprov jag har gjort. Detta var fjärde gången jag gjorde högskoleprovet.
Normeringstabellen har nu släppts, så vi som vet vad vi har svarat på alla frågor kan räkna ut vad vi har fått. Som förväntat fick jag:
Kvantitativa: 1.9
Verbala: 1.3
Total: 1.6
Till våren satsar jag på:
Kvantitativa: 2.0
Verbala: 1.6
Total: 1.8
Jag gjorde det i höst. Är verkligen spänd på hur det gick!:)
Uh, 1.55 fick jag..... hade hoppats på 1.6 iaf, enligt vårens normeringstabell skulle jag fått 1.6-1.7 :(
Jag fick 1,8 på kvant och 1,6 på verbala, så 1,7 totalt.
Ska göra om det i vår hade jag tänkt, och försöka med 2,0 på kvant
Alla verkar galet smarta här
1.2 på verbala och 1.0 på matte, så 1.1.
Känner mig nöjd med tanke på att det var första gången!
Citat från AUM
Tror det hade varit rätt bra för att se vilka som bara är "skolsmarta" och vilka som är allmänt intelligenta.
Jag förstår inte hur frågor relaterade till allmänbildningen skulle få en individ att framstå som allmänt intelligent.
I sådana fall hade logiska frågor varit bättre.
1.3 på båda, är lite nöjd, första gången ändå ^__^
Citat från Melodisk
Citat från AUM
Tror det hade varit rätt bra för att se vilka som bara är "skolsmarta" och vilka som är allmänt intelligenta.
Jag förstår inte hur frågor relaterade till allmänbildningen skulle få en individ att framstå som allmänt intelligent.
I sådana fall hade logiska frågor varit bättre.
Allmänt intelligenta människor är ofta mer allmänbildade än andra eftersom man helt enkelt tar in mer information automatiskt, och inte behöver verkligen studera in saker. Om du förstår hur jag menar.
^ Intelligens må implicera allmänbildning, men allmänbildning implicerar inte intelligens. Implikationen går inte åt båda håll; det är ingen ekvivalens. Av den anledningen känns det, enligt mig, dumt att försöka backwardsengineera sig fram till vilka som är intelligenta, istället för att ställa frågor av den typ som man faktiskt testar intelligens med.
Citat från Jimmy
^ Intelligens må implicera allmänbildning, men allmänbildning implicerar inte intelligens. Implikationen går inte åt båda håll; det är ingen ekvivalens. Av den anledningen känns det, enligt mig, dumt att försöka backwardsengineera sig fram till vilka som är intelligenta, istället för att ställa frågor av den typ som man faktiskt testar intelligens med.
Frågan var ju dock att ha ett femte moment med random frågor med inriktning allmänbildning som komplement. Inte att det på något sätt ska ersätta de moment som redan finns.
Inte någonstans i mitt inlägg står någonting som antyder att någon planerar ta bort existerande frågor.
Jag bara antog att det var så du menade eftersom det fortfarande skulle ge samma bild av intelligensen, fast med ytterligare ett moment bara.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet