Gud, finns han?
Citat från VendelaMarie
Jag är agnostiker. Tror inte på Gud, men förnekar inte att det KAN finnas någon högre makt.
Sen har jag ju syndat. Jobbar mycket på vilodagen. Ska skylla på min chef när jag kommer till helvetet.
Synd att du själv inte vågar ta skulden som en kvinna.
Citat från VendelaMarie
Jag är agnostiker. Tror inte på Gud, men förnekar inte att det KAN finnas någon högre makt.
Sen har jag ju syndat. Jobbar mycket på vilodagen. Ska skylla på min chef när jag kommer till helvetet.
Då är du inte agnostiker, då är du Ateist. En Agnostisk-Ateist tror inte på en gud/gudar, men avslår inte att det finns en möjlighet till att det finns.
Citat från Recovery
Citat från VendelaMarie
Jag är agnostiker. Tror inte på Gud, men förnekar inte att det KAN finnas någon högre makt.
Sen har jag ju syndat. Jobbar mycket på vilodagen. Ska skylla på min chef när jag kommer till helvetet.
Synd att du själv inte vågar ta skulden som en kvinna.
Det är ju inte jag som bokar in mina jobbpass. Sen är jag inte troende, så söndagar är ingen speciell dag för mig.
Citat från VendelaMarie
Citat från Recovery
Citat från VendelaMarie
Jag är agnostiker. Tror inte på Gud, men förnekar inte att det KAN finnas någon högre makt.
Sen har jag ju syndat. Jobbar mycket på vilodagen. Ska skylla på min chef när jag kommer till helvetet.
Synd att du själv inte vågar ta skulden som en kvinna.
Det är ju inte jag som bokar in mina jobbpass. Sen är jag inte troende, så söndagar är ingen speciell dag för mig.
Du bokar inte in jobbpassen, men du valde jobbet. Ditt val allting.
Efter att ha skumläst lite inlägg verkar det som att dem som tror att 'gud' existerar pekar mer mot att något helt annat än det som beskrivs i alla de heliga böckerna. Som jag en bra bit bak i tråden skrev tror jag inte på någon övernaturlig entitet och ser absolut ingen anledning till varför folk ska göra det alls. Det är dock deras egna val ifall de vill tro på att det existerar något/någon som vakar över oss och hjälper oss/bestraffar oss efter värderingar som hen har.
Medeltiden beskriver ganska mycket om varför jag inte gillar religion då folk brändes för kättare och folk drog ut på korståg. Samma sak med muslimer som gått iväg till andra länder och börjat härja bara för att det är muslimsk mark i deras ögon. Numera är det dock extremister i alla dess former som gör saker för "the greater good".
Har förmodligen skrivit ganska så udda saker nu, men ja...tror min åsikt har blivit sagd.
Citat från Recovery
Citat från VendelaMarie
Citat från Recovery
Citat från VendelaMarie
Jag är agnostiker. Tror inte på Gud, men förnekar inte att det KAN finnas någon högre makt.
Sen har jag ju syndat. Jobbar mycket på vilodagen. Ska skylla på min chef när jag kommer till helvetet.
Synd att du själv inte vågar ta skulden som en kvinna.
Det är ju inte jag som bokar in mina jobbpass. Sen är jag inte troende, så söndagar är ingen speciell dag för mig.
Du bokar inte in jobbpassen, men du valde jobbet. Ditt val allting.
Skulle det vara bättre att vara arbetslös?
Citat från VendelaMarie
Citat från Recovery
Citat från VendelaMarie
Citat från Recovery
Citat från VendelaMarie
Jag är agnostiker. Tror inte på Gud, men förnekar inte att det KAN finnas någon högre makt.
Sen har jag ju syndat. Jobbar mycket på vilodagen. Ska skylla på min chef när jag kommer till helvetet.
Synd att du själv inte vågar ta skulden som en kvinna.
Det är ju inte jag som bokar in mina jobbpass. Sen är jag inte troende, så söndagar är ingen speciell dag för mig.
Du bokar inte in jobbpassen, men du valde jobbet. Ditt val allting.
Skulle det vara bättre att vara arbetslös?
Arbetslösheten skulle vara ditt problem. Du valde jobbet och då kan du inte skylla på din chef. Deal with it.
Citat från Recovery
Citat från VendelaMarie
Citat från Recovery
Citat från VendelaMarie
Citat från Recovery
Citat från VendelaMarie
Jag är agnostiker. Tror inte på Gud, men förnekar inte att det KAN finnas någon högre makt.
Sen har jag ju syndat. Jobbar mycket på vilodagen. Ska skylla på min chef när jag kommer till helvetet.
Synd att du själv inte vågar ta skulden som en kvinna.
Det är ju inte jag som bokar in mina jobbpass. Sen är jag inte troende, så söndagar är ingen speciell dag för mig.
Du bokar inte in jobbpassen, men du valde jobbet. Ditt val allting.
Skulle det vara bättre att vara arbetslös?
Arbetslösheten skulle vara ditt problem. Du valde jobbet och då kan du inte skylla på din chef. Deal with it.
Sen låg det ju lite sarkasm bakom mitt inlägg. Jag jobbar gärna söndagar (spelar ingen roll vilken veckodag det är egentligen). Om jag nu kommer få trubbel för det när jag dör, så är väl det sak samma?
Citat från VendelaMarie
Citat från Recovery
Citat från VendelaMarie
Citat från Recovery
Citat från VendelaMarie
Citat från Recovery
Citat från VendelaMarie
Jag är agnostiker. Tror inte på Gud, men förnekar inte att det KAN finnas någon högre makt.
Sen har jag ju syndat. Jobbar mycket på vilodagen. Ska skylla på min chef när jag kommer till helvetet.
Synd att du själv inte vågar ta skulden som en kvinna.
Det är ju inte jag som bokar in mina jobbpass. Sen är jag inte troende, så söndagar är ingen speciell dag för mig.
Du bokar inte in jobbpassen, men du valde jobbet. Ditt val allting.
Skulle det vara bättre att vara arbetslös?
Arbetslösheten skulle vara ditt problem. Du valde jobbet och då kan du inte skylla på din chef. Deal with it.
Sen låg det ju lite sarkasm bakom mitt inlägg. Jag jobbar gärna söndagar (spelar ingen roll vilken veckodag det är egentligen). Om jag nu kommer få trubbel för det när jag dör, så är väl det sak samma?
Även jag var sarkastisk.
Jösses, att hon inte anade det.
Citat från VendelaMarie
----------------------------------------------------------
Sen låg det ju lite sarkasm bakom mitt inlägg. Jag jobbar gärna söndagar (spelar ingen roll vilken veckodag det är egentligen). Om jag nu kommer få trubbel för det när jag dör, så är väl det sak samma?
Du kommer inte få något trubbel alls. :3 Bara korkbollar som tror att man kommer till himlen/helvetet när man dött.
Nu börjar showen!! The Atheist Experience - LIVE
Själv är man en anti-teist, då vill jag mena att jag rakt på sak sätter mig emot påfundet att tro på en högre makt och speciellt organiserad religion.
d.v.s. jag tror inte att gud existerar.
Citat från iTranscend
Citat från Orks
Lite så, ja. :P
Jag tycker att det är rimligt att påstå att tankar utgår från mentala processer, men medvetandet, som kan definieras som kollaborationen eller sorteringen av olika tankar kan aldrig härledas till någon särskild process eller någon rad funktioner i hjärnan. Medvetandet är en "osynlig" konsekvens som har något med hjärnan att göra. Min idé är att medvetande i grund och botten inte kan vara enbart som en konsekvens av hjärnan, då medvetande i sig inte kan mätas, utan enbart upplevas.
Dessutom är jag, och även du säkert, mån om att skilja på det tekniska som händer i hjärnan, och vad det representerar i tankevärlden.
Logikens lagar å andra sidan, är inte bundna av naturen, de är naturen, men även utan en materiell verklighet är logikens lagar sanna.
Medvetande kan ju definieras som våran förmåga att uppleva omvärlden, dvs genom våra sensoriska organ som är materiella. Samt våran förmåga att identifiera oss själva, att vi är självmedvetna, vilket är en effekt av våra hjärnor som är materiella. Den slutsatsen kan vi lätt dra då t.ex vissa djur kan det, i och med hur deras hjärnor är uppbyggda. Så jag förstår inte riktigt vad du menar med medvetande? För enligt dessa definitioner så kan ju gudar inte vara både immateriella och vid medvetande samtidigt, då medvetande förutsätter något materiellt.
Jag håller med om att ett medvetande, som vi förstår medvetande, är beroende av en materiell komponent för att existera, men jag anser att det materiella på egen hand inte räcker till.
Här är kruxet, vi kan inte bevisa att något utanför vår upplevelse är medvetet, då medvetande i sig enbart kan valideras genom upplevelsen av att vara medveten. Det enda som kan valideras objektivt är de organiska, mentala mekaismerna som uppträder medvetet i individer. Hur kan du bevisa för någon annan att du är medveten? Utifrån är du oskiljaktig från avancerad programvara.
Du kan inte skilja ett medvetande från ett annat, då du inte kan uppleva något annat medvetande än ditt eget, och därför kan du inte identifiera vad som binder en upplevelse till en viss materiell komponent, en viss hjärna. Objektivt sett kan din hjärna inte identifiera ditt medvetande. Den personliga "jag-upplevelsen" är instrumentellt oidentifierbar, och därför är din hjärna unik.
Det finns ingen materiell komponent som kan identifiera din upplevelse av att vara medveten, och alltså måste den grunda sig i något annat. Vad är den mest fundamentala komponenten för medvetandet? Dualister kallar det anden, eller själen.
Citat från Orks
Jag håller med om att ett medvetande, som vi förstår medvetande, är beroende av en materiell komponent för att existera, men jag anser att det materiella på egen hand inte räcker till.
Här är kruxet, vi kan inte bevisa att något utanför vår upplevelse är medvetet, då medvetande i sig enbart kan valideras genom upplevelsen av att vara medveten. Det enda som kan valideras objektivt är de organiska, mentala mekaismerna som uppträder medvetet i individer. Hur kan du bevisa för någon annan att du är medveten? Utifrån är du oskiljaktig från avancerad programvara.
Du kan inte skilja ett medvetande från ett annat, då du inte kan uppleva något annat medvetande än ditt eget, och därför kan du inte identifiera vad som binder en upplevelse till en viss materiell komponent, en viss hjärna. Objektivt sett kan din hjärna inte identifiera ditt medvetande. Den personliga "jag-upplevelsen" är instrumentellt oidentifierbar, och därför är din hjärna unik.
Det finns ingen materiell komponent som kan identifiera din upplevelse av att vara medveten, och alltså måste den grunda sig i något annat. Vad är den mest fundamentala komponenten för medvetandet? Dualister kallar det anden, eller själen.
Men dåså, då är vi ju överens om att ett immateriellt medvetande är omöjligt? Förlåt, men jag försöker återkoppla till ämnet eftersom vi glider OT.
Använd tydliga definitioner så löses problemen för dig. Hur definierar vi medvetenhet? Jag kan ju lätt bevisa att jag kan se dem, känna deras doft, röra vid dem osv. Och jag kan visa att jag är medveten om att jag själv existerar. Så det är inte alls svårt att bevisa någonstans.
Jag kan uppleva andras medvetanden. Dvs att jag kan testa att de är medvetna om mig. Att de är medvetna om sig själva osv. Det är ju inte svårt det heller.
Jag ser. Jag känner. Jag doftar. Jag smakar. Jag tänker. Därför är jag medveten. Det är ju det som gör mig till en medveten varelse.
Alltså är vi ens överens om definitionen av ett medvetande? Jag tror faktiskt inte det.
Citat från iTranscend
Citat från Orks
Jag håller med om att ett medvetande, som vi förstår medvetande, är beroende av en materiell komponent för att existera, men jag anser att det materiella på egen hand inte räcker till.
Här är kruxet, vi kan inte bevisa att något utanför vår upplevelse är medvetet, då medvetande i sig enbart kan valideras genom upplevelsen av att vara medveten. Det enda som kan valideras objektivt är de organiska, mentala mekaismerna som uppträder medvetet i individer. Hur kan du bevisa för någon annan att du är medveten? Utifrån är du oskiljaktig från avancerad programvara.
Du kan inte skilja ett medvetande från ett annat, då du inte kan uppleva något annat medvetande än ditt eget, och därför kan du inte identifiera vad som binder en upplevelse till en viss materiell komponent, en viss hjärna. Objektivt sett kan din hjärna inte identifiera ditt medvetande. Den personliga "jag-upplevelsen" är instrumentellt oidentifierbar, och därför är din hjärna unik.
Det finns ingen materiell komponent som kan identifiera din upplevelse av att vara medveten, och alltså måste den grunda sig i något annat. Vad är den mest fundamentala komponenten för medvetandet? Dualister kallar det anden, eller själen.
Men dåså, då är vi ju överens om att ett immateriellt medvetande är omöjligt? Förlåt, men jag försöker återkoppla till ämnet eftersom vi glider OT.
Använd tydliga definitioner så löses problemen för dig. Hur definierar vi medvetenhet? Jag kan ju lätt bevisa att jag kan se dem, känna deras doft, röra vid dem osv. Och jag kan visa att jag är medveten om att jag själv existerar. Så det är inte alls svårt att bevisa någonstans.
Jag kan uppleva andras medvetanden. Dvs att jag kan testa att de är medvetna om mig. Att de är medvetna om sig själva osv. Det är ju inte svårt det heller.
Alltså är vi ens överens om definitionen av ett medvetande? Jag tror faktiskt inte det.
Okej, vi verkar använda ordet "medvetande" lite löst här. Jag menar den personliga upplevelsen av självmedvetenhet.
En optisk scanner kan vara medveten om din närvaro, men den har i sig ingen personlig upplevelse av medvetenhet. En avancerad artificiell intelligens kan identifiera saker om sig själv, om du frågar den, men en artificiell intelligens har förmodat ingen verklig självmedvetenhet, då den agerar mekaniskt.
Det är problemet. Du kan inte bevisa att någon annan är medveten än du själv, då yttre medvetanden är oskiljaktiga från komplicerade mekaniska processer, och för yttre medvetanden (då vi nu utgår från att de existerar) är det samma sak. Den enda vägen medvetande verkligen kan förstås är genom individuell upplevelse. Du måste äga ett medvetande för att kunna identifiera andra i dig själv.
Läs mitt förra inlägg utifrån detta perspektiv, och du förstår nog bättre vad jag menar.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet