Gud, finns han?
Jag tror då iaf inte på gud, logik och vetenskap är mer min grej.
Gud älskar kanske människor så mycket att hen vill behandla dem som mål i sig och ett sätt att göra detta är att låta dem ta konsekvenserna av sin fria vilja? Lite Kant-style. Om du har en mamma som alltid alltid alltid räddar dig ur knipan, kommer du någonsin lära dig? Niet.
Kanske så!
Citat från Orks
På tal om teodicéproblemet. Om ondska är nödvändigt för godhet, hur är ondska teoretiskt i konflikt med Guds existens?
Ondska har fortfarande sin möjlighet till existens. Eller ja, sin "möjlighet".
Gud tar bort den möjligheten, men begreppet ondska och ondska i teorin kommer fortfarande att alltid existera.
Gud har i sin omnipotens en chans att ta bort ondskan i praktiken.
Alltså att alla människor KAN uträtta ondska, men dom gör inte det för att Gud "guidar" alla.
http://www.fullmoon.nu/articles/art.php?id=tal
Speaking of Gud och att lära sig saker. Typ.
Otroligt intressant text!
Citat från sattyg
Gud älskar kanske människor så mycket att hen vill behandla dem som mål i sig och ett sätt att göra detta är att låta dem ta konsekvenserna av sin fria vilja? Lite Kant-style. Om du har en mamma som alltid alltid alltid räddar dig ur knipan, kommer du någonsin lära dig? Niet.
Kanske så!
Fast Gud vill ju kunna välkomna alla in i hans heliga rike? Är relativt fundersam om varför vi inte kan få komma dit direkt för heller, nu när Gud är omnipotent.
Ja, han finns.
Gud älskar er alla.
Lid, sörj, gråt, bli sjuk, bli hungrig, gå dö.
Välsigna Jesus Kristus! Guds son som flyger och skrattar åt alla som lider.
Gud älskar er alla.
Citat från Misanthropia
Citat från Orks
På tal om teodicéproblemet. Om ondska är nödvändigt för godhet, hur är ondska teoretiskt i konflikt med Guds existens?
Gud är omnipotent och kan ta bort all ondska direkt, men gör inte detta trots att denne älskar -ALLA- människor?
Hur är det en nödvändig konsekvens av kärlek till människan att ta bort alla problem?
Citat från sattyg
Gud älskar kanske människor så mycket att hen vill behandla dem som mål i sig och ett sätt att göra detta är att låta dem ta konsekvenserna av sin fria vilja? Lite Kant-style. Om du har en mamma som alltid alltid alltid räddar dig ur knipan, kommer du någonsin lära dig? Niet.
Kanske så!
Det är dock andra som tar stryk av detta som inte har satt sig själva i knipa eller något sånt.
T.ex. ett barn som föds i dåliga förhållanden. Alla barnen som svälter och dör innan dom ens hinner bli 10 år gamla.
Citat från bluebob
Citat från Orks
På tal om teodicéproblemet. Om ondska är nödvändigt för godhet, hur är ondska teoretiskt i konflikt med Guds existens?
Ondska har fortfarande sin möjlighet till existens. Eller ja, sin "möjlighet".
Gud tar bort den möjligheten, men begreppet ondska och ondska i teorin kommer fortfarande att alltid existera.
Gud har i sin omnipotens en chans att ta bort ondskan i praktiken.
Alltså att alla människor KAN uträtta ondska, men dom gör inte det för att Gud "guidar" alla.
Om Gud överstyr alla händelser är det inte längre tal om personliga val. Hur kan godhet existera utan kapaciteten till ondska? Hur är det godhet att ta bort kapaciteten att välja?
Citat från Orks
Citat från bluebob
Citat från Orks
På tal om teodicéproblemet. Om ondska är nödvändigt för godhet, hur är ondska teoretiskt i konflikt med Guds existens?
Ondska har fortfarande sin möjlighet till existens. Eller ja, sin "möjlighet".
Gud tar bort den möjligheten, men begreppet ondska och ondska i teorin kommer fortfarande att alltid existera.
Gud har i sin omnipotens en chans att ta bort ondskan i praktiken.
Alltså att alla människor KAN uträtta ondska, men dom gör inte det för att Gud "guidar" alla.
Om Gud överstyr alla händelser är det inte längre tal om personliga val. Hur kan godhet existera utan kapaciteten till ondska? Hur är det godhet att ta bort kapaciteten att välja?
Hm, svårt...
Allt man kommer fram till i slutändan är dock att Gud inte kan vara omnipotent och god på samma gång.
Oavsett om det är genom teodicéproblemet, filosofi kring ondska/godhet eller någon paradox där Guds försök till godhet inte alls blir godhet, utan endast ett hinder för godheten.
Målet för Gud är ju isåfall att nå den där moraliska höjdpunkten där ALLA har det bra.
Men även det skapar konflikter, då en person kan må bra av att folk far illa medan en annan person mår bra av att ingen far illa.
Men Guds omnipotens gör att han kan styra varenda tanke och känsla du har, alltså kan han ta bort/stänga av dom tankarna och känslorna som leder till att konflikter uppstår, sätta samma moraliska mål för alla och lösa alla paradoxer som ställer till det för hans mål.
Eller ah, något sånt.
Varför finns jag om gud inte finns?
Citat från bluebob
Citat från Orks
Citat från bluebob
Citat från Orks
På tal om teodicéproblemet. Om ondska är nödvändigt för godhet, hur är ondska teoretiskt i konflikt med Guds existens?
Ondska har fortfarande sin möjlighet till existens. Eller ja, sin "möjlighet".
Gud tar bort den möjligheten, men begreppet ondska och ondska i teorin kommer fortfarande att alltid existera.
Gud har i sin omnipotens en chans att ta bort ondskan i praktiken.
Alltså att alla människor KAN uträtta ondska, men dom gör inte det för att Gud "guidar" alla.
Om Gud överstyr alla händelser är det inte längre tal om personliga val. Hur kan godhet existera utan kapaciteten till ondska? Hur är det godhet att ta bort kapaciteten att välja?
Hm, svårt...
Allt man kommer fram till i slutändan är dock att Gud inte kan vara omnipotent och god på samma gång.
Oavsett om det är genom teodicéproblemet, filosofi kring ondska/godhet eller någon paradox där Guds försök till godhet inte alls blir godhet, utan endast ett hinder för godheten.
Målet för Gud är ju isåfall att nå den där moraliska höjdpunkten där ALLA har det bra.
Men även det skapar konflikter, då en person kan må bra av att folk far illa medan en annan person mår bra av att ingen far illa.
Men Guds omnipotens gör att han kan styra varenda tanke och känsla du har, alltså kan han ta bort/stänga av dom tankarna och känslorna som leder till att konflikter uppstår, sätta samma moraliska mål för alla och lösa alla paradoxer som ställer till det för hans mål.
Eller ah, något sånt.
"Målet för Gud är ju isåfall att nå den där moraliska höjdpunkten där ALLA har det bra."
Håller inte med om den premissen. Målet för en allsmäktig Gud vore ju enligt din logik att skapa ett oändligt antal individer med oändligt välmående. Eftersom att det inte existerar ett oändligt antal individer hade vi fått deklarera Guds existens omöjlig redan där.
Jag tror att nyckeln ligger i att inse att definitionen för godhet kanske inte är det mest uppenbara, utan att det skulle kunna tänkas ligga i ödmjukheten hos en allsmäktig god gud att tillåta ett val som inte är av godo, eller att ett större perspetiv skulle kunna avslöja den egentliga betydelsen av världens problem, t ex.
Han finns inte.
Han har inte hört mina böner.
End of story!
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet