Gud, finns han?
Citat från Orks
Det är tragiskt att man ska behöva lära ut kritiskt tänkande. Jag står fast vid att sanna skeptiker är födda, och inte lärda.
Vi behöver inte alla vara naturbegåvningar eller hur? ;)
Se mitt inlägg ovan. :P
Citat från Orks
Just källkritik är något som måste sitta i ryggmärgen, dock. Om man inte har en känsla för trovärdighet och sannolikhet kommer man inte alltid att veta att tveka, när man borde det.
Jag håller med dig, men det går att bli bra ändå.
Och utlärandet av kritiskt tänkande är som du säger kristiskt. :(
Faktumet att Sverige kallas för ett kristet land är något sorgligt enligt mig. Såg (egen upplevelse, rätta mig gärna om jag har fel) tex inte Fredrik Reinfeldt svära till Gud om något skit när han blev stadsminister. Jag tycker att Sverige borde bli en ateistisk republik
Vi är även en monarki, men har under en lång tid gått under vänsterns tecken.
Måste säga att jag upplevde mina SO-lektioner som oerhört inriktade gentemot kritiskt tänkande, ifrågasättning, osv. Speciellt de lektioner som rörde ämnen såsom Förintelsen, första och andra världskriget m.fl.
Mycket möjligt att jag är ett unikt fall dock.
Man får ju inte heller glömma att lära ut korvstoppningsdelen av historien till viss grad också, balans är bäst imo.
ja han finns och han älskar att göra mitt liv till ett helvete
Citat från Misanthropia
Måste säga att jag upplevde mina SO-lektioner som oerhört inriktade gentemot kritiskt tänkande, ifrågasättning, osv. Speciellt de lektioner som rörde ämnen såsom Förintelsen, första och andra världskriget m.fl.
Mycket möjligt att jag är ett unikt fall dock.
Man får ju inte heller glömma att lära ut korvstoppningsdelen av historien till viss grad också, balans är bäst imo.
Samma här, men mer gentemot politiska partier och det de säger. Och politik i all allmänhet.
Lite uppmärksamhet riktades mot trovärdighetsgrader i media och så vidare.
Först och främst borde skolan lära ut VARFÖR det är viktigt att kunna dessa saker. Det kan vara svårt för ungarna att ta till sig, om det bara känns som "onödig fakta".
Är det att överskatta ungdomens intelligens om man talar om för dem i vilket syfte man lär ut?
Citat från Orks
Först och främst borde skolan lära ut VARFÖR det är viktigt att kunna dessa saker. Det kan vara svårt för ungarna att ta till sig, om det bara känns som "onödig fakta".
Är det att överskatta ungdomens intelligens om man talar om för dem i vilket syfte man lär ut?
Självklart, och som jag upplever det idag så börjar man med vad som hände, inte varför.
Nu är inte jag någon expert i pedagogisk utlärning, men man borde väl göra tvärtom egentligen.
Citat från Orks
Först och främst borde skolan lära ut VARFÖR det är viktigt att kunna dessa saker. Det kan vara svårt för ungarna att ta till sig, om det bara känns som "onödig fakta".
Är det att överskatta ungdomens intelligens om man talar om för dem i vilket syfte man lär ut?
Det är inte ofta de har ett rakt svar på varför någonting de lär ut ska läras ut.
Det är ju en en klar brist, i min mening. Man ska kunna motivera varför man lär ut, utöver att "det är bra att kunna saker".
Citat från remembrance
Finns Gud?
Om du är säker på att h*n finns/inte finns, langa bevis.
En så vacker människa som du måst vara skapad av något övermänskligt...
Thread just turned cheesy.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet