Fotoproblem - våga fråga!
Tja. 
Ska till ett äldreboende på fredag för att fotografera och intervjua lite goa tanter och gubbar. Slutprodukten ska bli en liten bok/häfte med bild+citat från personer. 
Jag kommer spela in intervjuerna med en edirol men problemet är hur jag ska hålla koll på vem som är vem på bilderna. Hoppas på att få runt 10-20 st på bild så alla kan jag inte komma ihåg av mig självt. 
Har ni några tips?
lottasvensson, en enkel lapp med namn? :)
Citat från RobbanMurray
lottasvensson, en enkelt lapp med namn? :)
Bra idé men det kommer att bli för på. Ska gå snabbt och effektivt. :(
lottasvensson, säga deras namn och nummer i ordningen medan du spelar in?
Skaffa en polaroid och få dem att signera fotot!
Citat från Jimmy
När det gäller 1080p så kan 500D bara filma i 20 fps, man måste gå ner till 720p för att den ska kunna filma i mer (då klarar den 30 fps). 24 fps är vad som generellt "krävs" för att en film ska sluta kännas konstant hackig, så 500D klarar alltså inte det i högsta upplösning (och bästa kvalitet). Dessutom har systemkameror problemet att autofokusen inte är designad att vara helt ljudlös. Du kan tycka att den inte låter så mycket, men mikrofonen är så pass nära källan till fokuseringsljudet att det ljudet kommer att höras mycket, mycket tydligt. Det är alltså manuellt fokus som gäller när man filmar med systemkameror.
Om du vill ha en kamera i första hand för att filma, så skulle jag rekommendera en dedikerad filmkamera. Inte en stillbildskamera med filmfunktion, utan en filmkamera som är designad och byggd för att filma i första hand.[/i]
Vill bara tillägga att vissa kameror, som min kan bara filma i 24fps vid högsta upplösning, och vi är ett land, som större delen av europa som filmar i PAL dvs. 25fps pga. hur strömmen går i våra glödlampor och lysrör. Dessa blinkar ju som ni vet, och nu vet jag inte exakt vetenskapen men 25fps är "i synk" med blinkningarna. 24fps är inte det och då uppstår det ett litet "vågigt" mönster i bilden. Detta handlar oftast om vanliga hushållslampor/kontorslysrör, har själv ljussatt med en Redhead 800W och vid 24fps 1/50 så uppstod det inga "vågor" förräns jag gick upp i över 1/100 slutartid.
Så PAL - 25 fps
NTSC (USA bl.a.) - 29.976 fps (eller helt enkelt 30 fps)
Det kan vara bra att tänka på, alla ni som vill filma med era systemkameror.
^Ah, så det är därför det inte spelar någon roll huruvida jag ställer in kameran på 50 Hz eller 60 Hz!
För att illustrera flimret:
 
Vetenskapen antar jag helt enkelt den att vår (växel)ström har frekvensen 50 Hz, så 25 fps prickar precis varannan blinkning, medan USA kör 60 Hz och därför kräver 30 fps för att pricka varannan (att det är just varannan spelar ingen roll, men lampan är alltid tänd vid just de delsekunderna - eller alltid släckt, om man har otur). Tekniskt sett skulle samma princip fungera vid 12.5, 6.75, 3.375, etc fps för oss och 15, 7.5, 3.75 fps etc för amerikanerna, men då blir det ingen rörlig film.
Ja, om jag har rätt, dvs.
Har försökt ett antal gånger att få till bra konsert-bilder, men det blir tamefan aldrig bra. Antingen för mörkt, suddigt osv
några tips? inställningar osv
Citat från Lejonhjert4
Har försökt ett antal gånger att få till bra konsert-bilder, men det blir tamefan aldrig bra. Antingen för mörkt, suddigt osv
några tips? inställningar osv
Om det blir för mörkt och suddigt så ta så stor bländare som möjligt, cranka upp ISO'n så högt som du tycker är värdigt på din kamera, och kör så vidvinkligt du kan.
Citat från Lejonhjert4
Har försökt ett antal gånger att få till bra konsert-bilder, men det blir tamefan aldrig bra. Antingen för mörkt, suddigt osv
några tips? inställningar osv
Vad har du för objektiv? När man fotar konserter och spelningar så bör du aldrig gå dit utan ett objektiv som klarar bländare 2,8 eller större (0,95 är väl mest optimalt ur ett slutartid-perspektiv (hemskt för skärpedjupet trots att det ska vara hyfsat kort), men allt under 2,8 brukar vara fasta objektiv och det i sig är väl lite otympligt).
Jag har bara ett standard 18-55 till kameran. Har inte haft tillräckligt med pengar för att gradera mig än så länge.
Dåååå beror det till stor del på det, tyvärr. Det är så pass mörkt, och objektivet kan inte skapa en tillräckligt stor bländaröppning, så antingen blir slutartiderna jättelånga, ison (och bruset) jättehög(t) eller bilderna supermörka.
Citat från Lejonhjert4
Citat från Jimmy
Dåååå beror det till stor del på det, tyvärr.
Vad skulle du rekommendera för objektiv för spelningar?
50mm 1.8
Eller 35mm 1.8 om du kör Nikon
Mer prisvärd optik går inte att hitta, svinbra i mörka förhållanden också.
Medan det visserligen inte har någon zoom, så är det extremt ljusstarkt och bör passa alla fotografers ekonomi (för det är typ det billigaste objektivet som finns):
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232095 om du har Canon
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Ni50_18G om du har NIkon
Nikons 50/1,8G har bevisats vara skarpare än deras 50/1,4G (som jag har, buhu) och såna objektiv är ruskigt skarpa. Så det är ett högkvalitativt objektiv.
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet