Datortips, och hjälp!

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
inconspicuousaf Tjej, 30 år

1 667 forumsinlägg

Skrivet:
17 juni 2016 kl. 12:00
inconspicuousaf Tjej, 30 år

Inte för att det handlar om tekniskt kunnighet så mkt, men jag har allt för ofta unga kunder som kommer in och ba "det här spelet funkar inte jag vill ha pengar tillbaka!!! :'(" och så är det ett xbox/ps3 spel och personen i fråga har en ps4.

Men där tror jag det handlar mer om ren ignorans. Medelålderskvinnor kan dock vara otroligt svåra. Väldigt ofta som jag försöker gå igenom processen av att tillexempel uppgradera bios eller dylikt och de helt plötsligt ba "nä asså jag fattar ingenting" så behöver jag hitta en jävla wikihow bild tutorial och printa ut åt dem och så avslutar de ändå med "äeh mitt barn får fixa det här åt mig fattar ingenting". Ba ja nä det är ju för att du inte vill orka fatta.

CyberTears Kille, 30 år

113 forumsinlägg

Skrivet:
18 juni 2016 kl. 08:28
CyberTears Kille, 30 år

Citat från noraissocool:


Inte för att det handlar om tekniskt kunnighet så mkt, men jag har allt för ofta unga kunder som kommer in och ba "det här spelet funkar inte jag vill ha pengar tillbaka!!! :'(" och så är det ett xbox/ps3 spel och personen i fråga har en ps4.
Men där tror jag det handlar mer om ren ignorans. Medelålderskvinnor kan dock vara otroligt svåra. Väldigt ofta som jag försöker gå igenom processen av att tillexempel uppgradera bios eller dylikt och de helt plötsligt ba "nä asså jag fattar ingenting" så behöver jag hitta en jävla wikihow bild tutorial och printa ut åt dem och så avslutar de ändå med "äeh mitt barn får fixa det här åt mig fattar ingenting". Ba ja nä det är ju för att du inte vill orka fatta.


Ja det handlar ju om att kolla först innan köp, folk är för lata för att göra de idag verkar de som, eller ja, nu ska man dock inte ta alla över en kam men har stött på många sådana situationer.

ugh, jag känner igen det där med. Vi hade en som ville ha lite mer kunskap om lastpass, vet inte om personen spelade dum eller inte.
Ibland tänker man: köp dig en diskmaskin för du ska inte ha dator.

Invoker Kille, 30 år

3 315 forumsinlägg

Skrivet:
18 juni 2016 kl. 13:03
Invoker Kille, 30 år

Citat från noraissocool:


Inte för att det handlar om tekniskt kunnighet så mkt, men jag har allt för ofta unga kunder som kommer in och ba "det här spelet funkar inte jag vill ha pengar tillbaka!!! :'(" och så är det ett xbox/ps3 spel och personen i fråga har en ps4.
Men där tror jag det handlar mer om ren ignorans. Medelålderskvinnor kan dock vara otroligt svåra. Väldigt ofta som jag försöker gå igenom processen av att tillexempel uppgradera bios eller dylikt och de helt plötsligt ba "nä asså jag fattar ingenting" så behöver jag hitta en jävla wikihow bild tutorial och printa ut åt dem och så avslutar de ändå med "äeh mitt barn får fixa det här åt mig fattar ingenting". Ba ja nä det är ju för att du inte vill orka fatta.


Jag har haft en kund som började skrika åt mig utav denna specifika anledning:

Kund: HEJ JAG HAR EN VÄLDIGT SIMPEL FRÅGA, *PRODUKT A* FUNKAR EJ, VAD HAR NI GJORT? DEN FUNKA FÖRUT, JAG HAR INTE GJORT NÅGOT, DET ÄR NI SOM GJORT FEL

Jag: Hej! Nej vad hemskt att *PRODUKT A* inte fungerar, skulle själv varit helt bestört om detta vart fallet. Men givetvis ska vi försöka hjälpa dig och komma på en lösning tillsammans!

Kund: NEJ, DET ÄR NI SOM GJORT FEL, FIXA DET NU DIREKT.

Jag: Ursäkta, men jag vet inte vad som är fel med *PRODUKT A* tills vi har försökt undersöka problemet.

Kund: JASÅ, HUR KAN DU GÖRA DET???? HUR SKA DU DET VA????? HUR SKA DU KUNNA SE DET????

Jag: Jo, du får helt enkelt agera som mina ögon medans jag guidar dig igenom några felsökningssteg så vi kan komma i bukt med detta problemet!

Kund: DET ÄR INTE MIG DET ÄR FEL PÅ???? DET ÄR NI SOM GJORT FEL, DET ÄR ERAT FEL.

Vid detta laget har kunden hotat mig med både det ena och andra.

Kund: KAN NI VERKLIGEN INTE SVARA PÅ DEN LÄTTA FRÅGAN??? VAD SOM ÄR FEL???

Jag: Det är omöjligt för mig att gissa vad som är fel tills vi har undersökt felet!

Kund: JAHA, VEM KAN HJÄLPA MIG DÅ??? VART KAN MAN GÅ FÖR ATT FÅ HJÄLP??? SKA JAG BEHÖVA RINGA POLISEN??? ERA JÄVLAR

*samtalet bröts*

För den som undrar vad problemet var, platstjänster var inaktiverade på mobilen så kunden inte kunde använda sig utav en Twitter och Facebook funktion. Ibland undrar jag om dessa människor ens vill ha hjälp eller om dom bara ringer in för att vara riktigt jävliga i luren.

Nakwa Kille, 36 år

4 230 forumsinlägg

Skrivet:
18 juni 2016 kl. 13:55
Nakwa Kille, 36 år

Personer som verkligen inte vill vara behjälpliga för sig själv är väldigt underhållande.
Och väldigt underhållande när de på något sätt tror att det är personen som svarar som är orsaken till ens problem också.
Saknas lite väl många kulor i vissa personer påsar.

Själv har även jag haft vissa återkommande personer som verkligen gnider på ens tålamod.

Som en person:

Ärende 1: "Jag måste kunna jobba under helgen, jag måste få låna en dator, och dessa program måste vara förinstallerade". - Nöjer sig inte med att klicka på 1 ikon för att installera programmet själv automatiskt. Slutar även med att personen lämnar datorn på sitt rum efter att lånet är klart utan att säga något, och när man frågar så ber den om att man själv ska hämta den.
Ärende 2: Klagar på att när man googlar på personens namn så kommer dennes profil ej längst uppe på Google. (även nyanställd på sitt arbete) Detta krävde att jag beskriver Googles sökalgoritm.
Ärende 3: Behöver få ett program förinstallerat på ett 20-tal datorer, och med nyaste versionen vilket arbetsplatsen saknar licenser för, med mindre än ett dygns förvarning.
Ärende 4: Problem med att synka mobilen med mailtjänst efter att arbetet bytt servrar. Man ger en guide på hur den nya synkningen skall utföras, får inget svar.
Får klagomål på att det inte är löst, länkar guide igen, inget svar igen.
Personen tror alltså att de gamla mailservrarna bara skall fungera för att den klagar, och vill inte följa den 3 steg långa guiden att lägga till ett nytt exchange konto.

Alltid otrevlig och krävande ton, vilket är väldigt intressant beteende utav någon som varit anställd mindre än ett halvår.
Ogillar generellt när folk skall bete sig bajs emot de som jobbar med service.
Som tidigare sagt, vissa vill helt enkelt bara kunna visa sitt missnöje och vara arga på folk. Och då väljer de servicepersonalen, vilket är sådant extremt missriktat hat.



Sedan skall man ju inte se det som att detta är generellt hur folk beter sig, finns så många glada personer som har faktiska problem som man blir glad utav att hjälpa med.
Men de historierna är då inte lika roliga att höra eller berätta om :)

natsukashi Kille, 60 år

31 027 forumsinlägg

Skrivet:
18 juni 2016 kl. 14:28
natsukashi Kille, 60 år

försöker vara en snäll kund när jag har problem, men när tipset jag får är att starta om modemet så blir jag fan tiltad, speciellt när jag sagt att jag redan gjort det innan :((

Invoker Kille, 30 år

3 315 forumsinlägg

Skrivet:
18 juni 2016 kl. 14:33
Invoker Kille, 30 år

Citat från amigobuckley:


försöker vara en snäll kund när jag har problem, men när tipset jag får är att starta om modemet så blir jag fan tiltad, speciellt när jag sagt att jag redan gjort det innan :((

Jag kan berätta varför vi gör så: För kunder säger att dom har gjort det när dom inte har gjort det, bara för dom tror att något så simpelt inte kan vara lösningen på deras problem. Det är inget personligt mot dig. :-D

Nakwa Kille, 36 år

4 230 forumsinlägg

Skrivet:
18 juni 2016 kl. 15:39
Nakwa Kille, 36 år

Citat från amigobuckley:


försöker vara en snäll kund när jag har problem, men när tipset jag får är att starta om modemet så blir jag fan tiltad, speciellt när jag sagt att jag redan gjort det innan :((


Har man minsta misstanke på att vad personen säger inte stämmer, så måste man fråga igen.

Hade en person som jag var tvungen att fråga 6 gånger på olika sätt ifall den använde rätt webbapplikation. Den nämnde namnet, att det var det nya systemet, att den migrerat från det gamla systemet, allt.

När jag verkligen inte hittar felet, så säger jag: "kan du testa logga in på webbadressen xxx.xx.xx och testa igen?"

Svar: "Va? Jag ska väl använda: *gamla applikationens webbadress*

Gick till rätt webbsideadress, hade aldrig sett det nya systemet förut, allt löste sig direkt.

Man blir ibland rikligt med less på folk.


Så ja, man lär sig snabbt att man måste fråga flera gånger, man kan nästintill aldrig lita på kunden.
De som man kan lita på brukar oftast kunna lösa problemen själv, och kommer därför väldigt sällan till kundservice.

CyberTears Kille, 30 år

113 forumsinlägg

Skrivet:
19 juni 2016 kl. 00:27
CyberTears Kille, 30 år

Vad hade du från början?

Har du kopplat ett MS konto till win10?

Invoker Kille, 30 år

3 315 forumsinlägg

Skrivet:
19 juni 2016 kl. 00:38
Invoker Kille, 30 år

Bästa lösningen: Koppla inte till MS konto, sedan är allt frid och fröjd.

Nakwa Kille, 36 år

4 230 forumsinlägg

Skrivet:
19 juni 2016 kl. 09:32
Nakwa Kille, 36 år

Citat från S0meday:


Laddade ner nya Windows 10 förut idag men nu kommer jag inte in på min dator. Har testat använda mitt hotmail konto tusen gånger med funkar inte, nån som vet hur jag ska göra för att komma in på datorn igen?


1, Testa med att logga in med en nätverkskabel instoppad i datorn.

2. Rollbacka till det gamla operativsystemet, och gör om installationen.

Detta genom att: Håll inne shift, och välj "starta om" alternativet längst nere åt höger på skärmen.
Gå till avancerat.
Mer återställningsalternativ
Återställ föregående bygge (?eller något liknande, osäker på översättningen från engelska?)

Detta kan ta några timmar.

Du är då tillbaka till ditt tidigare operativsystem,
installera sedan Win10 igen ifall du fortfarande är intresserad.


Varför problemet uppstår, eller varför en ominstallation löser det vetefan dock.

natsukashi Kille, 60 år

31 027 forumsinlägg

Skrivet:
19 juni 2016 kl. 09:43
natsukashi Kille, 60 år

finns det något sätt att checka raw input på sin keyboard? misstänker att switchen på min win-tangent gått och som alla ni nördar vet så är den ganska viktig :(

Nakwa Kille, 36 år

4 230 forumsinlägg

Skrivet:
19 juni 2016 kl. 10:50
Nakwa Kille, 36 år

http://www.passmark.com/products/keytest.htm

Menar du exempelvis något sådant?

natsukashi Kille, 60 år

31 027 forumsinlägg

Skrivet:
19 juni 2016 kl. 18:40
natsukashi Kille, 60 år

Citat från Nakwa:


http://www.passmark.com/products/keytest.htm
Menar du exempelvis något sådant?


indeed, rip min windowstangent, den skickar ingen data tydligen :(

Nakwa Kille, 36 år

4 230 forumsinlägg

Skrivet:
19 juni 2016 kl. 19:33
Nakwa Kille, 36 år

Citat från amigobuckley:


indeed, rip min windowstangent, den skickar ingen data tydligen :([/i]


Missminner jag mig, eller är inte detta det andra tangentbordet på kort tid? :)

natsukashi Kille, 60 år

31 027 forumsinlägg

Skrivet:
19 juni 2016 kl. 19:34
natsukashi Kille, 60 år

Citat från Nakwa:


Citat från amigobuckley:

indeed, rip min windowstangent, den skickar ingen data tydligen :(

Missminner jag mig, eller är inte detta det andra tangentbordet på kort tid? :)


det är samma tangentbord, badade det i isopropylalkohol och grejer, men ja, jag skulle nog behöva något vattentätt ......


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet