Datortips, och hjälp!

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
Invoker Kille, 30 år

3 315 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 22:22
Invoker Kille, 30 år

Det har inte med en äldre generation att göra, det har med hur tekniskt kunnig man är att göra. Min far som är 72 år gammal lärde mig trots allt om datorer, då är inte ens datorer hans intresse. Folk som är tekniskt okunniga eller ovilliga att lära sig finns det lika många utav i våran generation som i den äldre generationen, det är inte direkt en åldersgrej på det sättet, snarare att människan i fråga är bara helt ointresserad utav teknik.

Det som är riktigt dumt är den automatiska uppdateringen till W10, det är riktigt dumt. Men det har inte riktigt med den äldre generationen att göra. Det har mer med att Microsoft vill pusha sitt operativsystem på folk och detta mer eller mindre utan tilltrycke att göra. Trots allt har den demografi som inte är tekniskt kunniga lika stora problem med Windows 10 som dom hade med vilket Windows som helst.

Tycker vi släpper det, diskussionen kan göras hur lång som helst. Men om det är något jag lärt mig om att jobba med kundtjänst är det att människor inte måste vara gamla för att inte förstå eller veta, eller vilja lära sig för den delen heller.

inconspicuousaf Tjej, 30 år

1 667 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 22:30
inconspicuousaf Tjej, 30 år

Mjo det har du väl rätt i. Kan ha lite nyanserad åsikt då jag får mer okunniga äldre än yngre på mitt jobb. Men när jag tänker efter kommer det ju också 30 åringar som inte förstår "vad det är för skillnad på usb adaptrar?"... Men ah. Majoriteten tanter som inte förstår vad en reklam pop-up är.

Invoker Kille, 30 år

3 315 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 22:32
Invoker Kille, 30 år

Det värsta samtalet jag någonsin haft var en 30 årig person som inte visste att man behövde internet för att kunna använda en email. Var lite udda att förklara för denna person att man faktiskt behöver internet för detta.

Speciellt då personen var livrädd för internet, människor kan ju spionera på hen juuuuu. Haha.

Nakwa Kille, 36 år

4 230 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 22:53
Nakwa Kille, 36 år

Känner dock dagligen inom detta ämnet så jäkla hårt.
Det är i princip story of my work.

Ett praktexempel på något som jag river lite håret av mig för:
Har ett ärende med en professor vars avhandlingar sedan 2007 som ligger helt utan backup på hennes laptop..
Nu när datorn behöver en ominstallation, så har hon 12.000 filer & mappar som behöver sparas undan innan detta. I en mapp & filstruktur med för långa namn för att spara över på systemets nätverkslagring, eller någon annan stans än "mina dokument".

Folk är verkligen fullständigt ointresserade att tänka på att spara undan sina viktiga filer, fastän de konstant blir påminda om det (mina arbetsplats erbjuder ständiga obligatoriska kurser och återkommande mail i ämnet)
De kör tills det krashar, och sedan bara förväntar sig att någon mer tekniskt kunnig ska lösa det.

Skulle kunna kalla det teknisk arrogans.

Sedan självklart skyller de på någon annan när det går fel, fastän de fått informationen serverad ett hundratal gånger rakt i ansiktet.

antonakis 32 år

1 599 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 22:58
antonakis 32 år

Citat från Nakwa:


Känner dock dagligen inom detta ämnet så jäkla hårt.
Det är i princip story of my work.
Ett praktexempel på något som jag river lite håret av mig för:
Har ett ärende med en professor vars avhandlingar sedan 2007 som ligger helt utan backup på hennes laptop..
Nu när datorn behöver en ominstallation, så har hon 12.000 filer & mappar som behöver sparas undan innan detta. I en mapp & filstruktur med för långa namn för att spara över på systemets nätverkslagring, eller någon annan stans än "mina dokument".
Folk är verkligen fullständigt ointresserade att tänka på att spara undan sina viktiga filer, fastän de konstant blir påminda om det (mina arbetsplats erbjuder ständiga obligatoriska kurser och återkommande mail i ämnet)
De kör tills det krashar, och sedan bara förväntar sig att någon mer tekniskt kunnig ska lösa det.
Skulle kunna kalla det teknisk arrogans.
Sedan självklart skyller de på någon annan när det går fel, fastän de fått informationen serverad ett hundratal gånger rakt i ansiktet.


Du får ta hänsyn till att en vardaglig datoranvändare inte har något som helst tänk för mappstruktur eller filstrukturer över huvud taget :D

CyberTears Kille, 30 år

113 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 23:11
CyberTears Kille, 30 år


Du får ta hänsyn till att en vardaglig datoranvändare inte har något som helst tänk för mappstruktur eller filstrukturer över huvud taget :D[/i]

Det är sant. Något som jag blir tokig på är när någon som är mindre kunnig säger: detta tar bara 5 minuter och blir otåliga om det tar längre än det.
Om du vet att det tar fem minuter så innebär det också att du har lösningen. ibland tar saker tid.

Nakwa Kille, 36 år

4 230 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 23:12
Nakwa Kille, 36 år

Citat från antonakis2001:


Citat från Nakwa:

Känner dock dagligen inom detta ämnet så jäkla hårt.
Det är i princip story of my work.
Ett praktexempel på något som jag river lite håret av mig för:
Har ett ärende med en professor vars avhandlingar sedan 2007 som ligger helt utan backup på hennes laptop..
Nu när datorn behöver en ominstallation, så har hon 12.000 filer & mappar som behöver sparas undan innan detta. I en mapp & filstruktur med för långa namn för att spara över på systemets nätverkslagring, eller någon annan stans än "mina dokument".
Folk är verkligen fullständigt ointresserade att tänka på att spara undan sina viktiga filer, fastän de konstant blir påminda om det (mina arbetsplats erbjuder ständiga obligatoriska kurser och återkommande mail i ämnet)
De kör tills det krashar, och sedan bara förväntar sig att någon mer tekniskt kunnig ska lösa det.
Skulle kunna kalla det teknisk arrogans.
Sedan självklart skyller de på någon annan när det går fel, fastän de fått informationen serverad ett hundratal gånger rakt i ansiktet.

Du får ta hänsyn till att en vardaglig datoranvändare inte har något som helst tänk för mappstruktur eller filstrukturer över huvud taget :D



Man får även ha lite överseende i att det är mångtals med obligatoriska utbildningar, och mångtals med både mail och informationsblanketter angående detta som kommer från dag 1 utav anställningen.

Vad och hur man än framhäver information, kommer en stor skara folk att medvetet undvika det.

Men ja, de flesta har väl inte information att man inte ska stoppa en mapp i en mapp i en mapp 20 gånger i rad, och ha en 40 ord lång titel på ett dokument.
Men när operativsystemet börjar klaga på detta, och de bara klickar skip och fortsätter med detta i flera år i rad, och lyckas samla på sig 12.000 filer och mappar på detta sättet utöver varningar...
För att återkomma när skiten träffar fläkten...
Och försöka manipulera sig ifrån allt ansvar, och ställa orimliga krav på när det skall vara utfört, och vägra lyssna på att detta är ett stort och omständigt problem..

Lite jäkla ansvar får man fan ta över sina egna livsverk.

antonakis 32 år

1 599 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 23:15
antonakis 32 år

Citat från Nakwa:


Citat från antonakis2001:

Citat från Nakwa:

Känner dock dagligen inom detta ämnet så jäkla hårt.
Det är i princip story of my work.
Ett praktexempel på något som jag river lite håret av mig för:
Har ett ärende med en professor vars avhandlingar sedan 2007 som ligger helt utan backup på hennes laptop..
Nu när datorn behöver en ominstallation, så har hon 12.000 filer & mappar som behöver sparas undan innan detta. I en mapp & filstruktur med för långa namn för att spara över på systemets nätverkslagring, eller någon annan stans än "mina dokument".
Folk är verkligen fullständigt ointresserade att tänka på att spara undan sina viktiga filer, fastän de konstant blir påminda om det (mina arbetsplats erbjuder ständiga obligatoriska kurser och återkommande mail i ämnet)
De kör tills det krashar, och sedan bara förväntar sig att någon mer tekniskt kunnig ska lösa det.
Skulle kunna kalla det teknisk arrogans.
Sedan självklart skyller de på någon annan när det går fel, fastän de fått informationen serverad ett hundratal gånger rakt i ansiktet.

Du får ta hänsyn till att en vardaglig datoranvändare inte har något som helst tänk för mappstruktur eller filstrukturer över huvud taget :D

Man får även ha lite överseende i att det är mångtals med obligatoriska utbildningar, och mångtals med både mail och informationsblanketter angående detta som kommer från dag 1 utav anställningen.
Vad och hur man än framhäver information, kommer en stor skara folk att medvetet undvika det.
Men ja, de flesta har väl inte information att man inte ska stoppa en mapp i en mapp i en mapp 20 gånger i rad, och ha en 40 ord lång titel på ett dokument.
Men när operativsystemet börjar klaga på detta, och de bara klickar skip och fortsätter med detta i flera år i rad, och lyckas samla på sig 12.000 filer och mappar på detta sättet utöver varningar...
För att återkomma när skiten träffar fläkten...
Och försöka manipulera sig ifrån allt ansvar, och ställa orimliga krav på när det skall vara utfört, och vägra lyssna på att detta är ett stort och omständigt problem..
Lite jäkla ansvar får man fan ta över sina egna livsverk.


Självklart ska de ha ansvar över det, men många äldre människor är väldigt ignorant vad det gäller teknik, de vill inte lära sig, eller göra som man säger, utav egen erfarenhet är det bara de födda -75 och framåt som ens vill lära sig hur man använder en pc så som man ska göra det.

CyberTears Kille, 30 år

113 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 23:18
CyberTears Kille, 30 år

absolut har jag överseende. Vi hade en kund som ville ha backup av data innan ominstallation, problemet var att han hade 1 TB som han ville ha backup på.
Vår nas har bara 2 TB och där ligger en del information på den. Vill kunden inte betala för en extern HDD så kunde vi heller inte utföra backupen.

antonakis 32 år

1 599 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 23:23
antonakis 32 år

Mina föräldrars PC som är typ 3-4 år gammal och körde windows 7 forcade en windows 10 upgrade, datorn är inte användbar längre och min mamma är frustrerad, sa åt henne att köpa en ny pc. Uppgraderingen är inte optimerad för 10 öre ens, alla filer blir felplacerade och prestandan sjunker avsevärt... speciellt på en 3-4 år gammal budgetlaptop, fuck u microsoft.

CyberTears Kille, 30 år

113 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 23:24
CyberTears Kille, 30 år

Testat att uppdatera bios?

antonakis 32 år

1 599 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 23:33
antonakis 32 år

Har inte lust att uppdatera BIOS på en gammal ACER dator med ACER-resttricted OS, orkar inte sitta och flasha via MS-dos USB...

CyberTears Kille, 30 år

113 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 23:35
CyberTears Kille, 30 år

Jag vet inte modell men de acer datorerna jag har uppgraderat har haft en exe fil som man kör inifrån windows och så uppdaterar den bios när den startar om.

Nakwa Kille, 36 år

4 230 forumsinlägg

Skrivet:
16 juni 2016 kl. 23:37
Nakwa Kille, 36 år

Citat från antonakis2001:


Självklart ska de ha ansvar över det, men många äldre människor är väldigt ignorant vad det gäller teknik, de vill inte lära sig, eller göra som man säger, utav egen erfarenhet är det bara de födda -75 och framåt som ens vill lära sig hur man använder en pc så som man ska göra det.[/i]


Från egen uppfattning skulle jag säga att det är medelålders kvinnor som är väldigt starkt överrepresenterade när det gäller IT-problem.
(35-50 år)

Äldre och yngre brukar oftast ha väldigt stark respekt för tekniken.
Eller i alla fall så brukar de läsa felmeddelanden som kommer upp på skärmen, och ha tålamod att läsa mail som är längre än 15 ord.

Zac Kille, 35 år

9 478 forumsinlägg

Skrivet:
17 juni 2016 kl. 01:05
Zac Kille, 35 år

Från min uppfattning av kundtjänst är det som Nakwa säger medelålders kvinnor som inte klarar av problem med tekniken. Äldre lyssnar och försöker lära sig och lyckas ofta väldigt bra. Yngre fattar ju direkt nu för tiden om allt, bara man kan förklara bra.


Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet