Dataspelsutveckling
Nice :D Får man fråga hur nära det är till beta vid det här laget? Eller äre hemlis?
Målet är att ha en beta före 2016! :)
en gång gjorde jag ett textbaserat spel som gick ut på att smyga sig in i riksdagen och mörda björklund
Gjorde en game reel i veckan, feelsgood.jpg:
http://youtu.be/J6Ab_fUTBpg
Ni som gör spel borde vara med i Swedish Game Awards i år btw/shameless plug
Min pojkvän och hans kollegor har precis releasat sitt spel!! Kolla gärna in det på steam om ni är intresserade av arena games.
http://store.steampowered.com/app/360620/
Hejhej, någon här i tråden som har lite tips eller kanske ett fint exemplar på game design dokument som denne vill dela med sig av? Håller på att fila på mitt atm men känner mig rätt lost och det vore awesome att se hur någon annan tagit sig ann det.
Har kollat gamasutra o dyl men vore coolt att få höra från er!
Citat från taggatraad:
Min pojkvän och hans kollegor har precis releasat sitt spel!! Kolla gärna in det på steam om ni är intresserade av arena games.
http://store.steampowered.com/app/360620/
Önskar verkligen att Spellsworn ska lyckas (Spelade mycket Warlock i WC3 hah.) som det ser ut nu så verkar det rätt dystert.
Hoppas de fortsätter med det i allafall!
Citat från noraissocool:
Hejhej, någon här i tråden som har lite tips eller kanske ett fint exemplar på game design dokument som denne vill dela med sig av? Håller på att fila på mitt atm men känner mig rätt lost och det vore awesome att se hur någon annan tagit sig ann det.
Har kollat gamasutra o dyl men vore coolt att få höra från er!
Jag skulle satsa på att visualisera så mycket som möjligt i designdokumentet även om man förstår texten själv. Gjorde en presentation för ett mobilspel nyligen och det var mycket i den som borde flyttats till ett designdokument istället (detaljerna).
Håller på med ett annat spel i väntan på att hitta en studio som vill ta sig an det tidigare^ :) Claimony Cards heter det
Citat från ex:
Citat från taggatraad:
Min pojkvän och hans kollegor har precis releasat sitt spel!! Kolla gärna in det på steam om ni är intresserade av arena games.
http://store.steampowered.com/app/360620/
Önskar verkligen att Spellsworn ska lyckas (Spelade mycket Warlock i WC3 hah.) som det ser ut nu så verkar det rätt dystert.
Hoppas de fortsätter med det i allafall!
Tack! :) De jobbar på!
Designdokument/wikis är lite meh på små team. Det är bättre att förmedla grundvision och beskriva spelet och prata om det inom teamet och ge reguljär feedback på stuff folk håller på med.
Hejhej nu är jag här igen. Av någon anledning är det impossible att hitta hjälp med detta så jag tänker vända mig hit.
Jag sitter atm i Unreal Engine 4 och filar på ett third person puzzle adventure. Jag är en complete noob när det kommer till programmering, alltså jag har aldrig skrivit en rad kod i mitt liv och detta är första gången jag ens kommer nära att försöka programmera. Därför är jag inte jättebra på termer etc.
Btw så kör jag med blueprints och inte c++.
Jag vill ha pusselbitar som jag tar upp, attachar till min characters hand socket, och sedan sätter på en bestämd plats på väggarna, golvet, taket. Jag har en liinetrace som låter mig plocka upp och attacha pusselbiten till min hand socket, men fattar inte hur fan jag ska lyckas göra så att denna bit sedan sätts på en bestämd plats på väggen. Eller hur jag ens bestämmer platsen på väggen. Static mesh sockets verkar inte funka. Här är mina blueprints for reference.
I mitt character BP
I "pusselbitens" BP
Ni kanske inte alls kan hjälpa med sånt här men kör en stab in the dark pga jag lyckas fan inte hitta något vettigt svar eller någon tutorial om detta.
Har inte UE installerat, men Static Mesh sockets bör fungera precis som skeletals sockets. Skulle rekommendera att du provar attacha någonting till en sån socket direkt i din level blueprint för att se om det fungerar alls (så simpelt som möjligt), sedan försöka flytta koden som fungerar över till objektet i characterns bp.
Antar att du använt denna, vilket bör fungera med blueprints.
https://docs.unrealengine.com/latest/INT/Engine/Content/Types/StaticMeshes/HowTo/Sockets/index.html
Annars finns det mer ordentlig hjälp på
https://answers.unrealengine.com/
Tyvärr har UE väldigt kass support för något annat än c++ (hög learning curve) när Blueprints inte räcker, utan då är Unity bättre istället. För många spel räcker däremot blueprints väldigt långt.
Tyvärr fungerar inte static mesh sockets på det viset, går inte att agera med dem genom blueprints som en kan med t.ex. skeletal meshes. Som sagt har jag kollat ca överallt, alltså gått igenom typ heeela answerhuben och redditforumet och ueforumetoch hittar fasen ingen lösning :(
Men jag får trixa runt med det, måste ju gå att ordna på nått vis. Tack för hjälpen iaf!
Kommer göra lite jobb med motorn i helgen, kan kolla då. Helt säker att jag har gjort detta tidigare.
Sweet! Skulle vara jättetacksam om du kunde fixa nån screencaps av blueprints om du lyckas, känner mig så lost hahah TwT
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet