Dataspelsutveckling

Föregående
Till botten     Sista sidan
Nästa
TheOskar Kille, 30 år

2 848 forumsinlägg

Skrivet:
24 april 2012 kl. 00:16
TheOskar Kille, 30 år

Jag har testat Unity 3D, Cryengine 3 och UDK (Unreal Engine 3).
Min favorit är nog UDK för att den är så välpolerad; dock så är det jobbigt att importera 3D-modeller till det.

Jag har börjat på ett skräckspel som är simpelt men läskigt!

Rassilon Kille, 34 år

4 097 forumsinlägg

Skrivet:
25 april 2012 kl. 09:48
Rassilon Kille, 34 år

Här är det lilla spelprojektet som min grupp gjorde förra kursen.

http://dl.dropbox.com/u/10317482/IFM%20lvl1_1.avi

Vi är inga grafiker, och ingen av oss hade modellerat tidigare, men jag tycker vi fick det hyfsat snyggt ändå. Alla modeller och alla texturer(förutom vattnet, för vi orkade inte) har vi gjort själva. Det är gjort i Direkt3D 10.

Den enda lånade kod är in initialiseringen av directX, och ljudet(båda med en hel del modifieringar för att få det att passa, såklart) allt annat har vi gjort själva från grunden. Vi fick en 5a på det, så jag är absolut nöjd!

Saker som saknas är instancing, mip-mapping och andra optimeringar. Men det behövs inte för att få det spelbart. På min 3 år gamla laptop från HP är det svårt att komma under 100 FPS. på skolans datorer kom vi upp i 1100 FPS på sina ställen. Vi fick ner det till 80 efter att ha spamat ut plattformar, träd osv. i några minuter. (vi satte ut allt i körtid i vårt editor-mode.)

Psychoman Kille, 29 år

31 forumsinlägg

Skrivet:
25 april 2012 kl. 09:54
Psychoman Kille, 29 år

jag kan inte spela

Rassilon Kille, 34 år

4 097 forumsinlägg

Skrivet:
25 april 2012 kl. 10:03
Rassilon Kille, 34 år

Citat från Psychoman


jag kan inte spela

Och? Man behöver inte kunna spela för att utveckla spel, åtminstone så länge man inte är bugtestare...

Nattregn Kille, 34 år

54 forumsinlägg

Skrivet:
25 april 2012 kl. 11:32
Nattregn Kille, 34 år

Om man söker in till en större spelutbildning för att man tycker om att spela spel så är man sjukt ute och cyklar!

Rassilon Kille, 34 år

4 097 forumsinlägg

Skrivet:
25 april 2012 kl. 16:41
Rassilon Kille, 34 år

^True that.

Jag spelar lite pokémon på sin höjd atm. Och spelen jag själv utvecklar såklart, de spelar man ju så mycket så att man blir hjärndöd för att testa allt.

Alexey Pajitnov kan inte ha mått så bra efter Tetris!

Rassilon Kille, 34 år

4 097 forumsinlägg

Skrivet:
22 maj 2012 kl. 23:45
Rassilon Kille, 34 år



Senaste skolprojektet för kursen Fördjupning i Objektorienterade Tekniker, projektet gick i första hand ut på projektplanering och objektorientering.

Spelet har utvecklats en del sedan denna video, men det kommer nog komma upp en ny video inom kort.

heaton2001 59 år

4 262 forumsinlägg

Skrivet:
7 juni 2012 kl. 13:27
heaton2001 59 år

Hur fungerar det med import av riggar och animationer till typ Unity och Unreal Engine?

Nattregn Kille, 34 år

54 forumsinlägg

Skrivet:
8 juni 2012 kl. 14:07
Nattregn Kille, 34 år



*kåtfläcklar på mina jeans*

Bloodbath Kille, 33 år

14 529 forumsinlägg

Skrivet:
8 juni 2012 kl. 21:55
Bloodbath Kille, 33 år

^
Det jag undrar är: Kommer det fortfarande vara lika lätt att använda och lika spritt som UE 3? För det verkar ju som att UE 3 motorn var sjukt populär bland utvecklare.

bertilabc 50 år

3 126 forumsinlägg

Skrivet:
3 juli 2012 kl. 16:00
bertilabc 50 år

Håller på med en pokemonklon tillsammans med en annan kille. Aldrig utvecklat spel tidigare men det är riktigt intressant. Vi har precis börjat så det är inte särskilt mycket som är klart, men saker börjar falla på plats.

Bild om någon är intresserad:

Bloodbath Kille, 33 år

14 529 forumsinlägg

Skrivet:
3 juli 2012 kl. 16:05
Bloodbath Kille, 33 år

^
Kan man ansöka som speltestare? :D

bertilabc 50 år

3 126 forumsinlägg

Skrivet:
4 juli 2012 kl. 16:42
bertilabc 50 år

Citat från BloodBath


^
Kan man ansöka som speltestare? :D



Det skulle väl kunna funka, dock är vi inte ens nära det stadiet. Men i framtiden kommer det säkert bli aktuellt :)

303 Kille, 31 år

581 forumsinlägg

Skrivet:
4 juli 2012 kl. 16:53
303 Kille, 31 år

^ Tillsammans med en klasskamrat så gjorde vi ett liknande projekt i Programmering C!
Det blev tyvärr inte färdigt, men det är sjukt roligt med programmering/spelutveckling/speldesign så man kanske tar upp det inom en snar framtid.

Hur gör ni med utplaceringen av "brickorna" förresten?

bertilabc 50 år

3 126 forumsinlägg

Skrivet:
10 juli 2012 kl. 15:38
bertilabc 50 år

Citat från Gouraud


Citat från Hypersomnia

^ Tillsammans med en klasskamrat så gjorde vi ett liknande projekt i Programmering C!
Det blev tyvärr inte färdigt, men det är sjukt roligt med programmering/spelutveckling/speldesign så man kanske tar upp det inom en snar framtid.

Hur gör ni med utplaceringen av "brickorna" förresten?



Vi använder oss av en tilemap med tre olika lager.

Uppdatering om Pokémonklonen:

Multiplayer fungerar perfekt och servern klarar åtminstone 60 klienter, ljud är fixat samt annat smått och gott. Implementerade en chattfunktion idag, dock ska jag göra lite ändring på dess utseende.

Saker som ska fixas med chattfunktionen:

- Göra en snyggare grafik för den
- Göra själva rutan mer transparent
- Fixa lite textfärger etc




Föregående
Till toppen     Sista sidan
Nästa

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet