Dataspelsutveckling
Jag har testat Unity 3D, Cryengine 3 och UDK (Unreal Engine 3).
Min favorit är nog UDK för att den är så välpolerad; dock så är det jobbigt att importera 3D-modeller till det.
Jag har börjat på ett skräckspel som är simpelt men läskigt!
Här är det lilla spelprojektet som min grupp gjorde förra kursen.
http://dl.dropbox.com/u/10317482/IFM%20lvl1_1.avi
Vi är inga grafiker, och ingen av oss hade modellerat tidigare, men jag tycker vi fick det hyfsat snyggt ändå. Alla modeller och alla texturer(förutom vattnet, för vi orkade inte) har vi gjort själva. Det är gjort i Direkt3D 10.
Den enda lånade kod är in initialiseringen av directX, och ljudet(båda med en hel del modifieringar för att få det att passa, såklart) allt annat har vi gjort själva från grunden. Vi fick en 5a på det, så jag är absolut nöjd!
Saker som saknas är instancing, mip-mapping och andra optimeringar. Men det behövs inte för att få det spelbart. På min 3 år gamla laptop från HP är det svårt att komma under 100 FPS. på skolans datorer kom vi upp i 1100 FPS på sina ställen. Vi fick ner det till 80 efter att ha spamat ut plattformar, träd osv. i några minuter. (vi satte ut allt i körtid i vårt editor-mode.)
jag kan inte spela
Om man söker in till en större spelutbildning för att man tycker om att spela spel så är man sjukt ute och cyklar!
^True that.
Jag spelar lite pokémon på sin höjd atm. Och spelen jag själv utvecklar såklart, de spelar man ju så mycket så att man blir hjärndöd för att testa allt.
Alexey Pajitnov kan inte ha mått så bra efter Tetris!
Senaste skolprojektet för kursen Fördjupning i Objektorienterade Tekniker, projektet gick i första hand ut på projektplanering och objektorientering.
Spelet har utvecklats en del sedan denna video, men det kommer nog komma upp en ny video inom kort.
Hur fungerar det med import av riggar och animationer till typ Unity och Unreal Engine?
*kåtfläcklar på mina jeans*
^
Det jag undrar är: Kommer det fortfarande vara lika lätt att använda och lika spritt som UE 3? För det verkar ju som att UE 3 motorn var sjukt populär bland utvecklare.
Håller på med en pokemonklon tillsammans med en annan kille. Aldrig utvecklat spel tidigare men det är riktigt intressant. Vi har precis börjat så det är inte särskilt mycket som är klart, men saker börjar falla på plats.
Bild om någon är intresserad:
^
Kan man ansöka som speltestare? :D
^ Tillsammans med en klasskamrat så gjorde vi ett liknande projekt i Programmering C!
Det blev tyvärr inte färdigt, men det är sjukt roligt med programmering/spelutveckling/speldesign så man kanske tar upp det inom en snar framtid.
Hur gör ni med utplaceringen av "brickorna" förresten?
Citat från Gouraud
Citat från Hypersomnia
^ Tillsammans med en klasskamrat så gjorde vi ett liknande projekt i Programmering C!
Det blev tyvärr inte färdigt, men det är sjukt roligt med programmering/spelutveckling/speldesign så man kanske tar upp det inom en snar framtid.
Hur gör ni med utplaceringen av "brickorna" förresten?
Vi använder oss av en tilemap med tre olika lager.
Uppdatering om Pokémonklonen:
Multiplayer fungerar perfekt och servern klarar åtminstone 60 klienter, ljud är fixat samt annat smått och gott. Implementerade en chattfunktion idag, dock ska jag göra lite ändring på dess utseende.
Saker som ska fixas med chattfunktionen:
- Göra en snyggare grafik för den
- Göra själva rutan mer transparent
- Fixa lite textfärger etc

Du måste vara inloggad för att skriva i forumet