Avgiftsfri kollektivtrafik
Citat från wrigmarism
Kollektivtrafiken är något som många ser som en självklarhet idag. "Den utgör en livsnerv i staden och är en kollektiv angelägenhet, en förutsättning för att stadens ekonomiska och sociala liv ska fungera." (Utdrag från Planka.nu's hemsida.) Med hjälp av den tar vi oss till och från jobbet, skolan, festen eller bara glider genom livet. Tyvärr så är det inte alla som har råd att betala för sig nu när avgifterna har skjutit i höjden de senaste åren.
2001 startades nätverket Planka.nu för att driva fram frågan om avgiftsfri och reklamfri kollektivtrafik och har uppmanat folkmassan till direkt aktion i form av avgiftsstrejk mot denna sociala orättvisa. "Det är inte rättvist att en miljonär och en arbetslös betalar lika mycket för att åka kollektivt" och "var och en [ska] betala efter förmåga" är några av deras slagord. Tanken är, enligt dem, att det ska införas spärrfria zoner som är fria från köer, spärrvakter, kontrollanter och andra otrevligheter och stressmoment.
Argumenten för detta är bland annat att det är miljövänligt - om folk väljer att åka kollektivt framför att ta bilen (som är den största källan till koldioxidutsläpp) så minskar utsläppen och det är ett av få hållbara alternativ för framtidens transporter.
Det är billigt - istället för att lägga hutlösa summor på bensin varje månad så sparar man in dessa pengar och kan lägga på lite trevligare saker, i utbyte att alla betalar några kronor extra varje månad.
Det förebygger storebrorsamhället - idag används biljettsystemet för att registrera pendlarnas resemönster och polisen använder systemet för att jaga papperslösa, som för vilka det kan innebära utvisning om de inte har råd att betala för sig.
Reklam som finns i kollektivtrafiken är oftast inte så genererande som man kan tro. Reklamen i Stockholm täcker bara ungefär 3% av SL's utgifter och är ganska betydelselöst om man skulle avskaffa biljettsystemet och slippa driften av detta, som är det som kostar mest.
Sist men inte minst så är det trevligt! Man stöter ihop med nya människor, vilket krossar den svenska asocialismen och man får tid att umgås mellan destinationerna.
Nackdelar finns det också: Är man folkskygg är det kanske inte särskilt roligt att beblandas med en mängd okända människor, men med fler tåg och bussar blir det inte lika trångt och obehagligt.
Det är inte lika bekvämt att sitta på ett tåg som i sin egen bil - men bekvämlighet ska inte behöva vara en dygd. Och i utbyte av några slantar så kan du åka fritt de gånger du kanske inte kan/får/vill ta bilen. Så du tjänar på det i vilket fall.
Det är tidskrävande för den som bor avsides p.g.a. anslutningar etc. - Absolut, men det är sånt man kanske måste få ta för att gynna välfärden. Och en halvtimmes bussfärd kan kanske vara ett ypperligt tillfälle att få sova en stund extra som kompensation för att man fick gå upp lite tidigare.
Nu vill jag självklart diskutera det här. Hur ser ni på saken? Är det rätt? Fel?
-----------------------------------------------------------------------
Som TS är det ju sedvänja att börja, så jag kör direkt genom att skriva att jag tror stenhårt på en avgiftsfri och reklamfri kollektivtrafik. Jag vill inte behöva betala mer för mitt periodkort varje månad bara för att det privata vinstintresset gapar efter mer. Jag ser helst att det är statligt, utan vinstdrivande motiv och att den kollektiva trafiken finns för att gynna oss och inte vice versa. För som det är idag så går inte överskottet till att uppgradera tåg och bussar som sig bör, utan går till att fylla en redan fylld ficka. Visst, nu låter jag som en typisk antikapitalist men jag står bara för att det inte är berättigat att leva i överflöd på bekostnad av någon annan. För hur ska jag ha råd att betala mina resor om jag inte har råd att ta mig till jobbet från första början?
Jag står bakom plankarna fullt ut. Jag hade själv plankat mer om det inte vore för att jag var så klumpig och neurotisk.
Now go!
Heja Christoffer, väl skrivet!
Citat från Narcissist
Citat från wrigmarism
Citat från Narcissist
Citat från wrigmarism
Citat från CPFotografen
Det var ju det jag syftade på. Långt ifrån alla tar del av kollektivtrafiken.
"Långt ifrån alla"? Du måste skämta. Det kan inte vara många som har lyxen att bo nära skola, jobb och mataffären alternativt får skjuts tills de kirrar eget körkort. Det finns förmodligen knappt en handfull personer i Sverige som inte har åkt buss eller tåg någon gång i sitt liv, även om det bara handlar om enstaka tillfällen.
Du bor i Uppsala. Hos er kanske man åker buss.
Hemma i Småland har vi för tusan inte ens stadsbussar i städerna, förutom de större. Man tar väl bussen ibland men det är så jävla opraktiskt fast att man bor inne i stan att du anar inte.
I Skåne är det helt annorlunda. Här är kollektivtrafiken satans bra.
Jag bor vid länsgränsen mellan Uppsala och Stockholm och behöver antingen betala för två olika kort varje månad (motsv. närmare 2000kr med studentrabatt) eller betala extraavgift motsv. 40 kr tillsammans med ordinarie pris för varje enkelresa till/från Stockholm plus ett kort för Uppsala län (750kr) för att kunna ha anslutning till något annat än en by på 3000 hushåll och en pizzeria. Så jag kan knappast göra annat än att åka buss, särskilt när jag inte har råd att fixa körkort då jag måste lägga pengarna på att ens kunna ta mig till trafikskolan.
Ååh! Du har det problemet ja. Vet många hemma som har det problemet (de bor i Kalmar län, pluggar i Kronobergs län). Att det inte finns något fungerande samarbete mellan länstrafiken är värdelöst, särskilt i de län där man ofta reser över gränsen, som fallet är i Kalmar. Fullständigt KASST. Det positiva här i söder är att Skåne + Blekinge + Kronoberg har ett jävligt bra samarbete, som gör de tre länens kollektivtrafik är gemensam, typ.
Kalmar har bra sammarbete med Jönköpings län tycker jag! Iallafall här i Hultsfred då krösatågen går från nässjö - hultsfred (länsgränsen går mellan mariannelund och lönneberga för jönköping/kalmar) då man kan åka på jlt-kortet hela vägen på båda hållen. Har även åkt på det från vetlanda - hultsfred fast gränsen går någonstans mittimellan (kommer inte ihåg exakt vart). Kalmar är inte helt hopplöst!
Citat från hellowonderland
Kalmar har bra sammarbete med Jönköpings län tycker jag! Iallafall här i Hultsfred då krösatågen går från nässjö - hultsfred (länsgränsen går mellan mariannelund och lönneberga för jönköping/kalmar) då man kan åka på jlt-kortet hela vägen på båda hållen. Har även åkt på det från vetlanda - hultsfred fast gränsen går någonstans mittimellan (kommer inte ihåg exakt vart). Kalmar är inte helt hopplöst!
De går ju typ en gång om dagen.
Citat från 1984
Citat från hellowonderland
Kalmar har bra sammarbete med Jönköpings län tycker jag! Iallafall här i Hultsfred då krösatågen går från nässjö - hultsfred (länsgränsen går mellan mariannelund och lönneberga för jönköping/kalmar) då man kan åka på jlt-kortet hela vägen på båda hållen. Har även åkt på det från vetlanda - hultsfred fast gränsen går någonstans mittimellan (kommer inte ihåg exakt vart). Kalmar är inte helt hopplöst!
De går ju typ en gång om dagen.
Vad går en gång om dagen?
Citat från 1984
Citat från VampireKiss
fast om alla ungdomar får ett gratis busskort elr w/e så skulle plankningen dras ner avsevärt. För då behöver folk inte planka.
Och om plankningen slutar med kanske 40% så behövs inte lika mycket kontrollanter, och då behövs de inte lika mycket pengar.
Ser endast bra med detta, de enda negativa kan väl vara att vissa kanske rör på sig lite mindre.
Man plankar av princip.
av princip?
Vad finns det för princip till att planka? (har aldrig gjort de själv så förstår inte)
Citat från Narcissist
Citat från wrigmarism
Citat från Narcissist
Citat från wrigmarism
Citat från CPFotografen
Det var ju det jag syftade på. Långt ifrån alla tar del av kollektivtrafiken.
"Långt ifrån alla"? Du måste skämta. Det kan inte vara många som har lyxen att bo nära skola, jobb och mataffären alternativt får skjuts tills de kirrar eget körkort. Det finns förmodligen knappt en handfull personer i Sverige som inte har åkt buss eller tåg någon gång i sitt liv, även om det bara handlar om enstaka tillfällen.
Du bor i Uppsala. Hos er kanske man åker buss.
Hemma i Småland har vi för tusan inte ens stadsbussar i städerna, förutom de större. Man tar väl bussen ibland men det är så jävla opraktiskt fast att man bor inne i stan att du anar inte.
I Skåne är det helt annorlunda. Här är kollektivtrafiken satans bra.
Jag bor vid länsgränsen mellan Uppsala och Stockholm och behöver antingen betala för två olika kort varje månad (motsv. närmare 2000kr med studentrabatt) eller betala extraavgift motsv. 40 kr tillsammans med ordinarie pris för varje enkelresa till/från Stockholm plus ett kort för Uppsala län (750kr) för att kunna ha anslutning till något annat än en by på 3000 hushåll och en pizzeria. Så jag kan knappast göra annat än att åka buss, särskilt när jag inte har råd att fixa körkort då jag måste lägga pengarna på att ens kunna ta mig till trafikskolan.
Ååh! Du har det problemet ja. Vet många hemma som har det problemet (de bor i Kalmar län, pluggar i Kronobergs län). Att det inte finns något fungerande samarbete mellan länen är värdelöst, särskilt i de län där man ofta reser över gränsen, som fallet är i Kalmar. Fullständigt KASST. Det positiva här i söder är att Skåne + Blekinge + Kronoberg har ett jävligt bra samarbete, som gör de tre länens kollektivtrafik är gemensam, typ.
Grejen är att det är så mycket lättare att bara införa nolltaxa istället för att slösa energi på de separata fallen, som i mitt och dina bekantas. Som jag skrev i huvudinlägget, varför ska en arbetslös betala lika mycket som en miljonär? Och varför ska jag betala 2000 i månaden för att komma till universitetet medans Janne betalar 200 för åka till polarn och röka brajj varje dag? Det enda som står mot nolltaxa är idén om att bara den som har pengar ska ha privilegium, men när det kommer till en sådan banal sak som kollektivtrafiken, som är den större delen av hela infrastrukturen i vårat samhälle, så ska alla kunna ta del av den. Och de som är emot det här, är oftast de som har råd att betala och de kan nog lägga ut en tjuga extra om året.
Citat från 1984
Citat från hellowonderland
Vad går en gång om dagen?
Vilken linje skrev du om?
Nässjö - Hultsfred med tåg
och Vetlanda - Hultsfred med buss.
Funderar bara på vilken av dom du syftade på?
Citat från hellowonderland
Nässjö - Hultsfred med tåg
och Vetlanda - Hultsfred med buss.
Funderar bara på vilken av dom du syftade på?
Ah, såg inte buss. :(
Nässjötåget via mariannelund! När jag bodde i vimmerby fick man vänta nästan två timmar på det jävla tåget.
Citat från wrigmarism
Grejen är att det är så mycket lättare att bara införa nolltaxa istället för att slösa energi på de separata fallen, som i mitt och dina bekantas. Som jag skrev i huvudinlägget, varför ska en arbetslös betala lika mycket som en miljonär? Och varför ska jag betala 2000 i månaden för att komma till universitetet medans Janne betalar 200 för åka till polarn och röka brajj varje dag? Det enda som står mot nolltaxa är idén om att bara den som har pengar ska ha privilegium, men när det kommer till en sådan banal sak som kollektivtrafiken, som är den större delen av hela infrastrukturen i vårat samhälle, så ska alla kunna ta del av den. Och de som är emot det här, är oftast de som har råd att betala och de kan nog lägga ut en tjuga extra om året.[/i]
Måste medge att du har en poäng. Det har aldrig slagit mig att kollektivtrafiken kostar det samma för oss alla, men det gör ju å andra sidan det mesta. Dessutom är det ju alltid folk som kommer i kläm, som du säger, till exempel studenter och de som pendlar. Tråkigt att det ska sättas käppar i hjulet för dem. Administrationen är också dyr. Försäljningsställen, spärrar, vakter, kort etc etc. Ah. Du har en poäng, som sagt. Det är ingen dålig idé, men jag vet inte riktigt var jag står.
Citat från 1984
Citat från hellowonderland
Nässjö - Hultsfred med tåg
och Vetlanda - Hultsfred med buss.
Funderar bara på vilken av dom du syftade på?
Ah, såg inte buss. :(
Nässjötåget via mariannelund! När jag bodde i vimmerby fick man vänta nästan två timmar på det jävla tåget.
Jaha! Det går väl typ 6 gånger om dagen? 3 gånger till nässjö, 3 gånger från nässjö. Eller något? Har ingen superkoll då jag oftast åker det samma tid när jag åker det. Sen är det väl lite olika beroende på helgdagar osvosv.
Bytte du till buss/tåg i mariannelund då eller? För det tåget går ju inte förbi vimmerby?
Aja, min poäng var att det var bra övergångar mellan kalmar län och jönköpings län gällande busskortsbetalning vad jag har märkt iallafall!
Jag är inte så insatt i det, men jag vet att i Söderhamn så har i alla fall skolungdomarna fått ett gratis busskort.
Med det kan de åka buss gratis (vilken tid som helst, hela veckan) i Söderhamn.
Tror dock att detta bara gäller för de som är bosatta i Söderhamns kommun.
Har för mig att man kanske kan åka gratis i Gävle med inom en snar framtid.
Citat från Narcissist
Måste medge att du har en poäng. Det har aldrig slagit mig att kollektivtrafiken kostar det samma för oss alla, men det gör ju å andra sidan det mesta. Dessutom är det ju alltid folk som kommer i kläm, som du säger, till exempel studenter och de som pendlar. Tråkigt att det ska sättas käppar i hjulet för dem. Administrationen är också dyr. Försäljningsställen, spärrar, vakter, kort etc etc. Ah. Du har en poäng, som sagt. Det är ingen dålig idé, men jag vet inte riktigt var jag står.
Varför ska vi då bortse från att de facto finns ett alternativ som underlättar för majoriteten? Skulle inte du överväga, ens lite grann, att börja åka buss om du visste att du kunde göra det gratis, förutsatt att det gick en buss dit du skulle? Visst, det kommer finnas folk som anser att de inte tjänar på det, men så är det alltid, oavsett vad. Jag ser, till exempel, inte hur jag personligen tjänar på att Sverige är med EU, men jag vet att alla bönder älskar det då de får bidrag till nya traktorer och skördredskap och fihandeln har ökat, vilket tilltalar handelsföretag att börja exportera sina varor och så vidare.
Så varför kan man inte se nolltaxa som en investering i ett bättre samhälle istället för ett pungslag mot egot?
Dagens ungdom ...vill inte betala för något förutom kaffe och sprit
Vete fan tkr de låter rimligt att vi som åker buss/ tåg betalar för oss...ska vi betala för tex turisternas resande? Hur ska det funka här i Malmö när man åker tåget till Danmark ?
Nä tkr de funkar bra de vi har idag där lite betalas av biljetten och lite via skatt
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet