Amnesia: The Dark Descent
Anyways, jag hoppas jag har lyckats ge någon en liten funderare iaf. 
Tack och hej!
/Potatismannen
Citat från Orks
Citat från Potatismannen
Vi argumenterar olika frågor. Jag sa att spelet var enformigt, och du ber om ursäkt med att folk kanske gillar det. Du har ingen poäng alls.
Spelet var förjävla enformigt, och om du gillade det, be my guest.
Jag ber om ursäkt genom att säga att vissa människor gillar den känslan som upprepas, dvs de finner den inte enformig utan spännande.
/Potatismannen
Mm, men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Vissa kanske gillar att titta in i betongväggar dagarna i ända och se färg torka, men det gör det inte till vedertaget underhållande aktiviteter. Vissa kanske skräms av kattungar, men då räknas det som en fobi.
Upprepning i tex spelutveckling är endast rättfärdigat när det tjänar det AVSEDDA syftet, som utvecklarna hade i åtanke. Det hade definitivt varit i utvecklarnas bästa intresse att göra spelet mer omväxlande i längden, om de ville skapa en hållbar och genomgående mer engagerande spelupplevelse. Att dra ned på tillgångarna är generellt inte en rimlig metod för att sälja ett projekt.
Det är ganska meningslöst att ursäkta dålig utveckling med total subjektivitet.
No idea in argumenting when you played it wrong
Citat från Potatismannen
Mm, men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Vissa kanske gillar att titta in i betongväggar dagarna i ända och se färg torka, men det gör det inte till vedertaget underhållande aktiviteter. Vissa kanske skräms av kattungar, men då räknas det som en fobi.
Upprepning i tex spelutveckling är endast rättfärdigat när det tjänar det AVSEDDA syftet, som utvecklarna hade i åtanke. Det hade definitivt varit i utvecklarnas bästa intresse att göra spelet mer omväxlande i längden, om de ville skapa en hållbar och genomgående mer engagerande spelupplevelse. Att dra ned på tillgångarna är generellt inte en rimlig metod för att sälja ett projekt.
Det är ganska meningslöst att ursäkta dålig utveckling med total subjektivitet.
--
Ja, men nu tar du mitt exempel till överdrivna nivåer. Poängen är att om man har något som förmedlas, som publiken i fråga gillar, så är det ofta en fråga om att paketera in denna upplevelse och förmedla den så mycket som möjligt. Sen att sättet det har "paketerats" på är samma hela tiden är inte så väldigt önskvärt. (märk väl att jag själv upplevde spelet som enformigt under vissa delar)
Exempel: Bungie har själva gått ut och sagt att deras spelutvecklingsfilosofi när det gällde Halo var "skapa tio minuters intensivt spelande och upprepa det genom hela spelet". Med detta menar de såklart inte att det ska vara samma scenario hela tiden, utan att det ska vara samma... Känsla, samma "smak" eller atmosfär om man ska uttrycka det så.
Fortfarande, det handlar inte om att göra samma sak om och om igen som Frictonal Games tyvärr gjorde lite under utvecklingen av Amnesia.
Men den balansgången är svår, och bedömningen av var den där gränsen går för enformighet är individuell.
Så ja, du har rätt i att Frictonal Games hade tjänat på att göra en mer varierande spelupplevelse. Där håller jag med. Sen ska det tas i åtanke vilken budget spelet gjordes på, och hur de inte kan ha alltför stora ambitioner för spelet. De fick/får helt enkelt satsa på de moment de kan göra. Istället för att göra en massa olika spelmoment som alla är halvdana, gjorde de väldigt få som var välgjorda, vilket resulterar i en förlust i publik och förlust i variation.
Spelet är inte för alla helt enkelt. Spelet är inte gjort för att dra in stora mängder pengar som de flesta spelen är nuförtiden.
/Potatismannen
I kontrast skulle jag vilja säga att de flesta som uppskattade spelet förmodligen gillade konceptet, mig själv inkluderat, men ogillade att de inte lyckades utveckla det i större utsträckning. De gjorde misstaget att inte inse att en fiende som bygger på mystik blir mindre skrämmande när man väl lärt känna den.
Som jag sa, upprepning är bra, när det är i utvecklarens bästa intresse, men i det här fallet var det verkligen inte det, och jag skulle vilja påstå att det inte rörde sig så mycket om hur de mycket de ville återanvända ett moment, som hur de inte förstod nackdelen i att göra det, i deras speciella fall.
Det finns faktiskt tre monster...
Tihi, I iz nazimonster
Någon som har spelat den nya kampanjen?
för att fira Portal 2 så gjorde Amnesia killarna (som i övrigt ägs av Valve/steam bleh bleh) en ny kampanj till Amnesia, ni som köpt det på Steam får den auto-nerladdad
Citat från Ztreek
Någon som har spelat den nya kampanjen?
för att fira Portal 2 så gjorde Amnesia killarna (som i övrigt ägs av Valve/steam bleh bleh) en ny kampanj till Amnesia, ni som köpt det på Steam får den auto-nerladdad
vi som har varit smarta och tankat skiten via torrent då?
Citat från hailmorbid
Citat från Ztreek
Någon som har spelat den nya kampanjen?
för att fira Portal 2 så gjorde Amnesia killarna (som i övrigt ägs av Valve/steam bleh bleh) en ny kampanj till Amnesia, ni som köpt det på Steam får den auto-nerladdad
vi som har varit smarta och tankat skiten via torrent då?
Sucks to be you..
kommer finnas för nerladdare och skivköpare om några veckor..
potato sack + amnesia = wtf jag hittade en companion cube <_>
Det finns en upplevelse i spelet jag aldrig kommer glömma. Det är när man är nere i förrådet, och jag antar det var där man såg "monstret" för första gången? /: Blir sjukligt rädd alla gånger, framförallt när dom bara dyker här och där i mörkret och bakom olika hörn ):
Är expansionen värd att testa?
Citat från Gilfy
Det finns en upplevelse i spelet jag aldrig kommer glömma. Det är när man är nere i förrådet, och jag antar det var där man såg "monstret" för första gången? /: Blir sjukligt rädd alla gånger, framförallt när dom bara dyker här och där i mörkret och bakom olika hörn ):
Nej, man ser det ett antal gånger innan dess :)
/Potatismannen
Så rädd att jag håller på att gråta TT^TT
Du måste vara inloggad för att skriva i forumet